Gå til innhold

Tjuvfiske?


Lars Erik

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Spørs hvor du blir tatt vil jeg tro. Alt fra beskjed om å flytte deg til bøter vil jeg tro. Noen steder tar de sikkert fiskeustyret ditt, er i alle fall slik i Sverige. Ellers kan du bli anmeldt for ulovlig fiske og saken blir sikkert henlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1500kr i bot i sommer! Et sted i Oppland...

Trodde det var en max grense for hva man kunne bli bøtlagt med på statsallmening jeg....Tok feil der gikk :)

Eneste gangen jeg har blitt sjekka....og derfor har jeg bare fått en bot også laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> :smt059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må fiske uten lov /fiskekort... Etter min oppfatting er det akkurat det samme som å stjele fra butikken!

Hvert ben i kroppen skulle vært knust på de som holdt på med sånt! :smt021 (med viten og vilje selvsagt. Det skal sies at det ofte kan være svært vannskelig å finne ut av gjeldene regler /fiskekort etc. rundt om i det ganske land, MEN.... I Norge har hver fisker et ansvar for selv og sette seg inn i gjeldene lover og regler der man fisker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange bøter og "straffer" for å tyvfiske...

 

Alt fra latterlige kr. 150,- i bot, til "tvangskjøp" av sesongkort, til dagsbøter i tusenkronersklasse samt inndragning av både fiskeutstyr og ev. utstyr som ble brukt for å utføre tyvfisket som f.eks en båt!!

 

Personlig synes jeg man skal være mye strengere mot tyvfiskere, spesielt der det drives et utstrakt kultiveringsarbeid! Mye strengere enn det er flere steder i dag. På den andre siden så synes jeg flere grunneiere/foreninger må bli flinkere til å tilrettelegge med godt merkede, selvbetjente fiskekortkasser, eller skilting til nærmeste grunneier som selger fra døra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesentligste skillet går mellom ervervsmessig og ulovlig fiske (les. miljøkriminalitet) og "privat uforstand" på annenmands eiendom.

 

I forbindelse med miljøkriminalitet er det altid aktuelt med bøter og i mange tilfeller også beslag av fangstutstyr. I tillegg blir det også ved enkelte tilfeller utferdiget påtale og gjort beslag i fartøyer mm.

 

Ved tjuvfiske er det som Flemming er inne på variasjoner fra "fy fy" til tvunget kjøp av kort som praktiseres.

 

Informasjon og oppsøkende veiledning tror jeg vil være det mest hensiktsmessige, og selvfølgelig kraftigere skytts mot de som på alle måter ønsker å ødelegge for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leifmorten,

 

Litt drøy den fiske utalesen din der #-o, & knuse en kropp for et fiskekort syntes jeg ikke hørtes bra ut, tror kansje jeg skal la være & joine deg på fisketur noen gang laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>, fiskekort er en ting jeg syntes at fiskere skjenerelt burde klare & kjøpe, men ingen sure miner på de som ikke kjøper. De velger det selv, blir de tatt så hvet man aldri hva fiskeoppsynet sier? Jeg fiskeoppsyn i denne sammenheng.

 

fiskeoppsyn/ fritz sier: Hei gutter :D fått noe fisk??

Fisker/ gredne sier: tja! fikk et par pene på rundt 5-600 gram på en vårflueklekker.

¨veldig spreke til & være her i balledalselva :D

fiskeoppsyn/fritz sier: Mens jeg står her. fiskekort skulle jeg likt & sett :D

fisker/gredne sier: Fader, jeg hadde det her i sted, men det har jeg mista. :(

fiskeoppsyn/fritz sier: sorry min venn, det holder ikke, da må jeg ta fiskeutstyret ditt dersverre :cry:

 

fisker/Gredne sier: Nei også den dyre hardy stanga min til 9000, & den kjempe gode/dyre waterworks snella mi til 4000 & det kjempe gode presentation snøre mitt til 900 kroner & alle fluene som jeg ikke har bindt selv men kjøp for rundt 1500 kroner. er du nødt til det?? jeg har ikke så god råd?? :(

 

Fiskeoppsyn/fritz sier: Sorry gredne :( dette koster ikke bare 2 krouner ) men en drøye 11000, du valgte det selv . tilbudet ditt var & betale 40 kroner for fiskekort & vegavgiften på 40 kroner.

 

fisker/gredne sier: helvete.

 

 

så fiskekort loven er streng :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det å løse fiskekort er mitt bidrag til å oprettholde et godt fiske.

både når å der det drives å settes ut fisk og velikehold av vannkvalitet . Dette er jo ikke gratis!!!

Det er også mange som bidrar til velikehold på dugnad , så mot disse illsjelene er det en hån å ikke gjøre ditt ( les: våres ) bidrag ved å løse fiskekort!!! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man alltid ha fiskekort (der det er ordning). Som regel betaler jeg det med glede fordi jeg vet det jobbes mye med vannene i området (f.eks. Gran Østås, Oslomarka o.l.) Andre ganger betaler jeg uten stor glede. Det er der grunneierne krever kort selv om de ikke gjør det slag for å fremme fiske. Men i Norge tilhører fisken grunneierne så da må vi vel bare godta det. Det burde være krav om i alle fall litt innsats for å få lov å kreve fiskekort. Vil ikke grunneieren selv gjøre jobben kan han jo kontakte fiskeforeninger, skoler e.l. og dele litt av inntektene mot at de gjør jobben.

:? I sommer ble jeg "tatt" for tjuvfiske faktisk, men det var fordi kortene ble solgt på bensinstasjonen som åpna kl. 7. Jeg kunne ikke vente. Straffen ble å reise på bensinstasjonen og kjøpe kort så snart den åpnet. Det passa bra for da ble det ferske skillingsboller og nytraktet kaffe til spisepausen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv hørt om noen som har fått indratt fiskeutstyret sitt for å ha fisket ulovlig, men tviler ikke på at det blir praktisert !

Helt greit om man driver med ulovlig garnfiske, oter osv, men å feks ta fra en stakkars tulling fluestanga fordi han kanskje fisker ulovlig i ei elv/vann inne på fjellet blir helt på tryne !

Hva skal det tjene til, liksom ?

Man blir da vanligvis ikke fratatt bilen om man parkerer ulovlig !

Jeg ville ikke hatt problemer med å godta ei bot, men hadde noen prøvd å frata meg fiskeutstyret mitt måtte de nok være atskillig større og sterkere enn meg laugh.png' alt=':lol:'>

Vi bør alle betale fiskekort der vi fisker, men jeg har problemer med å la meg provosere i særlig grad av de jeg hører om som har vært ute å slengt med fluestanga uten kort !

Håper man setter større ressurser inn for å ta folk som går ut på byen og slår ned folk uprovosert ! De er det langt flere av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han duden som sjekka meg i sommer hadde fått begrenset politi myndighet til nettopp å sjekke om folk hadde betalt! Han viste meg ett kort med bilde og en slags godkjenning, samtidig som han begynnte å le litt når han så hvor slakk i maska jeg ble :) :) :) Bare bota ble skrevet og jeg kjøpte ett kort ble stemningen god den og vi fiska sammen faktisk resten av dagen! Skal legges til historien at jeg ankom vannet kl 01.00 og ville ikke vekke en sliten bonde for å kjøpe fiskekort....for noen, kanskje en dårlig unnskyldning, men vi har alle en bille under barken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...