Gå til innhold

Kjøpefluer


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Takk Erik' date=' Takk! Jeg visste at jeg ikke var alene :D Nå må vi slå et solid slag for pene fluer her!! Kan ikke ha den derre "la det skure" mentaliteten i fluefiskets rekker ;) Hva blir det neste??? Si at man faktisk fisker med rackelhanen '](*,) [-X

 

Eller Eikre puppa laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre
Men du mr Eikre' date=' nå har du vel valgt det styggeste av det stygge du fant :) Nå har ikke jeg sett på den siden, men vakkert var det jo ikke :)

 

Det finnes en mellomting, men de koster muligens 5 kroner[/quote']

Neida, det var flere som var minst like j...., men våtflua Wickhams Fancy var kanskje verdt en femmer. Det var etter min mening et helt utrolig lavt nivå på kvaliteten.

 

Det er ille å tenke på at en del såkalte "ferskinger" sliter med slike kreasjoner når de fisker. Og det er ofte fordi de har blitt anbefalt dem av medlemmer i slike forum. Bevares, det går sikkert an å få en og annen fisk på enkelte av disse fluene også, men en "fersking" har nok å slite med om han ikke skal ha handicap på fluene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Takk Erik' date=' Takk! Jeg visste at jeg ikke var alene :D Nå må vi slå et solid slag for pene fluer her!! Kan ikke ha den derre "la det skure" mentaliteten i fluefiskets rekker ;) Hva blir det neste??? Si at man faktisk fisker med rackelhanen '](*,) [-X

 

Eller Eikre puppa laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Måtte gudene tilgi meg for synden, men - ja dessverre. :oops:

 

Det der var et slag godt under beltestedet tmags! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Neida' date=' det var flere som var minst like j...., men våtflua Wickhams Fancy var kanskje verdt en femmer. Det var etter min mening et helt utrolig lavt nivå på kvaliteten.

 

Det er ille å tenke på at en del såkalte "ferskinger" sliter med slike kreasjoner når de fisker. Og det er ofte fordi de har blitt anbefalt dem av medlemmer i slike forum. Bevares, det går sikkert an å få en og annen fisk på enkelte av disse fluene også, men en "fersking" har nok å slite med om han ikke skal ha handicap på fluene også.[/quote']

 

Missforstå meg ikke, jeg har ikke vært inne på den siden å sett på de fluene, bare sett på diverse andre "fluebutikker" og kvaliteten der ser ganske okay ut ut fra bildene.

 

Men klart ett godt stykke håndverk koster penger,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Eikre,

Måtte gudene tilgi meg for synden, men - ja dessverre.

Det var dråpen! Nå går jeg å mediterer og binder noen Quill Gordon og Blue Dun :cry:

 

 

tmags,

Skjønner deg godt Rune.

Husker godt den tiden jeg var stuck i Norge gjennom vinteren. Da var det frem med bindestikka og fluefiskefilmene jeg hadde sett ørten ganger før. Hadde sin sjarm det og. Men, jeg kan ikke akkurat si jeg savner det... Men så er jo jeg en mye enklere sjel enn deg. Liker ikke å lengte. Vil jeg ha noe så tar jeg det!

Du sier noe. Men hadde det ikke vært for vinteren så hadde jeg hverken hatt familie, unger eller denne hjemmsiden. Tør ikke tenke tanken på fiske året rundt! You lucky bastard!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her utviklet det seg kjapt :D

 

Rune Stokkebekk,

For meg handler fluebinding om: Lengsel, estetikk og fiskbarhet Det er da jeg drømmer om nye sesonger...

 

Takk Rune! jeg følger deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg tror at fluefiske etter ørret ikkje hadde vert det samme vist ein kunne fisket heile året.

Tror den lengselen etter å sjå eit vak fra ein seady fisk ein kall vintersdag gjer imitasjonsfluefisket til det spesielle det er.

Tror at å kikke på bilder, tenke tilbake , lære av evt "feil" ein gjorde i forige sesong er ein viktig del av fluefisket.Det er det iallefall for meg.

 

Tror heller ikkje at ein er ein komplett fluefisker vist ein ikkje binder fluer sjøl.

Synest personlig at masseprod er gørr, så eg sliter med å binde opp ein haug av samme flua på ein gong.

Binder ofte 2-3 stk, for vist eg "må" sitte å binde blir eg litt "gal".

 

Er det eit par nymfer eg vil ha til dei dagane der fisken ikkje vaker, kjøper eg gjerne 8-10 av dei for at eg ikkje gidde å masseprodusere slike fluer.

