Gå til innhold

Fiskeriminister som eier aksjer i oppdretsindustrien


vanntur

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Er det mulig  ???, en fiskeriminister som har aksjer i oppdretsindustrien  :'(

Si farvel til villaksen og sjøørret  >:(

I vårt hus kommer det ikke inn produkter fra denne bedritne næringen... BASTA!!! De er faktisk like selverkjennende som tobbaksindustrien på 60-70 tallet!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere heller hatt en politisk broiler der da ?

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over dette her, normalen er jo at politikere blir skjelt ut av næringa den skal forvalte pga manglende kompetanse . Det slipper ihvertfall hu Lisbeth.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Ville dere heller hatt en politisk broiler der da ?

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over dette her, normalen er jo at politikere blir skjelt ut av næringa den skal forvalte pga manglende kompetanse . Det slipper ihvertfall hu Lisbeth.....

Joa, men her snakker vi en person som har økonomisk interesse i en næring hun har satt til å forvalte.. Når hun i tillegg opptrer ignorant ovenfor en rekke fagmiljø som har advart mot vekst og driveform i næringen lukter det sure sokker for meg! Bærekraftig havbruk er forresten en av de største markedsføringmessige løgner nå for tiden. Det er ihht FN´s begrep ikke mulig å drive bærekraftig oppdrett av en predator. Skal vi skyte all elgen i skogen for å drive oppdrett på bjørn??

Vi blir da for svarte ført bak lyset av en næring som skryter uhemmet av sitt positive bidrag til samfunnet! Sysselsetning er selvfølgelig viktig, men de jævlene tar det for gitt at forbukerne godtar dette på bekostning av miljøet...

Visste dere forresten at oppdrettsfor blir produsert av Krill fra sørishavet, kjørt til Vest-Afrika og iblandet uregulerte bestander, deretter foredlet hos norske forprodusenter, kjørt ut til (de jævla) oppdrettsanlegg, slaktet og lastet opp på en trailer som kjører dette til Europa eller lastet på et fly og flydd til Japan...... Å hærregud hvor forbannet skånsomt det er for miljøet....

Bærekraftig my ass!! Hold dere unna dette slik at Lisbeth må spise all laksen selv!!!!!!!

Jess, jeg hisser meg opp av den offentlige "er vi ikke flinke" holdningen........... p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en glimrende nettside og portal dette, laksitrøbbel.no

Henter et sitat fra kronikken "en oppdrettsnæring på leirføtter" fra adressa.no, gjennom laksitrøbbel.no.

( http://www.adressa.no/meninger/article1522769.ece )

Sitat: Ja, sannheten er faktisk den at oppdrettsnæringen har 100 prosent kontroll på alle som er satt til å kontrollere dem. Vi har en fiskeriminister som er oppdretter, en direktør i Fiskeridirektoratet som er oppdretter, flertallet i styret i Havforskningsinstituttet er oppdrettstilknyttet, Nifes sponses i stor grad av oppdrettsnæringen, Mattilsynet er underlagt Fiskeridepartementet i oppdrettssaker. Veterinærinstituttet hører også med i denne eksklusive klubben på bakgrunn av flere uttalelser som går i næringens favør.

Med dette faktum blir det enkelt å styre fokuset bort fra problemer tilknyttet næringen, og sannheten er at oppdrettstunge styrer ved de ulike institusjonene, lukker øynene og lar næringen få holde på. Dr. philos og seniorforsker ved Havforskningsinstituttet, Erik Slinde, har beskrevet virkeligheten meget treffende. «Instituttet tvinges til å forske på områder som det politiske og fagpolitiske miljøet ønsker.» Havforskningsinstituttet er ledene i verden når det gjelder forskning på pelagiske arter, men volum- og verdimessig har oppdrett en langt større betydning for Norge. I min verden burde det da ha vært et helt annet fokus på det område som er størst, og som det rent miljømessig kan stilles mange spørsmål rundt med tanke på konsekvenser. Hvor mange rapporter har disse institusjonene levert fra seg de siste årene som omhandler kritikkverdige forhold omkring oppdrett? Svaret på det er ingen. *sitat slutt*

Kjenner jeg blir varm og sint av hele situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Fant en direkte innertier av en artikkel som bør legges til her, norsk lakseoppdrett i Canada: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/trusler-mot-norsk-lakseoppdrett-tas-ikke-alvorlig-3696035.html

Enda mer skremmende er dette...

http://www.theecologist.org/News/news_analysis/1165637/warning_as_infectious_salmon_disease_spreads_from_europes_fish_farms_to_canada.html

ISA eller ILA (Infeksiøs Lakse Anemi) som vi kaller den her på berget var ikke regisrert på vestkysten av Canada før introduksjon av oppdrett i området. Næringen har lenge benektet at de har noe med dette å gjøre... Rart? Denne sykdommen fantes ikke før Cermac/mainstream etablerte seg i området! Skammer meg rett og slett over å være nordmann i dette...

