Gå til innhold

Vaskemiddel til Vadebukser


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest i mange tråder og på nett om hvilke vaskemidler som kan brukes på vadebukser.

Tenkte å lage en kort oppsumeringstråd til slutt, men ble ikke helt klok på hvilke vaskemidler som funker og hvilke man bør styre unna. Har selv et par Simms vadere i Gor-tex.

Impregnering var det lettere å finne ut av, men kan også tas med her.

Så hvis flere legger inn korte brukererfaring lager jeg en liste over vaskemidler til slutt.

Tørrflua

Vaskemidler som kan brukes                    Vaskemidler som ikke bør brukes

SUNLIGHT  sepe                                             OMO COLOR

MILO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er sunlightfan..... løs opp i vann, vask i balje  [attachimg=1] dette er en mild såpe som man kab vaske alt med

post-0-13949892667754_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks milo er mye brukt, vil generellt si at all mild såpe funker. Har selv prøvd meg frem med 4 vask i maskin i tett rekkefølge, med vrengt bukse osv uten å ha fått noe skade, men anbefales ikke tror jeg. Hjalp ikke mot "go`lukta" heller, men til det kreves sterkere lut.

Fremgangsmåten Staffan skildrer er ihvertfall meget trygg mot produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også lest at Omo Color fungerer, men jeg har ikke testet selv.

Takk til Staffan og Turboleiv for innspill. Håper flere melder seg på,

så jeg kan lage en liste. Da slipper mann å lure på om man kan bruke

vaskemidlene som man har hjemme.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil ha en sil, slik som Staffan, er det vel viktig at man IKKE tromler og sentrifugerer på 90grader :o Jeg er for redd for sømmene i vadebuksa mi til å kjøre noe annet enn 30graders "silkevask", altså den mildeste funksjonen maskina presterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk omo color på noe som helst som er impregnert!! Membrandet tar skade av det, omo er altfor sterkt.

Det finnes spesial vaskemiddel for vadeklær og andre klær med f eks. gore tex menbrand. Det dette vaskemiddelet gjør er å holde vanntettheten og puste egenskapen vedlike.

her er et eksempel på hva man kan bruke..http://www.toko.ch/en/products/care-line/textile-care/eco-textile-wash

Håndvask istedenfor maskin er nok også det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle vaskeglade  :rolleyes:

Jeg har ringt litt rundt og forhørt meg om hva man anbefaler og hva man kan bruke av vaskemidler.

Skal prøve å fatte meg i korthet. Dette gjelder Simms pustende produkter.

Når det gjelder gortex vadebukser kan alle vanlige vaskemidler brukes (ex, omo color osv.)

Disse vaskemidlene vil ikke ødelegge Gore- Tex stoffet eller andre komponenter i vaderen , men fabrikks impregneringen vil kunne forsvinne.

Det vil si at vannet ikke lengre preller av stoffet, men trekker seg inn stoffet. Dette igjen vil gi en følse av klammhet og varmetap.

De vaskemidler som man får spesielt kjøpt til Gore- Tex og andre pustende tekstiler er laget for å vaske skånsomt og ikke fjerne restene av fabrikks impregneringen. Alle vaskemidler som er beregnet til Gore- TEx ol. kan brukes, men Nikwax  TechWash ble nevnt.

Vaske temperatur over 40 grader er ikke å rekommandere da søm tape kan løsne. 30 grader er en grei temperatur. Håndvask tror jeg fortsatt er den mest skånsomme.

Tørking kan gjøres ved å henge de opp eller i tørketrommel på lav varme. For å få best resultat kan det lønne seg å bruke føner eller strykejern for å aktivisere rester av fabrikks impregnering eller tilført impregnering. Strykejern gir best resultat, men det da viktig og bevege strykejernet hele tiden slik at stoffet ikke blir for varmt. Vis man kan ta på stoffet med hånden uten at det er ubehagelig varmt er det ok.

Dersom man skal bruke vaskemaskin bruk det mest skånsomme programmet og for all del ingen sentrifugering.

Pass også på at såpekoppene er fri fra al såpe som du ikke har tenkt til å bruke. Skyllemiddelkoppen bør vaskes grundig da tøymykner heller ikke var godt egnet til Gortex.

Etter impregner hvis nødvendig.

Et raskt søk på google: vaske simms

eller Tom's flotte link : http://www.simmsfishing.com/site/repairs_main_new.html

Søket tar deg til et innlegg i alt om fiske om nettopp vedlikehold av vadebukser.

Mine undersøkelse er hentet hos fagfolk som jeg velger å stole på. Selvfølgelig , ingen lov

uten unntak. Det gjelder sikker her også. Ikke kom til meg å skyld på at du glemte strykejernet på vadebuksa.

Alle får vurdere selv hva de måtte ønske å gjøre med vadebuksa si.

Hva jeg har gjort etter alt dette er :

1.Skylt buksa med kaldt vann grundig .

2. Vasket buksa  utvendig og invendig i ei stor balje med 30 graders vann

   med Nikwax Tech wash, dosert etter anvisning på flaska.

3. Skyllet buksa i dusjen og badekaret grundig, i kaldt vann

4. Skriver min vaskemetode på fluefiskesiden mens buksa drypptørker.

5. Etter at buksa hengt til tørk ogvar tørr på begge sider, vrengte jeg buksa

   for å sjekke etter små hull med hjelp av Isopropanol på sprayflaske.

