Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Herlig Stig :) var passe misunnelig når meldingen om fisketur tikket inn på jobben.. Men herlig film du snekkret sammen:) Syntes du viser veldig godt hvordan dette fisket utføres, med lure tips underveis... Gleder meg til ny uke og nye fisketurer...

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du likte den Bjørn :)

Er noe eget med "siget" gjennom vannet som man nesten skulle miste troen på...men må presisere at selve inntrekk- eller rettere sagt mangel på sådan- er viktigere enn fluemønstre/fargekombinasjoner etc.

Skal man finne ut hva som virkelig er i skuddet hva angår farger/str osv, så må man oppsøke steder der man vet fisketettheten er stor, og hvis 9 av 10 fisk velger en av fluene også etter at man skiftet dens possisjon i oppsettet - kan man anta at det var en foretrukken farge/str kombi :)

Slikt sted skal oppsøkes snarest- gjerne en times tid imorgen

èn liten er bedre enn ingen store Willy :), selv om større fisk oftest får bedre respons :P

Grattis med buzzerfisk...er overrasket over at du ikke gleder deg mer, det er verre å kjenne de små enn de store :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mongodeilig å se åpent vann!!

Kanonkjekk film Stig. Ser så uanstrengt ut når du står og kaster. Herlig :)

Her i Fana er det is på vannene enda.. Men bare vent!! ;)

Når man mudder fortommen, er den da søppel til å bruke som tørrflueoppsett i fremtiden da eller kan man rengjøre denne?

Noen som vet hvor man får kjøpt små små buzzere? Har vel fra str 14 og større.. Men ikke mindre, noe jeg tror jeg bør ha i boksen fremover..!?

Hvilke str bruker dere nå tidlig om våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CR; Ja, du vet jo at vi snart er igang med skikkelig buzzerfiske..nå er det liksom "den ene"..gleder meg til de bare går å suller etter fjærmygg i alle stadier, nå virker det som fisken liker mudderbunn å grave hodet ned i igjen- det var visst ikke helt vår enda oppdaget de :-\

Fint du fikk kløe i armen Rune :)

Mack; Skal jeg sende deg en PM mon tro, med gode fiskevann?

Men da må du ikke si det videre til "Mr Think He Owns them all" ;D

Vi truer ikka akkurat bestanden ser det ut som..he-he.

Nå er jo småelver jeg fisker godt besøkt etterhvert...ikke akkurat truet bestand der heller, og har du fått nyss i slike intime plasser så kan vel vidåpne vann være greit for deg å få kunnskap om også ;)

Skal også gjøre som i Ekso, invitere til et vannfisketreff- bare for å ha en hyggelig dag sammen. Husk at

det tidlige fisket vi utfører nå- kommer tilbake på høsten igjen...da gjerne med andre fluemønstre også- men taktikk og metode er mye samme :)

Vi burde treffes en haug med likesinnede, så kan vi kose oss med "no secrets" fiske der det er plass til alle- begynne nord og jobbe oss sørover :-X;)

De fleste som bor i Bergenstraktene og ønsker lære mer om dette hadde vært gøy å treffe :)

Fluestr varierer mye MAck, nå for tiden trenger de ikke være bitte små...viktigere når det begynner vakfest- da kan str være 14-18 fremfor str 10-14.

Mud er bare er tilføringsmiddel, for å få tørr fortom til å bryte vannfilm litt raskere, ta bort litt refleksjon.

Går av etter bruk, derfor gjentar jeg oftest når linen har lagt ubrukt på land en stund.

Kan også bare stryke noe vannvegetasjon/gress/ leire over fortom- samme effekt.

Bruker det egentlig utelukkende når helt blikkstill på vann...når ting ikke kommer lett gjennom....slike forhold du  ofte ser vaking under. Fjærmygg henger i/under vannfilm de ikke klarer lett bryte gjennom...

Skal prøve å få fisket seinere idag, da skal jeg på et av mine mest brukte vann opp gjennom, fisketetthet relativ stor- her får jeg ofte mer idèer om hva som foretrekkes. Hvis som ifjor, så skal en relativ stor buzzer bli grei å ha :)

fiskemetode viktigere enn eksakt str/detaljer

Det er uanstrengt å kaste en Winston B3X #5 9'6 (PERFEKT TIL DETTE FISKET)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare med gleden over fangsten(det vet du jo ;) ).Holdt på å lage mat,hadde lite tid,ville bare sende liten rapport. :)

Egentlig var gleden over det første nappet(den jeg ikke kroket) enda større,deilig å kjenne liv igjen etter en uvanlig vestlandsvinter. :D

Nå har jeg fått sett videoen også: Herlig ! <<l

Merk dere inntrekket !Mer/fortere det ikke være.

