Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Ny økt på stikka i dag og tankene rundt hva som skulle lages i kveld har selvfølgelig surret rundt siden jeg avslutta økta i går kveld. ;D

Endte opp med denne saken under her. :)

8408392661_1c4f346834_c.jpg

Blei ett par andre typer også, inspirert av "Dyret" varianten til Sigve. Hjortehår og cdc.

8409487174_894e6b559e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, svart devilbug i små størrelser skal få prøve seg som stienflueimitasjon til våren. <<l  Hatt noen fine øyeblikk i Rena med devilbug ja, definitivt en "må ha" flue når vårfluefisket setter igang. :)

Skulle egentlig kopiere fluene til Sigve, men så var det detta med svart nakke igjen dah... :P Har tidligere prøvd å tusje fibrene svarte, men de bare klebret seg sammen og resultatet blei heller dårlig så da blei det plan B. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som jeg har vært heldig med på urolig vann når steinfluene flagrer over/på overflaten,særlig i solskinn.Ikke prøvd på blankt vann når de flagrer,kanskje jeg gjør til våren,men fisken her er litt tilfeldig interessert i steinfluer.

# 10

Svart bindetråd.

Fest inn et grizzlyhackel bak.Kan være ganske lange fibre.

Begynn å dubbe med svart dubbing.

Bind inn et par bunter med glansfullt vingemateriale(her er det organza) sånn at de står opp over nesten hele krokstammen som en hanekam(punkersveis ;D )mens du dubber.

Klipp til sånn ca lengde.

Hackle ved å gå igjennom "hanekammen",hold opp/i mot.

Avslutt med knute og lakk.

Klipp flua flat under på superpuppevis.

Servér ivrige vakere når de hiver seg over flagrende steinfluer. ;)<<l

8409714444_0dd9bda13e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagringa til steinfluer er ganske heftig og det blinker og glitrer i alle retninger.

Denne kommer ikke til å ligge stille på vannet(lover)og steinfluene har jo i hovedsak vingene pekende bakover,noe jeg ikke tror spiller noen rolle,men det ligner veldig.

Du må selvsagt klippe de helt jevne,det er ditt valg,men tror ikke det spiller noen særlig rolle for fiskeligheten. ;)

(Er nok litt kameravinkelen her også,ikke så lange på flua,i forhold)

Her har jeg brukt Hanak-krok,mener de første jeg lagde var på TMC 100.Da får du lengre kropp og mer plass å boltre deg på.De første steinfluene er jo ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den likte jeg Rodswinger, og ganske lik et mønster jeg bruker når jeg en sjelden gang tyr til steinfluer. De står ofte, i hvertfall i Rena og Glomma, med vingene rett opp, og jeg tror de høye fibrene imiterer dette tilfredsstillende.

Takker Hermann. :)

Kom på den i en liten elv på østlandet der fisken faktisk til tider blir preget på steinfluer(har opplevd det samme i Glomma,men da i mindre størrlser,og jeg kunne bruke en syltynn myggvariant).

Ikke mange fiskene som refuserte denne når de først var på steinfluekjøret. <<l

Ellers er jeg som deg: Det blir ganske sjeldent med steinfluer.Og,for det meste(hvis jeg gidder),tidlig vår.

Kult, man lærer noe nytt hver dag. <<l

Jada Kim. :)

Og du binder nydelige fluer om dagen(bla. den stenfluenymfa over her) <<l .Men,noen ganger(ganske ofte for meg da)vil fiskelighet gå foran utseende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke fisken er så nøye på farger som oss ;)

 Mvh Roger Ø

;D ;D ;D

Ellers var det mye lekre steinflueimitasjoner her.

Dyret-versjonen til Sigve er samme som Gunnar Bingen bruker på tidligfiske i Rena. ;)

Rodsvinger.  Ja,jeg kjenner til dyret hass Gunnar ja ;D<<l

flere av fluene hass er absolutt med i boksen min :)

Skal prøve å laga no lignende din også :)

 Mvh Roger Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodsvinger.  Ja,jeg kjenner til dyret hass Gunnar ja ;D<<l

flere av fluene hass er absolutt med i boksen min :)

Skal prøve å laga no lignende din også :)

 Mvh Roger Ø

Jada Roger,"Dyret"-samlinga til Gunnar er absolutt et studie verdt. <<l

Har vært så heldig,både å få binde med Gunnar,og få ta noen skråblikk i de boksene han ikke viser "alle". 8)

Begge deler er en sann fornøyelse,som det er å fiske med ham. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min favoritt. Ikke så stilig og sikkert kjedelig å komme med men den fisker veldig bra. Er vel nesten mer ei busteflue. Fisker den både dødt og stripende. Gjerne litt striping og så dødt over fisken.

Binder og noen med en liten rød dusk oppå. Finner ofte mye steinfluer rett etter et buldreparti og der er det ofte en del skum. Da er det lettere å se den.

Den står i boka til Staffan. Jeg binder inn hacklet forran og ribber. Da blir den mye mer holdbar men litt mer rotete.Men det gjør ingenting for meg.

[attachimg=1]

post-2611-13949894461301_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fra kjedelig med effektive fiskefluer og i mine øyne ser den flua svært giftig ut, Ruffen, og den skal definitivt kopieres. Skal prøve å få bundet opp 4-5 av dem, men veit jeg sklir ut etter maks to.... ;D:P

Gleder meg litt til nytt emne kjenner jeg, blir moro å se hva neste uke bringer på banen. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har funket bra for meg. Har mye brukt denne som indikator flue litt senere hvis jeg har fisket med nymfe på vespertinafiske. Slett ikke sjeldent den blir slurpa ned da heller.

Føler slike fluer veldig ofte er effektive under mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...