Gå til innhold

Finnmarksvidda 02-09 August 2012


Kent Mortensen

Anbefalte innlegg

*Advarsel*

Inneholder skildringer og/eller bilder av fisk som havner i steikepanna. Hadde enkelt haspelutstyr med i sekken, men kun som en slags forsikring dersom jeg skulle føkke det helt fullstendig til og kaste fluestengene i dypet i ren fortvilelse og sult. Et slikt scenario skulle heldigvis bli langt fra resultatet.

Til tross for at vi snakker om enorme vidder kommer jeg ikke til å nevne navn på områder eller vann. De som eventuelt måtte klare å kjenne seg igjen på bilder regner jeg med er underlagt en eller annen uskreven taushetsplikt og nøyer seg med å nikke takk for sist til bildene:)

PS: Klarte å glemme en eneste ting i bilen og det var kameraet! Alle bilder er tatt med iPhone og kvaliteten er litt deretter.

Har vært på en rekke turer i Finnmark. Årets tur skulle bli femte turen min til akkurat dette området. Tror fortsatt at jeg kommer til å bli en gammel mann før jeg kan påberope meg litt erfaring her. Det som skulle skille denne turen fra de foregående er at jeg tidligere kun har måtte gjøre supervanskelige valg mellom Sølvkroken Spesial, Atomsild og makk. Fluefiske-debuten er unnagjort og jeg har fått flotte fisk på flue i løpet av sommeren her i nord-norge. Bilde av første ørret på tørrflue sitter fortsatt på netthinna. Men som nyfrelst fluefisker skulle dette bli selveste dåpen. En uke til rådighet i et fantastisk område.

Dagen før avreise

Alt er pakket, sjekket og dobbeltsjekket. YR og Storm sjekkes et par ganger i timen selv om oppdateringene sikkert skjer langt skjeldnere. Værutsiktene er slettes ikke så ille.

Ankomst

Seint på kvelden kommer tre spente karer seg inn til vannet som vi i lang tid har planlagt skulle være basecamp. Fjellteltene og en gapahuk settes opp og kaffe kokes. Ideen om at man nå bare skal lene seg tilbake og nyte utsikten lanseres. Det fungerer jo selvsagt kun i fem minutter. Her må fluestanga rigges. Og det litt brennkvikt. Utstyret settes sammen. Opp med fluebokser og alt smånips fluefiske har ført med seg.

"Norgeibilder.no" er studert i ukesvis og jeg vet nøyaktig hvor jeg skal gå. I mellom vannet vi har campen vår og neste vann renner en liten elv med en kulp.

7791589138_78e6d813e9_z.jpg

7791589268_5978433ef0_z.jpg

7791509688_37b78f82dc_z.jpg

Går med bestemte skritt bortover og som uerfaren fluefisker må man kunne si jeg er heldig med gunstig vindretning. Plassen ligger bak en liten morenerygg som skjermer for vinden. Setter meg ned. Ser om jeg kan se noe annet enn mygg. Joda. Vårfluer. Svermer av små og noen store vårfluer. Og fiskene i den stilleflytende elva og kulpen spiser dem. Tror jeg da. Går for Streaking Caddies.

En fisk står og spiser nær en bakevje. Første kastet går. Ingen kluss. Flua mi seiler over. Pang. Fast fisk. Tilslaget sitter. Jeg har på første ørret på første kast. Lander fisken raskt og selv om den ikke var så stor som i alle fluefiskefilmene så er jeg fornøyd. 2 hekto. Jeg er i gang. Disse første 3 nattetimene lander jeg ca 10 flotte fisk fra 2 til 4 hekto. Fisk med topp kondisjon.

7791509526_bc1234e484_z.jpg

Vanskelighetsgraden øker

Neste dag har vinden snudd fra nordøst til sør/sør-øst. Sola titter fram og varmen steiker. Jeg kommer meg raskt ut av teltet. Med en god frokost innabords er det ut på eventyr. Ferden går til et vann og et elvestrekke jeg har besøkt to ganger tidligere og har pers på 1.6 kilo. På *host* sluk.

Men her var det en del vind i dag og jeg får det ikke helt til å klaffe. Får kun en liten ørret. Vandrer tilbake til vannet med campen og nå har vinden løyet. Fisken vaker litt utenfor land og jeg ser meg ut noen steiner ca 10-12 meter ut. Her går de forbi og spiser. Tenker at jeg nå skal prøve ut stankelbein-teorien. Teorien om at fisken ikke klarer å motstå disse. Jeg har ikke sett en eneste stankelbein og de er nok fraværende så seint på sesongen. Men det skal ikke mange kast til før fisken blir interessert. Men nå støter jeg på tilslagsproblemer. Fisken er større, smartere, mer forsiktig og imitasjonen jeg har tatt i bruk er sikkert ikke ut av de enkleste å kroke med. Det blir mye nesten. Klarer til slutt å lande to ørret på ca 3-4 hekto. Roen senker seg over campen.  En liten knert hever stemningen et ekstra hakk denne kvelden. Når jeg pakker meg inn i soveposen blir jeg liggende våken og høre lyden av total stillhet. Stillheten brytes av og til av fisk som vaker noen få meter fra teltduken. Snakk om herlig lyd å sovne til.

