Gå til innhold

Magepumpe - bra eller dårlig tradisjon?!


Victor P

Anbefalte innlegg

Hva er galt med å kakke og sprette opp fisken for nærmere studier?  :P

Det lurte jeg på også, om man er avhengig av å studere det den har i magesekken for å finne frem til ei flue som duger.

Jeg trenger selvfølgelig ikke sånt, da jeg har full kontroll på det jeg trenger å ha kontroll på hva fiske angår, men jeg får så vondt av disse uvitende  :-\  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars og WM da, magepumpe er en tradisjon som mange ønsker å holde fast på! Selv bruker jeg munn-til-munn-metoden og ser om jeg klarer å få blåst ut litt byttedyrsinfo gjennom gattåpningen.

Ja, at det er en tradisjon å fly rundt med magepumpe i fiskevesten var nytt for meg, men så er jeg for lengst hektet av fluefiske-jetsetet, også  8)

Om noen av fiskekompisene mine drar frem en slik sak i nærheten av meg så blir det lenge til neste bamseklem på dem, for å si det litt brutalt.

Ja, hvorfor ikke heller blåse hardt ned i svelget på dem og holde hånda under gatt'en istedet ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det var noe griseri med faare for å stikke gjenstanden ned i maken og ikke vite hvor den er....... rett og slett uestetisk........  håndtering av fisk som skal settes ut igjen bør foregå på 1-2-3. vi bruker mothakerløse kroker fordi dette skal gå mest mulig skånsomt til........  så skal man trykke en plastslange og pumpe ut maten......... dårlig gjennomført etikk av c&r. for mange år siden brukte man også slike: [attachimg=1]  vi må passe på etikken vår... ikke leke.

Ikke pen behandling å penetrere ørretgapet med en slik skje. Dessverre må jeg innrømme at jeg har en slik liggende i rotet på promperommet. Gikk ikke mange gangene før den ble lagt til sides og det samme gjaldt priesten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

302_Trout_Stomach_Pump-cropped-300x169.jpg

Den skrapa som Staffan la ut av synes nå jeg er helt forferdelig!

Jeg er for c&r og synes ikke det er noe poeng å kakke stor fisk for å kunne være vitenskaplig på hva den spiser. Spesielt når det er veldig lite stor fisk her jeg bor, og derfor prøver å ta vare på de så godt det lar seg gjøre.

Er det da bedre å ta livet av en stor fisk fremfor å suge ut det fisken har i svelget?! Det er jo ikke snakk om å suge ut mageinnholdet på den. Jeg er sikker på at fisken ikke tar skade av dette dersom det blir gjort riktig.

Nei, det er jo langt i fra alltid, at det er nødvendig å "pumpe" en fisk, men i noen tilfeller kan det hjelpe til å løse noen gåter.

"Bra eller dårlig tradisjon" er kun et uttrykk, kunne like godt stått "genialt eller tragisk".

Som fluefisker, og en som ikke kakker fisk unødig, ser jeg på alltid på alternative løsninger for å kunne forstå fiskens natur bedre og forbedre min egen kunnskap bak bindestikka.

Jeg håpet på at det var noen på forumet her som kanskje hadde prøvd dette redskapet, men hittil er det ingen som har svart at de har prøvd det, verken med positive eller negative utfall. Det er også en mulighet for at de som har prøvd, ikke vil fortelle og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvor satans  forskermessig skal man gå? disse pumpene var også handelen på slutten av 70 tallet .... meg bekjent er det ikke gjort noen overlevelses undersøkelser med bruk av magepumpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det vanskelig nok å forklare/forsvare c&r til normale mennesker om vi ikke skal drive med det jeg vil kalle unødvendig pining av fisken. Det gjør det ikke lettere å diskutere temaet med ikke-fiskere hvertfall.

Forklaringen med å forstå fisken bedre holder muligens i fiskekretser, men jeg vil ikke diskutere det med en som ikke er knallhard imitasjonsfisker.

