Gå til innhold

Fiskebil


Syftis

Anbefalte innlegg

Er på let etter en bil som går like bra til lands som til vanns og lufta med!

Men litt seriøst også; Er på utkikk etter en bil som tåler noen røffe turer rundt om i landet. Ikke for stor, ikke for liten, i form av at det skal være plass til litt histen og pisten! Per i dag kjører jeg en Kia Ceed 2011, allerede etter noen mnd fant jeg ut at DETTE ER INGEN FISKEBIL(!).

Tenkt litt på en Pick-Up, men forferdelig stygg med hard-top og, i mine øyne, upraktisk uten. Skummelt å stable utstyr til randen, men også skummelt å stroppe stangetuier ol..

Touran/caddy-typ, kanskje? Forslag til en rølpebil som tåler noen røffe grus-, og eventuelt traktorveier!

Hva kjører dere a, guttær?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei vil tro at en Kia Ceed ikke er noen fiskebil ;)

Sjøl kjører jeg en Toyota Hiace 4WD, og er godt fornøyd med det. God plass, det er bare å stappe inn av alt mulig. Bruker den også til å overnatte i hvis jeg er alene på tur, det er veldig greit. Kommer fram overalt, og sitter høyt og oversiktlig.

Har skrudd opp knagger bak, der henger friluftsklær og diverse, på andre siden har jeg skrudd opp et stativ for stenger.

God bil, driftsikker til 1000 <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet noen år tidligere på VW verksted, så vil jeg ikke anbefale en normal lav bil til kjøring på røffe veier. Da ryker nemlig bunnpanna før du aner, om du ikke er veldig forsiktig. Vi byttet noen av dem igjennom året.

Mitt beste tips er en Hilux, med eller uten HT, det velger du, men det er utrolig kjekt å ha en glassfibertopp over planet. Det er også mulig å få et hardt planlokk over også, som jeg tror tetter ganske bra mot fukt. For min del, som av og til har kajakk på taket, så er glassfibertoppen en forutsetning med en pick up.

Smaken er som baken, og det er ikke sikkert du liker pick up i det hele tatt, men min drøyt tjue år gamle Hilux med bensinmotor, er den bilen jeg har vært mest glad i av de bilene jeg har hatt. Synes den er helt fin å kjøre, ikke skrangler den i det hele tatt, og aldri er det noe tull med den. Det er dessuten deilig å ha en bil man ikke trenger å være så fryktelig forsiktig med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Jeg har en sånn:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32707749

Jeg har denne i 7-seter utgave, men setene kan tas ut og vips så har jeg en 2-seter med soveplass til 2 og et lass av utstyr! Hadde senest i helgen overnattingsdøgn i min..

2 liters gjerrig diselmotor, AC, El-ditt og datt og ikke minst PRAKTISK!

Vareutgaven kan du få for godt under 100"kr med edruelig km stand.

Anbefales <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plass, det er bare å stappe inn av alt mulig. Bruker den også til å overnatte i hvis jeg er alene på tur, det er veldig greit. Kommer fram overalt, og sitter høyt og oversiktlig.

Har skrudd opp knagger bak, der henger friluftsklær og diverse, på andre siden har jeg skrudd opp et stativ for stenger.

God bil, driftsikker til 1000 <<l <<l

Akkurat dette jeg er ute etter  ;D

Mye gode innspill, ser det er mang en mulighet!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt fornøyd med min også. 2002 golf stasjonsvogn. 130hk diesel, og firehjulstrekk. Kunne kanskje hatt litt høyere bakkeklaring, men greit nok for de stedene jeg har kjørt. De stedene jeg har gitt meg, så har det ikke vært lov å kjøre uansett. hehe.

Er forresten til salgs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Her kan jeg kjøre til lands og til vanns, og sove i lufta med...

250806_10151870813570422_26779552_n.jpg

Pfffff....... Africa calling hehe <<l

DET kaller jeg fiskebil! Må vel gostryke litt på butten til fruen så kanskje det blir en slik en på meg også ;D

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

D med frityrolje fra nærmeste sushiresturant tror jeg du skal slite med såfremt de ikke serverer Pommes Frites da..... ;D Resten tror jeg helt og fult på!!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Den går nok på frityr skjønner du... pommesfrites olje funker ikke da de har for mye salt i det. sushisjappene friterer scampi og andre ting og er den reneste oljen jeg får tak i. rett gjennom 5 micron filter og i tanken...

Oh...? Trodde sushi bare var rå fisk jeg da... Slik vet ikke en som er oppvokst på et svaberg på trøndelagskysten vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en Ford Focus stasjonsvogn. Perfekt plass til alt fiskeutstyret.

