Gå til innhold

Bildetråden 2013


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Tur ute i kveld for å prøve å fange bevegelsene i vannet opp mot høyvann. 12mm på 5D'en, foto stack med 14 eksponeringer F/16 20 sek og behandlet i CS6 for å fange bevegelsen i vannet.

Ble en ganske så artig malstøm effekt på bevegelsen av strømning av vann og is

8471971988_596b8bf074_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdeilig Frode S! Veggpryd helt enkelt.

(Eneste for min sære smak er bevegelsene i nedre kant stjeler for mye plass og oppmerksomhet. Men så har jeg et snev av noe rart utenfor all kjent diagnose ;D)

Takker  <<l

Er vel eg. enig med deg ang. bevegelsene; men det var det jeg prøvde å få til; mest mulig bevegelse. Dette er første forsøk på photo-stacking; men litt gøy med en eksponering tilsvarende ca 5min. Dette er en teknikk jeg må finslipe litt - og akkurat denne typen "bevegelse" så tett på bør jeg nok ungås ja; gjorde en cropp samt tok bort 7-8 eksponeringer, men da forsvant malstrøm effekten  :-\ Burde nok satset på enda fler eksponeringer og kortere lukkertid, da ville det blitt langt mer "silkete"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdeilig Frode S! Veggpryd helt enkelt.

(Eneste for min sære smak er bevegelsene i nedre kant stjeler for mye plass og oppmerksomhet. Men så har jeg et snev av noe rart utenfor all kjent diagnose ;D)

Takker  <<l

Er vel eg. enig med deg ang. bevegelsene; men det var det jeg prøvde å få til; mest mulig bevegelse. Dette er første forsøk på photo-stacking; men litt gøy med en eksponering tilsvarende ca 5min. Dette er en teknikk jeg må finslipe litt - og akkurat denne typen "bevegelse" så tett på bør jeg nok ungås ja; gjorde en cropp samt tok bort 7-8 eksponeringer, men da forsvant malstrøm effekten  :-\ Burde nok satset på enda fler eksponeringer og kortere lukkertid, da ville det blitt langt mer "silkete"  :)

Arig med stacking(prøv på macro ;) sjekk ut Thomas Shahan) Ikke tenkt på å bruke slik du gjør her, kan ikke si jeg har sett det blitt brukt slik før, men så har jeg vel egentlig aldri letet heller ;D

Ser òg skjønner at du oppnådde det du ville, og jeg hadde vært dritfornøyd hadde det vært meg, men det er noe med hele scenarioet; slik øynene mine(bruker linser, selvjustert styrken på disse de siste årene ((forklarer vel en  del, kanskje ;D)) ser bildet, så:

-lyseste er det jeg ser først på i det mørke bildet

-lyseste er attpå til i sentrum av bildet

-ender da opp med at jeg fokuserer på "motivet" i midten

så kommer de store bevegelsene i nedkant, sniker seg opp og liksom roter det til. En større avstand hadde kanskje hjulpet, som du er inne på.

Som du skjønner, så irriterer det meg litt ;D Men det er vel da bildet er komplett, da det skaffer reaksjoner <<l

Igjen, jeg er rar. Sorry!

(seriøst, sjekk Shahan, han bruker stacking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Likte malstrømmen din Frode,men så bruker jeg bare briller. ;D

Ved ettertanke;ville jeg kanskje hatt mindre himmel og mer vann/malstrøm.Ikke ved å kutte,heller vinklet kameraet mer nedover........... :rolleyes:

Har sett de makrostackingene. Sykt. <<l

Helt enig Willy, gode inspill fra begge her!  <<l Vil si at jeg lett kunne skiftet 15-20% himmel med vann!

Slet litt med å komponere bildet da jeg står helt på tuppen av en brygge og har midtsøylen på tripod'en vannrett med kameraet hengende ut over vannet  :o (godt jeg har forsikret utstyret for alt!) Burde vel brukt Live view når jeg tenker over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig arbeidsplass du har her Opti... mistenker det vil dukke opp mange heftige bilder av arbeidet underveis  <<l

Med tanke på problemene du har med fargene - hvilket program bruker du for etterbehandling? Dette er ting som lett lar seg justere i feks lightroom eller photoshop, du kan hente ut enormt mye av bildene - spes. hvis du skyter i raw format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste 'kontorplassen' som finnes synes jeg..  <<l

Skyter i raw format og bruker DPP som fulgte med kamera (skjønner ikke et plukk av det da, så gjør minst mulig der :-\)

Lightroom eller Photoshop må man vel betale for(?) og jeg tenkte det første jeg skal bruke kr på er glass :)

Er vel bare å lese seg opp på DPP så godt det lar seg gjøre..ganske komplisert startfase på den nye hobbyen, men gudbedre å gøy det er når det blir tent ei lyspære oppi hodet i ny og ne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart prioritering det!  <<l Har du DPP installert, er det bare å kline til med lekingen; bør holde mer en nok for å komme i gang!

Kjenner ikke kontrollene på DPP, men tipper hvis du drar "adjustment" litt mot høyre og litt finjustering på "curves" - og en liten runde på brightness og contrast... så vil du få frem mye mer av detaljene i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker mye med DPP, men vil ikke påstå bildene blir til det bedre..godt øvelse gjør mester..  :P

Må lære meg (helst på norsk) hva kontrollene gjør/betyr og NÅR de evt. skal brukes, har en tendens til å justere litt på alt og det er tydeligvis ikke helt bra ..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker mye med DPP, men vil ikke påstå bildene blir til det bedre..godt øvelse gjør mester..  :P

Må lære meg hva kontrollene gjør/betyr og NÅR de evt. skal brukes, har en tendens til å justere litt på alt og det er tydeligvis ikke helt bra ..

Syntes du leverer knallbra bilder; så noe riktig må du gjøre!  <<l Tenkte mest på kommentaren hvor du slet med farge på tre/ granbar på bildet over  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Frode..   <<l

Litt flaks er det lov å ha, tenker svært sjeldent over komposisjonen før jeg tar bilde (noe som syns på bildet av hogstmaskin med to kvist midt på :P), som regel blir det etter at bilde er tatt og jeg sitter hjemme foran pc'n jeg oppdager at det kunne blitt bedre om jeg hadde tatt bilde fra en annen vinkel etc.  og følger da opp med passende gloser  :-X  

Mye å huske på gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...