Gå til innhold

Snører og stenger til mending?


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Nå har jeg rotet rundt på denne siden i en del år og enkelte vil sikkert seg jeg også har rotet det til (Men det får bli en annen tråd). Det jeg har lagt merke til er at det er stenger og kasting som får mest fokus. Hvor langt og hvor enkelt man kan kaste med ditt og datt er liksom noe av det viktigste med fluefiske. Og en av de mest stilte spørsmålene her er "Jeg har kjøpt meg en EYHBEGT. Hvilket snøre anbefaler dere til den?" Det er selvsagt mulig jeg er veldig tett rett under topplokket, men dette skjønner jeg ikke helt. Jeg vil selv alltid velge snøre ut fra situasjon (eller mitt normale fiske) og deretter en stang som takler dette snøret godt i de aller fleste situasjoner dette snøret er beregnet for. Det må selvsagt også være en stang som jeg trives med. Burde ikke være så vanskelig å finne i dag. Men altså snøre først...

"Aldri kasta et snøre så langt noen gang!" er noe jeg har hørt mange ganger. Artig, men helt uten interesse for meg om det ikke har de egenskapene jeg trenger under fiske. At et snøre med relativt tung klump og en veldig tynn bakline og deretter settes sammen med en relativt spenstig stang gir lange lengder og bakoversveis i lommeboka til flere er hevet over enhver tvil. Det funker! Men...

Jeg skal fiske. Og hva trenger jeg? Lengde? Ja, selvsagt til en viss grad. Men det kan jeg trene inn. Vel, det er nok litt for seint for denne hunden å lære særlig mange nye triks, men jeg klarer meg sånn noenlunde. Og det er godt nok for meg. Snøre? Kontroll, lett nedlegg, lite sprut fra vanndråper når jeg kaster (prøv å finn ut av det på gress du - må i så fall regne godt), lett å dra ut av vannet på forskjellige lengder, SYNLIG! uten å ha svært skarpe farger, så lite minne som mulig (også i relativt kaldt vær) OG HA GODE MENDINGSEGENSKAPER! Det siste har jeg knapt sett noen snakke om her på siden, men alle må mende iblant om de fisker tørt. Og er baklina for lett og klumpen for tung så stopper mendinga ved klumpen om amn ikke bruker en del kraft. Og da klikker jeg i vinkel! Det er noe av det verste jeg vet med fluesnører. Å ikke kunne ha full kontroll på mending opp til normal fiskeavstand er rett og slett pyton for meg. Under kasting klarer jeg hverken å legge inn alle buktene og vinklene jeg trenger under en drift eller veit hvordan vannet vil bevege seg akkurat når jeg har lagt snøret mitt der. Dermed er mending mitt middel for lange flyt og vann som ikke renner helt sterilt. Hvor gjør det forresten det?

Jeg ser også at folk fisker med stenger helt ned i 7'6" #5. Flotte stenger og jeg har ingen problemer med å se kosen i det. Men når man først skal ha en stang i #5 så er det vel ikke for å fiske opptil 10m unna? Man trenger vel ikke #5 før man passer 10m? (Hvis det ikke er snakk om veldig stor fisk da, men det ser jeg på som en sak for seg.) Og da begynner mending å gjøre seg gjeldende. Om man vil få lengre og bedre flyt med ei døgnflue da. Jo kortere stang, jo dårligere kontroll på et snøre som ligger i vannet. Spesielt under vading. Jo dypere man vader, jo mer stang trenger man. Verre å kroke også om det er stykke ut til flua.

Som dere sikkert har skjønt så snakker jeg nå om utstyr til tørrfluefiske i elv og da mest til døgnflue. Hvilket jeg vil tro jeg ikke er alene om å foretrekke om det er mulig. Normalt foregår dette for min del med kast på 10-20m (finnes selvsagt unntak) og med drift på samme lengde. Altså ofte veldig lang drift med påfølgende mating av line og mending under veis.

