Gå til innhold

Fisker du mothakeløst i sjøen?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Personlig syntes jeg at fisken kroker bedre med mothakeløse - mulig det er innbilning; men det er min erfaring.

Har heller ikke mistet nevneverdig mer fisk pga. mothakeløse; men det gjør C&R lettere.

En annen faktor er "klønefaktoren" - har ved flere tilfeller måkt store kroker i en frossen hånd/finger og priset meg lykkelig at det ikke har vært mothaker på kroken; dette i seg selv er grunn nok for meg å gå mothakeløs  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Personlig syntes jeg at fisken kroker bedre med mothakeløse - mulig det er innbilning; men det er min erfaring.

Har heller ikke mistet nevneverdig mer fisk pga. mothakeløse; men det gjør C&R lettere.

En annen faktor er "klønefaktoren" - har ved flere tilfeller måkt store kroker i en frossen hånd/finger og priset meg lykkelig at det ikke har vært mothaker på kroken; dette i seg selv er grunn nok for meg å gå mothakeløs  :rolleyes:

Har du noe tips til gode mothaker løse streamerkroker? Har ikke sjekket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker ikke med mothakerløs krok hverken i ferskvann eller saltvann.

helt ærlig så syntes jeg det er litt tåpelig. fisken tar ikke skade av en liten krok i munnviken.

dessuten så er jeg mer keen på og lande fisken, kontra det og miste den pga mothakerløs krok.

Heldigvis så er det regler i mange elver som pålegger en og bruke mothakeløse kroker.

Regner med att du da ALDRI har mistet fisk når du bruker fluer med mothake?

Er det bare en mening du har gjort deg opp selv ?

basert på hva ?

Kanskje du burde prøve mothakeløst selv først ?

Kan hende du skifter mening :)

Så de som påstår att man ikke mister noe mere fisk med mothakeløst , farer med tull og vås?

Isåfall skal jeg spare meg for og dele mine erfaringer med mothakeløse kroker.

Kan hende jeg bare er en uvanlig god fluefisker ;)

Det kan sikkert være forskjell på de mothakeløse krokene så klart,men læll da guut  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker ikke med mothakerløs krok hverken i ferskvann eller saltvann.

helt ærlig så syntes jeg det er litt tåpelig. fisken tar ikke skade av en liten krok i munnviken.

dessuten så er jeg mer keen på og lande fisken, kontra det og miste den pga mothakerløs krok.

Heldigvis så er det regler i mange elver som pålegger en og bruke mothakeløse kroker.

Regner med att du da ALDRI har mistet fisk når du bruker fluer med mothake?

Er det bare en mening du har gjort deg opp selv ?

basert på hva ?

Kanskje du burde prøve mothakeløst selv først ?

Kan hende du skifter mening :)

Så de som påstår att man ikke mister noe mere fisk med mothakeløst , farer med tull og vås?

Isåfall skal jeg spare meg for og dele mine erfaringer med mothakeløse kroker.

Kan hende jeg bare er en uvanlig god fluefisker ;)

Det kan sikkert være forskjell på de mothakeløse krokene så klart,men læll da guut  ;D

Har du noen tips til gode streamerkroker uten mothake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man ryker tydeligvis ikke fisk...  ;D

Saltvannskroker uten mothake er nok en mangelvare i de fleste butikker. Så jeg går ut fra at det er ganske få norske fluefiskere som har særlig stor erfaring med slike kroker og forskjellen på med og uten mothake i sjøen. Men dersom mange klemmer ned mothaker så vil jeg nok tro at de fleste av disse mister mer fisk uten enn med.

Sikkerhetsmessig er i alle fall jeg ikke i tvil uansett hvor jeg fisker. Jeg mister heller en fisk enn et øye og jeg mister sjelden mer fisk uten mothake enn jeg gjør med. Og jeg kroker langt flere. Men det er meg.

Harr....., du får tenke litt på det med fortommen da vettu. Da husker du det når det har gått opp for deg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg opplever ikke at jeg mister mer fisk uten mothake. Min erfaring er at jeg oftest mister fisk ved klønete håving. Man føler at man har fisken, mister fokus og får slakk på linen og da slår seg fisken av. Men sånn generelt så mister jeg ikke mer fisk uten mothake. Klemt inn eller krok som er lagd uten mothake. Jeg tror heller at jeg oftere mister fisk grunnet en sløv krok og at jeg ikke har greid å få et ordentlig tilslag.

Ruffen, ikke jeg hvert fall. Det blir nok oppfølgingsspørsmålet på denne tråden. Gode saltvansnkroker; til pattegriser og andre gode allroundsaltvannsfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva gjør det om man fisker fisk da.... fluefiske er den mest tungvindte måten å fange fiske på.... vi fluefiskere vil være skånsom mot fisken, for å vise at vi at vi tåler å miste fisk også dersom ikke blir det tullete, det er bare å klemme ned mothareren med tang!

Snart er vinteren her snøen vil dekke landskapet... jeg håper at vi slipper å se ørreter som er i kontakt med slippes ut igjen... har veli ikke særlig sans for å se dem løftes over vann en gang ved minusgrader........... da blir det liksomt nyttesløst å bruke motakerløse kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er feil å klemme ned mothake Staffan. Det er også galt å fiske med mothake derfor vil jeg gjerne vite om det finnes bedre løsninger.

hvem har tuta deg full av den informasjonen og trur jeg på det, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke mothake 97% av tilfellene. Restererende er fordi utvalget av kroktyper som er produsert uten mothake ikke er helt der det bør være ennå.

