Gå til innhold

Det er det jeg mener. DET er fluefiske!!


Juvis

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å si at fluefiske er en systematisert anvendelse av psykiske og kroppslige øvelser, som har til hensikt å øve opp og senere vedlikeholde evnen til å raskt oppnå en bestemt sinnstilstand kjennetegnet av psykisk avslappning, løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet, større innsikt og forståelse av livet i seg selv, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen. Dersom man sliter med å få til øvelsene, kan man oppnå noe av samme effekt ved inntak av alkohol, men da (dessverre) godt over grenseverdiene som Statens Folkehelseinstitutt anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at fluefiske er en systematisert anvendelse av psykiske og kroppslige øvelser, som har til hensikt å øve opp og senere vedlikeholde evnen til å raskt oppnå en bestemt sinnstilstand kjennetegnet av psykisk avslappning, løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet, større innsikt og forståelse av livet i seg selv, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen. Dersom man sliter med å få til øvelsene, kan man oppnå noe av samme effekt ved inntak av alkohol, men da (dessverre) godt over grenseverdiene som Statens Folkehelseinstitutt anbefaler.

Så det du sier er kort at fluefiske først of fremst handle om å vente, og for å gjøre denne ventingen kortest mulig hjelper det med alkohol???  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er fiske for de som er glade i å fiske, men som helst ikke vil ha så mye fisk . . . Sånn er det ihvertfall for meg.

Og hvis sluk/markfiskerne ikke har forandret seg veldig siden jeg holdt på med det, så har mange av de en oppfatning om at vi fluefiskere nærmest er overmennesker, som kan veldig mye om det meste, og det er jo stas så lenge det varer  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som for meg best beskriver meningen med fluefiske (som jeg forøvrig ser på som en samlebetegnelse for selve fisket og alle bi-aktivitetene som hører med) er kontrast.

Vagt nok til å dekke det meste, men det innebærer et slags avhengighetsforhold som er avgjørende for at fluefiske skal ha en verdi i mitt liv.

Mye av gleden ved å rusle langs en elv eller sitte ved et tjern ville forsvinne uten en hektisk hverdag. Og uten andre meningsfylte faktorer i livet har ikke de positive opplevelsene med fluestanga noe å påvirke.

For meg ville ubegrenset fisketid være ensbetydende med å leve i en jeger og sanker-temapark :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme seg ut i naturen, tenke på noe annet og holde på litt snasent utstyr attpåtil. Kombinert med foto, video, internettsider og fluebinding, så blir det også noe man drar med seg inn og som motiverer en til å komme se ut igjen. En positiv sirkel det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme seg ut i naturen, fyre opp mais-pipa (evt vannpipa) ved elva mens man venter på at vinden skal løye, eller at klekkingene skal begynne . . . Å humre litt nedlatende for seg selv til alle internetfiskerne som sitter hjemme foran pc'en mens man selv utfordrer naturkreftene . . . Å gnage på ei saftig kongle mens man legger strategi for å fange den ørreten . . . Å kjenne grisekaldt elvevann sildre inn gjennom ei hullete vadebukse . . . Å kroke seg selv i ryggen i siste fremkastet mot drømmefisken som vaker steady . . . Alt dette er hva fluefiske handler om, for noen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid på jakt etter en god forklaring. Tenkte aldri slik før jeg startet, da var det bare å rusle tomhendt hjem. Nå må man prøve å finne ut hvorfor det alltid blåser, hvorfor det blåste opp, hvorfor det ikke skjedde noe selv om det løyet, hvorfor det ikke klekket, hvorfor det ikke skjedde noe selv om det klekket som faen, eller hvis man fikk fisk, hvorfor man ikke har med noe hjem for å vise frem resultatet (slik alle tror at en fisketur skal være), tilslutt lurer jeg alltid på hvorfor kaffen smaker så mye bedre i skævven <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at fluefiske er en systematisert anvendelse av psykiske og kroppslige øvelser, som har til hensikt å øve opp og senere vedlikeholde evnen til å raskt oppnå en bestemt sinnstilstand kjennetegnet av psykisk avslappning, løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet, større innsikt og forståelse av livet i seg selv, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen. Dersom man sliter med å få til øvelsene, kan man oppnå noe av samme effekt ved inntak av alkohol, men da (dessverre) godt over grenseverdiene som Statens Folkehelseinstitutt anbefaler.

Så det du sier er kort at fluefiske først of fremst handle om å vente, og for å gjøre denne ventingen kortest mulig hjelper det med alkohol???  ;D ;D ;D

Det trengs nok sterkere drugs enn som så...

Nei, jeg synes JB sier det veldig godt.

For meg, som er innbarka laksefisker, er fluefisket synonymt med følelsen av å tilbringe årets beste måneder ved bredden av "min elv", og en gang i mellom oppleve den ubeskrivelige følelsen det er når en sølvblank laks setter kursen mot fjorden med min flue i munnviken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bok, amerikansk forfatter - husker ikke navnet, nevnte en annen forfatter som hadde svarte på omtrent samme spørsmål som innlegget starter med :  "The man I become near a trout stream "

Og etter de første årene med fiskejag, roting i trær, utstyr fokus, frustrasjon over vær og utelatte vak/ fisk, straffepølser og utallige "bomturer" endres fokus og fiskeren.  

The man I become near a trout stream  - stemmer nå ganske bra for meg også.   (og har man fett kamera trenger man vel ikke stangen så ofte på tur - bare en observasjon i fra forumet  <<l )

Men om jeg svarte på spørsmålet ditt er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...