Mitt valg til et slikt fiske er en stang i 9' (absolutt oftest) eller 9'6" og ei line med klump på 14-15m hvor det er lange taperinger både foran og bak. Det siste passer meg best med tanke på mending. Jeg liker ikke å være brutal i løftet og med kortere tapering så må jeg være enda mer bestemt. Resultatet er da ofte en forflytning av ei flue som helst skulle ligge stille og en fortom som helst ikke skulle være for strekt. Men det er meg. Lengden på klumpen passer meg utmerket da jeg alltid klarer å kaste kort og det gir meg mer kontroll når jeg MÅ kaste langt. Dessuten er 14-15m enden på min komfortsone ved vannkast. Over det så har jeg mindre kontroll. (Så mitt tips om valg av klumplengde er altså: Hvor er enden på din komfortsone ved vannkast? Ca. der burde passe deg bra om du ikke skal fiske under trange forhold.) I mindre elver kan jeg godt gå litt ned på klumplengden om jeg ikke skal ha lange drift. Men dette handler altså om mine valg og behøver på ingen måte å passe for deg. Så hvorfor sier jeg dette da? Tja, det kunne jo tenkes at det kunne hjelpe en eller annen til å velge riktig til sitt fiske og da har jeg i alle fall bidratt med noe jeg også.

Slik tenker og gjør altså jeg når jeg velger. Hva gjør du?

Husk: Ikke noe er galt og ingenting passer for alle.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når jeg leste første avsnitt tenkte jeg... Hva er det du har stelt i stand for deg nå da Erik... Etter å ha lest det hele ble alt annerledes.

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg Erik. Likevel må jeg si at jeg enkelte ganger benytter linerfor å utnytte kasteegenskapene til lina mer enn fiskeegenskaper du poengterer her. men så absolutt enig, også i de betraktningene du gjør over hvordan fokuset ligger hos mange fiskere...

For å komplisere dette enda litt til. Når det gjelder lengde på stenger. jeg ser helt klart at en kort femmer kan ha sin misjon utover kosen. Dette gjelder seg i trange fiskeplasser med overhengende trær. Jeg vil også si at ei 9,6 fots stang ikke nødvendigvis egner seg til dyp vading enn ei nifots. Den relative stanglengda er avhengig av aksjonsform. man kan ha høyere lineføring med ei nifots også...

Skrev dette egentlig for å kaste ved på diskusjonen Erik har lagt opp til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mendeegenskaper er en av de jeg setter øverst. Kombinert med snake/spey egenskaper som igjen er en kilen kombo.

Da mener jeg at jeg gleder meg til å se hva andre tenker om dette.

Eneste personen jeg vet som har samme fokus, av de jeg kjenner, er Andre Brun.

Innlegget til Erik er 100% spot on etter mitt syn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Innlegget til Erik er helt logisk for meg i allefall :) og jaggu er ikke Bjørnar inne på noe også :)

Ps. Kasting på grass er rør etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker klart 9 fot, men som Bjørnar er inne på så er det naturligvis forskjell på en stiv og myk 9-foter. I fjor sommer stod jeg godt utvadet i elv, 9 fot femmer, lange kast, huket masse vegetasjon på land (akkurat før siste fremlegg naturligvis), det vaket foran meg, jeg bannet og svertet. Worldmaster observerte kurven, foreslo at jeg byttet til en stivere femmer, også den ni fot, problem løst. Den første stanga er derimot bedre å mende med!

EDIT: Bra innlegg Erik.  <<l

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til Erik er helt logisk for meg i allefall :) og jaggu er ikke Bjørnar inne på noe også :)

