Gå til innhold

trist...


Pættis

Anbefalte innlegg

Ja slikt er trist..

Det er trist å vite at vi er verdensmestre i ødeleggende fiskeoppdrett

Det er trist at vi forvalter 10 000 år gammelt genmateriale som om det var søppel

Det er trist å vite at forferdelig mye forskningsmidler går til forskning for å dempe ødeleggelsene

Det er trist å se at vi er verdensmestre i å ødelegge vår egen natur

Det tristeste er likevel at de fleste ikke ser dette, eller bryr seg om det.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slikt er trist..

Det er trist å vite at vi er verdensmestre i ødeleggende fiskeoppdrett

Det er trist at vi forvalter 10 000 år gammelt genmateriale som om det var søppel

Det er trist å vite at forferdelig mye forskningsmidler går til forskning for å dempe ødeleggelsene

Det er trist å se at vi er verdensmestre i å ødelegge vår egen natur

Det tristeste er likevel at de fleste ikke ser dette, eller bryr seg om det.

bjorni

Du har så rett,så rett,bjorni. >:(

Og når vi vet at forholdene antakelig er værre i Norge enn Danmark,(her er det jo ikke kontroller heller!)er det bare å tenke hvilken vei dette går.

Fullt av folk som ikke tenker lengre enn nesa rekker,disse har desverre stemmerett også.

http://amtsavisen.dk/randers/1500-meter-ulovlige-fiskegarn-blev-konfiskeret

p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bjorni,ikke minst i at "det tristeste er likevel at de fleste ikke ser dette eller bryr seg om det". Når myndighetene ikke gjør noe er det du og jeg som må reagere. Det kan vi gjøre på mange måter.

Man kaller det bevisstløs ødeleggelse og frikjenner dermed langt på vei de skyldige. Dette er bevisst ødeleggelse og der man bare har tatt seg til rette er det, etter min mening, ren miljøkriminalitet. Igjen står komiske Ali (Are Kvistad) fram og frikjenner oppdrettsindustrien. De har naturligvis ikke gjort noe galt.

Riv ned demninger og andre stengsel og pålegg industrien å rense vannet. Hvorfor denne industrien skal behandles på en helt annen måte enn annen industri skjønner jeg ikke, og noe svar på spørsmålet har jeg ennå ikke fått.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste no av det svenske Alt om flugfiske står det en interessant artikkel om riving av dammer i USA. Den første ble revet for 13 år siden fordi den ikke lenger hadde noen funksjon. Nå er alt forandret etter at fisken igjen kan bruke elven. Bare sportsfisket genererer 50 mill dollar pr år. Nå setter man dagens bruksverdi opp mot hva verdien for et vassdrag uten dam vil innbringe og amerikanere tenker penger og velger det mest lønnsomme hvis det er mulig. Nå har noen begynt å tenke litt av det samme i Sverige når det gjelder yrkesfiske kontra sportsfiske. Er sportsfiske mer lønnsomt skal det gå foran. Etter min mening en helt rett tankegang.

Friluftsfjorden! som engang het Sportsfiskefjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Måsøval settefisk det er snakk om innlegget fra TV2.

Jeg ringte til Hitra lensmannskontor i dag. Blir oppringt av miljøkoordinatoren der, så får vi se om det er mulig å anmelde saken.

Topp tiltak, ser ikke noen grunn til at det ikke finnes hjemmel for anmeldelse. Hvis ikke myndighetene vet at sperringen finnes er vel hele annlegget å regne som fauna/miljøkriminalitet.

Skal vel ikke se bortifra at TV2 er interessert i å lage en oppfølger til saken, det pleier å løsne på ting  ;D

Jens Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Koster meg ikke fem øre å anmelde slik miljøkriminalitet. Det er som tidligere skrevet 220 settefiskanlegg i Norge. Mon tro hvor mange som har den samme ordningen mht stenging av fiskebekker.

Snakket med økokrim i dag. Fikk nyttig info. Legger ut mer i morgen.

Slike ting som dette skal vi ikke finne oss i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Koster meg ikke fem øre å anmelde slik miljøkriminalitet. Det er som tidligere skrevet 220 settefiskanlegg i Norge. Mon tro hvor mange som har den samme ordningen mht stenging av fiskebekker.

Snakket med økokrim i dag. Fikk nyttig info. Legger ut mer i morgen.

Slike ting som dette skal vi ikke finne oss i!

Knallbra Nils!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig triste greier! Burde straffes veldig strengt, så kanskje en del anleggseiere blir skremt og gjør noe med problemet.

Ett anlegg her i Florø har nettopp fått pålegg om å lage trapp og ha minstevassføring <<l

Dette var det fylkesmannen som har pressa igjennom, så noe må da fylkemannen ha med oppdrettsnæringa å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med Økokrim i forrige uke. Han jeg snakket med mente dette måtte gå under lov om byggesaker.

Ble anbefalt å ta kontakt med Hitra Lensmannskontor, hvilket jeg gjorde. Fikk beskjed om at lensmannen var ute, og at han skulle ringe meg tilbake. Jeg har ikke hørt fra han ennå, men regner med at han tar kontakt neste uke.

Jeg sendte også en mail til Sør-Trøndelag politikammer. Venter på svar derfra og.

I begge tilfellene har jeg villet undersøke om det er noen hensikt å anmelde sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...