Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

He-he, fint du ser det slik Willy..

Nei, er nok bare ned til #5 den linen med intermediate tip linen.

jeg bruker den til og med på #4 stenger...siden det ofte er i kombinasjon med korte kast likevel..du vet i dagens stang/line marked kan man fint bruke mye om hverandre...jeg brukte til og med Wulff Predator #5 på #3 stang ifjor til nært tidligfiske :)

Ypperlig på din Fluvius og evt din Stealth..og rå på min venator #4 9'6 og B3X #5 9'6...allsidighet og ikke begrense seg..er som i fisket mitt :)

Kanskje vi skal ha eget kurs om slikt også :), men der trenger du ikke være med, for dette vet du også mye om ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Isen er stort sett borte på mine lokale vann. Etter å ha jobbet meg gjennom Buzzer-tråden, la jeg på sedvanlig vis all erfaring og opparbeidet lærdom til side. Tok årets første tur idag, med smekre Buzzere i boksen. Etter en drøy time med saaaakte Buzzing uten resultat, begynte tvilen å melde seg. Det hjalp heller ikke på selvtilliten at det florerte med sugende vak i de deler av vannet der jeg ikke kunne slippe til. Prøve tørt, kanskje? Det var ingen tvil om at det var myggklekking. Redningen ble like enkel som selvfølgelig: Hareørenymfe av den gamle typen. Str 18. Bestemte, korte rykk.

PANG!!

O' Herre, hvorfor tvilte jeg?

Godt nymfeår!ta5enu8a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen er stort sett borte på mine lokale vann. Etter å ha jobbet meg gjennom Buzzer-tråden, la jeg på sedvanlig vis all erfaring og opparbeidet lærdom til side. Tok årets første tur idag, med smekre Buzzere i boksen. Etter en drøy time med saaaakte Buzzing uten resultat, begynte tvilen å melde seg. Det hjalp heller ikke på selvtilliten at det florerte med sugende vak i de deler av vannet der jeg ikke kunne slippe til. Prøve tørt, kanskje? Det var ingen tvil om at det var myggklekking. Redningen ble like enkel som selvfølgelig: Hareørenymfe av den gamle typen. Str 18. Bestemte, korte rykk.

PANG!!

O' Herre, hvorfor tvilte jeg?

Godt nymfeår!ta5enu8a.jpg

<<l

Vel Stig.

For en som ofte går ned på snørevekten,så var tanken å at det ikke skulle bli for tungt,men når man,som i helgen vil under overflaten pga.vinden (brukte forøvrig Presentation#5 til 4M'en,noe som fungerte utmerket i vinden),så er det ikke avskrekkende med femmerrliner,skjærer nok bedre igjennom. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant Willy

Goliat; kjempe...du må huske at en nuppete hareørenymfe er noe eget..fungerer selvsagt til sin tid, og nesten ALLTID...kanskje :)

Og vi andre har da heller aldri tvilt på den effekten.

jeg er likevel overbevist om at vår herre skapte buzzere for det vi opplevde idag, dvs nesten helt klin tørre buzzere :)

Vi begynte midt på...fisket lenge uten tegn til liv før CR mistet en riktig fin og staselig aure...når vi satt å spiste lunsj i den gud bedre så deilige vårsolen dukket en kjenning opp...han satt midt i smørøyet en stund, som vi hadde beveget oss bort fra, amme spoten CR hadde mistet sin "årets desiderte" fisk foreløpig.

Satte på to bitte små klekkere å la "oppstrøms" mot vinden nære lang..flere små fisk hadde vaket hist og pist i den deilige tørrfluebrisen som nå gjorde ting enklere....fikk to til å ta, men mistet begge.

CR var aldri "helt på ball" etter tapet av den fine fisken sin...

Vi besluttet å følge planen sørover...erfaringsmessig pleier vi søke nordover, men sørpå er det rikelig med fine små idylliske vann med riktig fin fisk i..."var de også åpne" undret vi.

