Gå til innhold

holselva


knut 29

Anbefalte innlegg

Sa jeg det ?  ;)

blir likt for alle det mente jeg , om dere hemsedøler og andre skulle fiske her, må dere betale mere enn meg feks :)

Altså , der fjellstyret styrer, i lågen er det lik pris :)

Har ingen problemer med att det er sånn jeg  <<l

Måtte bare spørre.  :)

Det var Dryflyfool som klagde. Og da ville jeg klage litt tilbake. Hvofor i helsike må JEG betale mer og mer og mer bare for at DU vil fiske i MI bygd?

hvorfor setter de opp prisene mere og mere da?  

bare vent og se når 2kilosfisk blir "vanlig" der oppe, skal du få se i rena også at da blire alvor  ;)

C&R , veien til ørretmekka og drømmen til grunneieren  ;D

Ser jo at Erik er flinkere til å formulere lettfattelige og fornuftige svar en meg selv.

Det som er viktig er jo å skille mellom de som bor rett ved elva og de som er gjester.

Stamgjester som kommer igjen flere ganger i året opptil lengre perioder og som kommer år etter år er en viktig faktorer. Hadde alle fiskere opperert som døgnfluer i elvene hadde de ikke vært særlig besøkt.

At prisbildet har vært eksplosivt stigende i de senere år er vel balansert av marked og etterpørsel uten å gå mer inn på det.

Nå skal det sies at prisen i Holselva har vært lik siden oppstart i regi Hemsedal Fiskeforening.

Jeg lurer vel på om dette med førsesong : åpning -> 1.7  med halvpris av normal døgnkortpris er noe som kom etter første året uten at jeg skal si det for sikkert.

Prisen i Hemsil er vel heller ikke endre de 2-3 siste sesongene heller.

Likte den siste setningen din der Han Sjølvaste.

Eneste problemet i mine øyne er kanskje at grunneiere som ikke er fiskeinterressert selv og som oftest er i flertall ikke har noen form for forståelse for dette med C&R  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Forutsetningen er selvfølgelig att noen av grunneierene selv er fluefiskere , som feks hunnselva. Da er forvaltningen en helt annen.  :D

Disse andre grunneierene, som feks her mange steder, driter i det, vet knapt nok bak fram på ei fluestang, og fisker de, fisker de med garn , mange garn, sånn att de er sikker på att de tømmer vannet, eller så pøser de på med settefisk så man får for mye fisk  :rolleyes:

Nei dette med prisøkning , det avhenger jo av mange faktorer, men stiger snittvekta så , stiger etterspørselen også , og det blir mye mer eksklusivt :)  

Ja fiskekortprisene har vel stoppet opp litt sammen med snittvekta errivon :P  ;D  8)

Men det er kjipt att forvaltningen i mange elver og vann er helt på trynet, maaange elver som har ett vanvittig potensial med rett forvaltning og kultivering. Noe som også hadde vært med på og lette fisketrykket i de mest kjente elvene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsedal Fiskeforening har vedtatt at det er halv pris for alle innbyggere bosatt i Hallingdal både på kjøp av fiskekort i Holselva og på sesongkort i Hemsila. Dette kan du lese mer om både på inatur sine infosider om elvene og www.fiskeihemsedal.no

Dette er etter min mening ett kjempeflott tiltak for å være med å hjelpe til med rekruteringen for fluefiske i dalen som ikke akkuratt er fremmadstormende pr dags dato.

Ahaaaa. Så bra for dere!

Sånn ellers skjønner jeg ikke at jeg, som sikkert har minst like mange fiskedøgn oppe der(Ehh, nei, ikke i Holselva. Får være måte på...) som flere av dere, skal betale mer enn innbygdingene.

-Hvorfor?

Hva fanden er det for noe bondsk tull?

Dere har spikra opp et par-tre skilt, og dett er dett.

Forklar gggood-luck

Syns du det er riktig at en Hemsedøl skal måtte betale mer og mer og mer og mer for å fiske i elva som renner rett utenfor huset bare fordi det er en grisestor haug med byfolk som har lyst til å fiske i elva? Det er det som skjer nå... Før betalte jeg 200 for sesong og nå betaler jeg 1600 fordi bla. du har lyst til å fiske her.  ;)

Og ja, jeg har "fryst balla av meg" for å kultivere elva, rydde søppel, sette opp benker, fjerne ørekyte osv... Og jeg har gjort lite i forhold til en del andre. Vi har gjort dette for elva og ikke for deg spesielt. Men vi må betale mer og mer og mer likevel... Skjønner?  :-\

@Erik og kremnils:

Kreeeemt. Var jo satt litt på spissen dette jeg skrev, da. Og, er jo "bonde" sjæl da.

