Gå til innhold

Fisker du mothakeløst i sjøen?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Det triste er at gode konstruktive tråder ofte blir omgjort til en pissekonkurranse etter få innlegg..... I noen tråder går det helt fint, men noen vil gjerne holde det konstruktive og seriøse gjennom tråden. Dessuten så er det faktisk mange ting det finnes konkrete svar på, bare ikke her... ALT skal gis egne meninger, og gud forby at du skriver noe som faktisk er riktig... Da er du besserwisser, kan alt og vet alt osv. Trist på vegne av forumet at det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Er det blitt slettet innlegg her? Er den kommentaren om konkuransefiskere? Leste gjennom hele tråden nå og finner ikke så mye sjikane og dritkasting.

Pål: Hvor store får du de krokene du anbefaler?

Størrelse 4. Men det er krokgapet. Skaftet er nok bare drøyt krok 8.

NB. Disse krokene er ubrukelige i saltvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for mye sutring klaging og verdensmestere her som ikke klarer svare normalt når feks en nybegyner spør om ett helt vanelig spørsmål. Har sett dette utrolig mange ganger og det eneste som skjer til slutt er at flerer og flere nye velger og forlate siden da de føler seg latterliggjort  og som verdens største idiot. Til slutt er det vel bare surmaga hårsåre besservissere igjen her inne som sitter og strør om seg med drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for mye sutring klaging og verdensmestere her som ikke klarer svare normalt når feks en nybegyner spør om ett helt vanelig spørsmål. Har sett dette utrolig mange ganger og det eneste som skjer til slutt er at flerer og flere nye velger og forlate siden da de føler seg latterliggjort  og som verdens største idiot. Til slutt er det vel bare surmaga hårsåre besservissere igjen her inne som sitter og strør om seg med drit.

Synes nybegynnerne her får ganske god hjelp jeg når de spør om noe.

Har ikke opplevd att de har blitt kjeppjaga ut av forumet her fordi de har lurt på hvilke snøre, stang, tips til fluer osv.

men du har sikkert noen linker klare du , link til noen eksempler er du snill :)

Edit: Opplever vel heller det att noen ressurspersoner her inne til tider får gjennomgå. Men Robban er også inne noe.

Og så kan det fort misforstås om man ikke ordsetter seg godt nok.

Selv er jeg dårlig på det ,mens andre her er gode til og skrive:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er for mye sutring klaging og verdensmestere her som ikke klarer svare normalt når feks en nybegyner spør om ett helt vanelig spørsmål. Har sett dette utrolig mange ganger og det eneste som skjer til slutt er at flerer og flere nye velger og forlate siden da de føler seg latterliggjort  og som verdens største idiot. Til slutt er det vel bare surmaga hårsåre besservissere igjen her inne som sitter og strør om seg med drit.

Problemet er vel heller at når noen svarer skikkelig så skal svaret overprøves av 10 andre... Forresten er det vel ikke nybegynnerne som får slengt mest vel ? Så hvis de som har erfaring gir gode svar, og ikke liker drittslenging så er de sutrete OG besserwissere i tillegg ? Bra holdninger.... Kan man ikke si rett ut at man ikke ønsker svar fra de som har erfaring da?!

Bare å beklage at man har gjort det man kan for å bidra konstruktivt...

Er det noen som ønsker svar på spørsmål (med det lille jeg kan bidra med): kontakt meg på :  post@flyfishnorway.com eller facebook. Detta gidder ikke jeg lengre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt slettet innlegg her? Er den kommentaren om konkuransefiskere? Leste gjennom hele tråden nå og finner ikke så mye sjikane og dritkasting.

Pål: Hvor store får du de krokene du anbefaler?

Størrelse 4. Men det er krokgapet. Skaftet er nok bare drøyt krok 8.

NB. Disse krokene er ubrukelige i saltvann

Men du anbefaler de til ferskvann. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen her forklare meg hva disse to herrene blei så j.... sure for? Jeg skjønner det ærlig talt ikke. Var det fordi jeg mente at for de fleste lystfiskerene av oss gjorde det ikke noe om vi mista litt mere fisk med mothakeøst, når fisken likevel skulle ut igjen? Var dette "feil" fokus? Eller var det at konkurransefiske var blodig alvor? Det må være noe betent her hvis noen føler seg "stukket". Ta det på pm, for vi trenger ikke utbrodere mere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden opptil flere ganger nå. Og jeg må si jeg sitter med lite konstruktiv informasjon fra de som sverger til mothakeløse kroker om hvilke kroker som finnes til sjøen. For det hadde jo vært en idè. <<l  

Har fisket i ca 30 år, de siste 15 mer og mer med flue og stort sett i saltvann. Jeg setter av og til ut fisk, hvis jeg får mere fisk enn jeg har tenkt til å spise. Ja, for jeg spiser faktisk det jeg prøver å fiske. For det høres ut som det hører med til sjeldenhetene her inne.  ;)

Jeg ser mange bruker det etiske som et argument med krokløst, og kan til en viss grad være enig. Men jeg er også tilbøyelig å sammenligne c&r på fisk med å lade børsa med bedøvelsespiler, bare for å se om jeg klarer å skyte bukken, for å ta f.eks. et bilde av den.  :o

Jeg er derimot veldig takknemlig når andre med erfaringer, deler disse her på en konstruktiv måte.  <<l

Og for å svare på spørsmålet i tråden ;). Nei, jeg fisker ikke mothakeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mothaksløst er ikke bare etisk, men også praktisk, OG i flere vassdrag/land lovmessig påbudt. Som det er besvart tidligere så er det ikke, slik jeg opplever det, mulig pr. dd å finne gode mothaksløse kroker til saltvann.