 

Eg er meir for den typen fluer der ein veit at ein har gjort det beste ein kan, og alle fluene er 100% i forhold til ka ein er god for som fluebinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Erik Eikre' date='

Måtte gudene tilgi meg for synden, men - ja dessverre.

[/quote'] Det var dråpen! Nå går jeg å mediterer og binder noen Quill Gordon og Blue Dun :cry:

Nåda Rune, ikke Rackelhanen nei. Men jeg er jo programforpliktet til å bruke den andre krabaten. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg kunne godt tenke meg å fått kjøpt meg noen PMD No-hackle i str. 20-24 ettersom de er ganske vriene å få til 100%. Men de er vanskelige å få tak i så jeg får vel prøve å lage meg noen. Man må jo tross alt forsøke å overbevise seg selv om at man er en "ekte" fluefisker innimellom. :)

post-0-1394984591015_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror at fluefiske etter ørret ikkje hadde vert det samme vist ein kunne fisket heile året.

Tror den lengselen etter å sjå eit vak fra ein seady fisk ein kall vintersdag gjer imitasjonsfluefisket til det spesielle det er.

Tror at å kikke på bilder' date=' tenke tilbake , lære av evt "feil" ein gjorde i forige sesong er ein viktig del av fluefisket.Det er det iallefall for meg.

[/quote']

 

Jeg er med på den tanken, og jeg fryktet litt at fluefisket skulle miste litt sjarm etter en tid i NZ. Men faktum er at jeg ble enda ivrigere, og jeg har vel aldri noensinne vært så ivrig som etter jeg ble kjent med dette landet. (vet jeg kverner til det kjedsommelige om NZ... :oops: ).

For greia er at hver årstid har sin sjarm og sin type fiske. Det kommer noe nytt gjennom hele året. I tillegg stenger de aller fleste elver 30. juni, og det noe sære vinterfisket starter. Dette fisket er akkurat nok til å ta unna de verste abstinensene. Forventningene og lengselen etter åpningen 1. oktober er minst like stor som her hjemme, så den biten har man fortsatt.

Nei, vinteren i Norge er og blir FOR lang og tung :smt119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
:D Støtter den Tmags!!!Det er berre noko eg trøster meg sjøl med pga at eg ikkje har mulighet til å bu halve året NZ(Hadde eg hatt muligheten hadde eg reist på dagen)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pen flue Erik! Slike nohackles er noen av de flotteste fluene jeg veit om. Jeg har noen slike selv i tilfelle fisken blir vanskelig eller jeg romantisk :D Det som er så genialt med disse er at vingene gir meget god støtte til at flua lander riktig. Dette er selve symbolet på en nohackle.

 

Her er en annen type som jeg synes blir fin, fort gjort å tulle til vingene når fallskjermhacklet skal festes. Eksemplet her kan godt imitere en ignita eller en spinner som nettopp har satt seg for å legge egg ;)

 

Er selvfølgelig lei meg for at det er litt bøss på vingen og thorax. Måtte også lage en mor og barn versjon. Barnet er på krok 22 :D Gøy...

Ignitaquill.jpg

Mor og barn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel spora litt av her. Det går da ikke ann å blande økonomi inn i fluefiske?

For min egen del binder jeg alt av fluer selv og det er ikke for å tjene penger. Vil like å se den som kan si at de tjener penger på å utøve en hobby.

Når det gjelder kjøpefluer så finnes det mye bra etterhvert men her gjelder vel samme regel som overalt. DU FÅR HVA DU BETALER FOR.

Er det for billig så er kvaliteten sannynlighvis deretter.

 

Fluebinding er ren kos i kalde vinterkvelder og hva er vel deiligere enn å servere en vakker, selvbundet flue til vakende ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune' date=' Erik....

 

Hva slags fjær er det dere bruker til vingene på disse?[/quote']

 

Jeg har brukt vingefjær i fra Gråhegre (lovlig skutt). Vingefjær i fra stokkand er nok litt mer vanlig. Jeg synes det er moro å blande inn klassiske elementer i moderne fluer. Men det er mest for utfordringens skyld. De tåler ikke så mange fisk, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

La det være sagt med en gang før det blir misforståelser:

Bildet av PMD No-hackle som jeg presenterte her er bare et bilde jeg fant og ikke et bilde av en av mine kreasjoner. Forhåpenligvis blir mine like fine etter litt mer knoting. :) Dersom det er av interresse skal jeg legge ut noen bilder med oppskrifter når jeg blir fornøyd. De blir i alle fall presentert på siden til Lars Magne og meg.

