Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Tenker høyt jeg. :)

RonnyS : Første tanken som slo meg når jeg så den svarte muddlern din var nattfiske etter sjøørret. Med en line som trekker denne litt under overflaten tenker jeg sjøørreten får fart på seg ved silhuetten denne gir under nattehimmelen. Skal bestille meg svart hår til den type fluer, takk for inspirasjon. :)

VictorP : Den streameren din er giftig, det vet jeg. Fisker mye med noe tilsvarende og har landet mange ørreter på disse. Personlig ville jeg bundet inn en liten bundt til med hår helt foran til slutt og klippet bort spissene sånn at du bare får de grove fibrene til selve muddlerhode helt foran, for da vill hodet blitt mer kompakt. Smak og behag. Jeg digger fargene på flua di og må lage noen sånne sjøl. :)

RuneD : Tviler ikke ett sekund på at ørreten slafser i deg denne om den for sjangsen. Brant du hodet etter friseringa? :)

Knut R.S : Ser du har valgt en annen variant i hode på flua di, hva er det du har gjort her? :)

Edit. Er ingen ekspert jeg altså, bare tenker høyt ut ifra hva jeg selv har lært om muddlerfluer denne uken, samt fiskeerfaring fra før av. :)

Jeg har kun frisert hodet,ingen brenning her nei ;)

Fine fluer dere legger ut her og takk til dere alle som har fått

meg tilbake i bindemodus 8)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flat og oval gull tinsel .

Ja jeg så det. Jeg lurte igrunnen på om det er det i originalen. Jeg trodde det var noe annet.

Er bare nyskjærrig :) har ikke fisket med denne noe videre. Jeg vil binde opp noen for å bruke i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte binde enda en Goddard Sedge og denne gangen med antenner, og mørkere og tettere hackel. Blei mye mere fornøyd med denne flua her og jaggu begynner jeg å like å jobbe med slike fluer. Kult. :)

Denne er surra på en #14 eller 15 barbless etterellerannet, husker ikke i farta. ;D

8346262493_5fef2a0d42_z.jpg

Denne uka har gitt meg mye på fluebindefronten og fluene dere legger ut gir meg ideer til å prøve nye ting. Thank you for inspiration! <<l

Måtte investerer i noen nye lapper med hår så nå er det på tide å fylle opp streamerboksen for årets sesong. <<l

8346282463_6ea6aa7326_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøthe Muddler (Tor Grøthe)

Dette er konge-muddleren sin det Geir, og så strøkent bundet denne var  <<l

Denne flua har jeg fått mer fisk på enn jeg liker, faktisk  ;D

Ble litt inspirert. :)

[attachimg=1]

Hmm. Her var det helligdager....

For pokker, Frode . . . Du har jo bundet fluer før ?  <<l

PS ! Og ja, Grøthe mudleren har gulltinsel i kroppen originalt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett den kule flua til Trygve bestemte jeg meg for å finne noe på nett som jeg ikke har sett før av muddlere. Skulle ikke lete lenge før en video av Davie McPhail dukket opp og da var det bare å begynne å binde. Spennende mønster dette her, og det blir kult å prøve den når tiden er inne. :)

Damsel Nymph Muddler

8349702839_c9c5dbe59f_z.jpg

8349702111_f59080696d_z.jpg

Her er orginalen : http://www.youtube.com/results?search_query=damsel+muddler&oq=damsel+muddler&gs_l=youtube.3...624.3665.0.3775.14.12.0.2.2.0.84.687.12.12.0...0.0...1ac.1.xNKkc7mxTBc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siste muddler denne uken fra meg, og som jeg har snekra sammen uten noen oppskrift. Hale og vinge er av moskusandfjær som jeg fikk av Bekim her på forumet og kroppen er dubbet med hvit icedub. Hvit hackel er surra bokover og festet med svart floss som ribb fremover igjen. Bandt noen fibre med svart hjortehår som undervinge og moskusandfjær over denne igjen. Hodet er av svart hjortehår som første er spunnet rundt kroken og pakket tett bakover, og så surra på en liten bundt med lyst hjortehår der spissene på bunten er klippet bort før innbinding for å få ett tettere hode.

