Gå til innhold

Fluer fra en svunnen tid


Sigve

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

nå må du ikke ta dete så forferdelig skriftlig da Pættis..... dette er en spøk som oppsto for 20 år siden.... Kenneth Bostrøm utbasunerte "alla fugfiskare som inte har fiskat med fluga i 30 år er nybørjare".... selvfølgelig er dette ganske sårende for en ambisiøs 30 åring...... det er helt tydelig at vi var mye mere avslappa før i tida.... men hele samfunnet har forandra seg og derav også de nye fluefiskerene...... men ser at imrovisasjonens kunst mer eller mindre er borte...... derfor er det lite utvikling... man kjøper ferdige øyne til reker, til fiskeimitasjoner, ferdige bakkropper til store døgnfluer.... ferdig knytte stankelbein bein, fluebinderen har blitt for meg en montør på fiskekrok..... Derfor så er det så befriende å se fluer som Sigve pesenterte her.....rufsete og meget fiskbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja ja, da er alt håp ute for meg, etter som jeg var nærmere 60 før jeg begynte med fluefiske, men jaggu synes jeg det er gøy for det.

Og til Sigve, du binder fantastisk. Har en artig videsnutt fra Skogsborg, der du binder en klasiker.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker utrolig lite. Men jeg er ganske interessert i fluefiske.

Jeg synes at det er gøy å holde på med.

Enkelte ganger er det litt kjedelig også.

Jeg tror nok at fluefiske er den hobbyen som passer meg best.

Men om en tenker på flink VS ikke flink, så har det antagelig ikke mye med antal år å gjøre. Noen har tallent ande har ikke. Er rimelig sikker på at det er mange som lære en fiske/bindeteknikk på et par uker som feks jeg har brukt måneder på. Slik er det bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet har da så mye mer å by på enn fluefiske. Dersom det skal avholdes konkurranse om hvem som fisker mest, så lykke til. Leve de enfoldige!   

Helt enig. Men det er med fluefiske som med mye annet, man finner forskjellige tilnærmimger til feltet, fra laid back kosefiske med mye tøys, til de som nærmest bygger hele sin identitet rundst fluefiske. Jeg mener å finne hele skalaen her på forumet. Problemet med en for sterk dedikasjon er at man ofte mister både selvironi og humor, det blir ofret på fluefiskealteret.

For egen del driver jeg med mitt og driter i stor grad hva andre gjør. En typisk Staffan tilnærming. En mann jeg selv setter høyt som fluebinder og som jeg har lært det viktigste av: Less is More.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må si at Staffan, og andre har vært en inspirasjon for meg når det gjelder fluefiske og fluebinding også for den saks skyld.

Jeg har bundet fluer og fisket i noen år.. ikke veldig aktivt, men av og til.. har fulgt med på flere her inne. Bla Andrè og Staffan.. Dette er mitt syn på dette:

Vi er alle på en reise i fluefiskets verden. Min reise tar meg til folk jeg trenger og lære av og som inspirerer meg til å fortsette på veien jeg trenger å gå. Hver og en av dere går den veien dere trenger å gå, men det er ikke alltid den samme veien, og det vi trenger er heller ikke det samme.

Erfaring er ikke en eksakt målbar ting, og verdien av den erfaringen jeg har er sikkert like mye verdt for meg som din er for deg. Å tro noe annet, og uttrykke det på en negativ måte er ett sykdomstegn i den livsstilen vi har, og den gleden vi deler i denne fantastiske verden vi har funnet.

Staffan og andre med ham har ett godt poeng når de ønsker fluer som fisker godt og ikke nødvendigvis ser bra ut for oss. Kall det ruskefluer, eller effektive fluer. Men for meg er fluebindingen like mye en hobby som selve fiskingen.  Når jeg skal fiske plukker jeg meg ut en flue som jeg har troa på fungerer og jeg har lært å se at effekt og visuell perfeksjon ikke nødvendigvis er det samme

Når det er sagt så er jeg inne i en periode der jeg prøver å finne gamle flue mønstre og lære meg dem, og jeg setter mye av min tid inn i å få fluer flotte og så perfekte jeg kan. Dette er utelukkende for min egen del, og en stor del av min hobby. Dette er ikke nødvendigvis fluer jeg gjør pene for å få fisk med, men som gir meg mye og som bygger på min erfaringskurve. I tillegg er det for meg en god tanke å lære av de gamle fluemesterne, tankene og filosofiene. Jeg har mye å lære av å vite hvordan de fisket før, med hva, og ikke minst tanker de gjorde seg rundt fluevalg.