Dessuten, Hr. Eikre, var det ikke Hemsila jeg mente. Men Holselva.

Uansett står jeg på at det burde være lik pris for ALLE. Med unntak av de som jobber med kultivering, etc...

Forøvrig er det vel ikke kultivert så ofselig mye i Holselva?

Og, nei, jeg klager ikke på hverken deg, eller Kremern...

At du må betale altfor store summer for å fiske i elva "di", skjønner jeg godt at du blir føirrbainna for.

Særlig med det merksnodige systemet med fri flyt av kort.(Men det er vel en annen og gjennomdebattert diskusjon?)

Ser at Kremern sammenblander det å fiske i elv med å besøke, være GJEST i en annen by. -Greit. Synes man da at det hadde passet at prisene ble skrudd opp fordi han var GJEST?

Og, joa, det er jo utrolig hyggelig at jeg "får lov til" å leie hytte, legge igjen altfor mye penger i butikk, pol, restauranter, etc, etc...

Hittils i år, prater vi vel om godt over ti lapper...

Bare for å understreke noe viktig, sånn før jeg kan vente meg deng og springskaller langs en eller annen elv:

-Jeg ELSKER Hallingdalen! Jeg er direkte glad i Folket der oppe.

mmmakeout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dryflyfool

Jeg har aldri tvilt på at du liker deg i dalen her og ikke minst legger igjen penger her.

Og skulle du trives her oppe så vil det alltid være på premissene av at du er en person som er omgjengelig og klarer å fungere godt i samfunnet her oppe også. Det er jo positivt oppi alll elendighete ellers i dalen.

Jeg vil ikke gå inn på noen diskusjon rundt driftsplaner, kultivering og aktiviteter for å sette positivt fokus for fluefiske i elven her i dalen. Det blir bare en meningsyttring mellom meg og deg som ingen av oss er tjent med. Vi tenker helt forskjellig i forhold til hvordan vi har diskutert tidligere i hvertfall.

Eksempelet mitt med å være gjest i en by var for kanskje ikke det beste. Hele poenget var jo at det er ikke jeg som bestemmer hva grunneiere og andre pådrivere ønsker å gjøre med produktet så lenge jeg er gjest/turist/bruker av opplevelsen/underholdningen/produktet jeg betaler for å besøk eller benytte meg av. Det være seg i en storby som Oslo eller på bygda her i dalen. Tilreisende brukere/turister kan ikke gjøre annet enn å si sin mening og det hjelper sjeldent.

Jeg kan ikke ta meg til rette å gjøre hva jeg vil jeg må rett og slett bare innfinne meg de retningslinjer og regler som er satt opp eller priser for den saks skyld.

Tenk om alle elvene i dalen her hadde vært kultivert på samme måte og hatt lignende rettningslinjer gjennom de 10-20 siste årene. Da haddde fisketrykket vært lavere i hver enkelt elv og jevnere fordelt tror jeg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okidoki, kremnils.

Vi er vel, som det heter, "enige om å være uenige"

No hard feelings. (Ingen hardingfeler).

Dessuten ække alt så gæli oppi der, heller. Tingenes tilstand i elvene er sterkt overdrevet. I negativ retning.

Ojojoj. Nå fikk jeg fluefiskeskjelven igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tror ikke man skal diskutere for mye om hvor mye man legger igjen i bygda av penger. Tror de fastboende vinner ganske greit der, hehe. Spørsmålet mitt er heller: Føles 300,- mindre dyrt om også de fastboende betaler det, eller er 300,- fortsatt 300,- om de fastboende betaler 150,-?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææh. Nå merker jeg at jeg føler meg som en sutrende kjiping som stadig hakker på regler og kortpriser. Atter en gang.

Men jeg må vel prøve å svare Hr.Eikre her.(Dessuten har jeg hørt han er ganske stor og sterk...)

Direkte svar: Jo, jeg synes alle skal betale det samme for seg. Unntatt, som tidligere nevnt, de som virkelig gjør en jobb for elva(ene).

Mener også de som har gjort et nybrottsarbeid, skulle hatt en evigvarende spesialpris.