Ps. Kasting på grass er rør etter min mening

Kasting på gress er greit tidsfordriv, og noen ting kan en finne ut av der også, men ikke noe som har med fiskesituasjon å gjøre. Fange fisk er trening. Fiske 250gr ørret, gå forbi de enkleste og fange de fiskene en skulle tro en ikke kunne klare, det er bedre trening en kasting på gress gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Såså, var ikke ment som noe angrep på kasting på gress. Var bare det at man ikke lærer så fryktelig mye om hvordan snøret vil fungere under fisking da. Jeg har i alle fall gått på noen overraskelser når jeg skal fiske med snører jeg syns har vært knallgode under "ekornfiske". Så j****g bra å kaste med og så j****g ille å fiske med... Mens andre igjen har vært gode til begge deler. Slik er det og slik blir det antagelig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye i Rena. Der vil jeg ha et snøre med klumplengde mellom 12 - 14 meter. Jeg butter også på vannkast når klumpen blir lenger enn det. Og med klumper ned mot 10 meter begynner det å bli pyton å mende om jeg har 17 - 18 meter fluesnøre utenfor toppringen. Og på den lengden, fra 15 - 20 meter, ligger det meste av mitt fiske i Rena.

Fisker mye i et område i Glomma med mye uryddige strømmer og stein. Der har jeg frie bakkast så vannkast er ikke nødvendig. Men nesten hvert kast krever mending, både i lufta og ved å løfte snøre fra vannet. Der foretrekker jeg et DT snøre. Det er lettest å mende med for meg, og det gir meg mer enn tilstrekkelig lengde.

I begge elvene bruker jeg stenger mellom 9 - 10 fot, og noe annet enn klasse 5 har jeg aldri hatt bruk for. Merke? Hvem bryr seg egentlig. Bare det funker driter jeg en god dag i hva stanga heter, men snøret og fortom først, så stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uenig med dere. Man blir bare bedre på alt om man kaster på gress når man ikke får fisket.

Denne tråden handler om hvorfor jeg for min del liker long belly snører. Jeg føler jeg får det lettere til i de fleste situasjoner da. Men jeg for del tenker flue og situasjon før jeg velger snøre og så stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må si meg enig og uenig... Hva er riktig og hvor bør grensen settes? Er det ikke egne preferanser som er det riktige? Hvorfor sette grensen ved 10 fot? Lettere å mende med 2-hånds og 14 fot....

Til tørrfluefiske med døgnfluer? Det var liksom det som var utgangspunktet da...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke i pose og sekk her heller . . . Selv orker jeg ikke gå med stenger lengre enn 9 fot etter ørret, selv om de har sine fordeler i visse situasjoner.

Fisket mye med ei 10 fots stang i #5 en sommer, og det var slitsomme greier, gitt . . .

Jeg har nok en tendens til å foretrekke snører med nokså kraftig klump på 10-12 meter og tynn skyteline, men jeg merker jo at de ikke er direkte enkle å mende med.

Hvis jeg ikke liker et snøre rent kastemessig kan det være så suverent å mende med det bare vil, jeg vil garantert miste fokus pga irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig og uenig... Hva er riktig og hvor bør grensen settes? Er det ikke egne preferanser som er det riktige? Hvorfor sette grensen ved 10 fot? Lettere å mende med 2-hånds og 14 fot....

Til tørrfluefiske med døgnfluer? Det var liksom det som var utgangspunktet da...  ;)

Jeg leste bare overskriften ang. mending... og så er jeg litt full fordi jeg har vært på fest og litt grinete fordi du mobber 7,6 #5' ern min fra Steimler. Men ellers så er det myye riktig i det du skriver  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge elvene bruker jeg stenger mellom 9 - 10 fot, og noe annet enn klasse 5 har jeg aldri hatt bruk for. Merke? Hvem bryr seg egentlig. Bare det funker driter jeg en god dag i hva stanga heter, men snøret og fortom først, så stanga.

Litt på siden, men i slike tråder blir det fort et mas om effektivitet og effektivitet. I mange situasjoner velger jeg stenger ut i fra hva som er kos og gøy å fiske med. Om jeg får 0,1,3 eller 6 småørret i det lille markavannet spiller null rolle (ok, ålret å få en i hvert fall da  ;) ), eller om jeg er på tredje dagen i samme elv, så kan jeg godt eksperimentere litt med utstyr uten at fangstresultat alltid er i fokus. Derfor er det ok med stenger, og jeg er sikker på at Hermann egentlig er enig. For hvorfor i all verden bruke tusenvis av kroner på ei bindestikke. Det er jo virkelig sprøtt!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man kler seg etter forholdene som med alt annet. Blir litt ekkelt med en 10 fots stang i ei lita elv som ikke er bredere enn 3-4m mersom.. Eller?