Kanskje jeg skal ønske meg endoskopiutstyr til jul så kan alle ta del se "fangsten" på youtube etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dette bruker sikkert de som fisker konkurranse... Nope. Enten kakker vi en fisk eller så slipper vi den fri så raskt som mulig. Det hender selvsagt at vi en og annen gang kakker en for å få vite mer. Men vi tar aldri de største og aldri der det ikke er helt greit for vassdraget. Og kun når det er veldig vanskelige forhold. Og spesielt viktig. Men fisken og vassdraget er uansett viktigst!

For hva er egentlig vitsen med å undersøke en fisk som har tatt flua? Den tok jo! Altså er det for sent å finne ut hva akkurat den fisken tar. Og ikke alle fiskene tar det samme. I så fall trenger man jo likevel ikke å undersøke noe mer. Det er bare å fiske videre med den samme flua. Løsningen er funnet. Og tar de forskjellig... ja, hva hjelper det da å finne ut hva den siste spiste da? Nei, det må i så fall være når man ser at de spiser og ikke skjønner bæret + at man VIL/MÅ ha flere fisk. En tilfeldig fisk kan da muligens gi noe svar på gåten. Men hvor viktig er det i andre tilfeller enn når man vil/må ha til mat eller i forbindelse med konkurranser? Er det ikke det at man aldri vil forstå alt som er det artige med fluefiske da? Jeg syns i alle fall det er mest morsomt å observere, prøve litt forskjellig, tenke og trekke konklusjoner ut fra de opplysningene man får fra naturen. Det er utrolig hva naturen forteller en om man er observant nok.  ;)

Pumpe eller skje? NEI TAKK!!! Enten kakk eller ingenting. Dessuten er det som å spille et spill og i stedet for å forsøke å finne løsningen selv når man står fast så leser man i "cheat-heftet".   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Eikre:

Hva er egentlig vitsen med å kakke en fisk som har tatt flua? Den tok jo! Altså er det for sent å finne ut hva akkurat den fisken tar. Og ikke alle fiskene tar det samme. I så fall trenger man jo likevel ikke å undersøke noe mer. Det er bare å fiske videre med den samme flua. Løsningen er funnet..................

Kakke en fisk bare for å se hva den har spist? NEI TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spørsmål til Eikre:

Hva er egentlig vitsen med å kakke en fisk som har tatt flua? Den tok jo! Altså er det for sent å finne ut hva akkurat den fisken tar. Og ikke alle fiskene tar det samme. I så fall trenger man jo likevel ikke å undersøke noe mer. Det er bare å fiske videre med den samme flua. Løsningen er funnet..................

Kakke en fisk bare for å se hva den har spist? NEI TAKK!!!

Begge spørsmål har jeg allerede svart på. Men hva er galt med å undersøke en fisk som allerede er kakket? Hva er galt med å ta en og annen fisk? Fisker da ikke bare i Hemsil jeg heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Eikre:

Hva er egentlig vitsen med å kakke en fisk som har tatt flua? Den tok jo! Altså er det for sent å finne ut hva akkurat den fisken tar. Og ikke alle fiskene tar det samme. I så fall trenger man jo likevel ikke å undersøke noe mer. Det er bare å fiske videre med den samme flua. Løsningen er funnet..................

Kakke en fisk bare for å se hva den har spist? NEI TAKK!!!

Begge spørsmål har jeg allerede svart på. Men hva er galt med å undersøke en fisk som allerede er kakket? Hva er galt med å ta en og annen fisk? Fisker da ikke bare i Hemsil jeg heller. ;)

Men ikke hvorfor "svarene" ikke også gjelder for "magepumpe".  Enten vil du vite hva den har spist, eller så vil du ikke vite. Kakker du en fisk for å se på mageinnholdet får du samme svar som når du bruker "magepumpe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spørsmål til Eikre:

Hva er egentlig vitsen med å kakke en fisk som har tatt flua? Den tok jo! Altså er det for sent å finne ut hva akkurat den fisken tar. Og ikke alle fiskene tar det samme. I så fall trenger man jo likevel ikke å undersøke noe mer. Det er bare å fiske videre med den samme flua. Løsningen er funnet..................