Derimot finnes det bra kroker til ferskvann. DOG ikke så godt utvalg som det finnes i kroker MED mothake, men det kommer seg (jaggu er det et par varianter som finnes i mothaksløse og IKKE med mothake også)

Ikke bare spares fisken en god del, men fingre, klær, hover etc. blir også spart for mye anti-moro...

Du sier du spiser det du fanger... Men ikke vinterstøing, fisk under minstemål etc. går jeg ut ifra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothaksløst er ikke bare etisk, men også praktisk, OG i flere vassdrag/land lovmessig påbudt. Som det er besvart tidligere så er det ikke, slik jeg opplever det, mulig pr. dd å finne gode mothaksløse kroker til saltvann.

Derimot finnes det bra kroker til ferskvann. DOG ikke så godt utvalg som det finnes i kroker MED mothake, men det kommer seg (jaggu er det et par varianter som finnes i mothaksløse og IKKE med mothake også)

Ikke bare spares fisken en god del, men fingre, klær, hover etc. blir også spart for mye anti-moro...

Du sier du spiser det du fanger... Men ikke vinterstøing, fisk under minstemål etc. går jeg ut ifra???

Takk Pål. Det er det jeg var ute etter. Jeg har prøvd endel mothakeløse ferskvanns kroker i sjøen, og de er bare å kaste etter endt tur. Hvis det skulle dukke opp en god krok til saltvann, er det ikke noe som ville glede meg mere.

Nei, jeg spiser ikke vinterstøing, fisk under minstemål etc. Men jeg fisker også mye annet en SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemmer inn mothaken med en peang på ganske mange streamerkroker, også saltvannsvarianter. Ofter gjøres dette når jeg binder de, i utgangspunktet for å få på coneheads eller andre kuler. Mister generelt veldig lite fisk når de først er kroket synes jeg..........Har også fisket med krokene Pål foreslår over her i ferskvann i år (etter tps fra han), og de funker som f.

Det var mine 2 cent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mothaksløst er ikke bare etisk, men også praktisk, OG i flere vassdrag/land lovmessig påbudt. Som det er besvart tidligere så er det ikke, slik jeg opplever det, mulig pr. dd å finne gode mothaksløse kroker til saltvann.

Derimot finnes det bra kroker til ferskvann. DOG ikke så godt utvalg som det finnes i kroker MED mothake, men det kommer seg (jaggu er det et par varianter som finnes i mothaksløse og IKKE med mothake også)

Ikke bare spares fisken en god del, men fingre, klær, hover etc. blir også spart for mye anti-moro...

Du sier du spiser det du fanger... Men ikke vinterstøing, fisk under minstemål etc. går jeg ut ifra???

Takk Pål. Det er det jeg var ute etter. Jeg har prøvd endel mothakeløse ferskvanns kroker i sjøen, og de er bare å kaste etter endt tur. Hvis det skulle dukke opp en god krok til saltvann, er det ikke noe som ville glede meg mere.

Nei, jeg spiser ikke vinterstøing, fisk under minstemål etc. Men jeg fisker også mye annet en SØ.

Var bare retorikk :) jeg er ikke barbless fantiker jeg heller, men foretrekker dette der hvor det er gode kroktyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Andreas og mange andre her også: Jeg klemmer ned mothaken på de fleste fluer. Synes ikke jeg mister mer enn en godkjent andel ørret, og de jeg mister har jeg stort sett skylda for selv, og kan ikke skylde på kroken  :)

Hvorfor klemme ned mothaken?  :) Sikkert dumt argument, men jeg har i mange år vært vant til å binde på bestemte kroker, så når "mothakeløst" ble på moten (ikke noe negativt i det faktisk fra min side) for mange år siden, så fortsatte jeg egentlig bare i samma tralten. Hjernedødt kanskje. Men jeg liker så godt bestemte lengder/krokbøyer/kroker at jeg kan ikke la være. Ferskvann/ørret dette gjelder da.

Til sjøfiske er jeg ydmyk og lytter for det har jeg ikke greie på. Men satans så moro det er de få gangene jeg har fått være med på noe slik  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enda en liten kuriositet med oss fluefiskere dette at "vi vil faen ikke miste fisken", selv om vi uansett skal slippe den tilbake så fort vi får den i håven  ;D

Man skulle jo tro at man da først og fremst er fornøyd om man får fisken til å ta flua, men neida, jeg også ser helst at de blir med helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig dere fisker når dere må dra kroker ut av diverse kroppsdeler hele tiden ;D

Eg berre undrast??

litt off topic men... er ikke noe problem, på helt bleike, som i minus 2 i vind kjente jeg i bunn delen på stanga at dette går jævelig langt! så smalt det! et brøkdel senere smalt det igjen! circel krok med tungsten gikk tvers igjenom huden mellom underleppa og haka.... vondt! stanga knakk selvfølgelig ved første smell!

jeg har lest tråden og pratet litt med fredrik om tråden og har igrunn lurt litt på hvorfor dette ikke har vært et tema selv, jeg har fisket i sjøen i 12-13 år og har alltid brukt krok med mothake, skal bruke denne høsten-vinteren og våren som kommer på å teste ut mothakeløst og er ganske så sikker på at utfallet blir som en del mener, de man mister er pga kløning en selv er skyld i og ikke mothake i krokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...