Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fordi jeg stadig får bra med fisk(seinest i helga)på rette buzzere bundet på feks. Tmc 100 der abdomen avsluttes godt over krokbøyen. :)

Denne er bundet på 104sp tror jeg,ikke mye bøy her,og den(eller helt like) tok jeg bra med fin fisk på for 3 år siden.

5640012824_d00cefeb59_b.jpg

(I mangel på flere bilder på Flickr,legger jeg ut dette på nytt.) ;)

Bruker begge deler altså,men kan ikke si at de med buet krok fisker bedre enn de rette,da er nok størrelse og fargevalg(bling/ikke bling,for det er også utslagsgivende av og til,har gjerne litt med dybde å gjøre.) atskillig viktigere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint Willy :)

Det er hevet over enhver tvil at buzzere i likhet ned mange andre fluer fanger fisk enten med buet krok eller ikke.

Men å si at det "nærmest anbefales" å ikke bøye den, blir for meg som å anbefale noen å ikke velge nedoverbøyd krokøye fremfor oppoverbøyd.

Det er fysikk inni bildet her, og f.eks dyktige linefiskere etter kveite oppdaget dette for mange år siden og begynte med "sirkelkrok"(innoverbøyd krokspiss i tillegg til rikelig "kurvet" krok.

Da har jeg ikke nevnt noe om krokens "buktende" bevegelser med kun ørlite påvirkning fra fiskeren som oftest skjer i kurvet krok.

I buzzerfisket et "statisk" tilstand bedre enn bevegelse, har selve fisket vist (selvsagt tar fisken også en buzzzer i nye og ned med litt bevegelse...skulle bare mangle, de er jo sultne ofte :))

Og en kurvet krok..der en tenker en rett linje fra krokspissen  krysser en rett linje tenkt ut fra et nedadgående krokøye, vil tidligere krysse hverandre enn tilsvarende fra "rett krok"= mer effektiv og "beinere penetrering" ;D(hvis jeg får lov å kalle det).

Kan forsøke dette på et stk papp...ta to ulike kroker og dra ved samme kraft..se hvilken som ikke "vrir seg unna".

Og i tillegg er "meitefiskernes sirkelkrokpåfunn" ganske genialt da åte og krok er uten fysisk kontakt fra fiskeren (han ligger hjemme og drikker god karsk). >fisken siger innpå byttet, gaper opp og snurr hodet/siger videre- da huker en bøyd krok seg bedre fast i "saksa" enn en rett krok.

Det jeg nå prøver å si er at å bruke rett krok er helt greit- men å bruke kurvet krok er sannsynligvis enda mer resultatgivende. :)

Nå tenker jeg vi får enda flere rapporter fra deg :) :)..værsågod Willy, deg vel undt..he-he.

Neida, tuller litt nå..men du skjønner at troen er så viktig under slikt "rolig/nærmest kontaktløst fiske" at jeg gjør alt jeg kan for å optimalisere muigheter for svar.

Og fisken ser ihvertfall ikke ut til å takke for ofte nei når jeg hiver mine kurvede uti heller.

Og når alt dette er sagt; Det går fint å fiske med begge deler :)

Anbefaler likevel alle de søkende i buzzerfisket, til å bygge opp tro gjennom mest mulig riktig tilpasset fluer- også krok. Det spiller rolle- trur eg :)

utrolig fint at du steg frem dog, ellers hadde vi glemt disse viktige elementene.

Har fått mange fisk på "rettkrokede" buzzere jeg også- har optil flere.

Vi enes nok om at alle de andre elementene er minst like viktige- ihvertfall i å "kjenne fisken"- gøy å få flest av dem i håv.

Dette er direkte overførbart til vår nymfefiske...kurvede vårfluelarver, vår rekefiske på sjøen..fisken tar rekene i "hvilefasen"(mest sårbar)..da er litt kurvet krok fint synest jeg.

I høy fart kroker alt seg..da er jo tilslaget og oppstramming solid tilstede.

Se bar den deilige artikkelen til Stokkebekken på forsiden- alle kurvede krok...sikkert ikke bare fordi det er "pent" ;)

Fine buzzere forresten di viser- i kjeften på fin fisk :)

Igjen takker jeg Willy for fint initiativ i få dette enda mer informativt :)

Og jeg sa nå ikke at jeg hadde mer rett enn deg. Bare pekte på noen forhold som ihvertfall bygger min tro til at "godt ovalt krokgap" er bra okke som. Og kroken dun viser har et slikt suverent krokgap..selv om fluen er "rett". Keep up the good work..med eller uten kurvet krok du :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg får også fisk på buzzere med rett krok, men jeg får flere om jeg bruker bøyd. Og det vet jeg. Men det gjelder meg. Jeg får jo også fisk på ulldott uten at det sier meg at jeg ikke trenger annet enn ulldott.