7791508460_fe20bbb866_z.jpg

7791508742_91c1ecdedf_z.jpg

Det gode liv i Finnmark

De neste dagene vandrer jeg rundt til plasser jeg lenge har hatt lyst å besøke og jeg lander fisk jevnt og trutt. Får ørret og røye så de holder. Alle fisker på denne turen blir tatt på tørt. De fleste får friheten tilbake.  Men de vi beholder ender opp som stekt fisk, kokt fisk og fiskesuppe. Vi nyter god fjellfisk hver eneste dag. Været er upåklagelig. Vi prøver mange vann og flere små elver. Enkelte vann skulle man nesten ikke skulle tro det er tilstrekkelig næring til at fisken skulle kunne vokse seg feit. Et slikt vann skulle bli åsted for min største opplevelse på denne turen.

7791509968_3905e22567_z.jpg

7791508606_1eb94cfb71_z.jpg

7791509182_c0dccb8afb_z.jpg

ENDELIG. Ny pers på tørrflue

Sitter ved et av mange små vann som ble prøvd ut. Vinden blåser fra nord. Det skal jo være skikkelig ugunstig. Men må prøve noen kast. To fisk vaker ganske nærme land på nordsiden av vannet. Ser ikke så stor ut men de fleste vannene her huser røye av høy kvalitet så jeg må prøve. Kryper sakte ned mot vannet og får ut noen kast. Fisker med små mygg. Ingenting. Binder på en Streaking caddies som har vist seg å være særdeles effektivt denne turen.  Etter fem minutter vaker plutselig en fisk forsiktig 6-7 meter fra der jeg sitter. Legger ut et kast med en gang. Beveger flua en anelse av og til . Etter 3-4 små bevegelser ligger flua i ro ca 5 meter fra land. PANG! Tilslaget sitter. Trekker inn løssnøret. Men før jeg rekker få inn alt raser fisken utover vannet i et vanvittig tempo. Snella får fart nå. Er over på backingen. Bremser det jeg tør med håndflaten. Så roer den seg. Trekker sakte inn. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg på dette tidspunktet skjelver på hendene. Adrenalinet koker. Tenker at dette må jeg ikke blåse! Etter et den har gjort et par kjappe helomvendinger har jeg fisken nærme land nå. Med et plask raser den ut igjen noen meter i et siste utras. Jeg drister meg til ta den inn nå. Håven er på ryggen og jeg finner den fram i slow motion. Fisken ruller sakte inn og med et gledesrop løfter jeg håven. Fy f*** fluefiske er gøy! En feit og fin røye. Ikke verdensrekord og aaakurat under den magiske kilosgrensa. Men for meg var dette nærmest magisk. Ny pers. 950 gram.

7791509036_a89b52433c_z.jpg

Graderstokken ramlet ned på null to av kveldene. Gjør ingen verdens ting når man har et varmende bål som knitrer og spraker.

7791508264_d09169385d_z.jpg

Trolsk stemning.

7791508348_84713b66fe_z.jpg

Kort oppsummert var det en fantastisk fin tur. Takk for denne gang. Jeg kommer tilbake.

7791508862_5912ba760f_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJempeflott rapport :)

Ikke ofte jeg tar meg tid til å lese hele slike, men heller skummer meg gjennom dem.

Her leste jeg hvert eneste ord, og dette gav godfølelse :)

Takk for at du deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott rapport ;)

Var selv i finnmark i sommer, men var max uheldig med været. Stiv kuling og regn hele tiden uten om en dag.

Men skal ikke klage er jo 17 år siden æ har hatt sånt vær, og er der nesten hver sommer.

Gratulerer med ny pers på Røye, flott å se på, og smaker himmelsk  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Sist jeg hadde skikkelig kjipt vær i Finnmark må ha vært juli ca 2002 - 2003. 3-4 grader (på dagtid) og nordvest i flere dager. Har de senere år alltid vært der oppe første halvdel av august. I mine øyne det mest stabile været i denne perioden. Ikke akkurat døgnfluebonanza lengre men ikke fraværende heller.

Og kveldene med bålet i halvmørket er priceless i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...