 

Ellers er jeg rimelig enig med tmags. Det er neimen ikke lett å bli sittende å masseprodusere uten at det sklir ut i nye mønstre eller at man rett å slett ikke gidder mer. Enkelte fluer er det liksom blitt kjedelig å lage etter mange vinterkvelder med samme gamle mønster. Men man må jo ha noen av dem i boksen og da er det mer et pliktløp enn nostalgisk moro. En del fluetyper som jeg er avhengig av å ha i konkurranser er det for meg rett og slett bortkastet å bruke tid på ettersom bortimot perfekte eksemplarer kan kjøpes til en grei pris. Men det finnes selvsagt også mønstre som ingen andre får lov til å lage til meg. :twisted: Disse fluene gir meg samme lengsel og nostalgiske tilbakeblikk som Rune snakker om. Så man kan vel kanskje si jeg er belemret schizofreni og dermed også enig med alle. Men fluefisker er jeg uansett.

 

PS. RUUUUNE - Slutt å kødde med selvtilliten min! Lag noen mindre perfekte fluer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops! Beklager, nei forresten jeg vet du lager like fine PMD's. Enig at det er mange fluer som er rimelig zzzzzz å lage. Men det går som oftest med god musikk på øra og en skjermbeskytter som ruller med fiskebilder.

 

Slenger med en PMD, måtte prøve.... Hegrevinger, oterdubbing og pardohaler. Jeg har også noen kjøpefluer :oops: Men det er SØ-streamere. Bruker slike så skjelden at jeg ikke gidder å ha stort med materialer til å binde dem.

Nohackel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er absolutt morsomst og få fisk på hjemmelagde fluer, spesielt hvis det er et mønster jeg har "mekka" på selv. Ingenting er vel morsomere en å sette seg ned å binde en eksakt imitasjon av akkurat den flua du så på dagens fisketur, får så og komme tilbake neste dag og få full klaff :D Jo da... Jeg har noen kjøpefluer jeg bruker en gang i blant, men det er fluer jeg kjøpte for noen år tilbake da jeg ikke bandt fluer selv. Disse er kun i bruk når jeg er tom for hjemmelagde, eller hvis jeg skulle finne på å bruke en våtflue :shock:

Er mye morsomere å bruke penga på materialer en ferdige fluer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er er dessverre en som stadig oftere må ta meg selv i nakken når det gjelder fluebinding. Ofte er det kjempegøy å binde fluer, men av og til blir det rett og slett kjedelig, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har satt meg ned for å binde 10-20 fluer, men stoppet etter første flue fordi jeg ble lei....

 

Jeg binder stort sett alle fluer selv, med unntak av noen få møstere jeg nesten aldri bruker men som er kjekke å ha i boksen. At noen velger å kjøpe i stedet for å binde selv har vel ingen ting med at man er "over et stadie" å gjøre men heller med latskap å gjøre... laugh.png' alt=':lol:'> ;) Jeg er selv en av de som har blitt latere og latere med åra når det gjelder fluebinding. Jeg bandt ekstremt mye før, men sliter oftere og oftere med motivasjonen....

 

Jeg har funnet ut at det er flere grunner til dette, og noen av de har jeg tenkt til å gjøre noe med ganske snart. Her er noen av mine erfaringer rundt fluebinding og motivasjon:

 

1) Ha et fast sted å binde fluer på, der alt av materialer og utstyr står fremme til en hver tid!

Jeg har i lengre tid manglet et fast bindested, og da blir det å finne frem alt utstyret for hver gang, for ikke å snakke om alt som må ryddes vekk etter bruk. Bare tanken på å måtte plukke frem alt for hver gang man skal binde, gjør at man mister lysten...

 

2)Bind fluer sammen med noen!

Bindestikka er alltid med på litt lengre fisketurer. Noe av det koseligste som finnes er å sitte i en hytte på kvelden med en iskald øl, gode fiskekompiser, og bindestikka foran seg. Da kan man veksle erfaringer over bordet, og bindingen går lekende lett når man inspirerer hverandre til å binde nye mønster, eller rett og slett binde flere av de mønstrene som funket best under dagens fiske...

 

3)Finn motivasjon!