Har du lyst å fortelle hvilke streamer kroker du bruker som ikke har mothake?

Har aldri funnet gode streamerkroker for saltvann produsert uten mothake. Til ferskvann har både Knapek og Hanak kroker. Desverre mangler et par størrelser større enn de som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med staffan her. De fleste av oss er vel egentlig bare ute og leiker når vi vifter med fluestengene. Ja, bortsett ifra konkurransefiskere, da. Der er det visst blodig alvor! Så hva gjør det vel om vi mister noen fisker? Siden de fleste fisker jeg fanger skal ut igjen, er det naturlig for meg å bruke mothakeløst. Det skal jeg jammen prøve i sjøen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja, bortsett ifra konkurransefiskere, da. Der er det visst blodig alvor!

Det er slike kommentarer som irriterer noe så infernalsk... Her prøver man bare å formidle videre den erfaringen og kunnskapen som man har tilegnet seg gjennom et miljø hvor man tenker litt mer over detaljer og så får man slike "stikk" i stedet. Og det skjer stadig vekk. Nok er nok for min del. Og jeg anbefaler alle andre "konkurransefiskere" å snurpe igjen og la folk få finne ut sjøl. Folk har tydeligvis ikke bruk for informasjonen. Hvilket jo selvsagt er helt i orden. Men jeg syns det er pussig. Når jeg tenker over det så er det vel bare Pål og jeg igjen av oss her inne også. Lykke til Pål!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da tåle at folk kødder litt med deg Erik.

Du kødder med folk som kun fisker med tørrflue, og kommer med en og annen morsomhet. Vi andre synes det r morro når du kommer med et stikk her og der. Åsså synes vi det er morro når du får deg et. Ikke ta det så tungt, er mye alvorligere ting å bli lei seg av en slike kommentarer som dette :)

Har du så lysst at folk skal høre på deg, ta infoen din til seg og se på dere konkuransefiskere som noe hellig, så kan du jo lage en egen del av forumet, en egen tråd eller nor som heter "Mine erfaringer- Erik Eikre" eller noe.

Jeg kan love deg at i hvert fall jeg skal følge med....... kanskje jeg kommer med en spøk eller to også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Syntes ikke dette hørtes ut som ett stikk, men ren dritt. Sånne uttalelser gjør bare ressurspersoner lei, og forsurer alle konstruktive diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med staffan her. De fleste av oss er vel egentlig bare ute og leiker når vi vifter med fluestengene. Ja, bortsett ifra konkurransefiskere, da. Der er det visst blodig alvor! Så hva gjør det vel om vi mister noen fisker? Siden de fleste fisker jeg fanger skal ut igjen, er det naturlig for meg å bruke mothakeløst. Det skal jeg jammen prøve i sjøen også.

Basert på egne erfaringer da eller ? Hva slags dokumentasjon legger du til grunn? Eller er det bare et ønske om å slenge dritt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du må da tåle at folk kødder litt med deg Erik.

Du kødder med folk som kun fisker med tørrflue, og kommer med en og annen morsomhet. Vi andre synes det r morro når du kommer med et stikk her og der. Åsså synes vi det er morro når du får deg et. Ikke ta det så tungt, er mye alvorligere ting å bli lei seg av en slike kommentarer som dette :)

Det oppfattes dessverre ikke som kødding når det gjentar seg nesten hver gang, Henning. Det var ikke denne uttalelsen alene som gjorde utslaget, men summen av alle. Og når har jeg køddet med en "tørrfluefisker" når han formidlet erfaringer og kunnskap? Det kan jeg aldri tenke meg at jeg har gjort. Men som sagt så er jeg lei av alle småstikk til oss såkalte "konkurransefiskere" når vi bare vil videreformidle noe av våre erfaringer. Disse erfaringene har ikke kommet gratis. Det har kostet mye tid, penger og grubling før vi har kunnet konkludere med noe som helst. Og da sier det seg vel selv at vi blir litt leie av slike stikk når vi da gir det bort til alle andre, eller?

OG: Vi har vel heller aldri sagt at det er vi som sitter på svaret. Vi bare formidler våre erfaringer som alle andre. That's it. Men som sagt, nok er nok for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har antagelig ikke køddet med noen som kommer med seriøse innlegg når jeg tenker meg om, så der er jeg nok på tynn is. Men synes generelt tonen er blitt noe mer amper og litt mindre kødd.

Men ser helt klart hva du mener. Er ikke bare en gang jeg har tenkt "dææ, dette blir en god og informativ tråd"..... Så går det en side eller to, så går den til helsikken.

Seriøse innlegg, med erfaringsdeling, der en virkelig prøver å komme med et flott synspunkt (Etter egen mening) er det skjelden jeg bruker tid på. Har prvd alt for mange ganger, der tråder går til helsikken og ender slik som denne her også kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med staffan her. De fleste av oss er vel egentlig bare ute og leiker når vi vifter med fluestengene. Ja, bortsett ifra konkurransefiskere, da. Der er det visst blodig alvor! Så hva gjør det vel om vi mister noen fisker? Siden de fleste fisker jeg fanger skal ut igjen, er det naturlig for meg å bruke mothakeløst. Det skal jeg jammen prøve i sjøen også.

Basert på egne erfaringer da eller ? Hva slags dokumentasjon legger du til grunn? Eller er det bare et ønske om å slenge dritt ?

Er det ikke viktig å få fisken på land/i håven i konkurransefiske? Trudde det var det det dreide seg om. Men mulig jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...