Gå til innhold

Tur gps


krissern

Anbefalte innlegg

hallo. skal gå til inkjøpp av tur gps nå :) sett endel på internett og det er ganske mye og velge i.

har lurt veldig på garmin montana 650. men er usikker på om det er vits og betale så mye for en tur gps:P

skal kjøpe nytt så er ikke int i gamle modeller fra 3-4 år siden.

noen her på forumet som har erfaringer med tur gps ?

mvh kristoffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å se på Garmin 62xx (to modeller der kamera vel er forskjellen så vidt jeg vet)

Jeg har hatt Garmin 60csx i tre år og er veldig fornøyd med den. Brukte den sist på en ukestur i Finnmark. En pålitelig, robust og nøyaktig GPS. Finner satelitter raskt og har en meget sensitiv antenne som overgår de fleste. Meget batterigjerrig. Ikke uten grunn mange profesjonelle brukere (F eks Røde Kors, Norsk Folkehjelp) velger denne serien.

Kun rask forflytning med peker over større områder i Topo Adventure kart med høyt detaljnivå som er litt tregt på den men det er det på de fleste jeg har prøvd. Er jo ikke ofte du trenger å gjøre det heller da. Har uansett alltid med 1:50000 turkart som backup og fin totaloversikt. Skal aldri stole 100% på en GPS om man legger ut på tur. Å kun laste inn / aktivere kartene du trenger for aktuell tur reduserer nok minnebruken og øker ytelsen. Uansett modell er det kjekt å velge en med 3-akset elektronisk kompass og høydemåler er jo også kjekt. Bør kalibreres ved havnivå en gang i blandt. Mulig alle modeller nå til dags har dette. Kjenner ikke alle produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bruker Garmon 550 (med kamera) topo kart over hele Norge og Gotland i Sverige. Europa vekart i tillegg. Rå sak som ordner ALT av navigasjon. Helt rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin oppgir 16t batterilevetid på Oregon 450. Men husk, man bruker normalt ikke GPS-en mange minutter om gangen, om man ikke ønsker å lage sporlogg, da. Jeg tar den bare frem og sjekker hvor jeg er en gang i blant, og slår den av etterpå. Eventuelt lagrer et punkt jeg vil finne tilbake til etterpå. Hvor bilen er parkert osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på Garmin Oregon 450. Genial sak, som er herlig brukervenlig. Bruker den året rundt, til og med på storbyferier. Har du kjøpt GPS, så sjekk ut www.frikart.no ... Gratis topokart over hele norge!

Dette var interessant! Er det like bra og detaljerte topo-kart som de man kan kjøpe til Garmin GPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være noenlunde likt den billigste serien du får kjøpt til Garmin-produktene. Dersom du velger den som heter Topo Sommer, cirka midt på siden, får du rett og slett kartet som er utviklet av statens kartverk. Det jeg har fått høre er at Garmin sine kart også bygger på den informasjonen som statens kartverk besitter, bare med annen layout, muligheter for 3D-plotting (en funksjon som Oregon 450 forøvrig har), og annet utseende.

(Edit: da snakker jeg selvsagt om billigserien)

Jeg har brukt frikartene mye i alle år, og har ikke bommet på noe enten det var i finnmark eller veikart for storbyer.

Gratis er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er en dvalefunksjon på Garmin.. Batteriene holder mye lengre pga. denne. Behøver ikke skru av. Skal man ha leketøy så skal man jaggu ha de FETESTE karta med "alt" også :) Ikke noe bra her i livet som er gratis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, Pål! Det ligger mye turglede i godt utstyr. Selv, som student, liker jeg å bruke mye penger på godt utstyr, men kartseriene til Garmin er fryktelig dyre. Særlig når jeg har besøkt store deler av landet, så har jeg ikke råd til den herligheten. Derfor har jeg heller benyttet meg av gratisversjonen, og er storfornøyd med den.

Et lett regnestykke for å belyse problemet:

I Topo Premium-serien til Garmin er det 20 kartblad som dekker hele Norge, til en gjennomsnittspris på rundt 1100,-.

20 x 1100,- = 22 000,-

Moral: Det koster å være kar - men det er jæææla fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har meget god erfaring med garmin csx60, og har nylig kjøpt meg garmin 62s som er ganske lik csx60, bare litt forbedret.   

Bra batterilevetid, og er vanntett :--) Løp og kjøp  <<l

Billigst på xxl tror jeg...lokalbutikken min(intersport) har priset den til 3500 kr ..

http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/gps-kart-og-kompass/gpsmap-62s-nordisk-versjon-1070801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...