Kakke en fisk bare for å se hva den har spist? NEI TAKK!!!

Begge spørsmål har jeg allerede svart på. Men hva er galt med å undersøke en fisk som allerede er kakket? Hva er galt med å ta en og annen fisk? Fisker da ikke bare i Hemsil jeg heller. ;)

Men ikke hvorfor "svarene" ikke også gjelder for "magepumpe".  Enten vil du vite hva den har spist, eller så vil du ikke vite. Kakker du en fisk for å se på mageinnholdet får du samme svar som når du bruker "magepumpe".

Du må ha det i klartekst skjønner jeg. Om en fisk kakkes bør den spises. Og skal den spises så må den vel helst renskes. Og blir den rensket så kan man jo like godt undersøke litt. Bla. fordeling av diverse mat den har puttet i seg. Skal den derimot slippes fri så bør den slippes så uskadd som mulig. En fisk som "gir seg" og havner i håven er sliten og rimelig tom for energi. Hvorfor da tømme magen dens også? Altså fjerne opparbeid fremtidig energi + at den vil bruke enda lenger tid på å ta til seg ny næring. Det kaller ikke jeg å utføre c&r på forsvarlig måte.

Med andre ord undersøker jeg kun mageinnhold på fisk som kakkes. Og kakker jeg en fisk for å se mageinnhold så skal det også kunne forsvares med at den skal brukes som mat og/eller at det allerede er for mange fisk av samme størrelse i vassdraget. Og mageinnholdet kan også bare i sjeldne tilfeller fortelle meg så mye mer enn det naturen allerede har gjort. Om jeg evner å se de opplysningene den har gitt meg da. Det er dog en helt annen sak. En av de få tilfellene er når vi observerer aktiv fisk under vann og vi finner ut lite av hva som skjer. Blir en fisk da tatt av en av oss med f.eks. en streamer og vi alle har slitt med å finne ut hva som skjer så kan det hende den blir mat. Om det da er helt ok at den blir det. Hvis ikke så lever vi fint videre med teorier, prøving og feiling. Og så uskadd fisk som mulig...

Fluefiske er for meg så enkelt som dette: Jeg vil lære mer hele tiden, men jeg vil absolutt ikke vite alt. Og heldigvis er det ikke mulig heller. Ikke for meg i alle fall. Å få fisk på hvert kast hele tiden er "fishing in hell". Da frister golf eller noe annet mer.

Du må gjerne spørre meg videre om det fortsatt er uklart, GeirD. Jeg skal svare så godt jeg kan. Det kan godt hende jeg er noe ulogisk i mine holdninger og svar til både dette og annet, men slik er jeg. :)

PS.

Det verste jeg noen gang har hørt var at noen i VM for mange år tilbake fant ut at hvis de gned knoken hardt mot buken til fisken så spiste den ikke igjen på mange dager. Dette ble gjort for at de som kom etter på sona skulle ha mindre sjanse til å få fisk. Heldigvis var det ingen som fortalte meg hvem det var. Det kunne endt med sykehusopphold for en eller flere av oss. SÅ viktig er ikke hverken VM, EM, NM eller noe annet. Og da er det vel ikke så viktig ellers heller? Pussig nok var det et lag som brått byttet uvanlig mange medlemmer til VM året etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det viktigste med en evt. mageundersøkelse bør vel være å få et innblikk i hva slags mat som finnes i et vann/vassdrag ? Undersøkelser foretas på få små eksemplarer... Magepumpe ? Nei fy pokker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...