Gå til innhold

Bildetråden 2013


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Tøft, Børge!  

PS! Nå er ikke stålormen en ordentlig orm engang, men bare en øgle uten bein.

Selv er jeg mye ved et vann hvor det kryr av bueorm, som også er gode svømmere og amfibiespisere av rang. Har egentlig blitt ganske komfortabel med orm i skogen, og skal prøve å få tatt noen bilder. Det eneste jeg passer på er å snøre igjen sekken godt når jeg setter den fra meg, både bueormen og hoggormen er nysgjerrige på sekker har jeg oppdaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått bilde av ormen... Så en slik og et par buorm i stad. Da var forresten årets første utgaver av elefantomera vulgæris også observert. Rekordseint i min innebygde klekkekalender, men da er man ihvertfall sikra både knott og dissa på samma tida. Det kan jo bli skikkelig trivelig  ;)

mobilbilde

8960275514_128ff0c660_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Måtte ut å teste det nyankommne Nikon 105mm f2,8 macro :D

Det er elendig med bugs i trea rundt huset om dagen, innsektslivet har ikke kommet skikkelig igang enda.

Jeg slet med lyset inne i busken og det var jævlig vanskelig å sette fokus på de små bugsene jeg fant.

Jeg satser på at det bedrer seg etterhvert som man blir bedre kjent med både kamera og objektiv.

Her er første testbilde med 105mm tatt i dårlig lys og med en hjemmelaga softbox. En helt grei start men mye igjen å lære.

Bugsen var ikke spesielelt fotogen og lider tydeligvis av flekktyfus :D

8980335470_72e3b55803_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Prøvde å finne innsekter i dag også men fytte katta så lite innsekter det er å se. Surt og kaldt for årstida nå på kvelden og kun knøtta små innsekter å inne i buskene.

Elendige lysforhold gjorde det fryktelig vanskelig å sette rett fokus på de knøtte små fluene.

Jeg fant til slutt en knøtt liten sak som satt fanga i spindelvev.

Siden det ikke var annet å se så måtte jeg bare prøve.

Det funka sånn tålelig greit men som sagt var lyset utrolig vanskelig inne i busken så fokus var ikke lett å se igjennom søkeren. Denne lille flua satt også under et blad så det var vanskelig å komme til uten lage mye bevegelser i kvistene og dermed fikk jeg enda større problemer med fokus.

A small bug caught in the spiders web

8989340463_9ba9ce3ac9_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En rellativt kraftig cropp av flua fanga i edderkopp nettet fra bildet over :D

Ikke optimal kvalitet men det ble slett ikke ille med tanke på at det å sette fokus på så små

bugs i elendig lys er veldig vanskelig etter mitt syn :D

8991492324_fb7c8dc4a4_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Slik det ser ut på paden min, så skarper du littegran for mye Terje.

Tror du hadde fått penere resultat om du hadde skarpet litt mindre, slik at ikke de små detaljene "bryter bort"

Men kan hende det bare er taben min som lurer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Slik det ser ut på paden min, så skarper du littegran for mye Terje.

Tror du hadde fått penere resultat om du hadde skarpet litt mindre, slik at ikke de små detaljene "bryter bort"

Men kan hende det bare er taben min som lurer meg :)

Flua var ikke helt i fokus så derfor måtte ta i litt med oppskarpinga, men det ser i og for seg helt greit ut på Imac´n min.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Så hakket bedre ut nå når jeg er på PC. Hvilke innstillinger tar du bilde med?

Det første bildet ditt ser bedre ut en de to andre. Er ingen tvil om at du har nok detaljer med kamera ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så hakket bedre ut nå når jeg er på PC. Hvilke innstillinger tar du bilde med?

Det første bildet ditt ser bedre ut en de to andre. Er ingen tvil om at du har nok detaljer med kamera ditt :)

Her er det ekserimentert over en lav sko. Lyset var elendig inne i busken så jeg slet med å se fokus på motivet. Flua var også veldig veldig liten så da blir det vanskelig i så dårlig lys.

Disse bildene er ren lek med nytt objektiv så ikke se på dette som noe annet enn testbilder, Henning :D

Jeg har store planer om å gjøre det mye bedre enn det her men da trenger jeg flere innsekter og bedre lys, og så lenge dette møkkaværet fortsetter med skybrudd og kaldt vær omhverandre så må jeg nok vente en stund til :D

PS. Det siste bildet er croppa heftig bare for å se om detaljene er der. Der måtte jeg selvfølgelig øke skarpheten ganske betraktelig men på min skjerm ser det helt greit ut når man tar cropping og oppskarping i betraktning.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Skjønte at det var testbilder Terje :)

Jeg var ute og testa nettopp. Fikk ingen resultat som kan snakkes om på ca 50 forsøk. Bare drit.

Men tenkte på dette med skarping. Disse her er så og si ikke skarpa, og allikevel så ser de for skarpe ut. Antagelig sola som gjør at det fort blir litt for hardt og skarpt.

Slenger ut et par eksemplar som er godt under middels.

