Gå til innhold

Hva er de sikreste fluene, jeg litt lei av bomturer...


drajnyrb

Anbefalte innlegg

Har en del turer bak meg i år og enten så spiser fisken alt annet enn hva jeg presenterer for den, det er abbor(små) som er aktiv og biter på (maur), vind og regn gjør det vrient eller vannene er helt døde selv om jeg vet det er fisk der og overflaten er full av insekter i alle fasonger. Jeg har jo lyst til å kjøre fisk også, høre litt utras (trenger ikke være store rugger) og kjenne stanga spenne seg også...

Hva er det aller mest sikre man kan knyte på, hva har mest fiskegaranti? Har både mygg, døgniser, vårfluer, maur og nymfer og selv om jeg prøver det meste så blir det lite kjøring.

Hva er deres erfaringer? Hva er fluefiskets svar på panter martin og oter? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har en del turer bak meg i år og enten så spiser fisken alt annet enn hva jeg presenterer for den, det er abbor(små) som er aktiv og biter på (maur), vind og regn gjør det vrient eller vannene er helt døde selv om jeg vet det er fisk der og overflaten er full av insekter i alle fasonger. Jeg har jo lyst til å kjøre fisk også, høre litt utras (trenger ikke være store rugger) og kjenne stanga spenne seg også...

Hva er det aller mest sikre man kan knyte på, hva har mest fiskegaranti? Har både mygg, døgniser, vårfluer, maur og nymfer og selv om jeg prøver det meste så blir det lite kjøring.

Hva er deres erfaringer? Hva er fluefiskets svar på panter martin og oter? ???

Dra ut timen før sola går ned.... sett på en litt stor vårflue.... samme hvilken det er dersom den har stor flyteevne.... kast langs siv og i nærheten av vannliljer, strip flua i korte rykk med gode pauser, fiks flua  helt inn til du hører fortommen i stangringene....... fisk også etter at det er blitt helt mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du i vann ville jeg prøvd fjærmygg eller spent mygg, er det elv så prøver du små døgnfluer, mørke røde eller oliven, da er du innenfor. Mygg i str 18-20 og døgnfluene i str 16-18.

Men er delvis enig Tormod over her.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke noen trøst i å vite at 2 kan fiske med samme flue på samme sted og til samme tid, og bare en av dem får fisk. Det har ofte noe med hvordan fluene fiskes også.

Ja ,det er frustrerende.., bin there!! Men, samtidig er det også det facinerende med fluefiske. Hadde jeg alltid lykkes hadde jeg nok ikke giddet å holde på. Kodeknekkingen er for meg en svært  viktig del av gamet.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og åpenbare antydninger :) Helt klart mye med fiskeren å gjøre også, lager nok litt for mye støy på myra når jeg pisker et par sveip for mye og kun 1 av 3 kast blir så mykt lagt ut som ønskelig, men det er jo klart det hjelper sikkert med noen råd ala når på døgnet og type fluer også. Må jo luke ut så mange elementer som ikke dreier seg om menneskelig svikt som mulig :P

Neste spørsmål blir jo om det overhodet er vits i å dra ut med tørrflua i regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål blir jo om det overhodet er vits i å dra ut med tørrflua i regnvær?

Mitt desidert beste fiske har vært i regnvær, spesielt i elv. Både størst og flest ørret, uten tvil! Nå i sommer tok jeg en på 1,9kg i duskregn på aurivilli klekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd til deg er å oppsøke ei harr-elv nå i høst . . . Der vil du under gode forhold få drøssevis av sjanser, og du skal gjøre mye galt om du ikke lykkes med å kroke noen  <<l

Ellers gjelder det bare å prøve så godt du kan å prøve å se hva fisken vaker på, om du fisker tørt. . . Følg med på vannet hva du kan se av insekter.

Det kan være lettere sagt enn gjort på denne årstida. Har selv har stått få meter fra vakende fisk flere ganger i det siste, uten å ha sjanse til å se hva den spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stille vann, som du tydeligvis fisker mest i, så er det et par triks som kan lønne seg(Prater tørt):

-La deg ikke blende av de som vaker langt utpå med en gang du ankommer vannet. Det er vel det jeg dreit meg mest ut på da jeg begynte inni marka. Altså, rett ut på myra, og denge...

Sett deg heller ned, ta det pedal, og observer en stund.

Følg spesielt med langs land.

Under utstikkende busker/trær, kan være hotspots. Maur og annet detter gjerne ned i vannet her...Og også gjerne langs myra du ellers hadde gynget deg ut på og skremt alt.

Dersom du tar det litt rolig, og speider etter vak, vil du ofte kunne observere fisk som har sin egen "rute". D.v.s. at du etterhvert nesten kan forutbestemme sånn ca. hvor de viser seg neste gang.

Finner du en slik, skulle det ikke forundre meg om du etterhvert ser hva den tar og.

-Vær overderevent Indianer.

Jeg finner meg ofte en busk eller et tre å sitte bak, da jeg har blitt litt kjent med et vann. Gjerne med mulighet til et sittende megakort kast.

De største mine i marka, er tatt med omtrent bare fortommen utafor toppringen...

Eller lengre kast langsetter bredden.

Og så har markafiske ganske mye med tilnærmingen til hva du skal gjøre. -Skal du kaste mye, eller skal du slappe av og kanskje få fin fisk?

Godt med kaffe, en brødblings eller to, og innstillingen at du er her "for å slappe av", kan være sjakktrekket.