Har luksusen at jeg ikke deler bilen med noen andre og kan la den fullstendig gro over med vader, stenger, fluebokser, tøy osv.... Og fremdeles er det plass om jeg får med meg andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Yaris varebil jeg. Funker fjell, plass til bikkja, oppblåst bellyboat, og alt annet jeg drasser med meg av kamerautstyr. Men til høsten blir det ennå en bil. En Subaru Outback... Må vel krangle med dama om hvem som får kjøre den, men satser på at det skal være med noen turer.

Uansett, pickup med hardtop er ingen dum ide for de som vurderer slike løsninger. En kompis av meg bruker det, får fint plass til to-tre oppblåste bellyboater, stenger, og alt annet vi trenger å ha med oss. Høy bakkeklaring for 4wd er kjekt, selv om jeg aldri har klart å sette meg fast med Yarisen... :)

Kassebiler med grønne skilter ser man jo også mye av når man drar litt rundt på populære fiskeplasser. L300 og Hiace med 4wd virker å være temmelig praktiske, og relativt rimelige i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del billige peugeot partner 4x4 på nettet. Lurer litt på en sånn selv. Skal jeg sove på fisketur, foretrekker jeg telt fordi det blir veldig klamt inne i bilen i løpet av natta.

Når jeg blir pensjonist om 25 år blir det forhåpentligvis campingbil  :)

Er ikke veldig bilkyndig, men har hørt at 4X4 trekken er "hjemmesnekra". Kan bli 40 laken hvis noe ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils : Styre unna Peugeot Partner "4x4" dangel.

Helt riktige som det blir nevnt her at det er minst 40 000 kroner å betale for å reparere driten.

Peugeot har nemlig ikke utviklet sitt eget 4x4 system for bilen men kjøpt en billig løsning fra dangel fabrikken. Derfor navnet 4x4 dangel også.

Skal legge til at versjon 3 av 4x4 dangel visstnok skal være mye bedre og uten feil slik som tidligere utgaver.

Feilen på 4x4 Dangel bilene er ulyd ifra bakaksel fra 60 km/h ->

Finns nok endel billige slike biler å kjøpe med ulyd om man overlever å kjøre rundt med en billig 4x4 med ulyd i slike hastigheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils : Styre unna Peugeot Partner "4x4" dangel.

Helt riktige som det blir nevnt her at det er minst 40 000 kroner å betale for å reparere driten.

Peugeot har nemlig ikke utviklet sitt eget 4x4 system for bilen men kjøpt en billig løsning fra dangel fabrikken. Derfor navnet 4x4 dangel også.

Skal legge til at versjon 3 av 4x4 dangel visstnok skal være mye bedre og uten feil slik som tidligere utgaver.

Feilen på 4x4 Dangel bilene er ulyd ifra bakaksel fra 60 km/h ->

Finns nok endel billige slike biler å kjøpe med ulyd om man overlever å kjøre rundt med en billig 4x4 med ulyd i slike hastigheter..

Når kom versjon 3 Dangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils : Styre unna Peugeot Partner "4x4" dangel.

Helt riktige som det blir nevnt her at det er minst 40 000 kroner å betale for å reparere driten.

Peugeot har nemlig ikke utviklet sitt eget 4x4 system for bilen men kjøpt en billig løsning fra dangel fabrikken. Derfor navnet 4x4 dangel også.

Skal legge til at versjon 3 av 4x4 dangel visstnok skal være mye bedre og uten feil slik som tidligere utgaver.

Feilen på 4x4 Dangel bilene er ulyd ifra bakaksel fra 60 km/h ->

Finns nok endel billige slike biler å kjøpe med ulyd om man overlever å kjøre rundt med en billig 4x4 med ulyd i slike hastigheter..

Når kom versjon 3 Dangel?

Det er jeg ikke 100% sikker på. Men mener vi hadde en 2004-2005 modell her på jobb som ikke hadde nyeste versjonen. Noe av grunnen til at det blir så dyrt ved reparasjon er nettopp fordi de gamle versjonene får man ikke kjøpt reservedeler til også må man ha hele opplegget nytt. Så om man har eldste modellen så får man plutselig den nyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ville kikket på saab fra før 2004, fantastisk kvalitet og de stopper ikke med det første om du føler for å kjøre landet rundt, de har også de sterkeste bunnpannene om du faller på en traktor vei. Skal du kjøre på veier som ikke er egnet for bil vet jeg folk er fornøyd med subaru, den nye XV`en ser jo bra ut i tilleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...