Gå til innhold

Fluer fra en svunnen tid


Sigve

Anbefalte innlegg

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

Eller har cane.

Nei nå skal jeg gi meg med denne mobbingen om det.

Ofte er det en underliggende mening bak slike fleiper. Tror du virkelig at det er derfor folk kjøper cane. Vet ikke om jeg klarer det, men da planlegger jeg å banke litt vett i deg neste gang vi møtes!!  8)

Hehehe nei det tror jeg du skjønner at jeg ikke tror. Akkurat som om jeg bryr meg hva folk fisker med og trivdes med. Du og wafferen la dere så for hugg her i den tråden at jeg ikke har klart å la være å terge litt.

Hadde jeg tatt dere for å være noen slike selvhøytidelige og ubrukelige fjols så skulle dere fått det i helt andre ordlag hvis vi først skulle tatt det opp ;D

Kan si hva jeg mener om stangvalg uten at vi trenger å ta det videre her og bringe tråden langt ut på viddene.

Jeg tenker. Les jeg. Først på flue/situasjon. Hva jeg tror jeg kommer til å bruke og hvordan jeg må bruke dette.

Så fortomm/snøre. Dette går jo inn i hverandre og avhenger av situasjonen. Derfor ikke slaviske prioriteringer.

Når jeg tror at jeg har disse tingene på plass så tenker jeg stang. Hvilken stang vil passe til den bruken jeg ser for meg at det blir. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være hensiktsmessig å velge en aksjon og type stang før disse tingene er tenkt igjennom.

Nok om det. Tilbake til svunnen tid og en mann som binder irriterende fine fluer i dag i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

det er 30 års læretid i dette faget... men man er avhengig av å være på tur i 2 mnd i året Henning...... ikke 20 vettu........ fluene mine har alltid vært sveiva samen... flest mulig på timen.... med ferrest mulig materialer hav vel vært mitt varemerke..... og det har fanga, også i krevende situasjoner..... men bland elitegutta her må jeg henge på.... funka for meg. Og dersom jeg har ødelagt en eller annen tråd så har jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

det er 30 års læretid i dette faget... men man er avhengig av å være på tur i 2 mnd i året Henning...... ikke 20 vettu........ fluene mine har alltid vært sveiva samen... flest mulig på timen.... med ferrest mulig materialer hav vel vært mitt varemerke..... og det har fanga, også i krevende situasjoner..... men bland elitegutta her må jeg henge på.... funka for meg. Og dersom jeg har ødelagt en eller annen tråd så har jeg gjort det.

Hehe ikke mer?

Da er det altså kun single, arbeidsløse personer som har muligheten til å bli erfaren da.

Det er jo kjekt å være nybegynner og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flottere fluer med litt rufs, er bedre enn se som er strømlinjeforma og laget for at man skal vise  hvor flink man er.

Og med det tok Staffan livet av en av de mer populære trådene her inne, takk skal du ha.

Er det virkelig mulig å være hårsår ?  :o Da skjønner jeg faktisk at man fort kan føle seg mobbet på forum som dette.

Staffans utsagn stemmer nok i veldig mange tilfeller, og jeg ser ingen grunn til å ta seg nær av det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

det er 30 års læretid i dette faget... men man er avhengig av å være på tur i 2 mnd i året Henning...... ikke 20 vettu........ fluene mine har alltid vært sveiva samen... flest mulig på timen.... med ferrest mulig materialer hav vel vært mitt varemerke..... og det har fanga, også i krevende situasjoner..... men bland elitegutta her må jeg henge på.... funka for meg. Og dersom jeg har ødelagt en eller annen tråd så har jeg gjort det.

Staffan,du har ikke ødelagt en eneste tråd her inne noensinne etter mitt skjønn. ;D

Det vrimler av eplekjekke folk her inne Staffan,jeg for min del bare sitter og humrer og ler

av det hele. ;D

Jeg for min del kan ikke fiske,og heller ikke kaste,og ikke har greie på hva jeg snakker om heller,det er i

allfall det de forteller meg.Kult. ;D ;D ;D

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

problemet er at det er så mange nybegynnere... altså med fartstid mindre enn 30 år her på forumet  fffishing  :)  ,

