Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Godt og høre at noen orker ut etter ørret nå <<l

Selv nyter jeg vinteren på ski.. ;D

Ja, misunnelige på dere som har skiføre utenfor døren, hadde vært utrolig gøy å kombinere skigåing til spennende markavann som akkurat holder ¨på å sprekke opp i sørvendt bukt og solskinn...kvikklunsj/grillings og buzzere etter de fiskene som søker mat til vinterkald kropp.

Vårens vakreste så keg akkurat for meg nå..."Tørrfluelandet 1" eller "fluefiske til fjells" fristet se ikveld med fyr på peisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere snakket om utstyr jeg liker til buzzerfiske.

Det er ikke bre å hive seg ut å vente på at noe skal stramme seg opp i andre enden. :)

Det er en fordel om linene man bruker har lite minne, jeg selv foretrekker "long belly"..eller ihvertfall liner uten for stor klumpdiameter i forhold til runningdelen.

Dels grunnet avdrift i vannet som er større jo høyere diameter, men også grunnet kontakten med så mye av linen som mulig..øke sjansene for å kjenne fisk som er på fluer med stor forsiktighet-og det fiskes som regel svææært sakte, man får ikke muligheten til å bare trekke fisken på.

Jeg digger long bellyer, Sharkskin linen har jeg snakket endel om for noen år siden, den var et råskinn å kjenne fisken på, der den lå halvveis nedi vannfilmen snarere enn oppå.

HAr også etterhvert lært meg å sette pris på "gamle vasstrukne" flyteliner som raskt synker under noen cm- liten meter av tuppen- disse gir fenomenal kontakt.

Gode høytflytende liner med lite minne er EikreFly sin long belly, smidig, lite minne og rett og slett fin til dette bruket.

Aller best har jeg likt intermediate tip linen Wulff Predator, med sine ca 10' intermediate til.

Og så kommer , for meg, den desiderte råeste buzzer linen jeg vil fiske med fremover;

Kliss nye " Mkb Design" i flyt/intermediate.

Mikael Blomberg, du har designet en drømmeline til alt subsurface bruk- garantert en hit.

Denne linen ga meg en veldig rolig og langkastende effekt, med de nydeligste overslag med både lette og tyngre fluer jeg testet demolinen med.

Rett og slett vanskelig å beskrive hvor deilig lett og likefullt pounch jeg opplevde.

Visste du kunne kaste laaangt, utrolig fasinerende at du har tenkt på slike som" fisker med flue" også :)

Lavt minne- nydelig lyseblå farge (lav visibilitet med himmel som bakgrunn, smart- og sikkert funksjonelt i forhold til gli egenskapene i linen), og ca 13 meter "slank" klump og veldig fin tykkelse på runninglinen.

Også et forhold dere sikkert har tenkt grundig på i forhold til at ikke kastene skal være "ferdigutrullet/utladet" for tidlig grunnet lav runningline diameter.

En nybegynner vil sikkert ikke oppleve "skuddeffekten"(ikke jeg heller..he-he)..med den går langt gang på gang.

Nydelig overslag-

Pokker, nesten synd at slike som Staffan Lindstrøm ikke buzzer-han hadde kledd seg med denne linen, snøret skoene med den, spist den-..stod faktisk å tenkte på Staffans utrolig rolige og behagelige kastestil når jeg idag var i vann, iskaldt vann (sjø med slush i)

med fare for å virke for skrytende og "kjøpt og betalt"- må jeg bare henvise til alle andre linemodeller jeg digger og har skrytt av til sitt bruk.

Denne går rett på øverste hylle- predator er av snellen den stod på, vær så snill Mikael;kan jeg beholde den...ihvertfall nå etter disse fagre ord??:-):-)

Jeg kjøper meg slik i #5 og #6 okke som...bare jeg vet hvor man skal henvende seg etterhvert- håper mer info kommer etterhvert.

Takk for våre nordiske lineutviklere/designere- er sikker på at vi har de beste i hele verden :)

Takk for at du satte meg på sporet, vel diskret riktignok, Bjorni. <<l

Det var ingen grunn til å smile antydende, her er det bare å juble- dette blir en hit.

Vannkastingsegenskapene gidder jeg ikke engang nevne- enten er stangen min blitt vesentlig bedre siden sist- eller så gjør denne linen en FENOMENAL jobb selv.

Altså; Buzzerfiske og alt annet "rett under ytan" fiske anbefaler jeg de fleste- nei; alle!!, å prøve denne linen når tilgjengelig på markedet.

Eller rekefiske/børstemark- alt annet knask servert "non spook" i klar sjø.

Liker den 15' lange intermediate tippen, gir god kontakt og lite avdrift i lei sidevind grunnet en del av linen som ligger rett under overflate istedetfor ligge å blåse avgårde på toppen.