Når det gjelder spesifikke priser, synes jeg vel 150,- kan være en grei pris i f.eks. Holselva. For der er det kortbegrensninger. Det "forsvarer" liksom hele greia...

(Helomvending fra tidligere meninger der altså..)

Når det gjelder elver ellers, er ikke problemet for mange fiskere, men snarere et manglende regelverk.

Noen mener at så lenge fisken er feit og rund som en julegris, og har en "grei" snitt på kanskje 5hkt, med mange slengere på rundt 6-7 hkt, er det heller ingen grunn til å rydde opp ved å ta ut større mengder "småfisk". Næringsgrunnlaget er derved bra nok.

Særlig om man stadig kan fiske på kiloser+.

Så mener andre igjen at det bør gjøres, for å få flere "kubber".

Derfor spør jeg dere som har ørten ganger mer peiling på kultivering enn meg:

Hva er lurest?

Jeg forutsetter at man får en regel som sier at kilosfisker(Eller rundt der) og over skal uti igjen.

Se!: Der kom Konstruktive-Tørrfluetosken frem!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksent og enkelt og greit å si at man inrømmer at vi er uenig i enkelt standpunkt.

Nå vet jeg i utgangspunktet at svaret ditt nå var ment direkte til Erik men svarer litt innimellom alikevel.

Ikke sikkert vi er så uenige om dette med kultivering av elver.

Å danne ett grunnlag i elva med "kubber" fisk over 40 cm -> bør være hovedfokus for å få en bærekraftig elv som er opplevelsesrik nok til at folk skal være villig til å betale en døgnkortpris på 150 kroner som du foreslår som fornuftig betaling i en elv med kortbegrensning. Her er vi vel ca enig også.

Jeg tror uansett at det er viktig at elva er relativt jevnt befolket med fiskefamilier. Med fiskefamilie mener jeg da hele spekteret med størrelser. Gjerne med hovedvekt på 500-800g. Det er nettopp denne størrelsen med 500-800g fisker med god k-faktor som skal danne grunnlaget for fremtidige 1000g -> fisker. Selvfølgelig må det være fisker i hele spekteret og over tid med riktig kultivering så tror jeg andelen fisker over 1,5 kg og 2,0 kg vil øke.

Desverre fungerer det sånn at en fisk på over 2,0 kg ofte er i ferd med å bli en godt voksen/gammel fisk og grunnlaget for at det skal bli "mange" sånne fisker er vel ikke veldig stor i en god fiskeelv generelt slik jeg har forstått forsker hos NINA Morten Kraabøl tidligere med lignende spørsmålstilling.

Det er forskjellige tanker og måter å drive fornuftig kultivering i elver etter min mening. Man må skille mellom ulike typer elver også. Storåne og Holselva er to gode eksempler på elver som har "besøkende" fisk fra henholdsvis Hovsfjorden og Strandafjorden. Mens Hemsila langt på vei kan sammenlignede med Hallingdalselva på Nes-Gol-Ål der det ikke er noe næringsfrik fjord i bunn som kan fylle elva utover sesongen med store feite "kubber".

Ved elver der fjorden er hovednæringskilde og endel av oppvekstvilkårene for fisken så mener jeg at det er viktig at man ikke høster av den store fisken som går oppover elva på næringsvandring / gyting. Fiskene går opp i elva ved forskjellgie tidspunkt med hovedvekt på seinsommer/høst. Men mattilgangen kan vise seg å være en viktig faktor i kombinasjon med flom og lignende.

Redskapsrestriksjoner er man nesten generelt avhengig av da den gjennomsnittlige Haspelstangfisker ikke vet hva kultiveringstanker rundt C&R eller bag-limit og nødvendigheten pr i dag med å passe på en elv som er åpen for fiske med all salgs redskap er såpass stor at man tilnærmet må ha daglig oppsyn til alle tider for å passe på nedklemte mothaker og hvordan redskapen blir brukt. En erfaren haspelfisker fisker ofte over stamplasser med grovt utstyr der de tror det er grov fisk. Og det hjelper ikke med bag-limit osv når sluten sitter på utsiden av en kjempesint hannfisk på 2,0kg. Den må da desverre bøte med livet på grunn av skadene.

Sånn sett mener jeg det kan være riktig med redskapsbegrensning og eventuelt kortbegrensninger der elva ikke er stor nok til fritt fiske.