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ber-Sollie-ga-av-etter-skremselspropaganda--6959329.html

"Havforskningsinstituttets Jens Christian Holst sier tydelig at både han selv og andre forskere har overvurdert lusens betydning for villaksen. Spådommen om at villaksen er utrydningstruet tilbakevises fullstendig.

– Oppdretterne har etter mitt syn fått uforholdsmessig mye skyld for at bestanden har gått ned. Når vi nå har sett at bestanden har sunket skyldes det i stor grad naturlige sykluser og endringer i økologiske sammenhenger i havet, og ikke utelukkende lusepåslaget fra oppdrettsnæringen, sier Holst."

Hmmmm  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Propaganda er vel ikke noe nytt... Næringen ønsker selvfølgelig kontroll på DN´s ansvarsområder og denne artikkelen som Knut R S henviser til er i sammenheng med ett brev Jim-Roger Nordly i Europharma sendte Stortingets Kontroll- og Konstitusjonskomite´for en tid tilbake...

I brevet oppfordrer JRN at DN´s ansvarsområder overføres Fiskeridirektoratet for at næringen ikke skal utsettes for "usannheter og desinformasjon" fra Janne Sollie..

Her er brevet (linket i artikkelen):

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=95489

Kan ikke si annet enn at denne oppfordringen er direkte frekk og ett hån mot all forvaltning som setter kritisk søkelys mot en næring som faktisk har og fortsatt skaper en del problematikk.. Antar sterkt at hvis brevet tas til etteretning og så som i brevet skjer, vil det være som bukken og havresekken og all problematikk bagatelliseres for egen vinning!

Næringen henviser selvfølgelig selektivt til forskning i deres favør (hvem ville ikke gjort det)? Samme gjør vel DN.. Men vi må ikke glemme at kritiske røster og søkelys KUN er til fordel for næringen selv iom at dette fører til forbedringer! Slutter de å høre på disse eller i verste fall knebler all kritikk sitter de til slutt "innmalt" i ett hjørne når sannheten kommer for en dag! Til sammenligning var tobbaksnæringen på 60-70 tallet like selverkjennende. Tannleger og idrettsfolk ble brukt i glansbildekampanjer for å dekke over baksider. Oppdrettsnæringens baksider er faktisk kjent! Generering av lus i oppvekstområder til SØ og i områder med utvandrende smolt, bruk av proteinkilder til forproduksjon med kun 20-30% regenerering av proteiner for Human føde, Bruk av avlusningsmidler som i dagens skala potensielt kan gi mange mrd m3 sjøvann med dødelig konsentrasjon for alle skalldyr, forurensing av havbunn mv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blir så forbandet på folk som tåkelegger nettdebatter!! Spesielt forsvarere av oppdrettsnæringen! De er eksperter på å forlange bevis og dokumentasjon bak meninger og påstander, samtidig som de er nettroll og fyrer på folk og oppnår sannsynligvis det de vil; usaklige svar fra motparten.. Nesten som en tenkt strategi...

DESSVERRE ser det ut som at det mangler solide harde objektive fakta og dokumentasjon (FORSKNING for å bruke dette lite sympatiske ordet i denne sammenhengen) av oppdrettsnæringens kloakk fra merder, lusegenereringen og dets påvirkning på små og store villaks og sjøørrett samt rømning og gyting med påfølgende utvanning av villaksens gener og betydningen av dette.

Også dette med at det går 3 kilo fòr på 1 kilo laks...  Her..: http://www.marineharvest.com/en/CorporateResponsibility/Salmon-feed/How-much-wild-fish-is-used-to-produce-1-kg-of-salmon/

...opplyser de at det går 2,5 kg fisk for 1 kg laks, og at villaksen spiser 10 kg fisk for å legge på seg 1 kg.. Er dette riktig, og hvordan kan de vite dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeriminister? Det heter da vel ikke det lengre?

Er ikke den statsrådposten redefinert til Fiskeoppdrettsminister da?

Husker ikke helt jeg, men uansett - som en generell rettesnor - så er det greit og ryddig å definere tittel etter arbeidsoppgaver, og sånn sett passer det jo fint at den nye tittelen er Fiskeoppdrettsminister. Både teoretisk og praktisk stemmer det godt overrens.

Edit: Til den som ikke tar ironien, så beklager jeg.

Ikke meningen å være noe mer enn noe annet, men oppdrettsministeren må vi få lov å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...