Tenkte litt på det selv da jeg buzzet dem inn på kvelden: Jeg er en jævel på tålemod. ;D

Nå må jeg surre sammen 2-3 buzzere,som muligens skal i bruk om ikke alt for lenge : Til det iskalde vannet : Type : Litt bling. 8)

Mack : Er åpent vann i Fana. <<l

Tillegg til The Stig. Var en snartur innom Kortlinebekken i går.Sikkert iskaldt vann,men litt mer enn for en og to uker siden og så godt som helt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du finner åpne vann sørpå også Willy...med mat i kroppen og mye tålmod så er jo alt i boks for god buzzerrulling modus :)

Fint du også likte videosnutten...tempoet er og blir viktigt!!!

Blir som Kortline fiske...detaljer og hastighet- fisken finner jo som regel ut av resten :)

Idag er det fenomenalt overskyet/vekslende fiskevær- kanskje en idè å komme seg ut av soveposen- og hoppe i vaderne :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye flott inspirasjon Stig, både med bilder og ikke minst filmer!

Så for meg at det var minimini størrelse som gjaldt på denne tiden av året.

Godt å se på filmen hvor SAKTE det faktisk skal fiskes.. Ser at jeg tydeligvis har holdt 3 ganger så raskt tempo, så her lærer jeg en god del.

Det med mud har jeg aldri forsøkt, så det er nok noe å ha i lommen fremover da gjerne.

Det med et treff i Bergensområdet hørtes absolutt ikke dumt ut! Ser frem til dette om det blir realisert :)

Har vel ikke fått nyss i så alt for mange intime plasser. Eneste intime plass/elv er i nærområdet mitt (500m fra meg) og den har jeg ikke blitt fortalt av noen heller :)

Willy: Nei, det tror jeg ikke på.. ;)

Eneste jeg har sett er en liten råk i Nesttunvannet, og her er det vanskelig tilkomst med mye myr rundt hele vannet, så her har jeg fisket lite/aldri.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjorni, fint at det vises...det er det jeg har prøvd å få frem..men skal bli enda flinkere å redigere for severdighetens skyld...

Men; stemning sammen med noe "viuselt" informativt, annet enn bare fangsten er jeg opptatt av å prøve formidle, selv om det er vanskelig med et kamera uten zoom festet på hode :)

Det fine er at min munndiarè ikke kommer frem :) :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk ikke "fisketid" idag, jo en halvtime under barnetv tider, mye snø og èn fisk..ufyselig og litt seint på dag tror jeg.

Var veldig grumsete vann, mange vann har dårlig farge nå.

Gleder meg til å lese rapporter fra vestkantfiskerne- var visst trangt i gresskanten der ute idag :)

Kjekt det, at det kribler i lyngen :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har sesongen kommet seg i gang for min del også. Klokken 12 luftet C.R. ideen om å stikke vestover å sjekke hvordan bettet var i vannene litt nærmere Bergen. Planene eskalerte fort da vi så at det blåste god på plassene vi egentlig hadde tenkt oss ut, så vi rullet like så godt de 15minuttene ekstra det tar til det beryktete "Buevannet".

Da vi ankom så vi at lyngen var pyntet med en stykk Willy. Det så ut som han koste seg der han satt, og livet så rett og slett bedagelig ut for den karen. Han satt nok å ventet på bedre tider, for vinden var frisk i kastene og kald i tempen.

Vi rigget kjapt, og konstanterte like kjapt at fortomsmateriale mitt var råttent, som i pill råttent. Heldigvis hadde Christian 100metersspoler, og jeg fikk låne nok til å rigge mitt buzzer-sett med 3 fluer. En oliven, en svart med rød ribbing, og en grå med lilla bling.

Første kastet leverte årets første fisk, og skuldrene sank drastisk. Det skal også sies at forventningene steg like mye... Så stilnet det! Vinden tok seg opp, og endebuzzere tilbrakte mer tid i lyngen bak meg enn i vannet. Det ble så kjønslig at Willy måtte ty til en ekstra genser, og i samme slengen tok vi en lang og koselig prat.

Ved endt prat kom Arild. Akkuratt i tide for å seg meg lande min andre fisk. Samme størrelse som den første.

Det er en helt magisk følelse å kjenne fisken "suge" seg på buzzerene!

Fiskene la begge sin elsk på en svart buzzer med rød ribbing og orange cheeks. Kurvet krok i størrelse 14.

Sesongen er i gang, dere!

post-5273-13949895634081_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Heldiggriser!!! <<l

Unner og misunner dere. Gleder meg også til buzzerfisket, men dessverre er blå swix aktuelt til mer enn som dubbingvoks her i traktene.

Det er én ting jeg lurer på, Stig. Vel, mange ting egentlig. Kanskje lurer jeg på alle ting når jeg tenker meg om. Eller forsøker å tenke... Ehhh, hvor var jeg?.......... Jo, det var det:

Jeg leser om tempo, størrelse osv., men hvordan tenker du farger, Stig?

Eksakt likt insektet? Justeringer i forhold til tid på døgnet, lyset, dybde, bunnvegetasjon, vannkvalitet, klekkingsfase, fiskeslag, fiskealder, ukedag eller humøret til dama på Shell? Eller er farge mindre viktig?

