Gå til innhold

Flueboksene.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Sitter her og grafser i boksene og kaster over en lav sko. Fytte så mye rask. Drittlei etter ti min.

Kommer liksom aldri helt i mål på dette med å organisere system i boksene. Å ha en boks for døgniser og for vårfluer og en mygg og for ditt og en for datt funker ikke bra nok. Så har jeg prøvd noen andre modeller osv.

Tror jeg vil prøve å tenke ut turene i til neste og lage en boks for tur kansje? En agderboks-en finnmarksboks.en østlandet boks osv. Kansje det er en mer fornuftig måte å prøve å organisere på? Er lei av å på en haug med bokser. Det blir liksom bare slik. Blir en nymfeboks og en myggboks uansett.

Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skauboks: Maur, biller, noen få vårfluer, relevante nymfer, streamere, leptoer, og noen moroklumper.

Tørrmygg: Klekkere, voksne og noen multipurpose fluer (klekkere på kurva krok med fallskjermhackle).

Buzzer: Og ikke så mye annet i den, kanskje noen nye klekkere som skal testes.

Elveboks: Døgniser, Vårfluer og typiske elveting. Tørrfluer og klekkere.

Nymfeboks: Kulehoder, døgnisnymfer og annet som brukes i elv.

Store fluer: Daddys, Streaking og vulgatas..

Høstboks til skauen: Små vingemaur, små daddys, noen vårfluer som jeg ofte ser da..

Utlandet:

Irlandsboks, bosniaboks og nå Islandsboks.... Lager meg slike når jeg skal et nytt sted.

På det meste har jeg med meg 3 bokser men alle får plass i lommene på fiskejakka eller i en liten chestpack. Jeg er ikke spesielt glad i å drasse på mange bokser. Jeg kunne lett klart meg med en boks, men da hadde det blitt surr i systemet som jeg allerede har.

I tillegg har jeg en rekke (20talls) udefinerte som fungerer som lagring for de overnevnte. Deriblant to svære treskrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vel liitt sånn som deg,men har en viss organisering.

Egne bokser for :

Kortlinenymfer

Vårfluer (svær boks)

Buzzere

Tørrmygg

Myggklekkere(masse gammelt på helt feil kroker,har ikke hjerte til å kaste)

Wheatly-boks til døgniser.De tørre i rommene,nymfene i slits.Noen få maur(ikke særlig av det på vestlandet) i eget rom.

Montana,vannymfer ol.

Streamere(blir nesten alltid liggende igjen) ;)

De fleste ligger i stolsekken for påkommende tilfeller,de aktuelle hiver jeg i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Døgnflueboks: Duns og klekkere i str. 11-17 (vårsesongboks)

2. Døgnflue og nymfeboks: Duns og klekkere i str. 17-20 + masse nymfer inkl. kulehoder, tsjekkere og klassikere som PTN og GRHE (høstsesongboks)

3. Den store altmuligboksen: Vårfluer, mygg (tørre, klekkere, buzzere), maur, bibio, biller, bustefluer, vulgata, montana, streamere, store nymfer, diverse klekkere (også kalt "Panikkboksen" - den eneste boksen jeg alltid har med)  

4. Catskillboksen: Richard Wheatley boks med gravering, og kun Catskillfluer (Caneboksen).

5. Sjøboksen; Reker, clousere, jigger og streamere

Har en del andre bokser også, men der er det et farlig rør. Orker ikke tanken på rydde opp, da vasker jeg heller dassen en ekstra runde.

Til det fiske jeg bedriver klart mest har jeg som regel med meg boks 1 eller 2 + 3, men i skauen går jeg ofte bare med 3, panikkboksen, supplerer den da med et par marginata- og vespertina-duns.