   Hullene vises da som små mørke flekker.

6. Fulgte rådene på Simms linken som var å bruke litt Aquaseal

    (eller Aquasure) mens stoffet fortsatt var fuktig (ikke våt) med Isopeopanolen.

    Tok ørlittegrann på flekken og gned Aquasealen på flekken. Gjorde det med alle flekkene

    da det ikke ville være noe problem med hendhold til tørking og fastklebing andre

    steder på buksa. jeg la merke til at Aquasealen gulnet når den begynte å tørke.

    Regner med at det er Isopropanolen som er årsaken til dette.

7. Buksa har nå hengt ca 1,5 døgn så jeg er sikker på at Aquasealen er helt tørr.

8. Fortsettning følger om jeg impregnerer eller ikke. må sjekke simms link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms anbefaler ikke vanlig vaskepulver da dette tetter porene i Goretex.

Flytende vaskemiddel er fint :)

Mange slenger inn impregnering i vaskemaskinen, ikke gjør det!

Da impregnerer man begge sider, og man ender opp med en bukse som ikke puster.

Salt tetter også porene :)

Ellers en fin tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms anbefaler ikke vanlig vaskepulver da dette tetter porene i Goretex.

Flytende vaskemiddel er fint :)

Mange slenger inn impregnering i vaskemaskinen, ikke gjør det!

Da impregnerer man begge sider, og man ender opp med en bukse som ikke puster.

Salt tetter også porene :)

Ellers en fin tråd :)

Det er vel nøyaktig det motsatte av hva Simms anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms anbefaler ikke vanlig vaskepulver da dette tetter porene i Goretex.

Flytende vaskemiddel er fint :)

Mange slenger inn impregnering i vaskemaskinen, ikke gjør det!

Da impregnerer man begge sider, og man ender opp med en bukse som ikke puster.

Salt tetter også porene :)

Ellers en fin tråd :)

Det er vel nøyaktig det motsatte av hva Simms anbefaler.

Nei det er ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms anbefaler ikke vanlig vaskepulver da dette tetter porene i Goretex.

Flytende vaskemiddel er fint :)

Mange slenger inn impregnering i vaskemaskinen, ikke gjør det!

Da impregnerer man begge sider, og man ender opp med en bukse som ikke puster.

Salt tetter også porene :)

Ellers en fin tråd :)

http://www.simmsfishing.com/site/gallery/gallery_display.html?gallery_id=00006&media_id=00020

Det er vel nøyaktig det motsatte av hva Simms anbefaler.

Nei det er ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Takk for hjelpen. som du ser forbredes fiskeuka.

Meget proff kar jeg har pratet med vdr vaskemidler, Jeg kan godt sende han en kopi av mitt innlegg

så vi kan få alle begrep riktig.

Ønsker flere dette gjør jeg et forsøk.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Takk for hjelpen. som du ser forbredes fiskeuka.

Meget proff kar jeg har pratet med vdr vaskemidler, Jeg kan godt sende han en kopi av mitt innlegg

så vi kan få alle begrep riktig.

Ønsker flere dette gjør jeg et forsøk.

Tørrflua

Synes dette du skrev hørtes meget fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning her på forumet er ekspert på simms. Han skal aldri bruke noe annet har han skrevet opp til flere ganger.

Han vasker og føner og styrer. Han vet.

Jeg gir faen. Heng den skikkelig opp når du ikke bruker den så den tørker godt inni og.

Har aldri vasket en bukse tror jeg. De går som regel til helvete og så kjøper jeg ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning her på forumet er ekspert på simms. Han skal aldri bruke noe annet har han skrevet opp til flere ganger.

Han vasker og føner og styrer. Han vet.

Jeg gir faen. Heng den skikkelig opp når du ikke bruker den så den tørker godt inni og.

Har aldri vasket en bukse tror jeg. De går som regel til helvete og så kjøper jeg ny.

Er vell egentlig ingen vaskenisse jeg heller, men skal jeg først trå til skal det være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med Lars på Flyfish Europe for noen uker siden om vask av Simms goretex. Fikk da beskjed om å bruke liten dose vaskepulver, lav varme og ikke sentrifuge. Tørkes hengende, da tørketrommel kan gi unødig slitasje. <<l Skal man impregnere, gjøres det mens buksa/jakka fortsatt er fuktig. Ble anbefalt å bruke Revivex, som du tørker inn med føner. <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasket min bukse i dag med ala jif spray i dusjen. spylte godt med varmt vann også impregnerte jeg den med revivex og satt en el-ovn inn i dusjen på max guffe og lukket inntil dørene på kabinettet.. spent på og se om det gjør susen da bukse skal være på det neste døgnet.

Revivex anbefaler at du maskinvasker gore-tex produktet med varmt vann.

så skal du spraye på impregneringen mens gore-texen enndå er våt

Deretter skal du tørke det i en tørketrommel på høyest mulig varme i ca 45 min (tørketrommel med simmsbuksa er ikke aktuelt så da ble det ovn i dusjen metoden i stede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning her på forumet er ekspert på simms. Han skal aldri bruke noe annet har han skrevet opp til flere ganger.

Han vasker og føner og styrer. Han vet.

Jeg gir faen. Heng den skikkelig opp når du ikke bruker den så den tørker godt inni og.

Har aldri vasket en bukse tror jeg. De går som regel til helvete og så kjøper jeg ny.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...