Gå til innhold

Fisker du mothakeløst i sjøen?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Snart kommer tørrfluefiske kun til å dreie seg om å få den til å ta...Ingen krok, kun flua. Målet blir altså å få den til å stige.

Leste om dette for en del år siden, der krokspiss var erstattet med en butt liten kule på kroken. Ble visst kalt "fluefiske-sisten". Kanskje ikke tilfeldig at man bruker en leke-metafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stablet meg igjennom denne tråden, å kjenner jeg bryr meg lite om det er mothake eller ikke på fluene jeg kjøper( binder ikke så mange selv enda)

Sikkert mange/noen her inne som binder fluer for salg,har oppskrifter ute på nett,driver butikk osv som kan bidra med at fluer for salg/oppskrifter på fluer er uten mothake?

Hadde nok kjøpt flue uten om den ellers var fin som snus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stablet meg igjennom denne tråden, å kjenner jeg bryr meg lite om det er mothake eller ikke på fluene jeg kjøper( binder ikke så mange selv enda)

Sikkert mange/noen her inne som binder fluer for salg,har oppskrifter ute på nett,driver butikk osv som kan bidra med at fluer for salg/oppskrifter på fluer er uten mothake?

Hadde nok kjøpt flue uten om den ellers var fin som snus

Bare å finne frem verktøykassa og ta frem en tang. Mothaken klemmes enkelt ned ;) Mothaksløse kroker til saltvann er det dessverre fryktelig lite av så man må nok gjøre jobben sjøl :P

Når det er nevnt så gikk jeg nylig over til å kjøre kun mothaksløst etter å ha testet det litt til og fra. Kan enda ikke se de helt store ulempene med det. Men på en annen side så gjør det meg fint lite at andre sverger til mothake. Jeg er vel alt annet enn fanatisk. Men for min del så har det kommet for å bli og jeg tror det er mange som får seg en positiv opplevelse ved å prøve det. Kan ikke si jeg har mistet noe mer pga. enda og selv fisk som er forkjært kroket går tilbake på null komma nix ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottaker eller ikke  ???

Leste en artikkel for noen år siden i ett eller annet amerikansk magasin der forfatter hevdet at barbless skadet fisken mer enn mothake gjorde fordi kroken ikke ble sittende på en plass slik den ble ved bruk av mothake. Tror nok ikke at dette er en absolutt sannhet, men er nok noe i det han hevder.

Jeg for min del bruker tang på kroken hvis jeg havner i "stimen". Og da mest for å effektivisere releasen noe.

Føler vel for egen del at mothake gir noe høyere landingsprosent på SØ, men dette er bare synsing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Mottaker eller ikke  ???

Leste en artikkel for noen år siden i ett eller annet amerikansk magasin der forfatter hevdet at barbless skadet fisken mer enn mothake gjorde fordi kroken ikke ble sittende på en plass slik den ble ved bruk av mothake. Tror nok ikke at dette er en absolutt sannhet, men er nok noe i det han hevder.

Jeg for min del bruker tang på kroken hvis jeg havner i "stimen". Og da mest for å effektivisere releasen noe.

Føler vel for egen del at mothake gir noe høyere landingsprosent på SØ, men dette er bare synsing :-)

Skjønner ikke. Du må nok forklare hvordan du og artikkelforfatteren tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...