Alt i alt så er mitt poeng at vi deler interesser og en flott hobby, Ta til dere den kunnskapen de "gamle" helter har og sorter dette for dere selv, men behandle hverandre med respekt for vi er alle på søken etter det vi trenger på veien vår mot forståelse av fluefiskets finesser. Jeg er ganske sikker på at alle enten har eller kommer til å møte en "fersking" som lærer dem noe. og om ikke de lærer dere noe så kanskje deres glød for hobbien og livsstilen vår tenner en gnist i dere som dere kanskje ikke har kjent på en stund. Uansett har de gitt dere noe dere hadde bruk for på deres vei videre.

Beklager hvis jeg har lagt ut i det vide og breie, men jeg følte det trengte å bli sagt.

-Kurt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det var et meeeget godt innlegg hotfix/Kurt!  <<l

Bifalles!!!  :D

Staffan har en egen evne til å gjøre ting enkelt og han var da også grunnen til at jeg begynte med fluefiske. Imago => Eikre var solgt. Og etter det har det gått ad dundas med tid til alt som er uvesentlig.

Å gjøre ting vanskelig er lett, men å gjøre ting lett er vanskelig. Og det er det som skiller de virkelig dyktige fra de eh.. ja, dere skjønner hva jeg mener.

Gamle fluer fisker enda og bedre enn mange tror. Noen som har prøvd en Variant av Bergquist under aurivillii-klekkinger i det siste? Ikke det? Hmm...  ;)

Det verste er at jeg må finne meg i å være nybegynner i 6 sesonger til! Men det gir meg i det minste et påskudd til å spørre om hjelp. Hjelp! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Kurt  <<l

Trivelig å høre at en kan være til inspirasjon ved å binde fluer som utelukkende for min del skal være praktiske fiskefluer.  

Jeg liker ofte å ha dette ordtaket i tankene:

Det enkle er ikke alltid best, men det beste er alltid enkelt, når det gjelder fluebinding. Fluer som er laget for å funke knallbra til ørret og harr, og ikke noe annet. Og ikke inneholde noe annet heller. Enkelt, men det vesentlige. Og bare det.

Jeg har kanskje kommet med noen kontroversielle fluer gjennom åra, men til mitt forsvar, bare fluer som har vist seg å funke veldig bra. Som for eksempel Hvitvinge, og imitasjoner med syltynne gummibein, og det har vært litt som "å svømme mot strømmen" å vise slike fluer, for folk tror det ikke før de har prøvd det selv. Men når de får prøvd det, så blir det bra  :) Men nå har selv Oliver Edwards begynt å binde mange av sine fluer med gummibein, så da må man si det har fått aksept selv på de engelske øyer  :)

Bibio'n min og Tipulaen er de gummibein-fluene mine jeg er mest stolt av

Du har kanskje sett denne videoen alt, men her er fra filmen (eng.dubba dette da):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende film.. ser at jeg hadde ett hull i tørrboksen der ja  :P

Enkle fluer er vakre på sin måte, og en effektiv flue er flott uavhengig av hvor kompleks den er i mine øyne.

Det er noe med estetisk vakre fluer som trekker meg til å binde dem, men jeg bruker dem sjeldent.

Har opptil flere fluebokser fulle av det som er ment å være estetisk vakre fluer (kansje med varierende hell  ;D )

men disse tar jeg frem innimellom og kikker på, viser frem til vennene mine når vi diskuterer rundt binde bordet etc.

Historien er viktig for meg. Spennende å drømme seg vekk til gamle dager da splitcane og tweed var tingen.

Flotte fluer Andrè  Jeg ser jeg har langt igjen til jeg oppnår den kunnskapen du/dere sitter på, men for meg er det veien dit som er selve gleden med hobbyen og livsstilen jeg har valgt.

-Kurt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...