Jeg vil derfor gjerne vite hvorfor det er "helt unødvendig å bøye", ikke at man kan få fisk på rett krok også. Hva er begrunnelsen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil derfor gjerne vite hvorfor det er "helt unødvendig å bøye", ikke at man kan få fisk på rett krok også. Hva er begrunnelsen for det?

Hvorfor er i grunnen ikke noe jeg har tenkt over,bare fisker,jeg. :)

Kanskje innlegget til The Stig over her får meg til å binde mer på kurvet krok,har i grunnen ikke tenkt over det "fysiske" ved krokingen.Har ikke lagt merke til om jeg bommer oftere med rett enn med bøyd,synes rett krok kroker greit. I tillegg har jeg jo ikke sjelden en ny spiss hengende i bøyen på den buzzeren som har virket(derfor kroker med mothake).Tenk å gjøre det såå vanskelig for seg selv. ;D

Grunnen til at jeg begynte å binde noen på rett krok,er at jeg så på nettet at "magasinfiskerne" i Storbritania gjorde det,og de har jo stort sett litt peiling........

Ved overslag så er minst 1/3 av buzzerne mine på rett krok(jeg har noen buzzere altså  ;) ),under #16 mest på buet,over,nesten bare rette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Willy, jeg har også sett at magasinfiskerne fra "de britiske øyer" og flere med dem binder sine fluer "rett"..sikkert en motesak bare for å vekke ny gnist. :) :)

MEN; det betyr ikke at fluer på "hvilken som helst rett" krok er likegyldig...akkurat som ikke det er likegyldig hvilken som helst kurvet krok.

Vi hadde et dilemma tilbake i 2003-2006..da vi i all hovedsak var sponset av Mustad..vi prøvde få dem bort fra det "fancy look" C49...veldig fin krok..kroket også, men holdt dårlig på fangstene våre når vi etter reglementer måtte knipe ned mothaker. Den var meget "trang" i svingen mederst mellom krok"buen" og spissen.

tror brekkstang prinsippet slo  til når fisken prøvde presse den inn i saksa, men gikk ikke dessverre...ikke fisken sin feil, bare feil krokfasong :). Husker Mr. Eikre gikk raskt over til en Partridge sak, det ga ham heltestatus i gruppen vår når vi andre tuslet rundt og nølte- ikke helt skjønte hva som skjedde.

Mustad hadde en eldre 8... et eller annet kurvet krok som var ca 189% bedre ;D, men Mustad ville ikke endre på C49 fadesen...også tørrfluekroken ville vi hjelpe dem å forandre...egentlig hele Signaturserien.

Vi avbrøt samarbeid...vi kunne ikke bruke slike kroker fant vi ut..tiemco, hanak; hends, knapek...flere andre leverer "skikkelige semikurvede" kroker til også buzzer formål.

Så du har nok valgt en skikkelig "rett" krok Willy, som har hjulpet deg godt.

Og fluene kan bindes nesten helt "rette" på svakt korvet krok også.

Om det er et poeng da, å få dem til å se rettest mulig ut ;)

Okke som, god krokbue og lett innsvingende spiss hjelper godt på "rette" kroker.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg vil derfor gjerne vite hvorfor det er "helt unødvendig å bøye", ikke at man kan få fisk på rett krok også. Hva er begrunnelsen for det?

Hvorfor er i grunnen ikke noe jeg har tenkt over,bare fisker,jeg. :)

Kanskje innlegget til The Stig over her får meg til å binde mer på kurvet krok,har i grunnen ikke tenkt over det "fysiske" ved krokingen.Har ikke lagt merke til om jeg bommer oftere med rett enn med bøyd,synes rett krok kroker greit. I tillegg har jeg jo ikke sjelden en ny spiss hengende i bøyen på den buzzeren som har virket(derfor kroker med mothake).Tenk å gjøre det såå vanskelig for seg selv. ;D

Grunnen til at jeg begynte å binde noen på rett krok,er at jeg så på nettet at "magasinfiskerne" i Storbritania gjorde det,og de har jo stort sett litt peiling........

Ved overslag så er minst 1/3 av buzzerne mine på rett krok(jeg har noen buzzere altså  ;) ),under #16 mest på buet,over,nesten bare rette. :)

Takk for svar, Willy!  <<l

Er grunnleggende (eggleggende) uenig med deg, men det lever vi godt med begge to. Aktive chironomids vrir og bukter på seg og det gjør også kurvet krok ved bevegelse. Rette kroker snurrer. Men ikke så farlig. Får man fisk så får man fisk.

