Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Klippet

muddler.jpg

Brent med lighter, ikke børstet særlig godt, men det tror fisken og jeg driter i for denne gang!

muddler2.jpg

Synes dette er litt dobbelt-ironisk. Vanligvis flyr hårene rundt på alle kanter når jeg binder SC, men på muddlerene i dag ville ikke hårene snurre særlig pent rundt... Prøvde mye forskjellig. Har jo ikke større krok str enn 10 i samlinga heller.

Pleier aldri å binde muddlere, men interessant å lære litt. Denne heter "Rå dyr grevling streamer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte meg ned på stikka i dag og funderte litt på hva jeg skulle prøve å binde av muddlerfluer. Etter å ha bladd litt i "Fluebinderens bibel" av Barry O. Clarke, som forøvrig anbefales varmt, måtte selvfølgelig valget bli en tørrfluemuddler jeg tidligere har fryktet med stor F på stikka, Goddard Segde. Flua er bundet på en TMC100#14.

8339694036_c5b6370658_z.jpg

Jeg lærte fort to ting når jeg bandt denne. Det ene er at hjortehårene spinner mye medre rundt kroken med en glatt tråd, så jeg byttet tråd fra danville 6/0 over til en monotråd etter å ha rotet til første bunt ved innbindingen. Videre har jeg sett viktigheten av å fjærne all underulla fra hårene for disse surrer seg lett fast rundt krokstammen og ødelegger for spredningen av hår.

Her har jeg begynt å frisere. Grovklipper først og så friserer jeg fra baken og fremover.

8339693308_e82525bc16_z.jpg

Denne flua bandt jeg steg for steg etter oppskriften i "fluebinderens bibel" på en krok 14 og der er ikke antenner med på flua. Synes også at hackelet kunne vært noe kraftigere, men slik blei den. :)

Goddard Sedge

8339692686_565c8455f6_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker høyt jeg. :)

RonnyS : Første tanken som slo meg når jeg så den svarte muddlern din var nattfiske etter sjøørret. Med en line som trekker denne litt under overflaten tenker jeg sjøørreten får fart på seg ved silhuetten denne gir under nattehimmelen. Skal bestille meg svart hår til den type fluer, takk for inspirasjon. :)

VictorP : Den streameren din er giftig, det vet jeg. Fisker mye med noe tilsvarende og har landet mange ørreter på disse. Personlig ville jeg bundet inn en liten bundt til med hår helt foran til slutt og klippet bort spissene sånn at du bare får de grove fibrene til selve muddlerhode helt foran, for da vill hodet blitt mer kompakt. Smak og behag. Jeg digger fargene på flua di og må lage noen sånne sjøl. :)

RuneD : Tviler ikke ett sekund på at ørreten slafser i deg denne om den for sjangsen. Brant du hodet etter friseringa? :)

Knut R.S : Ser du har valgt en annen variant i hode på flua di, hva er det du har gjort her? :)

Edit. Er ingen ekspert jeg altså, bare tenker høyt ut ifra hva jeg selv har lært om muddlerfluer denne uken, samt fiskeerfaring fra før av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...