Her mener jeg også at Holselva er ett godt eksempel. Max 6 fiskere på hele strekningen. Åpen fellesone uten kortbegrensning og tillat med all redskap utelukker ingen fra å fiske i elva. Men det er ingen tvil om at de flotteste strekkene som passer fluefiske best er kun for aktivt markfiske og fluefiskere.

Det å åpne for aktivt markfiske tror jeg kan være en fornuftig tanke da det er spesielt haspelfiske som har likhetstrekk med fluefiske under overflaten.

Jeg har selv observert Trond Andersson flere ganger under fiske og ingen tvil om at fiskene han får ikke har svelget kroken normalt sett og at krokene som benyttes er av samme størresle og mothakeløse som fluefiskerne bruker.

Fangstbegrensninger i sånne elver mener jeg kanskje burde være fritt uttak av fisk under 35cm.

Dette er i nevnte elver ofte tjukke og flotte matfisker som også kanskje er i flertall så uttaket her er ikke direkte skadelig for elva. Etterhvert som snittvektene i elva kanskje kan gå opp så vil det være naturlig å flytte opp til 40cm kanskje eller ha baglimit på 30-40 cm eller lignende.

Ved elver der det ikke er noen direkte fjord tilknyttet som næringskilde og oppvekstvilkår på samme måte som nevnte elver over så mener jeg det desto viktigere med en jevn og god fordeling av størrelsene.

Her er det viktig å bygge opp stammen med fiskene som er over 500-600 gram.

Det er disse man ikke kan høste av for å kunne være i drivende utvikling.

Stamfisken som står på samme hølen hver eneste høst må ikke røskes opp og spises til middag. Det kommer ny fisk på plassen men ikke nødvendigvis like stor.

Her mener jeg at kultiveringsarbeidet og gjennoppbygningen av stammen i elva som Hemsila har gjort er veien å gå for å få elvene på rett kjør over lengre perioder.

Hallingdalselva på Gol kan f.eks inndeles i soner, bag-limit/fang-slipp. Driftsplan og tanker om langsiktige muligheter er viktig for å bygge noen form for fremtid i elvene. Tusenbrødrene må bekjempes og det må kunne dannes ett opplevelses produkt på høyde med konkurrenter.

Flere gode elver i samme nærområde vil også føre til en jevnere kortpris elver i mellom siden produktene ofte kan være tilnærmet likestilte.

Tenk tanken på 4-5 likestilte elver / kort innen 45 kjøring i mellom hverandre.

Tenk alternativene i forhold til klekking, fiskeplasser og ikke minst folk.

Jeg vil bare legge til at det er viktig å se sakene litt mer enn bare ifra bilvinduet man kjører forbi elvene i når det gjelder kultivering og arbeid/tiltak som gjøres i elvene.

en elv med døgnkortpris på 50 kroner har ofte bare en forening i ryggen som ikke får inn noen penger i løpet av sesongen som grunneiere kan glede seg over. De har ett lite interressert fiskeoppsyn som ikke er ofte i elven og spør om kort.

Og redskapsandelen er kritisk forskjellig fra elver med mer ekslusive priser.

Arbeid som legges ned i elva er mer enn hva som fremstår når man står på sidelinja og tenker på hva som er gjort i elva.

Driftsplaner utarbeides, sammarbeid med kraftselskap/ECO vannkraft skal pleies og sørge for at dette går i fiskernes fordel. Vannprøver skal tas. Nærliggende industri må bearbeides for forståelse av farligheten med utslipp og forurensning av elva. Stier, søppel og stier skal ryddes og legges til rette for besøkende kortkjøpere.

Elva skal også holdes "ren" med fjerning av flomateriale og andre bondetinger som kommer flytende eller synker ned i elva. Oppsyn skal gå gjerne omtrent daglig sjekke for fiskekort og kontrollere fiskeredskapene til de som fisker der slik at regler som er satt følges.

I driftsplanene som utvikles over tid er fremtiden til elva i fokus. Det være seg pilotprosjekter som peileprosjektet Hemsedal Fiskeforening i sammarbeid med NINA utførte i Hemsil eller det er forskning om stammen i elva og reproduktiviteten.

Uansett er alle elver avhengig av frivillige og personer som står på for at elvene fortsatt er gode når neste generasjon står klare for lære seg å like hobbyen vi er glad i.

Og ved hjelp av forksningen og tankene rundt driftsplanen så kan vi kanskje påvirke hva slags fisker neste generasjon fiskere kan få fiske på. Og ikke minst så når vi kanskje dit av vi kan være med å legge til rette for at det er mulig å oppleve like gode klekkinger ved å f.eks ta mer vare på elvegress og vegetasjon rundt elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende svart, kremnils.