Hver høst bestemmer jeg meg for å bygge opp store flue-arsenaler i løpet av vinteren, slik at jeg ikke skal behøve å binde så mye om sommeren. Dessverre går slike planer som regel i dass, og når sommeren er her blir det binding for harde livet av det jeg trenger der og da før hver tur. Nå vet jeg heldigvis av erfaring hva jeg trenger til hver tur (hva som klekker på det stedet på den tiden), men det føles allikevel litt stressende å sitte å nibinde kvelden før hver tur...

 

For å få til vinterbindingen tror jeg derfor man må skaffe seg nok motivasjon før man setter seg ned, ellers blir det fort bare én flue før man flytter seg frem foran TV´n i stedet... Finn frem fluemønstre på nettet, i en bok eller et blad, og bestem deg for å binde et par av hver av disse. Start allikevel med å binde de fluene du bruker mest av i løpet av sesongen, og når du er lei av disse kan du gå over til de nye du hadde tenkt til å binde...

 

-------------

 

-Snart er det nye hjemmekontoret mitt ferdig, og da får jeg mitt eget "krypinn" i huset der jeg kan sette meg ned så fort inspirasjonen tar meg - uten at jeg må bruke 5 minutter på å finne frem alt av utstyr og verktøy. Tror dette er det viktigste for at JEG skal få bindt mere fluer i vinter. Jeg har mange fluer i dag (har ikke telt alle boksene men..), men målet er allikevel å slippe å bruke dyrebar sommertid på å binde enda flere fluer, og heller fiske. Det eneste unntaket får være på hytteturer. Der er fluebinding bare kosen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Flemming. Det er helt kart viktige punkter for og få fart på bindingen, spessielt viktig er det at utstyret står fremme. Binder stort sett 1-5 fluer hver dag, men det er veldig sjelden jeg setter meg ned for og binde 10-20.

Har en fast dag i uken hvor vi samles (2-3 fiskekompiser) for fiske om sommeren og fluebinding/stangbygging i vinterhalvåret....dette er veldig inspirerende!

 

Motivasjon får jeg stort sett av å titte innom div. fora :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det haste sak & du ikke har fluer, så ville jeg kjøpt fluer. Men mye av grunnen til at fluefiske er gøy ( ikke for dama, men meg :D ) er & sitte ved bindestikka & kopiere, finne ut av nye mønstre, trixe & fixe er liksom detsom er skjarmen 8). Fiske er fiske, men fluefiskes gamle tradisjoner hører også med ( jo de bandt fluer på den tiden & ). så jeg syntes at nå dagens fluefiskere burde gjøre det samme.... det er gøy & få fisk på en flue som ikke har alle andre standard mønstre,& få fisk på det :D ( nei gutter. ) fluer er det lett & kjøpe, det er gøy & hyggelig & spennende & binde fluer (hva høres best ut).hei jeg skal ha 10 vulgata klekkere?jo det blir 100 kroner det :(. hvorfor ikke binde selv ( forske litt på nye mønstre, farger, finne ut av ting? det mener jeg, & de fleste er sikker enig en det ( fluebinding er ikke vanskelig) det lærer man fort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det haste sak & du ikke har fluer' date=' så ville jeg kjøpt fluer. Men mye av grunnen til at fluefiske er gøy ( ikke for dama, men meg :D ) er & sitte ved bindestikka & kopiere, finne ut av nye mønstre, trixe & fixe er liksom detsom er skjarmen 8). Fiske er fiske, men fluefiskes gamle tradisjoner hører også med ( jo de bandt fluer på den tiden & ). så jeg syntes at nå dagens fluefiskere burde gjøre det samme.... det er gøy & få fisk på en flue som ikke har alle andre standard mønstre,& få fisk på det :D ( nei gutter. ) fluer er det lett & kjøpe, det er gøy & hyggelig & spennende & binde fluer (hva høres best ut).hei jeg skal ha 10 vulgata klekkere?jo det blir 100 kroner det :(. hvorfor ikke binde selv ( forske litt på nye mønstre, farger, finne ut av ting? det mener jeg, & de fleste er sikker enig en det ( fluebinding er ikke vanskelig) det lærer man fort:)[/quote']

 

Jeg er enig i det og :)

Jeg tror at poenget er at det går i bølger. Akkurat nå kribler det noe så sinnsykt at fluebinding virker nærmest uinteressant laugh.png' alt=':lol:'> .

MEN, jeg synes også det er kjekt (som de sier i sør) å finne nye mønstre, forbedre etablerte mønstre etc. Fluebinding er helt klart en del av fluefisket, en meget viktig del også. Alt til sin tid, og nå vil jeg fiske fiske fiske!! :smt119

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...