Gå til innhold

Scott VS Sage


Kim W

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tipper det har noe med at det finnes flere ganger så mange Sage stenger som Scott blant norske fluefiskere  :)

Sage har hatt en solid status i norge over mange år . . . Pr i dag foretrekker jeg personlig Scott S4 og G2 fremfor det Sage har å by på, men jeg har ikke fått testet den nye Sage Circa enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen Sage og Scott, er fornøyd med begge merkene jeg  :D

Hva er galt med ZXL  Lars ?

Etter mitt syn er det ikke noe som helst galt med ZXL, og heller ikke Z-Axis, om man tar forrige generasjon Sage.

Men jeg syntes de er litt trauste . . . Litt kjedelige å kaste med, om du vil. Syntes Slt og Xp stengene hadde mer "sjel", og ble litt skuffet over arvtagerne til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri holdt en sage i hånda en gang så jeg skal ikke si noe om dem sånn rent fiskemessig. Men av en eller annen uvisst grunn har jeg heller ikke ønsket meg  en sage stang, mens scott derimot har flere stenger jeg gjerne skulle ha prøvd. Som F2 for eksempel. Synes Scott er finere å se på, og utseende er det første som gir meg ett inntrykk når jeg google stenger.  

Har inntrykk av at sage stengene er i gjennomsnitt raskere og stivere enn scott stengene.

Er det noen her som favorisere sage foran scott, og hva utgjør hovedgrunnen til dette? Er det sånn at sage satser på sjø og scott holder på gamle tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min selverkjennelse - er at jeg kanskje bør droppe det oppskrytte laksefisket  :rolleyes::D - og heller bruke tiden til sjøfiske.

Kanskje flere av oss oppdager sjøfisket etterhvert - og ser "behovet" for litt kjappe stenger?

Det trenger jo ikke å være bare 30 cm av toppen som beveger seg - av den grunn  ;D

For sjøfiske - er faktisk moro.

Dessuten tror jeg de fleste får noe i sjøen  :D.

For et par uker siden - hadde jeg 3 timers fiske - og fikk en regnbue, samt 2 SØ`er (som ble satt ut).

Og et par kattefisker (lyr).

I dag - fikk jeg 4 SØ`er (som også ble satt ut), samt en kattefisk.

Det er mye mer SØ enn hva jeg i elven - i hele år  :-\

Og fisket gratis - gjorde jeg også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at SAGE stenger stadig dukker opp i selges seksjonen, mens det går år og dager mellom hver Scott som legges ut? Kan det være fordi Scott lager bedre stenger?

"Hadde" 5 har 2 SAGE stenger. Hadde 2 har 1 Scott stang.

Pris og tilgjengelighet er avgjørende for at de fleste velger SAGE.

Den siste SAGE stanga, kun noen uker gammel, vil noen ikke kalle fiskestang :) Høst, prosenter og ... TXL-F 7`10 #2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper noen Toyota hele tiden? de er fornøyd med den

er det den beste bilen? nei men HAN synes den er best..ikke vanskelig ;D

Stenger i dag er så bra at vi har alle våres preferanser, smak,utsjåande etc

uansett de stengene som er best, er de JEG selv liker best..

Hvis en er fornøyd med noe hvorfor skifte det ut?

Begge merkene produsere noe av det råeste på markedet så, your choice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har I mange år etterlyst blindtester, der hvor utøverne har bind for øya, men det vil dem ikke. Dette kunne blitt inntresant også for hvermandsen som til tider har kraftige uttalelser om ditt og datt. Selv tror jeg ikke det er de store forskjell på disse merkene. Fordelen idag kontra for 30 år siden, er at nå får man supre stenger til en lav pris, Hilsen en Scott tilhenger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge den logikken er vel Ron Thompson bedre enn Scott.

smelt nedpå ei flaske tennveske?

jeg har trålet gjenom en liten arme med stenger opp igjenom årene og sant skal sies så har jeg ikke hatt så mye til overs for scott, men plutselig er hele stallen byttet ut til scott stenger gitt! er ikke glad i de stive stengene dems men en "rimelig" variant a2 10 fot #6 og en e2 10 fot #6 (igrunn en ren #7 spør du meg..) er nå ALLTID med på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at antall Sage-stenger i omløp har mer å si enn kvaliteten.

Selv har jeg bare to stenger, Scott G2 og F2. Jeg har testet er par Sage-stenger, som ga et positivt førsteinntrykk, men mye av grunnen til at jeg favoriserer Scott fremfor Sage, er firmaprofilen og hvilke assosiasjoner jeg får. Scott appellerer i mye større grad til meg, enn hva Sage gjør. Mer følelser enn fornuft med andre ord.

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med oppsettene jeg har, og er derfor ikke spesielt interessert i å bruke tid på å lete etter alternativer. Skal jeg supplere blir det S4 - ignorance is bliss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For å være sekunda vare er begge merkene gode.  ;)  Synes nok at Scott har tatt brdere vare på oss som vil ha seine greier.

Hvilke stenger er ikke sekunda vare Staffan?

Tipper Diamondback, Steffen Brothers og Sweetgrass.  ;)

Sekunda vare er vel i så fall Diamondback som er et rimelig stangmerke i USA og har et uforholdsmessig sterkt rykte i Norge.  

Staffan var vel agent for disse i Norge  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye av grunnen til at jeg favoriserer Scott fremfor Sage, er firmaprofilen og hvilke assosiasjoner jeg får. Scott appellerer i mye større grad til meg, enn hva Sage gjør. Mer følelser enn fornuft med andre ord.

Du tenker i samme bane som meg.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamonback for 20 år siden var noe annet enn nå. Streamside Service i Sandefjord var importør og forhandler den gang. Arne og Tore som startet i et lit kjellerom. Og ja Staffan jobbet sammen med dem.

For å holde meg litt til tråden så foretrekker jeg Scott stenger fordi de rett og slett har gode stenger som passer meg, også vet jeg at de er satt sammen av ihuga fluefiskere med stolthet for faget. Det gir meg rett og slett en god følelse for produktet.

Det at det er mer Sage på bruktmarkedet enn Scott henger kanskje sammen med at en Scott eier vet han har kjøpt seg den beste stanga, og ikke har noe alternativ i å selge å kjøpe nytt  ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det selges flere sage enn scott på forumet, el helt generelt,det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om :)

Selv har jeg solgt 1 sage og 3 scott, sitter igjen med 2 fra hver av de og de selges aldri...  ;D

SP 590-2, SLT 586-2, G2 905 og F2 774-3, selv om jeg har andre stenger jeg liker ennå bedre (men de handler ikke tråden om og nevnes derfor ikke) ;)

Tror begge merkene står seg svært godt, hadde ikke lagt meg ned og skreket: NEI NEI NEI!!! om noen ville gitt meg en One, Circa, M el S4. Hvem som har de beste stengene blir vel heller en personlig smakssak og kanskje noe følelsesmessig "kjerring-greier" ;), jeg personlig sier: ja takk, begge deler (pluss et par-tre andre merker, minst!!!) <<l

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...