Det er mange som går opp i dette med stor perfetsonisme, en perfektsonisme jeg ikke kunne være med... for på 70 tallet var et ikke fluebindematerialer å få tak i i norge.... jeg har slakta haner, ribba høner.... samlafjær fra alsens fugl.... har skutt kattugle med pil og bue.... vært der hvor jakt ble utført... jakta sjøl.... for å få tak på materialer... ei heller var det bindestikke å få tak på...... brukte ei skrustikke..... av dette ble det rufsefluer som var enkle å binde og de fungerer....... dessute gir de en lav terskel for nybegynneren å komme igang.... men selvsagt så må jeg beklage at jeg har ødelagt en tråd for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

det er 30 års læretid i dette faget... men man er avhengig av å være på tur i 2 mnd i året Henning...... ikke 20 vettu........ fluene mine har alltid vært sveiva samen... flest mulig på timen.... med ferrest mulig materialer hav vel vært mitt varemerke..... og det har fanga, også i krevende situasjoner..... men bland elitegutta her må jeg henge på.... funka for meg. Og dersom jeg har ødelagt en eller annen tråd så har jeg gjort det.

Ja, 30 var det :)

Trodde det var 20 du sa, men veeeel, da er det 30.

Tom.....

Staffan, mine gode kamerat, mener at du ikke kan kalle deg erfaren fluefisker før du har fisket i over 20 år :)

Om du ikke er på holmedammen hver dag da. Da gjelder det ikke lenger.

Vi mener ikke det.Jeg har ikke spurt Staffan,men tar det for temmelig gitt at han

ikke mener det. :)

Og det med Holmendammen er en greie du virkelig har misforstått Henning.

Du prøver til enhver tid til å sette kasting opp mot fisking.

Slutt med det,og konsentrer deg om hva som virkelig skjer.

Og du mobber ingen Henning,hvis du klarer å få med deg den dypt nok da?

Tenk litt over akkurat det der.

Tom.

Hva har jeg missforstått om Holmendammen Tom?

Blir du ikke mer erfaren av å stå der dag ut og dag inn? Det trodde jeg.

Prøver JEG å sette opp kasting mot fisking? Jeg tenker mye mer på kasting en jeg gjør på fisking, så da er det i det rekkefølge i så fall.

Jeg prøver heller ikke å mobbe noen. Blir i så fall for dumt å mobbe noen jeg ikke kjenner. Jeg kjenner ikke deg, og da har jeg vel strengt tatt ikke grunnlag for mobbingen. Det eneste jeg vet er at jeg ikke liker deg så veldig godt. Antagelig dårlig inntrykk bare, som sikkert hadde endra seg om vi hadde hatt en dag sammen på Holmendammen eller noe.

Men, en er jo ikke NØDT til å like hverandre da. Du kan synest jeg er dum om du vil. Slik er det i et demokrati. Jeg kan også synest du er dum. Eller gir et dumt inntrykk om du vil.

Og jeg kan vel strengt tatt tenke på hva jeg vil? Og den dagen jeg setter meg ned og grubler over noe du har sagt, ja da legger jeg fluefiske RETT på hylla og begynner med splitcane bygging.

Ulmer det litt i torva om dagen ;D Tipper det braker løs snart.

Ruffen, de tider er over virker det som.

Det var før i tiden det ble skikkelig varmt. Nå er Tmags, Erik Eikre og resten av de gamle gutta alt for gamle til å holde samme koken. De andre som var futt i meldt seg ut og er ikke her lenger. Du, jeg og de andre her inne har ikke samme talentet til å få skikkelig fyr i en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt når jeg leser slike tråder. Jeg har vel surra fluer litt sånn frem og tilbake sånn ca 22-23 år.

Og så er ikke blitt flinkere :'( Når jeg ser hvor flinke mange andre er blitt så burde jeg skamme meg!

Samme her. Har spilt sjakk i 33 år, og så kommer han forbanna Carlsen og breier seg så jævlig. Nei, skal man bli erfaren sjakkspiller så bør man holde på kontinuerlig i over 30 år. Risikoen er at man blir ensporet, sta og sær, ja til og med komplett gal. Det samme gjelder nok fluefiske, når jeg tenker meg om.