Den store majoritet av fluene mine har for øvrig aldri vært i vann.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp  ;D

Erfaringen min har også lært meg å kutte ut fluer som ikke funker. Dette gir ryddigere og færre fluebokser. Eksempler på fluer som aldri er med er red tag, montana, streamers, gurglers, gullhuer, mus og egg. At folk tar med seg slikt i panikkboks på panikkboks og bærer tungt, kun i frykt for å ikke få fisk, vitner om en dårlig oppvekst, en dominerende kone eller rett og slett dummskap i påvirke av det alle andre sier er bra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et snev av dette. Men tenk det og det klekker/funker. Har alltid dradd rundt på alt for mange fluer.

Tenker hver vår at år gidder jeg ikke det men så står jeg der og skal dra så slenger jeg med en haug med rask likevell :-\

Sikkert flere som kjenner seg igjen.

Men til våren blir det saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et snev av dette. Men tenk det og det klekker/funker. Har alltid dradd rundt på alt for mange fluer.

Tenker hver vår at år gidder jeg ikke det men så står jeg der og skal dra så slenger jeg med en haug med rask likevell :-\

Sikkert flere som kjenner seg igjen.

Men til våren blir det saker!

Det som virkelig er tragikomisk hvert år er at de nybundne fluene ser så utrolig giftige ut når man rader de opp i boksene før en ny sesong, men når man først er ved elva/vannet og i fiskesituasjon så mister man fort trua på halvparten av dem  ;D

Mye uforklarlig som skjer mellom øra i slike øyeblikk  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et snev av dette. Men tenk det og det klekker/funker. Har alltid dradd rundt på alt for mange fluer.

Tenker hver vår at år gidder jeg ikke det men så står jeg der og skal dra så slenger jeg med en haug med rask likevell :-\

Sikkert flere som kjenner seg igjen.

Men til våren blir det saker!

Det som virkelig er tragikomisk hvert år er at de nybundne fluene ser så utrolig giftige ut når man rader de opp i boksene før en ny sesong, men når man først er ved elva/vannet og i fiskesituasjon så mister man fort trua på halvparten av dem  ;D

Mye uforklarlig som skjer mellom øra i slike øyeblikk  :rolleyes:

Å ja takk du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er tragikomisk hvert år er at de nybundne fluene ser så utrolig giftige ut når man rader de opp i boksene før en ny sesong, men når man først er ved elva/vannet og i fiskesituasjon så mister man fort trua på halvparten av dem  ;D

Mye uforklarlig som skjer mellom øra i slike øyeblikk  :rolleyes:

Sier'u det ja. :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En boks for mygg. Buzz/klekk på en side og tørre på den andre.

En boks for vårfluer.

En boks for døgnfluer (har visst endt opp med to her når jeg tenker meg om.

Og en landinsekt/div.

Skreller godt i alle boksene før sesongstart, og fyller heller lite på gjennom sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bag til sneller, fluer og annet. Alltid 12-15 store bokser med fluer. Kommer aldri i mål med et skikkelig opplegg :)

Greit i feks. Hemsila. Da er det en boks med tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag til sneller, fluer og annet. Alltid 12-15 store bokser med fluer. Kommer aldri i mål med et skikkelig opplegg :)

Og her skal du liksom gå forran som et godt eksempel........tsssss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har en boks for alle stadiene på de forskjellige innsektene sånn ca. Har nesten aldri med meg disse boksene på fisketur da det er nesten 2000 fluer. Istedet fyller jeg opp en bitteliten boks med de få fluene jeg trenger til hver tur. Disse boksene får du kjøpt på Stram Line, de koster 25 kr og er ca 10x6 cm.

På lengre turer over flere dager samler jeg de fluene jeg tror jeg trenger i en stor boks, men denne er bare forsyningslageret, i fiskesituasjon har jeg kun denne bitte lille boksen med 15-25 fluer i. Går jeg tom fyller jeg på fra lageret. Av og til kan man jo ha en stor boks i sekken med større utvalg, feks på vulgata-turer, fluene er jo store og jeg får bare plass til ca. 8-10 stk i en bitteliten boks.

Til nå har jeg følgende forhåndslagde små-bokser til neste sesong :

1-Mygg og maur til den første turen i april og litt utover.