Når det gjelder fluevalg, er vel Staffan inne på noe viktig her. Du vil, etter min mening, kunne surre opp bedre markafluer enn du finner i sjappa, etter ei uke eller to.

Sjekk rundt under bindeoppskrifter her inne, f.eks. Maur kan lages usannsynlig enkel.

Døgnflueimitasjonene du trenger, surrer du kjapt sammen på noen få minutter.

Etc, etc.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stille vann, som du tydeligvis fisker mest i, så er det et par triks som kan lønne seg(Prater tørt):

-La deg ikke blende av de som vaker langt utpå med en gang du ankommer vannet. Det er vel det jeg dreit meg mest ut på da jeg begynte inni marka. Altså, rett ut på myra, og denge...

Sett deg heller ned, ta det pedal, og observer en stund.

Følg spesielt med langs land.

Under utstikkende busker/trær, kan være hotspots. Maur og annet detter gjerne ned i vannet her...Og også gjerne langs myra du ellers hadde gynget deg ut på og skremt alt.

Dersom du tar det litt rolig, og speider etter vak, vil du ofte kunne observere fisk som har sin egen "rute". D.v.s. at du etterhvert nesten kan forutbestemme sånn ca. hvor de viser seg neste gang.

Finner du en slik, skulle det ikke forundre meg om du etterhvert ser hva den tar og.

-Vær overderevent Indianer.

Jeg finner meg ofte en busk eller et tre å sitte bak, da jeg har blitt litt kjent med et vann. Gjerne med mulighet til et sittende megakort kast.

De største mine i marka, er tatt med omtrent bare fortommen utafor toppringen...

Eller lengre kast langsetter bredden.

Og så har markafiske ganske mye med tilnærmingen til hva du skal gjøre. -Skal du kaste mye, eller skal du slappe av og kanskje få fin fisk?

Godt med kaffe, en brødblings eller to, og innstillingen at du er her "for å slappe av", kan være sjakktrekket.

Når det gjelder fluevalg, er vel Staffan inne på noe viktig her. Du vil, etter min mening, kunne surre opp bedre markafluer enn du finner i sjappa, etter ei uke eller to.

Sjekk rundt under bindeoppskrifter her inne, f.eks. Maur kan lages usannsynlig enkel.

Døgnflueimitasjonene du trenger, surrer du kjapt sammen på noen få minutter.

Etc, etc.

Lykke til!

 

Spot ON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

før i tiden fisket vi på noe vil kalte "fiske på drag" i området rundt Oslofjordbotn, "harvefiske", det var et fiske som ble utført med langbambus eller teleskopstang men en diger markklyse som agn...... agnet ble dradd i overflata ftipende i den radiusen stanglengdas lengde ga. Dette fisket ble gjerne utført på dn årstiden vi er i nå og i mørket....... når fisken tok markklysa  da vi slakk telte til 5 og så stramma opp....... utrolig effektivt. Som fluefisker har jeg også forsøkt dette med store tørrfluer....... jeg ser for meg gurglerfluer til denne fiskeformen http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=gurgler&ie=UTF-8&oe=UTF-8  er det noen som tar utfordringa i helga og tester det ut med slike fluer.......... skulle ikke forundre meg om det kom storfisk på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke utenom Rena-flua til Staffan på denne årstiden. Lett å binde, og fisker godt. Jeg bruker UV-lim for å legge ned vingen.

Bruker også UV-lim til denne kanonflua jeg får mer og MER sansen for. Bind opp noen i ulike størrelser. Den er sjeldent feil på denne årstiden.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før i tiden fisket vi på noe vil kalte "fiske på drag" i området rundt Oslofjordbotn, "harvefiske", det var et fiske som ble utført med langbambus eller teleskopstang men en diger markklyse som agn...... agnet ble dradd i overflata ftipende i den radiusen stanglengdas lengde ga. Dette fisket ble gjerne utført på dn årstiden vi er i nå og i mørket....... når fisken tok markklysa  da vi slakk telte til 5 og så stramma opp....... utrolig effektivt. Som fluefisker har jeg også forsøkt dette med store tørrfluer....... jeg ser for meg gurglerfluer til denne fiskeformen http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=gurgler&ie=UTF-8&oe=UTF-8  er det noen som tar utfordringa i helga og tester det ut med slike fluer.......... skulle ikke forundre meg om det kom storfisk på land.

Skal du fiske, eller skal du ha fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før i tiden fisket vi på noe vil kalte "fiske på drag" i området rundt Oslofjordbotn, "harvefiske", det var et fiske som ble utført med langbambus eller teleskopstang men en diger markklyse som agn...... agnet ble dradd i overflata ftipende i den radiusen stanglengdas lengde ga. Dette fisket ble gjerne utført på dn årstiden vi er i nå og i mørket....... når fisken tok markklysa  da vi slakk telte til 5 og så stramma opp....... utrolig effektivt. Som fluefisker har jeg også forsøkt dette med store tørrfluer....... jeg ser for meg gurglerfluer til denne fiskeformen http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=gurgler&ie=UTF-8&oe=UTF-8  er det noen som tar utfordringa i helga og tester det ut med slike fluer.......... skulle ikke forundre meg om det kom storfisk på land.

Det er godt kjent her oppi også staffan, var med bestefaren min på dette når jeg var liten.

sykt effektivt i vann og dra dette langs sivkanter.

spennende og effektivt.

han påsto att den klysa med mark imiterte frosk,dette er det vel bare fisken som vet men om så har jeg sett ett par snasne froskeimitasjoner her inne inn sikkert gjør jobben ?

hva tror du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...