Ettersom jeg aldri ville bundet fortom i krokbøyen så trenger jeg ikke mothaker. Ikke noe er mer irriterende enn at en liten tass napper flua ut igjen fra storkjeften. Med et slikt oppsett har jeg faktisk hatt på 4 fisk på samme kast og med bare to fluer. Fikk den siste på endeflua. De 3 andre kom og gikk. Først på opphengeren, så på endeflua, så opphengeren en kort stund, enda en kort visitt på opphengeren (storfisk!), men endte opp med den lille tassen på endeflua. Og det selv med mothake. Men jeg fikk jo fisk, så da er vel alt i orden.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser dere ! :D

Stig håpet på mer info,også var det jeg som ble klokere. ;D<<l

Det er klart,at når du får en fisk på endeflua samtidig som opphengeren fisker videre,da har du et (hyggelig?) problem.Måtte smile litt i skjegget. :)

Siden jeg også stadig binder flere på mothakeløst,må nok jeg også over på vanlig oppheng,noe jeg forøvrig prøvde meg på i helgen.

Om jeg kommer til å slutte med rette ?

Ikke så lenge de fisker greit. ;) (Fordi ikke all mygg svømmer hele tiden........ ;) )

Så langt er de fleste på kurvet bundet på Tmc 2487(altså med mothake/som kan klemmes),synes Knapek sine blir i største laget for de fleste aktuelle størrelsene jeg bruker,hva med Hanak sine ?

Ellers er jeg enig,synes ikke Mustad C49-kroken er noe særlig med mothake heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du ser det slik Willy :)

Sikker på at også mange av de som bare leser/kikker på bilder innpå sidene her lærer masse av pratmakere som oss Willy..og vi av hverandre :)..heldigvis :).

Det er jo defor vi er på Fluefiskesiden og ikke gjemmer vår inkompetanse bort i en guds forlatt blogg et eller annet sted ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der skal jeg ikke bringe videre. :)

Altså :

Jeg mente ikke at man ikke skulle bruke kurvet krok. ;)

Men,innimellom(og det tror jeg på,siden jeg har fått endel fisk i synkefasen)så svømmer ikke puppen direkte opp og henger seg i overflatefilmen for å klekke,men ombestemmer seg og lar seg synke litt ned igjen(noe som kan gjenta seg endel ganger,faktisk).Og,da tror jeg den ligner på mine rette buzzere.

(Nymfer gjør jo det samme;tar hvilepauser altså,har alltid med disse stoppene ved stillevannsfiske med nymfe.)

Denne "ubestemmeligheten" fra puppenes side må utnyttes,siden fisken liker det så godt. <<l

Har ikke testet krokene på ei pappplate noen gang........ :-\

For å teste spissen,drar jeg den på tvers av tommelfingerneglen(kan anbefales ved endel påfølgende feilkrokinger).Den skal stoppe i neglen umiddelbart,hvis ikke er det slip eller bytt.

For å sjekke hvordan kroken virker i en fiskekjeft : Bind en fortomsbit i krokøyet,legg kroken med fortomsbiten i hånda,lukk hånda,ta tak i fortommen med andre hånda og dra ! ;D

(Forresten,ikke gjør det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt på det dere diskuterer. At kurvet krok kroker bedre stemmer helt sikkert. Men vil dere at flua skal immitere så godt som mulig egentlig? Jeg vil kalle det fjærmyggfiske for min del så jeg ikke høres ut som noen ekspert på dette buzzerfisket.  ;) jeg for min del har som regel lykkes best når jeg tror jeg har klart å skille flua mi ut blandt de tusen.

Vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tenkt litt på det dere diskuterer. At kurvet krok kroker bedre stemmer helt sikkert. Men vil dere at flua skal immitere så godt som mulig egentlig? Jeg vil kalle det fjærmyggfiske for min del så jeg ikke høres ut som noen ekspert på dette buzzerfisket.  ;) jeg for min del har som regel lykkes best når jeg tror jeg har klart å skille flua mi ut blandt de tusen.

Vet ikke?

Ingen vet, ruffen. Men ei aktiv flue avslører seg mer enn ei "dau" ei. Ingen av myggene snurrer, men larvene bukter seg i rykninger. Kraftige sådanne. En hard twist med hånda og den kurva kroken "bukter seg". Dette gjelder altså når man vil gjøre fisken oppmerksom på flua. Men man vil jo heller ikke skremme. Så da blir spørsmålet: Hvor mye, hvor hardt og hvor ofte?