2-Mygg, maur, lepto

3-Vulgata, stokkmaur, vespertina spent spinner, flyvemaur og litt mygg

4-Elvedøgnfluer Juni oglitt ut i juli

5-Fjellfluer : Daddy, vårfluer, mygg, bibio, mygg

6-Høst i elv : Små døgniser og litt mygg og maur

Aldri mange i en boks, dette er mer enn nok til hva jeg trenger i løpet av en dag. Men jeg må vite hva som klekker selvfølgelig. Fluene ligger løst i små rom (4 eller 6 rom), har jeg for mange fluer oppi blir det kaos uti vannet når pulsen er høy og fisken vaker. Av og til har jeg to bokser på meg da dette er faktisk enklere enn og dra på en stor boks som ikke passer i noen lommer og som gjør meg litt mer ukomfortabel og klumpete.

Viktig at ALLE fluene i disse småboksene er så bra bundet at jeg ikke velger noen framfor andre, da blir det enklere.

Hvis noen ikke har noe bedre og gjøre så har jeg snart noen bilder og litt tekst av dette på hjemmesia mi : www.fiskeogfluer.com

(Som følge av og lese denne tråden)

Nerdete?

Å jadda !!!

PS: Takk for god inspirasjon  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en, med tørt  :)

Blir vel tungt å bære likevel..... Stol, madrass, radio, kraftig kikkert, fiskeblader, skjønnliteratur, masse mat og drikke, parasoll, et halvt apotek av myggmidler...

Da, fisker jeg heller, også når det ikke vaker, og tar med meg en nymfe boks eller to ekstra...

<<l

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp  ;D

Erfaringen min har også lært meg å kutte ut fluer som ikke funker. Dette gir ryddigere og færre fluebokser. Eksempler på fluer som aldri er med er red tag, montana, streamers, gurglers, gullhuer, mus og egg. At folk tar med seg slikt i panikkboks på panikkboks og bærer tungt, kun i frykt for å ikke få fisk, vitner om en dårlig oppvekst, en dominerende kone eller rett og slett dummskap i påvirke av det alle andre sier er bra  ;D

ÆSj....var forferdelig å høre det så direkte..men sannheten er at jeg er der :(

Pokker ta...det er derfor jeg lider av hodepine selv når jeg er ute å fisker...fortid/dårlig nåtid innhenter meg idet jeg åpner boksene :(.

men forsvinner fort når fisken begynner vake...for så å slutte vaking å heller spise gullskaller som suser forbi dem nedover i vannlaget idet jeg kaster første Ice brush red tag ut. 'Ingenting er så godt som å spolere en god vakfest for ørreten, å få dem til å dukke i iver igjen :).

Å fiske med det de spiser, altså imitere, blir for banalt enkelt- gøy å røske dem ut av det "behagelige" hjørnet. :)

Likner litt på alle varianter skrevet om her...drømmen er "to march brown og en fystikkeske" :)...eller er det egentlig det?

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere tro det eller ei, så er det like mange bokser for de som kun fisker i sjøen :P

En med store streamers opp til 20 cm.

En med vanlige streamers fra 3-12 cm.

En med mindre småfisk og litt greier som er i utprøving.

En med reker, og Crazy Charlies.

En med lopper, og den typer fluer.

En med poppers og flytefluer.

En med børstemark, Mud Puppys og Crazy Critters.

En med helt vanlige ørret nymfer!!

Og noen til..

Sekken er full, men jeg drar sjelden uten alle boksene.

På vinteren så holder ofte med to-tre bokser.

Men jeg finner ikke et system som er bra og hvor jeg føler jeg får med alt.

Det flyter fluer inne i bilen, bak i bilen, i askebegeret i bilen.

Faktisk en dag jeg var ute så kjente jeg en litt stikkende greie under foten..

Barnål? Neida, det var to fluer som hang fast under ullsokken :P

Også ligger det noen bokser med gjedde og gjørmefluer bak i bilen, bare for sikkerhets skyld.

Det kunne jo bli noen kast etter gjedde på vei hjem :)

Har med noen store fjærmygg også, for det er ikke sjelden det klekker godt på noen områder jeg fisker på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...