Gå til innhold

CDC - impregnering


tåka

Anbefalte innlegg

Ved binding av fluer hvor cdc inngår som bla. vinge, ønsker jeg å få imregnert flua forøvrig. Ser at det til stadighet nevnes at vanlig impregnering vil ødelegge cdc`ens fiberstruktur og egenskaper.

 

Spørsmåler er da om disse blir ødelagt for all fremtid, eller om egenskapene blir de samme etter at flua har tørket opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Hends CDC olje. Da kan du impregnere CDC'n og resterende med ett og samme middel :)

 

mjoff

 

Hvor god er egentlig denne olja?

Er den helt perfekt, dvs. ingen påvirkning på struktur, blir cdc'n mindre "fluffy"?

 

Er litt skeptisk, men er også nysgjerrig, så jeg må teste denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiemco Dry Magic fungerer også utmerket på cdc. Den funker på alt og flyter vesentlig bedre enn vanlig silikonimpregnering. Blir heller ikke tyntflytende i varmen i samme grad som vanlig silikonimpregnering.

 

må nok teste denne også, hørt møe bra, har brukt c&f design til nå, fungerer utmerket generelt, skal kunne brukes på cdc men har ikke prøvd siden den virker for "tykk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overtalt til å prøve Hends CDC-gel, og den fungerer utmerket. Om man bare passer på å bruke små mengder, og å "varme" gelen godt mellom fingertuppene, så blir ikke CDC'en mindre fluffy - og for øvrig virker det som den impregnerer minst like godt som andre midler jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå ikke rukket å prøve andre enn Tiemco Dry Magic (den lille tuben er jo rimelig drøy da), men er godt fornøyd med den...

Synes den forbedrer cdc´n på tre måter:

1) Forbedrer flyteegenskapene enda mer, slik at man klarer seg med mindre cdc i f.eks klekkere..

2) Det virker som om olje-imregnert cdc tåler flere fisk før den er totalt nedslimet og ubrukelig..

3) Er god til å "gjenoppbygge" flyteevnen etter en fisk eller to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming,

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ser dere er ganske beviste på hvilken type cdc som er best. Som du sier selger de fleste butikker nå cdc, men kvaliteten og typen varierer mye. Så jeg spør igjen, noen som kan anbefale en nettbutikk som selger GODE cdc-fjær - og denne impregneringen.

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg spør igjen' date=' noen som kan anbefale en nettbutikk som selger GODE cdc-fjær - og denne impregneringen.

[/quote']

 

Kikk på http://www.eikre-fly.no , der har du Hends cdc og Hends cdc-olje/fett ;)

 

Tiemco sitt cdc-fett er det vel Aktiv Fritid som fører, tror jeg (?), så da kan du sjekke med dem. Hvis du bor i Akershus kan du jo f.eks sjekke med GERO eller Thorsbua....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange innspill og forslag til gode og velprøvde impregneringsmidler, som helt sikkert gjør nytten og vel så det.

 

Men litt tilbake til utgangspkt. Vil ordinær impregnering ødelegge strukturen i disse fjærene for alltid hvis den benyttes, eller vil den bli like god etter etpar dager med tørking ??

 

Selv har jeg til nå brukt Water Shed som jeg har vært fornøyd med, men har ikke all verdens referanser utover denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Takker for mange innspill og forslag til gode og velprøvde impregneringsmidler' date=' som helt sikkert gjør nytten og vel så det.

 

Men litt tilbake til utgangspkt. Vil ordinær impregnering ødelegge strukturen i disse fjærene for alltid hvis den benyttes, eller vil den bli like god etter etpar dager med tørking ??

 

Selv har jeg til nå brukt Water Shed som jeg har vært fornøyd med, men har ikke all verdens referanser utover denne.[/quote']

Om ikke "vanlig" flytemiddel klistrer sammen fibrene så ødelegger det i hvert fall den naturlige oljeimpregneringen. Men de aller fleste CDC-fjærene som er i salg har allerede redusert impregnering. Det kommer selvsagt av rengjøring og/eller farging. De unike CDC-egenskapene kan dog gjenopprettes ved å tilføre olje fra andekjertlene. De beste oljepreparatene for dette inneholder nettopp denne naturlige oljen.

 

Når det er sagt er det likevel fjærenes spesielle oppbygging av fibre som står for mesteparten av flyteevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...