Gå til innhold

DVD og Blueray ut?


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Vimeo lanserer tidlig i 2013 en pay per view funksjon som kan revolusjonere distribusjon og salg av filmer fra "underground moviemakers". Man kjøper filmen for en definert tidsperiode og har fri aksess til filmen på TV, mobil, PC, nettbrett i samme periode. Betaling skjer med pay pal eller kredittkort på Vimeos nettsider. Man har mulighet til å se trailer før man leier filmen. Det kjekkeste med hele greia er full HD som støtter dagens TV'er og ikke DVD kvalitet. <<l

Mer her

https://vimeo.com/movies

Smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nettstreaming bare tar større og større andel er sikkert ;)

Konseptet virker veldig bra i alle fall <<l  Spennende!

Fant i farten ikke noe informasjon om hvilken %-avgift Vimeo legger seg på (de gjør det neppe gratis) og om en må ha Business-medlemskap for å bruke denne funksjonen.  Håper det blir tilgjengelig også for Pro-medlemmene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, ser lovende ut dette!

Spennende for oss som driver med DIY-prosjekter.

Men jeg tror ikke at hverken DVD eller Bluray forsvinner med det første av den grunn.

Et godt eksempel på dette er salget av musikk-CDer. Etter fremveksten av først iTunes og så streamingtjenester som Wimp og Spotify har salget gått kraftig ned, og i minst ti år har det vært sagt at CDen er død. Men Platekompaniet selger stadig masse nye CDer, spesielt nå før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Håvard. Blueray forsvinner nok ikke. DVD går muligens en noe mer usikker fremtid i møte, først og fremst fordi det ikke leverer god nok kvalitet bildemessig i forhold til dagens og morgendagens TV standard. Når det er sagt gir konseptet til Vimeo muligheter for "underdogs". Det lages fantastisk mye bra som ligger på Vimeo. Ikke minst representerer slike filmskapere mye kreativitet og nyskaping som ellers ikke ville kommet til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pay per view vil ikke slå an på store filmer, men for oss små er det perfekt.

Hvorfor sier jeg det? Folkens, prøv Netflix. 79,- per mnd eller hva det er, og se så mye film du bare vil! Har selv installert det på min Samsung TV, og digger det. Har helt sluttet å bruke mediasenteret som står under.

Men - kvalitetsmessig er bluray fremdeles kongen. Spesielt bildekvalitet og 3D er bluray 2g2 medium foreløpig. Det blir nok lenge til streaming overgår platemediet på bitrate og kompresjon.

Det neste steget er 4K og senere 8K, så idét internettlinjene våre tar igjen HD størrelsen så blir størrelsen mangedoblet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Håvard. CD er UT. Blir fortsatt preget på store lagre, men produksjonen av nye er vel ikke det helt store lenger. Blueray tok aldri av som forventet...

Faktisk så slo Blu-Ray veldig bra an.

At så si alle hustander har en PS3 gjør ikke saken noe verre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Future_prospects_and_market_trends

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Håvard. CD er UT. Blir fortsatt preget på store lagre, men produksjonen av nye er vel ikke det helt store lenger. Blueray tok aldri av som forventet...

Og vinyl er i skuddet!

Helt klart Pål, CD er ut, og har vært det i ti år.

Mitt poeng er bare at det fortsatt produseres og selges massevis av CDer, og det kommer det ikke til å bli slutt på med det aller første. Det er mer som en veldig langsom fadeout.

Vinyl kommer bare mer og mer nå, og tar store munnfuller av fysisk format-markedet på bekostning av CDen. Mange vil fortsatt ha fysisk format, og da er det jo mye morsommere med LP enn CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært å leid film på video nova i det siste? Ikke rart at det er pirater der ute...

Nei jeg gjør aldri slikt lengre. Hva er det med video nova?

60 spenn for å leie en film, nei faen heller.... da blir det heller DL..... sorry...!

79,- mnd for å leie så mye film du bare orker på Netflix.

