Gå til innhold

Er det ikke lov å by?


Ruffen

Anbefalte innlegg

For å ikke ødelegge tråden til Raymond så lager jeg denne. Er det faen ikke lov å gi bud på saker og ting lengre selv om selgeren setter en pris uten å bli stemplet som frekk? Er det mindre frekt å prøve å selge noe til en alt for høy pris? Prøve å lure folk? Det gjør ikke Raymond her bare for å sagt det da.

Dummeste jeg har lest!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jo - men det finnes grenser :rolleyes:

Jeg kjøpte en Winston BIIIX, 9,6`#6, og før jeg omtrent hadde pakket den ut - tenkte jeg:

Har jeg bruk for den?

Svaret jeg selv ga meg - resulterte i en annonse under salg, og ble tilbudt kr 2500,- for den.

Enten så var budgiver frekk - eller så hadde vedkommede null peiling på hvilken stang det var.

Og hva den egentlig kostet.

Importøren hadde ennå ikke fått de i butikken.

For å si det diplomatisk, så tror jeg nok at det var et ufordragelig vesen  ;D  - som skulle sko seg på en blakk fluefisker  >:(

Heldigvis så solgte jeg den ikke  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo og noen spinnville fantasier om hva man kan forvente å få for brukte ting.

Jeg har kjøpt en del her uten å prute. Prøvde meg på et prutebud her en dag på en stang.

Han ville ha 3500,- Jeg bøy 3000,- Var det frekt? Tanken slo meg ikke. Han gadd ikke svare meg så det var sikkert det. Men til helvete. Er folk så sarte så for de la være å prøve å selge noe. Det koster heller ikke noe å på prøve å selge noe.....

De kan i grunnen grine seg i søvn en uke for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folk har jo og noen spinnville fantasier om hva man kan forvente å få for brukte ting."

Det kan nok sikkert være slik noen ganger, men eksempelet mitt - var ikke noe brukt ræl.

Det var som sagt så nytt - at importøren ikke hadde fått det inn på nettsiden sin engang.

Det var heller ikke snakk om noen hundredelapper på "prutesiden"  :D

Men vi er forskjellige.

Jeg får meg ikke til å prute "sydlandsk"  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Pruting er greit, men det bør foregå innen visse rammer..

Når det gjelder brukte premiumstenger er prisen liksom stabil på 2000-2500 på FFS...

Fint for kjøper, synd for selger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget, Raymond ville ha 400 eller mer. Ikke mindre. for da hadde han skrevet det. Sikkert lett å selge ett såpass hypet scnøre til en billig penge, men det var altså ikke tema i den tråden.

Men på et generellt grunnlag, klart det er lov å by på ting. Men jeg synes ikke skambud hører hjemme. Ofte er det kanonpriser på veldig bra utstyr. Pluss at skambud i trråden er med på  å trekke ned hele greia for selger, så jeg skriver konsekvent bruk PM, fordi det blir mindre fuss utav det.

Gonatt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å starte en egen tråd om emnet <<l

Vil bare understreke at mitt innlegg ikke skulle forby noen å by på aktuelt utstyr. Det jeg snakker om er at det er forskjell på å by noen kroner for en gammel veikjepp, eller å by det samme for nyere utstyr hvor det klart fremgår av selger hva som forventes av pris.

En god regel/anbefaling vedrørende bud er å ta det på PM, da slipper selger å få tråden ødelagt av lave bud og nedsettende kommentarer.

Har solgt litt den siste tiden da jeg bestemte meg for å holde meg til Sage stenger og sneller igjen.

Iløpet av de salgene så kom det flere hendvendelser på utstyret. Noen selvsagt hyggelige, men andre er direkte ufine.

Type "om du trenger penger så kan jeg komme ikveld og hente, men betaler kun kr. X" eller "er du blakk siden du selger unna alt?"