Helt rett og minnefri overgang fra flyt til intermediate gir ypperste kontakt på blikkstille vann.

Lange kast, fabelaktig kontakt, lette og positive presentasjoner- jepp, der har dere linen i kortversjon :)

Skal bli spennende å prøve #4 flyt jeg har liggende i en demokveil også....og der er jeg allerede bortskjemt med de aller beste fra før- både Guidelines og EikreFlylines....kan dere ikke bare slå dere sammen og kalle dere "Scaninavian Flylines"? :)

Vet om noen som garantert skulle ønske de hadde en slik line til sommeren;

VM laget som skal prestere på hjemmebane, hver fisk teller- hvis dere våger reise avdårde uten anskaffe dere denne linen; Shame on you- her har dere en force på konkurentene- lover!!!

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og du kan fette inn fluelinens tupp...så ser du når den blir dradd rolig under.

Men helt klart er tørrfluetrikset enklest dersom man fisker med mindre grad av "kontakt" med flueline/fortomsstrekk. For det er nemlig med buzzerfiske som ved realt nymfefiske- god kontakt og riktig fortomslengde er noe man må bruke litt tid på for å finne optimalt i forhold til antall fluer/tyngde- og ikke minst forhold i vannet.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så utrolig deilig...da er vi igang igjen, denne gang forhåpentlig uten avbrudd til langt utpå høsten.

Isen gikk nylig fra en del vann, og samtlige vann ble en herlig aprilsnarr- isfrie 1 april...ihvertfall de vann vi besøker hyppigst.

Søndag var det en kort formiddagstur med noen gode venner...de fikk hver sin fin brunørret- jeg ingen...men det gjorde godt å se at flueboksen min kan brukes til noe og at begrepet "saaaakte" har nådd inn :)

Fikk deilig melding fra Christian når jeg var til fjells mandag med unger og ski..at regnbuene atter en gang har begynt å spise buzzere...selv om jeg var misunnelig i høyfjellet :-\

At tidligere kjenninger fra Fluefiskesiden også var opptatt av å søke regnbuen i sørvendte bukter på den klare dagen er jo en slags bekreftelse på at "antennene" er på plass i forhold til fiske :)

Og igår var jeg så heldig å møte en hyggelig kar fra sidene her, Arild...vi fisket og fisket begge to i et par-tre timer...uten hell..kjente bare en fisk...skjønner jo at ting ikke er helt påskrudd enda.

Så idag var det påan igjen med Christian som selskap- det var en skikkelig flott formiddag i steikende sol.

Vanskelig, men "MKB sink tip" og 3 buzzere på...ytterste noe vektet for å få ting ned ga lite utslag...men beholdt håpet, og fikk til slutt 2 stk som tok langt ute og relativt dypt.

Var lenge siden denne "ørretpåsugingen" følelsen hadde vært i nærheten, men utrolig deilig å se den minnefrie linen stamme seg samtidig som jeg følte hva som skjedde.

Og mygg på panseret av bilen..gir jo bare et løft; vi er på gang- nu skjer det fremover :)

Stig

post-1338-1394989557793_thumb.jpg

post-1338-13949895578555_thumb.jpg

post-1338-13949895578854_thumb.jpg

post-1338-13949895579404_thumb.jpg

post-1338-13949895579943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er vel is på alle vann hos dere enda Bjørni?

Var nydelig dag idag, selv om jeg ikke fikk noen idag, men å se Stig i aksjon med dette fisket er en ren førnøyelse , kan bare lene seg godt tilbake i lyngen med kaffe å nyte.. Makan så han svinger stangen med disse fluene og denne tidelig vårfiske teknikken :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se at vann begynner å åpne seg nok en gang! :D

Stig: Hva heter den Orvis snellen som ligger øverst der? Snasen sexy liten sak!

Tar gjerne i mot et tips eller to om hvor man finner regnbue.. Temmelig fasinert av arten, men sliter liksom med å finne vann med fiskusen i.. !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he..gi deg Bjorni...sååå ung og nytrent ser jeg da ikke ut :)

Mack: Det er èn ting å finne vann med disse buene, en verre ting er å finne buene i vannet om du visste de var der, og blir de tydelig færre og færre og særere og særere å fange.

men CR er liksom blitt buegutten nr èn i traktene :)

Husker når jeg fant dette vannet...visste ca i fylket, men slet med å få det servert som først avtalt av de "kjente"...ville tydelig besøke mine godplasser først- men så fant jeg det nå ved en tilfeldighet...og siden den gang har det frydet meg hvor mye gøy vi har hatt det der men unnlatt å skrive om det...og heller fokusert på brunørreten som jo er mer utbredt...og langt enklere å få - sikkert fordi de er flere :)

Ja, orvis Battenkill Bar stock- "back to basic" er en fin match på mine Winstons...og hardyen er gøy lyd på også :)

men kun etter overgang til ordentlig minnefrie liner ville jeg anbefale slik snellediameter- type EikreFly evolo og MKB Distance Presetation har ingen problemer med å ligge snorrett selv i laldt vann etter å ha ligget på snellen.