Bill.mrk. Lykkelig uerfaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forbinner de fleste Staffan med rufsete rufsefluer av rufsete materialer. Og det er også disse fluene Staffan fremmer i sitt fiske. Men om Staffan sjøl har glemt det og dagens ihuga fluebindere ikke kan forestille seg det, så har også Staffan bundet "perfekte", billedskjønne fluer med den tids materialer for mange mange år siden. Husker jeg for omlag 29 år siden var på Fjærmyggseminar på Sildrevika med klubben Imago og Staffan som foredragsholdere. De fluene sto ikke mye tilbake for det flotteste her på nettet nå, men erfaringer gjorde vel at rufsetufsene overtok.

Når det gjelder kunnskap og erfaring har jeg to bekjentskap som jeg tror overgår de fleste i både kunnskap og erfaring når det gjelder fluefiske. Staffan er nevnt, og den andre er Pål Krogvold. Pål binder også fluer som fisker, og er laget for fisken og ikke fiskeren. Uten å fornærme Pål så må jeg vel si at også hans fluer i mange tilfeller kommer inn under begrepet rufsete kreasjoner. Men fluene fisker de og hadde de ikke gjort det trur jeg også Pål hadde lagd billedskjønnheter om det var nødvendig.

Fikk gleden av også å treffe Jack Gartside og Gary La Fontaine i deres dager. Var sågar på fluebinderkurs med Jack. Og felles for dem og mange andre store navn innen fluebinding og fiske er at fiskefluene er raske, enkle og rufsete. Så min filosofi er å lytte til alle disse årene med erfaring og kunnskap, så utvikler jeg mitt eget fiske med dette som rettesnorer. Ikke som fasit, for jeg liker å lære og filosofere for meg sjøl, men grunntanken er den samme.

Men jeg kan også sette meg ned å bruke lang tid på å surre sammen ei for meg flott flue. Synes det er moro å mestre og skape noe flott for øyet, men fiskefluene mine er noen rufsetufser.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forbinner de fleste Staffan med rufsete rufsefluer av rufsete materialer. Og det er også disse fluene Staffan fremmer i sitt fiske. Men om Staffan sjøl har glemt det og dagens ihuga fluebindere ikke kan forestille seg det, så har også Staffan bundet "perfekte", billedskjønne fluer med den tids materialer for mange mange år siden. Husker jeg for omlag 29 år siden var på Fjærmyggseminar på Sildrevika med klubben Imago og Staffan som foredragsholdere. De fluene sto ikke mye tilbake for det flotteste her på nettet nå, men erfaringer gjorde vel at rufsetufsene overtok.

Når det gjelder kunnskap og erfaring har jeg to bekjentskap som jeg tror overgår de fleste i både kunnskap og erfaring når det gjelder fluefiske. Staffan er nevnt, og den andre er Pål Krogvold. Pål binder også fluer som fisker, og er laget for fisken og ikke fiskeren. Uten å fornærme Pål så må jeg vel si at også hans fluer i mange tilfeller kommer inn under begrepet rufsete kreasjoner. Men fluene fisker de og hadde de ikke gjort det trur jeg også Pål hadde lagd billedskjønnheter om det var nødvendig.

Fikk gleden av også å treffe Jack Gartside og Gary La Fontaine i deres dager. Var sågar på fluebinderkurs med Jack. Og felles for dem og mange andre store navn innen fluebinding og fiske er at fiskefluene er raske, enkle og rufsete. Så min filosofi er å lytte til alle disse årene med erfaring og kunnskap, så utvikler jeg mitt eget fiske med dette som rettesnorer. Ikke som fasit, for jeg liker å lære og filosofere for meg sjøl, men grunntanken er den samme.

Men jeg kan også sette meg ned å bruke lang tid på å surre sammen ei for meg flott flue. Synes det er moro å mestre og skape noe flott for øyet, men fiskefluene mine er noen rufsetufser.

Kjell

En ting kan jeg si om Staffan og det er at han hadde og har sikkert enda en utrolig evne til å engasjere.

Det var så utrolig morro når han hadde bindekvelder i kjelleren hos Grønnberg sport for en guttunge som jeg da var. Så var det fisketur etterpå for å prøve de. Kjørte rundt i en gammel ascona.

Fulgte etter den lange padda hans for å fiske. Det var spennende. Det var jo heller ikke så mye som skjedde på den tiden og det som skjedde, skjedde "live". Fisket mitt fikk liksom en ny giv da.