JAda..vi kom til vakfest...vi var helt blåst av banen med all aktiviteten vi så...perfekt vind som gjorde det meget interessant å sjøsette bellyer og bare følge med i vinden som fôret fisken med mat...jeg rakk uti før CR...fikk meg to skikkelig fine aurer, den største krysset 7 hektoen, den andre litt mindre...men heftig gøy å kaste ut Stokkebekk klekker som gjorde stor stas blant "havgapsmyggen" som begeistret fisken...et par bom tilslag også.

Alt var så enkelt som forutsigbart tørrfluefiske kan bli :)

Årets to første på tørt reddet i håv :) :)

Så stilnet det etter ca 10 min...CR var fortsatt ikke på ball..he-he, synest litt synd på ham..det døde helt ut.

Han rakk å tryne skikkelig på vei ut av belly..synd jeg ikke fikk opp kamera i tide..men han ble våt- har sagt det før og sier det igjen; å gå fremlengs med svømmeføtter i gjørmebunn er ikke smart :) :)

Alt i alt oppløftende...fisken er på gang, men man trenger forhold...fikk nada på "synke buzzere" idag..hmmmm..akkurat som om fisken ventet på noe...og bare det.

Mulig jeg skulle prøvd hareøre trikset, men da måtte jeg startet ny tråd- det gidder jeg ikke nå :) :)

post-1338-1394989568882_thumb.jpg

post-1338-13949895689415_thumb.jpg

post-1338-13949895689907_thumb.jpg

post-1338-13949895690411_thumb.jpg

post-1338-13949895690888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Stig, sesongen er definitivt i full gang. Flott rapport fra fiske ved kysten. Igår var det blikkstille og til tider hektisk vaking. Med belly hadde tørrfluene kommet på plass. Det var forresten ganske rikelig med insekter på overflaten. Formodentlig mygg.

Hareøre-tråd står vi overi denne omgang 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med første på tørt for året! Det så rimelig kaldt ut!?

Veldig artig med alle bildene du klarer å ta for hver tur du legger ut.

Gjør det litt lettere å få bedre inntrykk av opplevelsen enn bare ord. 1000 ord og 1 bilde bla bla bla.. :P

KAnon rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere synest bilder er greit å ha med...det er "halve rapporten" det...må være bilder ved ethvert innlegg synest jeg...og videosnutt burde også ligge ved her...men av hensyn til den sinte dama  "sitt vann".

Vel er vi striler selv...men Fjell striler..eller Sundstriler snakker jo plutselig mye grovere enn oss selv skjønte vi :(

Kommer mer...snart, kanskje allerede fra nordlige strøk idag...nei, nå er det ut på tur igjen, bakvaktsuke på jobben gjør slikt mulig :) :) (ja, er heldig :))

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en fin dag men ikke helt den store for min del, miste fisk av størrelsen jeg mistet på Vidda for 2 år siden.. Så komme for seint igang , festen var over og ingen kake igjen :) Var det vel like greit å toppe hele driten med å ta årets første bad :)

Ja det var noe frisk badetemperatur , skjønner godt at fisken ikke er helt på ball enda :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen igår gikk med til jobb- ble tilkalt- men når fjelltur med ski og kvikklunsj ble skiftet ut med fiskestang for en dag, var det liksom helt ok :)

Fortsatt litt hektisk fiske idag når jobb krever at jeg holder meg i nærheten...tok ingen sjanser og avbrøt fisket etter to timer i belly- ville ikke sitte stuck i fredagsrush på broen tilbake til jobben.

Hvilken deilig time med god vakaktivitet jeg hadde :)

neste timen var alt hermetisk lukket- nesten...

Silkeføre på fjellet liker vi, likeså i vannet, slik føltes det når jeg startet...bare å sette på en tørr mygg å harve dem inn tenkte jeg...hmm...røk èn, mistet en på tilslag..så begynte de å sitte.

