Gå til innhold

Bildetråden 2013


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Hei, Andreas.

Et lite velmenende tips, i og med at du spør:

Snø har en tendens til å lure lysmåleren i kameraet, slik at kameraet tror det må minuskompensere eksponeringen, med det resultat at du ser veldig mange bilder med gråblå snø og alt annet blir undereksponert.

Løsning: Enten spot-lysmål, eller plusskompenser lysmålingen 0.3-0.7 som utgangspunkt når du ser store snøflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å vente litt til da... endel fjærmygg som tittet frem, med bare et vak dessverre.

Kanskje jeg kan henge meg på en dag, Eggen, så kan du vise meg hvordan det skal gjøre :)

Er nok ikke den som skal vise andre hvordan det gjøres akkurat, men er en jævel på å juge ved bredden. :) Og ja, seff er jeg med på en kopp kaffe når det begynner :) Sorry OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må skryte litt av Damen. Prøvekjørte en grumm sykkel her i helga, og hun fikk stukket kamera i henda, raske tips, og jeg fes utpå... Må si jeg er imponert av bildene hennes. Særlig med tanke på at hun knapt har satt sine ben i et speilrefleks. Rask så jeg ut og ;D

[attachimg=1]

post-39-13949895071048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det pent, Brun! Noe norsk over scenarioet..

Takk, Torleiv.

For å spinne litt historikk for 9-åringen, så fortalte jeg om der bestefar i sin ungdom (tjuv)jakta rein bortpå det fjellet for å få kjøtt, der bortpå hvor jeg og bestefar hadde jakta rype og opplevde akkurat det osv. Jeg tror det er moro for unga å høre slik.

Jeg og far min vinterjakta også her en av de siste vintrene engang, hvor han sklei på skia, brakk armen oppi skuldra (det smalt som et skudd  ;D ) og jeg måtte gå ned til bygda igjen å hente Røde Kors-skuter, og jeg måtte gå fort for han lå oppi fjellet aleine i 20 grader minus  ;D ;D Hatt mye gode jakthistorier her i fjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Amalie og Milla"

Lagde et portrett av småjentene i huset her nå  :)

Amalie hadde så lyst et fint bilde av hun og hunden hennes.

Forsøk på et litt moderat high-key-bilde. 3 blitser, og hovedblits med white cardet opp slik at det blir litt "portrett-skinn" i øya. Blits 2 for å skape sidelyset, og blits 3 for å lysne bakgrunnen (står på skrå bak dem, og svak i styrke).

Ellers bare Nikon D4 på iso 200, relativt stor blender, men ikke så stor at øya deres i ulik avstand skulle bli uklare. Målt hvitbalanse med CBL Osv.  :)

8517676109_c4da085bcf_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde ∆ndré ! :)

Jeg har leket meg litt med DPP i dag etter å ha fått gode tips fra Frode S + sett en 'how to' film fra deg i 'Hennings lange Renarapport' (selv om jeg er Canonmann så var det til god hjelp <<l)

Skulle prøve å få frem noe av fargen på trærne for de var 'svarte' i utgangspunktet, uten å ødelegge himmelen for mye..det hjalp hvertfall litt på venstre siden..

Brukte forøvrig 1t og 10min på å kjøre 800m inn i skogen her, har kjørt på bedre brøytet veier før...glad jeg har HiLux!  ;D

8521022918_426d147419_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...