Glem download, det tar alt for lang tid og er for dårlig kvalitet, ikke tekstet og det er ulovlig.

Spotify for film :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem download, det tar alt for lang tid og er for dårlig kvalitet, ikke tekstet og det er ulovlig.

:D :D :D :D :D

I all vennskapelighet; hvilken stein er det du har levd under? ;D

Netflix, spotify etc er download selv om det streames.

Det tar akkurat like lang tid om filstørrelsen/bitraten. Hva kvalitet angår kan jeg garantere deg at "download" er mye bedre, med tekst til og med.

Og ja, det er fortsatt ulovlig å bryte opphavsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med sistnevnte taler :)

Artikkel fra 2010:  En av Samsungs sjefer i England sier at formatet bør være dødt i løpet 5 år

-og absolutt ikke finnes om 10 år.

Og videre: at Sony har sagt at Bluray er det siste optiske formatet.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2169223/Are-expensive-Blu-Ray-discs-flop-39-tell-difference-hi-def-new-video-discs-old-DVDs.html

http://www.dinside.no/811131/daarlig-salg-av-blu-ray-brennere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem download, det tar alt for lang tid og er for dårlig kvalitet, ikke tekstet og det er ulovlig.

Netflix, spotify etc er download selv om det streames.

Det tar akkurat like lang tid om filstørrelsen/bitraten. Hva kvalitet angår kan jeg garantere deg at "download" er mye bedre, med tekst til og med.

Og ja, det er fortsatt ulovlig å bryte opphavsretten.

Jeg har levd på nett såpass lenge at jeg vet at full hastighet på torrents ikke akkurat er noe man kan forvente Claus, så i all vennskapelighet - streaming fra Netflix o.l. er den desidert enkleste og stabile måten å skaffe seg filmunderholdning på akkurat nå. Har ikke engang behov for mediacenter, ps3 osv. da jeg kjører det fra min TV. Jeg er møkklei svenske tekster :P Ikke så ofte man finner på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem download, det tar alt for lang tid og er for dårlig kvalitet, ikke tekstet og det er ulovlig.

Netflix, spotify etc er download selv om det streames.

Det tar akkurat like lang tid om filstørrelsen/bitraten. Hva kvalitet angår kan jeg garantere deg at "download" er mye bedre, med tekst til og med.

Og ja, det er fortsatt ulovlig å bryte opphavsretten.

Jeg har levd på nett såpass lenge at jeg vet at full hastighet på torrents ikke akkurat er noe man kan forvente Claus, så i all vennskapelighet - streaming fra Netflix o.l. er den desidert enkleste og stabile måten å skaffe seg filmunderholdning på akkurat nå. Har ikke engang behov for mediacenter, ps3 osv. da jeg kjører det fra min TV. Jeg er møkklei svenske tekster :P Ikke så ofte man finner på norsk.

Jeg har levd på nett såpass lenge at jeg vet at full hastighet på torrents ikke akkurat er noe man kan forvente Claus

Prøver du å lære far å pule?

Jeg vet ikke hvilke preferanser du har ang. torrenttrafikk, men om du har vært misfornøyd med hastigheten og ikke forstått hvorfor, så har du ikke "levd" der lenge nok.

:D dette er nesten latterlig  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torrentprotokollen er en genial protokoll, ikke bare piratgreier som torrent kan benyttes til.

Lastet ned en ubuntu-iso fra bukta, som er gratis og kan deles fritt (det står det i eulaen til ubuntu faktisk)

Hentet den ned fra bukta, tipper det er der hvermansen holder til, ikke vet jeg.

[attachimg=1]

Jeg har 25 mbit nedhastighet på nette noe som blir ca 3 MByte i sekundet.

Stemmer ganske bra synes nå jeg, noe det alltid gjør for meg i alle fall.

Bruker torrent også til å dele private hjemmefilmer i ukomprimert AVCHD til familie og venner når det ønskes.

post-4748-13949893705531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...