Og her er hele gåten på fisket; DET MÅ VÆRE KONTAKT- spesielt på stor forsiktig fisk, og enda verre på liten forsiktig fisk.

Når større fisk tar aggresivt/bestemt- kunne telefonledningen (for de av dere som husker slik sak :))

Men vrien mange ganger uten god kontakt.

Får vel finne frem bellyen snart- har date med storfisk hvert øyeblikk nå- på mygg- mao mye gøy fremover og da med brunørret på programmet :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he..det gjør du rett i :)

Husk; nå forventer vi plutselig rapport :)

Var ute en bitteliten tur inni skauen like ved hjemmet...hadde håpet på isfrie forhold..det var heldigvis åpning nok til å begrense mitt fiske...måtte fokusere på det som var å fokusere på av åpning, men det var i grunnen greit nok fordi hvis jeg så vak, så var det akkurat i dette vinduet- og hele 4 vak ble sett.

Ett av de rakk jeg kaste mot- med buzzere- tenkte fisken nok ville ta selv om den akkurat hadde tatt tørt- og det gjorde den idet fluene sank roooolig, og når jeg strammet opp for å begynne hjemtrekket/rullingen satt fisken.

vel 6 hekto og sint som bare det- virkelig gøy.

Kjente i alt 4 lugg/påsug som jeg ikke klarte kroke..irriterende fordi det føltes solid et par av dem.

Men ingen anelse om det var den lille opphengeren jeg fikk fisken på de andre var ute etter..så ingen fasit akkurat.

Annet enn at det er smart å kaste buzzere over vakende fisk når den er der, istedet for begynne plundre med å skifte til tørt- da kan fisken i mellomtid være long gone.

4 usle og svært sporadiske vak på forskjellige steder ga meg ikke inntrykk av at å fiske tørt ville gitt større utbytte.

Men det vet en jo egentlig aldri- hadde vært gøy med årets første på tørt- men akkurat det betyr mindre, kommer flere dager :)

Men ser ut til at vi fortsatt har mye nordlige vinder i vente- det er bare å nyte solen, så kommer fisken etterhvert :)

Stig

post-1338-13949895582504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe The Stig !!! <<l

Regner med at du må holde deg hjemme i helga,siden du fisker "hele uka". ;D

Eller,kanskje vi sees der ute i vest? :)

Arne : Gi nå beng i de snellene og kom deg ut og buzz ! ;D

Åhja !

Var ute på årets første bomtur(nesten)søndag(der ja !!!),men du verden så deilig med åpent vann!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja..veldig lovende at det sprekker helt opp etterhvert her ute hos oss også...selv inni skauen :)

Rakk å stå på en stein i gjørmebunn i 1,5 time idag ettermiddag..ser veeeldig sporadisk vaking- et vak her, så 2 minutter seinere 20 meter bort...slik var det meget frustrerende.

Begynte med tørt- ga opp raskt...mistet liksom troen med luft temp og iskald vind som virvlet hit og dit- ikke optimalt- følte meg "ikke på ballen" i det hele tatt.

Fisket int tip line og tre buzzere..lenge uten antydning til napp..også dypt ned.

Så slo det meg at hvis jeg skulle ha en eller to av denne/disse fiskene som sèg rolig rundt i området- så burde jeg kanskje ikke fiske for dypt under dem- for der nede virket det ikke å være noen slektninger.

Jeg ville prøve lette små buzzere høyt....fikk kastet i nærheten av et vak- bare forsiktig strammet opp fortom og line--så ser jeg fortom strekke seg rolig- jeg løfter rolig på stangen....fisken er ikke på...jeg får kontakt med line og fortom igjen- en slags slow motion film ser jeg det for en rolig oppstramming av fortom igjen og da drar jeg et lengre og rolig sideveis tilslag, da satt den :)...phuuu...for denne satt langt inne idag.

Og føler mer "lucky strike" enn "kodeknekking"- og ikke var fisken stor heller (ikke i forhold til kodeknekker leksikonet ihvertfall :)).

Men idag var 3-4 hekto bare bonus- makan til dårlig ballfølelse er det lenge siden jeg har hatt :-\

Oppløftende likevel å se min tørre utpå vannet blant andre tørre- og at noe overflateaktivitet foregår :)

post-1338-13949895618463_thumb.jpg

post-1338-13949895618975_thumb.jpg

post-1338-13949895619614_thumb.jpg

post-1338-13949895619934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...