Så det skal du ha staffan. Dette betydde nok en del for hobbyen min. Kom litt over på ørretmodus igjen etter mye laksefiske. 

Og for å ikke snakke om foredragene. Det var magisk. Har enda en pose med perlemor-folie som man kunne få kjøpt etter foredraget som hadde reddet en fisketur ;D

Dette er ting jeg håper du tar med deg og tenker litt over :) Må være hyggelig å tenke på ettervært som man blir eldre.

Faen, nå mister vel denne mannen bakkekontakten helt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

står støtt..... min filosofi er trygg nok..... smertefri inngang for nybegynnere i fluefiskeverdenen og har tydligvis lykkes med det også..... den folien jeg hadde var noe av det første flashgreiene som var i markedet..... fant det hos NRK`s kulisseverksted, der de brukte det som vintereffekt... fikk en rull......

takk for litt skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal man bli erfaren sjakkspiller så bør man holde på kontinuerlig i over 30 år. Risikoen er at man blir ensporet, sta og sær, ja til og med komplett gal. Det samme gjelder nok fluefiske, når jeg tenker meg om.

Det tror jeg du har helt rett i  :) Jeg har sett eksempler på at man kan miste bakkekontakten lenge før man har holdt på i 30 år også, om man tar seg selv så seriøst at man får det for seg at ens evner innen fluefiske vil få følger for menneskeheten  ;D

Litt artig dette med rufsete fluer, for det er ytterst sjelden man ser bilder av slike her på forumet . . . Og de gangene det forekommer så dukker det gjerne opp kommentarer på ting som kunne vært gjort bedre  ;)

Krogvold er nevnt her . . . Vil tro han sitter på erfaring som gjør at han binder fluene sine slik han gjør, men de fluene ville neppe fått mye skryt her.

Her roses først og fremst fluer som er fotoskjønne . . . Om de i det hele tatt er prøvd i praktisk fiske, eller om de fisker godt, se det vet vi ingenting om  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at dette primært et makrofotoforum fra tid til annen. ;D Ikke måte på hvor detaljerte og skarpe bildene skal være. Koste hva det koste vil. Kult og nerdete nok, men vet ikke om inspirasjonen alltid er den største. Blir svett av all perfeksjonen jeg, eksemplifisert i danske Morten Øland. Skjønner ikke hvilken hensikt ørsmå detaljer i fluene har, og trolig har de absolutt null praktisk betydning. Nei, liker bedre den mer avslappede stilen til Lindstrøm og Krogvold. Men, folk får holde på så mye de vil for meg. Jeg kjører mitt eget løp, i slow lane.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rufsefluer er bra nok for fisken men ikke for macrolinsen <<l

He-he, sant nok  :)

Jeg skjønner jo at når man tar bilder av slik kvalitet at et lite støvkorn på flua vil se ut som en alvorlig defekt, så ønsker man at flua ser bra ut. Og det er jo ikke feil å binde fluer som er supervakre heller, selv om de ikke fisker bedre enn litt mer shabby fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at dette primært et makrofotoforum fra tid til annen. ;D Ikke måte på hvor detaljerte og skarpe bildene skal være. Koste hva det koste vil. Kult og nerdete nok, men vet ikke om inspirasjonen alltid er den største. Blir svett av all perfeksjonen jeg, eksemplifisert i danske Morten Øland. Skjønner ikke hvilken hensikt ørsmå detaljer i fluene har, og trolig har de absolutt null praktisk betydning. Nei, liker bedre den mer avslappede stilen til Lindstrøm og Krogvold. Men, folk får holde på så mye de vil for meg. Jeg kjører mitt eget løp, i slow lane.  ;)

Noe du har tatt med deg hjem i fra jobb?

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forbinner de fleste Staffan med rufsete rufsefluer av rufsete materialer. Og det er også disse fluene Staffan fremmer i sitt fiske. Men om Staffan sjøl har glemt det og dagens ihuga fluebindere ikke kan forestille seg det, så har også Staffan bundet "perfekte", billedskjønne fluer med den tids materialer for mange mange år siden. Husker jeg for omlag 29 år siden var på Fjærmyggseminar på Sildrevika med klubben Imago og Staffan som foredragsholdere. De fluene sto ikke mye tilbake for det flotteste her på nettet nå, men erfaringer gjorde vel at rufsetufsene overtok.