8995343653_6f5941cf75_c.jpg

8996532204_ab6ce89fbe_c.jpg

Her er et som gav litt bedre lys, og fikk en fin skarphet. Men dette tok jeg med blitzen godt pressa ned, i skyggen. Sollys er drit :)

8995345733_b117748346_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

De ser ikke for skarpe ut hos meg, det er nok som du sier heller det harde lyset som får det til å virke sånn :D

Sollys på macro er ikke nødvendigvis dritt, Henning :D ..... finner man den rette vinkelen og har en softbox så mener jeg man kan få utrolige macro bilder i sollys. Jeg har iallefall sett mange eksempler på det rundt om på nettet. Spørmålet blir vel heller hvor det man skal ta bildet av sitter i forhold til sollyset.

Her f.eks mener jeg å tro at det er sollys men at man har funnet en vinkel som gjør at man utnytter lyset til sin fordel (antakelig i kombinasjon med noe som softer ned lyset vil jeg tro).

http://1x.com/photo/57571/latest:macro

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser ikke for skarpe ut hos meg, det er nok som du sier heller det harde lyset som får det til å virke sånn :D

Sollys på macro er ikke nødvendigvis dritt, Henning :D ..... finner man den rette vinkelen og har en softbox så mener jeg man kan få utrolige macro bilder i sollys. Jeg har iallefall sett mange eksempler på det rundt om på nettet. Spørmålet blir vel heller hvor det man skal ta bildet av sitter i forhold til sollyset.

Her f.eks mener jeg å tro at det er sollys men at man har funnet en vinkel som gjør at man utnytter lyset til sin fordel (antakelig i kombinasjon med noe som softer ned lyset vil jeg tro).

http://1x.com/photo/57571/latest:macro

Terje

Skal ikke lage makrotråd av bildetråden, men svarte små insekter  er noe av det verste man kan forsøke spesielt i sterkt sollys.  Selv nesten 15steps er ikke nok i dynamikken,de blinger ut i ketinet i kropp og ev vinger. Har hatt begrenset suksess med å sette ned kontrasten enten i picture-controll, eller i pp under develop. for så og justere meg tilbake via andre verktøy

Nå er ikke jeg ekspert på noen måte men har erfart at små endringer i vinkling samt bakgrunn kan gjøre dramatiske forskjeller, Samme gjelder her som med foto ellers, lav flott kveldssol kan være snadder, sol høydags= veldig slitsomt. Ellers er lett jevnt skydekke som en naturlig diffusor det absolutt beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) lav flott kveldssol kan være snadder, sol høydags= veldig slitsomt. Ellers er lett jevnt skydekke som en naturlig diffusor det absolutt beste

Totalt enig  <<l "Lett skydekke" er ofte det beste, for som du sier; det gir et naturlig avdempet spredt lys. Men jeg digger lav kveldssol, for kontrastene og det varme lyset sin del  <<l Få ting slår det lyset. Og sol på høylys dag, er ofte ikke brukbart i det hele tatt, annet enn for dokumentariske bilder. Som oftest er det alt for hardt, blå/grønt- stikkende og for kontrastrikt til at det blir noe Kodak-moments av det.

Det var en klok mann som engang sa at; Lys er alt når det gjelder bilder.

Og det er sant  :)

Forøvrig mange flotte bilder her nå  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

De ser ikke for skarpe ut hos meg, det er nok som du sier heller det harde lyset som får det til å virke sånn :D

Sollys på macro er ikke nødvendigvis dritt, Henning :D ..... finner man den rette vinkelen og har en softbox så mener jeg man kan få utrolige macro bilder i sollys. Jeg har iallefall sett mange eksempler på det rundt om på nettet. Spørmålet blir vel heller hvor det man skal ta bildet av sitter i forhold til sollyset.

Her f.eks mener jeg å tro at det er sollys men at man har funnet en vinkel som gjør at man utnytter lyset til sin fordel (antakelig i kombinasjon med noe som softer ned lyset vil jeg tro).

http://1x.com/photo/57571/latest:macro

Terje

Skal ikke lage makrotråd av bildetråden, men svarte små insekter  er noe av det verste man kan forsøke spesielt i sterkt sollys.  Selv nesten 15steps er ikke nok i dynamikken,de blinger ut i ketinet i kropp og ev vinger. Har hatt begrenset suksess med å sette ned kontrasten enten i picture-controll, eller i pp under develop. for så og justere meg tilbake via andre verktøy

Nå er ikke jeg ekspert på noen måte men har erfart at små endringer i vinkling samt bakgrunn kan gjøre dramatiske forskjeller, Samme gjelder her som med foto ellers, lav flott kveldssol kan være snadder, sol høydags= veldig slitsomt. Ellers er lett jevnt skydekke som en naturlig diffusor det absolutt beste

Det høres veldig riktig ut det du sier, Helge.

Jeg merker allerede nå at jeg gjør nye oppdagelser/erfaringer både med lys, fokus, motiv etc etc...... en spennende men ganske så vanskelig verden den her macro greia :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enig med mye her,macro går for å være noe av det vanskligste innen foto og en annen viktig  faktor som spiller inn også er VIND,gud som jeg hater VIND. ;D ;D

Kjell

Da er vi to, Kjell. Er til tider helt håpløst å fokusere når motivet forvinner ut av fokus hele tida. Det er tålmodighetsprøve det gitt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja det er vanskelig med det her macro geiene, men morro læll :D

Modifiserte den hjemmelaga softbox´n og gikk ut i hagan igjen :D

Fjærmygg (trur jeg da)

9008737550_70496efa8b_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...