Farger og størrelse kan selvsagt også gi samme effekt, men ikke alltid det heller. Derfor bruker jeg (JEG) fluer som ligner ganske godt på dagens meny, både i størrelse og farge. Jeg gir dem gjerne små sideeffekter som bittelitt bling-bling, skarp farge på cheeks eller bevegelser litt utenom det vanlige. Men aldri alle ting på samme tid. Det fikser i alle fall ingen biff for meg. Én ting om gangen til man vet hva som er "dagens triks". Slik fungerer i alle fall den lille grå jeg har under topplokket. Men det kan selvsagt godt være fordi den er såpass enkel at den ikke skjønner noe annet.

Uansett hvilken regel jeg følger vil det alltid være en eller annen fisk som bekrefter ved å være et unntak. Og noen ganger blir unntaket så ofte gjentatt at det blir regelen. Med andre ord: Jeg synser og aner ingenting. Men tror gjør jeg - sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen kjapt oppsummere hvordan dere fisker mest effektivt med buzzere. Jeg får det iallefall ikke til...

Fisker mye i et vann med mørk bunn og dårlig sikt. Stor brunaure og regnbue er det også...

Nei, gi meg heller en nedklippet orange belt til dette vårfiske, da blir det iallefall noen aurepinner på meg :) Men(!) har bundet mange buzzere i vinter og kunne gjerne tenkt meg å knekt koden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt på det dere diskuterer. At kurvet krok kroker bedre stemmer helt sikkert. Men vil dere at flua skal immitere så godt som mulig egentlig? Jeg vil kalle det fjærmyggfiske for min del så jeg ikke høres ut som noen ekspert på dette buzzerfisket.  ;) jeg for min del har som regel lykkes best når jeg tror jeg har klart å skille flua mi ut blandt de tusen.

Vet ikke?

Det er akkurat det jeg tenker også Ruffen, å få noe som likner i forhold til hvor matfatet er, hvordan opptrer det, og nogenlunde i den bane utseendemessig- MEN; med det lille ekstra som gir meg tro på at min sees bedre og skiller seg fra tusenvis andre :)

Erik sier resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen kjapt oppsummere hvordan dere fisker mest effektivt med buzzere. Jeg får det iallefall ikke til...

Fisker mye i et vann med mørk bunn og dårlig sikt. Stor brunaure og regnbue er det også...

Nei, gi meg heller en nedklippet orange belt til dette vårfiske, da blir det iallefall noen aurepinner på meg :) Men(!) har bundet mange buzzere i vinter og kunne gjerne tenkt meg å knekt koden!

Hallai Rune

Du kan lese Rune Stokkebekk sin artikkel på forsiden, du kan skumme deg gjennom denne tråden..ihvertfall den biten med "vær og føreforhold"..og selvsagt se den ene videobiten jeg la ut med "saaaakte" gange...få deg en intermediate tip line, kast ut- forsøk uklike dybder for rolig inntrekk..(dvs holde kontakt med line og fluer i det de kommer tilbake)

Sett av mange minutter pr kast/hjemfisk..altså mange timer går fort for få fisk :)

verdt det? Tja.....men veldig givende og raskere respons når ting skjer nær overflaten.

Og finner du en vik hvor mange fisk sirkulerer..så kan det også bli hyppigere action.

Det var kort- men som sagt; les deg gjennom fra børjan:-)

Og vi har ingen eksakt fasit, og hver dag virker forskjellig og like urovekkende håpløs..helt til man finner den sjette sansen (hvilket ikke skjer hver gang man fisker slik).

Å øve seg og få troen ved å fiske overbefolket vann kan være smart- først slik fikk jeg selv troen...troen betyr egentlig mer enn rette og kurvede kroker.

(der var svar til deg også DL..rett vs kurvet betyr ingenting for binding av fluene..samme surringer, og antal tørn med avslutningsknute ;))

Og ja; kurvede fanger mer fisk...TROR jeg sterkt på :), men kan helt fint få på rett krok også.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er i gang med diskusjon av buzzere så håper jeg det er greit å legge ut et knippe buzzere... Jeg kan svært lite om dette fiske, så jeg lurer på hvilke buzzere dere har trua på og hvilke som hadde havnet sist på fortomen og ikke minst hvorfor? Riktig form og farge, for mye/lite bling/stasj osv..

Ønsker å forstå hvordan dere tenker når dere lager deres buzzere.

Jeg har f.eks benyttet strutseherl i buzzerne til høyre for å gi dem mer liv.. Er dette noe som som kan fungere, eller kan det gi motsatt effekt - skremme fisk  ???

[attachimg=1]

post-3377-13949895743994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...