Du skjønner, dette interesserer meg virkelig.

Men måten å drive kultivering på, eller drifte en elvestubb med høye priser, er vi som nevnt relativt uenige i.

Jeg mener man kunne "reddet" mange fine elver med enkle grep, som nevnte regler.

Det er ikke nødt til å koste masse penger.

Jeg har selv observert en god reproduksjon i områder selv "lokalkjente" tror er "Lost Case".

Og som du ser av skrytehistoriene mine her inne, er det ikke bare "tusenbrødre" vi prater om.

Det trenges bare et "touch" for å få det enda bedre...

Som jeg var inne på, har snittstørrelsen på mine aurer i år vært 6-7 hkt. Runde og utrolig spreke.

Et par på kilon, og litt ryk av mye større.

Har hatt dager med 10-15 flotte.

Og nesten ingen småttiser.

Og da kan ikke tingenes tilstand være så hakkandes gæli(?)

Du skjønner sikkert at jeg ikke føler for å blåse mine favorittelver/strekker.

Men vi har vel mumlet om dette tidligere, vi...  ;D

Så var det det med å være utabygds, og komme her og komme her og bry seg...

Men jeg, med flere "Pappaguta i frå by`n" kunne tenke oss å ta et tak.

Vi er en gjeng på fem-ti folk som stadig treffes oppi dala. Og har allerede snakket alvorlig oss i mellom om hvordan vi skal utføre denne hobbyen vi bruker ukesvis/måneder av året på.

Det er bare å innrømme at det har blitt kakka alt for stor aure.

Vi satt oss ned, innhalerte opptil flere øl, og begynte å regne på hvor mange aurer f.eks. 10 passe dyktige fluefiskere kan greie å ta opp i løpet av noen uker.

Det ble skumle tall av dette...

Og, ja, det er fluefiskere som er "farligst".

Som eksempel, så surrer det utrolig dyktige, gjerne eldre fluefiskere rundt i dala deres, som tar ALT. Og da mener jeg ALT. Jeg mener ikke å "mobbe De Eldre", sjøl er jeg flerogførr, men det er nok fakta at inngrodde holdninger er et problem.

Skal jeg anta uttaket til en jeg vet om, men ikke engang orker diskutere dette med, så anslår jeg greit ... tja... skal vi si en halvstappa plastpose om dagen? Fra yngel til kubber. Mulig overdrevet, men ikke så langt unna sannheten. Gang dette med fem-seks uker i sesongen. Han er en dritdyktig fisker.

På ene innpust er det "Sånn har vi drivi her i førti år!", til neste utpust: "Men fy fa.. så mye bedre alt var før!"

Når det gjelder Fluesoner som det saliggjørende, så vet jeg ikke helt.

Jeg har knapt truffet en med markraje eller spinnerutstyr i elvene de siste åra, jeg... Mulig de kryper frem senhøstes, elller noe, men, nei...

Det vi trenger er å opparbeide enkle regler for folk. Eller kanskje bare retningslinjer. Kurs og slikt får tyskerne ta seg av.

En medfølgende forklaring med fiskekortet "Dette plikter du å lese!" burde hjelpe fælt...

Jaja. Sånn går nu dagan...

(Sorry, trådstarter, for OT!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fiskereglene som du snakkes om, koster fint lite og innføre.

Det er bare det og få dem innført....;)

Og noen til å passe på at de overholdes.

Og nye foldere med informasjon.

Og skilt.

osv...

Gratis? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dryflyfool, det selges sluk og markfiskeutstyr for laaaangt mer enn fluefiskeutstyr. Så hvis du ikke har truffet på noen av dem så har du gjemt deg godt. Det er bare å komme hit (Hemsila) så skal jeg peke ut ganske mange for deg. Var forøvrig 3 av dem i beste del av fluesona i går. Ikke bare i fluesona, men på den siden som er freda. Fikk heldigvis ikke noe. Og jeg har ingen myndighet til å gjøre noe. Og skiltet "Fiske forbudt" lente de seg inntil. Mer info?? For noe hersens romantisk tullball!!! Folk trenger bøter som svir mer enn de har råd til. Først da slutter de å drite i hva slags regler som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskereglene som du snakkes om, koster fint lite og innføre.