Spurte jeg om noe som dere har gått gjennom godt nok allerede så beklager jeg stort og håper på en link. Henger noe etter i timen her serru. Har ikke fått lest en brøkdel av hva jeg burde denne vinteren. Ikke denne vinteren heller...  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser om tempo, størrelse osv., men hvordan tenker du farger, Stig?

Eksakt likt insektet? Justeringer i forhold til tid på døgnet, lyset, dybde, bunnvegetasjon, vannkvalitet, klekkingsfase, fiskeslag, fiskealder, ukedag eller humøret til dama på Shell? Eller er farge mindre viktig?

Foreslår å løfte dette teamet over i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggriser! Her i området er det fortsatt kaldt og pilketilstander i vanna, derfor er det deilig å lese slike innlegg.

Synes det er moro at dere også deler teknikk og hvilke buzzere som fungerer best (str, farge osv.), det liker jeg!

Venter bare på ny oppdatering... Får binde opp noen buzzere så lenge og drikke kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg leser om tempo, størrelse osv., men hvordan tenker du farger, Stig?

Eksakt likt insektet? Justeringer i forhold til tid på døgnet, lyset, dybde, bunnvegetasjon, vannkvalitet, klekkingsfase, fiskeslag, fiskealder, ukedag eller humøret til dama på Shell? Eller er farge mindre viktig?

Foreslår å løfte dette teamet over i en egen tråd.

Ok, men tenkte kun for buzzerfisket. Og da altså bare kort om hvilke tanker som avgjør valg av farge®.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig levert og grattis med årets første GoneFishing... :) :)

Ja, Erik, dette er tanker jeg gjør meg hver gang jeg tar frem boksen med fluer i...og valget faller nesten alltid på de jeg har troen på der og da...mye basert på Shell damens humør :)

Generelt liker jeg at mine fluer har en oransje eller røde cheeks.

Aller helst mørkere tonet kropp med litt uthevet thorax (generell fasong utheving)

Og gjerne ribbet/segmentert med en lysere del mor det mørke.

Og denne tiden er litt spesiell...nå virker det mer å provosere/utpeke seg enn nøyaktig imitasjon...hvilket er sjelden jeg bruker likevel.

Seinere på sesongen er olivne innslag mer attraktive ser det ut som...og ikke glemme røde buzzere nære bunn(type bloodworms)

En kjennsgjerning om at "oransje kveldslys" ofte får bedre frem det "oransje preg" i litt oransje cheek buzzere...men jeg fisker så lite om kvelden at jeg ikke bryr meg nevneverdig om det.

Og nå så pass dypt at ikke vet nøyaktig viktighet av farger og lysets påvirkning.

Generelt med buzzere, som andre fluer, liker jeg litt kontraster ;)

Synest forøvrig Terje sin buzzer hørtes fin ut ;)

Her har du kanskje noen preferanser selv Erik, og da er det bare å hoppe på karusellen vet du:-)

Så slipper vi slik "kastetråd" der vi besvarer spørsmål med spørsmål.

Egentlig er det jo slike tråder som dette både du og Pål bør skinne...i kapp med oss andre :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dette gøy ut;

Buzzerstyle fiskekurs/treff

søn 5 mai

Sted; fåes på PM

oppmøte; fåes på PM

Pakkedetaljer fåes på PM.

Den mest favorisert fiskeline til slik "subsurface" fiske tilbys inkl i pakken.

Begrenset plass; 10 stk

Her leveres alle godbitene ut, hjelper deg med "riktigere oppsett"/fortomslengder etc

Fisketeknikker

Og ikke minst; hvor og når

Gode fiskevann for seinere turer også vil selvsagt inngå i denne pakken :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tusen takk for et meget godt og utfyllende svar, Stig!  <<l

Jeg må se an tiden litt før jeg kan engasjere meg like mye som jeg skulle ønske. I mellomtiden koser jeg med å lese det dere skriver. Mye å lære der ja.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med  <<l

Blir knall å treffe andre likesinnede og det blir vel det gitt et og annet tips som man må sverge på å ta med seg i graven ;D

Notert Petter :)

Det er helt rett , det er faktisk slik, det dukker nok opp noen "skitne triks" :)

..men det er full ærlighet rundt mine egne erfaringer jeg deler, og "opphavsmenn" til hvordan jeg fikk kunnskap deles villig videre.

Navn som både Erik, Pål, Olav Syversbråten, Rune Stokkebekk, Stein Solberg, Frank Pedersen, John Kaasa, og mange flere blant våre egne kommer jeg sikkert innpå :)

det er slikt "kurs" handler om, å "sammenfatte litteratur anvendt i praksis" :)

Jeg gleder meg minst like mye til dette som Kortlinekursene...har hatt slikt stillevannsfiske kurs før, og det var rimelig gøy..selv om vi ikke traff den ultimate buzzertid :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...