All vet at det ikke er gode priser å oppnå på ffs, men likevel så synes jeg det er fint om det er noen som vil kjøpe og bruke tingene, istedefor at det havner bakerst i ett annet skap.

Kjøp og selg, god helg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et skambud? Hvor mange % av verdien er skambudet?

Dette er vel litt av greia. Folk har nok veldig forskjellige meninger om hva en brukt gjenstand er verdt. Noen trenger virkelig pengene fra salget, andre er bare glad til at de blir kvitt utstyret.

Det er mye som selges til gode priser her, men må si meg enig med Ruffen i at noen krever vel mye. Bare det at man (ofte) mister reklamasjonsretten synes jeg skraper en del av prisen, selv om varen kun er tatt ut av esken.

Men det er vel ikke verre enn å finne et annet sted å selge utstyret om man ikke er fornøyd med prisene her inne. Slike ting styrer seg selv, tilbud og etterspørsel er et rimelig enkelt prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må det vær lov å legge inn ett bud på en gjennstand, selv om budet er lavere

enn selger ønsker. Sånn er det bare, det må selger tåle. Trådene blir ødelagt av ANDRE folk, som verken byr eller selger, med komentarer som: Selger ønsker ......, og flere slenger seg på med: hør,hør osv.

Så lenge tråden ikke blir infisert med hva alle mener om skambud, og anna drit, men kun mellom

selger og kjøpere, går det fint.

Det er lov å gi bud på en ting, selv om det er skambud!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at på brukt utstryr er det tilbud og etterspørsel som bestemmer og det er vel ikke til å komme fra at det er mange som trådstarter her på forumet, som handler i "vilden sky" for så å komme til den erkjennelsen at selv om det er nytt, så får man ikke så forbasket mye mer fisk allikevel. Har selv opplevd hvor vanskelig det er å bli av med stenger til en anstendig pris. Mista en Loomis Streamdance GLX HLS i fjor høst. I løpet av høsten var jeg i Sverige og fant makan i like under 4000,-, listepris vanvittige 8 lapper. Hadde før handlet så kom stanga jeg mista til rette. Fikk omsider bytta den nye som var helt ubrukt med en nesten ny Guideline LPX, som man kunne få på tilbud til 1500 i vinter. Surt, ja, men slik er det nå en gang. Trøster med med at jeg har fått jeg stang jeg er godt fornøyd med og at det er en annen som har gjort en god deal.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rart å suttre over for dårlig pris, etterspørselen bestemmer prisen, ikke hva selger ønsker.

Visst du ikke er fornøyd med prisen du får, prøv ett annet sted.

Men!! det værste er når andre blander seg inn, DA blir annonsen ødelagt.

Markedet bestemmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Shitt!!! På nettet finnes så mye drit, lort, fandenskap og svineri at hvis en ikke tåler å motta PM med et bud under prisantydning så kjøp skrivemaskin og annonser utstyret i lokalavisa....

Hmf! Makan til hårsårhet... Tåler sikkert ikke at kompisen får større fisk heller....

Mergus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Da blir det mye innlegg utover høsten og vinteren, da jeg må by halv pris på alt som ligger ute for salg. Jeg regner med det blir sutring i leieren da dere selv ser hvor irriterende dette er.

Joda, om selgeren ikke har skrevet noen minstepris, er det jo åpent for alle bud, men der det er satt en minstepris? Nei, der trenger man ikke å by halv pris.

Skal man komme med sånne bud, så ta det på PM....

I stedet for å sutre over dette her inne, KOM DERE UT Å FISK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Da blir det mye innlegg utover høsten og vinteren, da jeg må by halv pris på alt som ligger ute for salg. Jeg regner med det blir sutring i leieren da dere selv ser hvor irriterende dette er.

Joda, om selgeren ikke har skrevet noen minstepris, er det jo åpent for alle bud, men der det er satt en minstepris? Nei, der trenger man ikke å by halv pris.

