Gå til innhold

fiske briller som tåler en trøkk


Pættis

Anbefalte innlegg

WileyX er rett og slett et knallprodukt! Bruker et par til b.la. mc-kjøring. Fikk en jækla grussprut inn i crosshjelmen her i fjor. Takk og pris for at jeg ikke vingla rundt med Shell-Ban eller annet ræl... Etter to års aktivt bruk, kan jeg kun registrere en pitteliten ripe på glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult :) noen som kan utdype hva polycarbonate er for noe som brukes på disse brillene ?

Det er en amorf termoplast med høy slagstyrke. Poly betyr mange dvs.: Mange molekyler henger sammen til lange kjeder. Carbonat har hexagon(sekskantet) bindinger i molekylet = styrke.

Det finnes mange kvaliteter, den vanligste som forkortes PC, framstilles av bisfenol A og fosgen.

Det er samme materiale som brukes i skuddsikre glass, politiets skjold...

Handelsnavn: Lexan, Makrolen, Merlon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult :) noen som kan utdype hva polycarbonate er for noe som brukes på disse brillene ?

Det er en amorf termoplast med høy slagstyrke. Poly betyr mange dvs.: Mange molekyler henger sammen til lange kjeder. Carbonat har hexagon(sekskantet) bindinger i molekylet = styrke.

Det finnes mange kvaliteter, den vanligste som forkortes PC, framstilles av bisfenol A og fosgen.

Det er samme materiale som brukes i skuddsikre glass, politiets skjold...

Handelsnavn: Lexan, Makrolen, Merlon

Takk for svar  :)

Litt gøy og sette seg inn i slikt :)

Hva med polariseringen?

Noen er også fotokromatiske?

kan man få alt i ett ?

mulig dumme spørsmål her nå, men har null niks greie på slikt.

ikke alltid prisen samsvarer med kvaliteten vet jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...legger til at bortsett fra de billigste plastbrillene saa er dette det mest vanlige materialet i fiskebriller. Saa det er ikke noe nytt eller spesielt. Loop, Guideline, Vision, Rapala, you name it har alle briller i polykarbonat. De finner sikkert en del av dem paa bensinstasjonen ogsaa. Selv om de fleste der er i plastikk.

Men det er som sagt stor forskjell i optisk kvalitet. De beste merkene, som f.eks. Maui Jim har mye bedre linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...