I present to you, The Black Phantom Muddler. ;D

8354483939_57f767d5ed_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil om at blir bedre og bedre fluer fra deg Waffer'n! Dritkul flue!

Hva blir denne ukens tema?! Kan ikke skryte på meg noen bidra i de neste ukene, da jeg gjorde et forsøk på å kappe av meg tommelen i går... Men kommer til å følge med for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Victor. :D

Så synd at du har skadet deg, det er ikke bra. Håper du snart er bak stikka igjen.

Det har kommet ett ønske om Bibio for denne uka og det passer godt for mine fluebokser i hvertfall. Blir en spennende uke dette her, og jeg håper det kommer mange kule varianter av bibio.

Ukens Tema : Bibio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle og fine fluer, Geir! <<l

Skal innrømme at jeg ikke har bundet nevneverdig med bibio før så jeg har måtte dykke litt i google for å forstå flua før jeg satte meg ned i dag. Etter å ha vært innom en del forskjellige sider med info fant jeg ett bilde som viser russeflua godt, og så brukte jeg denne som modell. Mønsteret jeg har bundet her av materialer jeg hadde lyst til å binde med, og jaggu klarte jeg å snike inn ett bittelite muddlerhode her også. ;D

Krok : tmc100#14

Rib : Ultra Wire XS (rød)

Kropp : svart cdc

Vinge : hvit cdc

Bein : svarte knyttede fasanfjær

Røde lår : rød marabou

Hode : svart hjortehår

Wafferns Bibiovariant. :)

8358146171_b1ac502e27_z.jpg

Bibio.pomonae.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg blitt fortalt skal være et mønster som "kan" etterligne en Bibio, fortalt av en kompis som kjenner dama til bestekameraten til onkelen av en ørretfiskende fjellstyrer i vestre slidre  :P

[attachimg=]

Arnstein? Han driver mye i øystre, ihvertfall :-*

Snasen bibio. Hva med en liten/tynn strand til m rød cdc i front(ell no), bare for å forsterke det røde inntrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg blitt fortalt skal være et mønster som "kan" etterligne en Bibio, fortalt av en kompis som kjenner dama til bestekameraten til onkelen av en ørretfiskende fjellstyrer i vestre slidre  :P

[attachimg=]

Arnstein? Han driver mye i øystre, ihvertfall :-*

Snasen bibio. Hva med en liten/tynn strand til m rød cdc i front(ell no), bare for å forsterke det røde inntrykket?

Sjelden jeg har sett en ekte bibio med krokøyet fullt av cdc også, så denne tviler jeg på, Roy Ole  !

Kan uansett være behjelpelig med å teste den for deg, jeg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kanskje det Torleiv, skal jaggu smicke på litt rødt på den, også kanskje smicke på et hvingepar også (som av en merkelig grunn ikke ble med)

-Lars- , har du hørt om photoshop, har så klart lagt til masse skavanker, deriblant mye cdc i krokøyet for å dra ned inntrykket av min proffesjonalitet.  :rolleyes:

ps....det var i ps jeg fjernet vingene  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk trua på den imitasjonen, Roy Ole. Om vinge er nødvendig eller ikke i en fiskesituasjon kan man jo spørre seg om, men når du ser på bilder av bibio pomonae er ikke vingene akkurat dominerende sett undenifra. :)

Satt og tenkte litt på bibio og hvordan disse oppfører seg på overflaten når dem første havner nedpå kontra fjærmygg. Dette er jo ett landinsekt, men når den havner nedpå flata, hvor dypt ligger den i filmen? Superpuppa ligger også dypt, men ligger dette mønsteret for dypt for å kunne imitere en bibio mon tro? Ikke vet jeg.. Tanken på å bruke SP mønsteret i en bibio imitasjon er ihf artig så da prøvde jeg på noe i den duren. I mangel på rødt hackel måtte en av gjeddefluene mine ofre ei fjør og fibrene måtte tilpasses i lengde.

Dette er langt fra fancy macro flue. Her er en ide som luftes og jeg håper noen av dere vil dele med meg hva dere tenker om dette jeg her presenterer. :)

Bibio på tmc#12

8371526286_fb85d9cc2e_z.jpg

8370458397_bc3a0e5d0b_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...