Fikk til slutt 4 stk fine kystørreter...største vel 6 hekto- og hadde i tillegg "Årets take"...fikk det på film heldgivis..dritgøy- fisken bare skavalpet sidelengs i lufta flere ganger..rene jojo'en :)

Ikke mye info annet enn tørr myggklekker  :)om forleden dag funket..spesielt når jeg fant ut at fisken ikke gikk mot vinden...solen stod nemlig i den retningen ;)..den vaket "med vinden" med solen i ryggen...bombe :)

Derfor prøvde jeg legge ut fluen litt "nedstrøms" for hvor jeg så vak..liksom legge den i ruten til fisken..det var ihvertfall teorien- funket sånn passe :)

Men langt ifra enkelt når vinden ga seg...da var det "jackpot" fiske igjen..surre rundt..kaste dit og hit og tilbake- litt kjedelig egentlig.

men dritkult med litt tørrfluebris, da virker alt mer "silkeføre aktig" :)

Faktum er at nå har jeg hatt deilige to nye timer ifra belly med 4 nye flotte tørrfluefangede fisk på mygg, våren nærmer seg føler jeg , ihvertfall når jeg så en vepsliknende sak som også var blåst på vannet..:-)

Ha en strålende fiskehelg folkens..kanskje noen av oss treffes :)

post-1338-13949895698217_thumb.jpg

post-1338-13949895698717_thumb.jpg

post-1338-13949895699207_thumb.jpg

post-1338-13949895699928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen har vært på NZ Stig og spyr nok av alle småfiskene dere tar opp av vannet. Han har nok blitt skikkelig høy på pæra den karen. Men, det går nok over når vanna i nærmiljøet hans åpner seg en gang i slutten av mai.  ;D ;D

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen har vært på NZ Stig og spyr nok av alle småfiskene dere tar opp av vannet. Han har nok blitt skikkelig høy på pæra den karen. Men, det går nok over når vanna i nærmiljøet hans åpner seg en gang i slutten av mai.  ;D ;D

:)

bjorni

Skjønner småfiskene vi er heldige å boltre oss med er litt i overkant nå for mange som enda sliter med vinter.

Kjipt- og således beklager jeg på det sterkeste...men sannheten må frem okke som :)

Jeg har nemlig ingen deilige NZ minner fra vinteren å mimre over...bare kulde og elendighet, derfor ekstra kos nå som vi endelig har noe isfritt

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he...når du skrev det innlegget igår Bjorni..var jeg på vei ut døren for to timer i godt selskap..med videokamera "ON"..her er vår lille kveldstur før uværet satte inn :)

Håper det gir litt mer kløe:-)

Ikke mange fisk, to stk på land..Christian var borti noen til og mistet ihvertfall èn før håving...han drakk ikke pils..hmmm skjerpings :)

Fangstflue var helt i takt med tiden...lav kveldssol, "orange cheek" sort buzzer med sølvrib..krok 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det går an å koze seg litt i Bergen også.....

<<l <<l

bjorni

Ja, bittelittegrann en sjelden gang...ihvertfall nå når jeg har fått litt orden på magen igjen..øl, sterk mat og annet rask har gitt vonde i lang tid, nå myyye bedre..reine gladlaksen igjen.

Men danseskoene er satt på hylla :)

Her er noen bilder av helt simple men akk så gode fluer..ikke noe hokus pokus...men de har noen basis ting jeg liker; Litt "synkeeffekt" med glassbeadsene Stokkebekken introduserte for meg og øvrigheten  <<l

Og 1,5 mm lys lilla tungsten beads fra smartingen i Hemsedal <<l

resten er beint frem cheeks med enten Maarudposetrikset til Stokkebekk, eller biots, eller annet med fin oransje farge (hvis det er ønskelig).

Og tynn ribb...gjerne kobber eller sølv liker jeg godt (fisken også)

Krok 16 og 12 på bildene.

Har man ikke kurvet krok..gjør som jeg her; Bøy den forsiktig på midten av kroken..synest buzzerne blir penere slik..mulig unødvendig, men i hodet mitt nødvendig; ergo nødvendig :)..ellers så gjør jeg ikke som jeg skal, nemlig fiske dem riktig. Og selve fiskingen er omtrent hele 99,99% viktig trur eg :)

Og tro er viktig!!

Andre med god tid og lyst å bidra..skur i vei :)

post-1338-13949895705396_thumb.jpg

post-1338-13949895705717_thumb.jpg

post-1338-13949895706088_thumb.jpg

post-1338-13949895706578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...