Gå til innhold

Fisker du mothakeløst i sjøen?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Et enkelt spørsmål. Fisker du mothakeløst i sjøen?

Føler at det blir diskutert i elver og vann men har aldri hørt en diskusjon om det i sjøen. Hvorfor? Det er jo samme art vi jakter på. Oftest så er vel størrelsesnittet omtrent det samme, sånn 300 - 1000 gr. Noen turer er det betydlig høyere snitt.

Selv har jeg noen fluer for fiske i sjøen der jeg klemt inn mothaken på. Veldig få. Har vel i grunn bestemt meg for å gjøre det på alle fluer i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis målet er å slippe ut igjen er vel mothakeløst det beste uansett vann.

Når det er sagt, vet jeg lite om egenskapene på de ulike. Hvis holdet er dårligere på mothakekroker, hvorfor finnes det da regler som forbyr å klemme ned mothakene? (der reglene sier kun mothakeløst)?

Hvis flere mister fisk ved å fiske med nedklemte mothaker enn mothakeløse, hvorfor da denne regelen? Er det bedre med c&r i hånda etter fullført fight enn ute i vannet tidlig i fighten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kroker fisk i gjellen uten motahake kontra med er utfallet uansett det samme. Mothaken gjør at fisken sitter bedre under kjøring av fisken vil jeg tro? Kan sikkert være mer skånsomt dersom man fisker mothakeløst, men når drømmefisken tar og bestemmer seg for å være bajas. Så er det greit med en ekstra sikring med tanke på krokingen mener nå jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dersom man kroker fisk i gjellen uten motahake kontra med er utfallet uansett det samme.

Er ikke så sikker på det.

Mothaken gjør at fisken sitter bedre under kjøring av fisken vil jeg tro?

Det er mest sannsynlig ikke 100% riktig.

Kan sikkert være mer skånsomt dersom man fisker mothakeløst, men når drømmefisken tar og bestemmer seg for å være bajas. Så er det greit med en ekstra sikring med tanke på krokingen mener nå jeg ;)

Min erfaring er at jeg mister omtrent like mye og like store om det er med eller uten. Men skadene kan være betydelig mindre uten. Kommer an på hvor kroken sitter og hva slags krok. Enkelte mothaker er fryktelige og andre er skånsomme. Ênkelte mothakeløse kroker er håpløse og andre er gode. Å klemme ned mothaken på en krok med kort og rett spiss er dog det jeg aller minst vil anbefale. Da er det bedre med mothake - for fisken og fiskeren. Det er nettopp slike kroker som har sørget for at det har blitt forbudt enkelte steder. Kroken kan nemlig løsne veldig lett og ikke bare feste seg et annet sted (altså multikroking), men også rive opp større sår enn nødvendig. Det kan sikkert virke noe ulogisk, men dette er ikke bare min erfaring. Dette er velkjent i hele konkurransemiljøet hvor alle er blitt svært så opptatt av ikke å miste eller ødelegge fisk.

Det pussige er at fortommen har en god del å si for hva slags krok man kan/bør velge. Litt å tenke på...

Og som sagt før, jeg VET ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sikkert riktig det du sier. Jeg har ikke noen som helst erfaring på mothakeløse kroker. Jeg fisker med de krokene jeg har, men dersom det finnes gode kroker for saltvann uten mothaker. Så er det noe jeg absolutt kunne tenkt meg da jeg slipper tilbake det meste av det jeg fanger ;) Vil jo skåne fisken så mye som mulig, men vil gjerne fange den da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kroker fisk i gjellen uten motahake kontra med er utfallet uansett det samme.

Er ikke så sikker på det.

Mothaken gjør at fisken sitter bedre under kjøring av fisken vil jeg tro?

Det er mest sannsynlig ikke 100% riktig.

Kan sikkert være mer skånsomt dersom man fisker mothakeløst, men når drømmefisken tar og bestemmer seg for å være bajas. Så er det greit med en ekstra sikring med tanke på krokingen mener nå jeg ;)

Det pussige er at fortommen har en god del å si for hva slags krok man kan/bør velge. Litt å tenke på...

Og som sagt før, jeg VET ikke.

Kan du fortelle litt mer om dette med  fortom Erik ?

Kanskje noen kan komme med tips om hvilke mothkeløse kroker som egner seg bra til sjøfiske også. Det er det sikkert noen her som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fisker du tørrt med mothake også Atle?

Det synes jeg var et litt snodig spørsmål :) Hva er forskjellen på tørt og vått i forhold til det?

Usikker på om spørsmålet er så snodig. Forskjellen bør jo ikke være noen. Det er jo hele poenget med tråden. Men jeg opplever at det er betydelig mer diskusjon rundt mothakeløst i elver og vann enn i sjøen. Jeg ser sjeldent mothakeløse fluer i sjøen når jeg treffer folk og slår av en prat eller om man ser på bilder av sjøørretfluer for eksempel. Så spørsmålet rettet mot Atle var vel egentlig mer retorisk, men han svarte jo at han stort sett fisker i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mer og mer over til mottaksløst i sjøen. Men det er dessverre ikke alle kroker som egner seg til det, som bl.a. Mr. Eikre nevner. Er "krokspissen" kort så bøyer jeg den ikke ned (dårlig forklart, men tenker på lengden fra krokspiss til krokbøy) da jeg innbiller meg at disse fort kan vandre rundt i kjeften. Scierra Tactical trout og tilsvarende profiler fungerer fint å kjøre mothaksløst IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du tørrt med mothake også Atle?

Det synes jeg var et litt snodig spørsmål :) Hva er forskjellen på tørt og vått i forhold til det?

Usikker på om spørsmålet er så snodig. Forskjellen bør jo ikke være noen. Det er jo hele poenget med tråden. Men jeg opplever at det er betydelig mer diskusjon rundt mothakeløst i elver og vann enn i sjøen. Jeg ser sjeldent mothakeløse fluer i sjøen når jeg treffer folk og slår av en prat eller om man ser på bilder av sjøørretfluer for eksempel. Så spørsmålet rettet mot Atle var vel egentlig mer retorisk, men han svarte jo at han stort sett fisker i sjøen.

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker ikke med mothakerløs krok hverken i ferskvann eller saltvann.

helt ærlig så syntes jeg det er litt tåpelig. fisken tar ikke skade av en liten krok i munnviken.

dessuten så er jeg mer keen på og lande fisken, kontra det og miste den pga mothakerløs krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...