Det er bare det og få dem innført....;)

Og noen til å passe på at de overholdes.

Og nye foldere med informasjon.

Og skilt.

osv...

Gratis? Nope.

Fiskeoppsyn finnes det vel allerede?

Gratis er det vel ikke, men er vel ingen som går konkurs av slikt?  

nye fiskekort trykkes vel hvert år og oppdatert info kan oppdateres på inatur og hjemmeside.

Men som jeg sier så er det det og få dem innført, men klarer man det så blir slikt ordnet skulle man tro :)

Eller vet du om att det er mange grunneiere som ikke vil innføre nye regler fordi det er for dyrt ? er det det som er hovedproblemet ?

Men jeg personlig har ingenting imot og betale mere for ett fiskekort der tingene i elva er på stell, her går fiskekortprisene opp uten att noen ting blir gjort, og går tilbake til elva og ting blir gje akkurat bedre. Nesten litt provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vil vel tro at det er kostnadsforskjell på en (eller to) kontrollør(er) som er fast ansatt og en (eller to) som stikker innom en gang iblant.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det er kostnadsforskjell på en (eller to) kontrollør(er) som er fast ansatt og en (eller to) som stikker innom en gang iblant.  ;)

Men vil tro det att man MÅ ikke ansette en fyr eller to heller  <<l

en fordel ja, men ikke nødvendig ;)

Og når regelendringer skjer i elva, så er det som regel noen lokale ildsjeler (som også fisker i elva nesten daglig)som har tatt iniativ og påvirket disse regelendringene og som sikkert mer en gjerne tar det på frivillig basis også,eller ganske så sikkert vil ta en telefon til fiskeoppsynet, eller grunneier om det skjer regelbrudd  :D

Prøve og være litt positiv du og nå erik  :P

Var forresten en som skrev det litt lenger oppi tråden her att

Folk trenger bøter som svir mer enn de har råd til. Først da slutter de å drite i hva slags regler som gjelder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyppige kontroller, et skikkelig detaljert regelverk og bøter på samme linje som de legger seg på i Rena:

Fiskere som ikke overholder lokalt fastsatte fiskeregler vil bli ilagt et gebyr pålydende kr 2000,- pr. overtredelse.

..så lønner man fort en oppsynsmann eller tre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluefiskere selv bør kunne klare å lese regler og forholde seg til dem :) er værre med forbikjørende som stopper langs elva der og slenger utti en feit sluk ved siden av skiltet "Aktiv mark og fluefiske sone " . Da haru lite mellom øra kan du si. Opplevde dette der for et års tid tilbake. Men oppsynset i Holselva er egt bra syntes jeg. Møter ofte kjente oppsyns folk der, hyggelig er dem og =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sesong kortet oppe i hemsil er ikke mer en en ordentlig fuktig tur på byen! Den jobben som blir gjort i den elven gjør at det er vert vær krone.

i år har det ikke vært avskrekkende med folk heller!

bare og betale! rigge stangen! kanooooooon.

ps: Cash and fishing har kommet for og bli! OGSÅ FOR BØNDER! HAHAHAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Lykke til. Var der i dag. Fiska 3 timer og reiste. Elva er ekstremt lita. Så noen spinnere og det er sikkert en og annen fisk, men ekstrem vind stoppa all moro :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på mitt andre besøk på lørdag, og det var lite vann - nedre partier er mer enn sakteflytende for å si det sånn. Men jeg fant en ok fisk som vaket, men den kostet meg nesten livet. Vadet ut på noe som skulle vise seg å være en kvikksandaktig masse, rygget inn mot sivkanten, men der var det enda verre, så det var bare å trippe ut igjen, holde bena i gang, gjøre noen kast, synke litt, kjenne suget, ikke få panikk, nytt kast, fiske, håve, finne veien tilbake til fast land - og det hele gikk på en merkelig måte bra. Alt jeg hadde av forlystelsesremedier i nettingbrystlomma på vaderne var ubrukelig - det var vann over logoen, men det var for en bagetell å regne, da jeg var glad for å ha kommet derfra med livet i behold.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen ok campinghytter i nærheten av fluesona?

Er det fortssatt lite vann?

Ingen campinghytter rett ved elva men ligger flere campingplasser på Ål, Hol og Geilo som er mulige å benytte seg av.

Ja elva er fortsatt under normalen/liten og det er veldig stilleflytende.

Nå er det meldt mye nedbørdenne uken så om det slår til så kan alt forandre seg fort.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...