Når det gjelder kunnskap og erfaring har jeg to bekjentskap som jeg tror overgår de fleste i både kunnskap og erfaring når det gjelder fluefiske. Staffan er nevnt, og den andre er Pål Krogvold. Pål binder også fluer som fisker, og er laget for fisken og ikke fiskeren. Uten å fornærme Pål så må jeg vel si at også hans fluer i mange tilfeller kommer inn under begrepet rufsete kreasjoner. Men fluene fisker de og hadde de ikke gjort det trur jeg også Pål hadde lagd billedskjønnheter om det var nødvendig.

Fikk gleden av også å treffe Jack Gartside og Gary La Fontaine i deres dager. Var sågar på fluebinderkurs med Jack. Og felles for dem og mange andre store navn innen fluebinding og fiske er at fiskefluene er raske, enkle og rufsete. Så min filosofi er å lytte til alle disse årene med erfaring og kunnskap, så utvikler jeg mitt eget fiske med dette som rettesnorer. Ikke som fasit, for jeg liker å lære og filosofere for meg sjøl, men grunntanken er den samme.

Men jeg kan også sette meg ned å bruke lang tid på å surre sammen ei for meg flott flue. Synes det er moro å mestre og skape noe flott for øyet, men fiskefluene mine er noen rufsetufser.

Kjell

En ting kan jeg si om Staffan og det er at han hadde og har sikkert enda en utrolig evne til å engasjere.

Det var så utrolig morro når han hadde bindekvelder i kjelleren hos Grønnberg sport for en guttunge som jeg da var. Så var det fisketur etterpå for å prøve de. Kjørte rundt i en gammel ascona.

Fulgte etter den lange padda hans for å fiske. Det var spennende. Det var jo heller ikke så mye som skjedde på den tiden og det som skjedde, skjedde "live". Fisket mitt fikk liksom en ny giv da.

Så det skal du ha staffan. Dette betydde nok en del for hobbyen min. Kom litt over på ørretmodus igjen etter mye laksefiske. 

Og for å ikke snakke om foredragene. Det var magisk. Har enda en pose med perlemor-folie som man kunne få kjøpt etter foredraget som hadde reddet en fisketur ;D

Dette er ting jeg håper du tar med deg og tenker litt over :) Må være hyggelig å tenke på ettervært som man blir eldre.

Faen, nå mister vel denne mannen bakkekontakten helt ;)

Disse kveldende endret også meg som fluebinder og igjen som fluefisker.

Staffan hevdet at orden i fluebinderutstyret hemmet kreativiteten og at dette var grunnen til at han hadde alt i en søppelpose  ;D. Nå som jeg bor i en ikke alt for stor leilighet sammen med et ordensmnneske, har jeg måtte oppbevare bindeutstyret i fluebinderbag. Jeg tar da bare frem det jeg trenger til den ene fluen. Det blir ikke mye kreativitet av det, sammenlignet med når gutterommet fløt over av bindeutstyr. Jeg ser det er mye sant i det Staffan fleipet med for 20 år siden. 

Den kvelden endret jeg oppfatning om hva en god flue er. Den skal være lett og binde, bestå av få og billige materialer og fiske bra. Av den grunn er Rackelhanen fortsatt favorittflua.

Noen som husker materialene på bildet?

post-1094-13949893808422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok en absurd vending ;D

Har for lengst skjønt at du må være singel og fiske minst 3 måneder sammenhengende i 30 år for å kalle deg erfaren fluefisker. Samt at fluene dine må være rufsete og nåååde deg om de står i en C&F boks.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk og fe hatt en horibell sesong over det ganske land?

Hver eneste tråd knekker i to etter et par innlegg..

Hvor lenge må man fiske for å bli erfaren?

Jeg har fisket med flue i 13 år og er vel langt fra erfaren siden

jeg ikke er i nærheten av 20 år, dogg galskapen tok overhånd

og har tilbrakt 4-5 dager i sjøen så og si hver uke i minst 10 av

årene. Har håvet langt over 2500 sjøørret og tja.. 800 pluss brune

Personelig mener jeg at man på ingen måte kan måle erfaring opp

mot år men mot antall timer. Vet om folk som har hatt fluestenger

i over 20 år og påropt seg lang erfaring men spiller ingen rolle når

en har fisket 4 dager i uka av 3 av årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...