Skal man komme med sånne bud, så ta det på PM....

I stedet for å sutre over dette her inne, KOM DERE UT Å FISK!

<<l Enig..

Det blæs Tor Arne! Dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Da blir det mye innlegg utover høsten og vinteren, da jeg må by halv pris på alt som ligger ute for salg. Jeg regner med det blir sutring i leieren da dere selv ser hvor irriterende dette er.

Joda, om selgeren ikke har skrevet noen minstepris, er det jo åpent for alle bud, men der det er satt en minstepris? Nei, der trenger man ikke å by halv pris.

Skal man komme med sånne bud, så ta det på PM....

I stedet for å sutre over dette her inne, KOM DERE UT Å FISK!

Øøhh.

Det er sånn budrunder er bygget opp.

Man legger ut noe for salg, sett minstepris om du vil. Men folk kan by så lavt dei vil, men produktet

blir ikke solgt FØR minstepris er nådd.

Fisker veldig mye eg, ein tur ilag med barna, så ein tur solo. hver dag.

Dra deg ut å fisk sjæl du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive erfaringer med kjøp og salg har inne, og etterhvert har det blitt en god del. Klart flere kjøp enn salg da  oooops

Jeg er litt enig med Ruffen i at mange har alt for høye forventninger til hvilke priser man kan oppnå.

Pent brukte premiumstenger går som hovedregelen for rundt kr 2500 her inne. Siden tilfellet er nevnt så fremstår nok ikke kr 2500 for en Winston BIIIX, 9,6`#6 som noen urimelig pris.

Har varen vært annonsert lenger enn ett par uker, så bør det være greit å prøve seg med et bud under oppgitt "minstepris". Om noen skulle bli fryktelig fornærmet og eventuelt gå inn i dype depresjoner som følge av at egne forventinger ikke deles av markedet, ja så er det vel kun deres problem?  

Er man misfornøyd med budet, ja så får man vente til man får et høyere bud. Jeg håper bare at budene sendes på PM, slik at ikke tråder "spammes" ned.

De eksemplene på henvendelser som André har mottatt, viser jo bare at enkelte har begrensede sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Da blir det mye innlegg utover høsten og vinteren, da jeg må by halv pris på alt som ligger ute for salg. Jeg regner med det blir sutring i leieren da dere selv ser hvor irriterende dette er.

Joda, om selgeren ikke har skrevet noen minstepris, er det jo åpent for alle bud, men der det er satt en minstepris? Nei, der trenger man ikke å by halv pris.

Skal man komme med sånne bud, så ta det på PM....

I stedet for å sutre over dette her inne, KOM DERE UT Å FISK!

Øøhh.

Det er sånn budrunder er bygget opp.

Man legger ut noe for salg, sett minstepris om du vil. Men folk kan by så lavt dei vil, men produktet

blir ikke solgt FØR minstepris er nådd.

Fisker veldig mye eg, ein tur ilag med barna, så ein tur solo. hver dag.

Dra deg ut å fisk sjæl du:-)

Hva i alle dager er vitsen med å by UNDER en minstepris? Det er jo faen meg dødfødt... Skulle en vare bli liggende lenge, er det lov å prøve seg med et bud, men ta det da på PM.

Joa, jeg har vel bare så og si vært på fisking siden 1.Mai,  og over 25 døgn i lavo, så jeg burde vel snart fiske litt :) Hjemme i 4 dager nå, før det bærer avsted igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Siden tilfellet er nevnt så fremstår nok ikke kr 2500 for en Winston BIIIX, 9,6`#6 som noen urimelig pris."

Den var ikke brukt.  Stangen var kun pakket ut fra esken med blanko garantikort.

Da synes jeg  kr 2500,- er en urimelig pris.

Men nok om stangen min - den ble ikke gitt bort ;)

Og jeg som trodde at bilkjøp var en dårlig investering  :rolleyes: ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...