Ikke sikkert det blir så mye mending å snakke om heller da? Og, JB, denne tråden handler ikke om hvor effektivt man kan få hvor mange, men om å gi seg selv mer kontroll når man f.eks. fisker etter DEN fisken. Du veit, den som "ingen" får og som DU veldig gjerne vil sjekke størrelsen på. Mer kontroll er ofte mer kos. Ja, du skjønner sikkert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det blir så mye mending å snakke om heller da? Og, JB, denne tråden handler ikke om hvor effektivt man kan få hvor mange, men om å gi seg selv mer kontroll når man f.eks. fisker etter DEN fisken. Du veit, den som "ingen" får og som DU veldig gjerne vil sjekke størrelsen på. Ja, du skjønner sikkert.  ;)

Neida, jeg skjønner det. Og det er slettes ikke noe galt å snakke om effektivitet/optimalt utstyr. Ligger mye lærdom og gode tanker her. Men når diskusjoner dreier i retning av det er ingen vits i å ha en 7,5-foter, en treerstang, merke spiller ingen rolle osv., så minner jeg bare om at irrasjonalitet også spiller inn i totalopplevelsen. I fluefiske, som i veldig mye annet. Strengt rasjonelle mennesker finnes det jo, men de er noen av de kjedeligste jeg vet om.  ;)

Du vet sånne "Fotball har ikke noe poeng. 22 mann som løper etter ei lærkule"-typer... tttired

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge elvene bruker jeg stenger mellom 9 - 10 fot, og noe annet enn klasse 5 har jeg aldri hatt bruk for. Merke? Hvem bryr seg egentlig. Bare det funker driter jeg en god dag i hva stanga heter, men snøret og fortom først, så stanga.

Litt på siden, men i slike tråder blir det fort et mas om effektivitet og effektivitet. I mange situasjoner velger jeg stenger ut i fra hva som er kos og gøy å fiske med. Om jeg får 0,1,3 eller 6 småørret i det lille markavannet spiller null rolle (ok, ålret å få en i hvert fall da  ;) ), eller om jeg er på tredje dagen i samme elv, så kan jeg godt eksperimentere litt med utstyr uten at fangstresultat alltid er i fokus. Derfor er det ok med stenger, og jeg er sikker på at Hermann egentlig er enig. For hvorfor i all verden bruke tusenvis av kroner på ei bindestikke. Det er jo virkelig sprøtt!  ;)

Hehe..., jo, men jeg fisker jo aldri i elver eller vann hvor andre klasser enn 5 kan gi meg noen fordeler. Hverken i form av kos eller annet. Så slik er det. Skulle jeg fisket i vindstille vær i en bekk med tre - fire meters bredde, hvor største fisk var 300 gram, ja da var kanskje et snøre i klasse 3 mer passende. Og ei tilhørende stang. Men det gjør jeg jo aldri.

Og det er SPRØTT med bindestikker til mange tusen kroner. Og der er jeg nok litt gal ja. Og det er fullstendig irrasjonelt for fluene blir ikke noe bedre. Jeg kan unnskylde meg med at jeg har råd til det, eller at jeg binder vanvittig mye fluer, eller at det berger meg gjennom vinteren og en hel masse annet tull. Men det gjør jeg ikke. Det er SPRØTT, kort og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig helt enig med deg i startinnlegget her, Erik, så jeg har ikke så mye mer å bidra med  :)

Mending, snørekontroll og fortomskontroll er det jeg også har fokus på under fiske, og for så vidt også under trening. Når jeg står i Bassengparken (her på Gjøvik) og trener enkelte ganger, så står jeg stort sett med 10-15 meter og trener nettopp mending, snørekontroll og fortomskontroll. Svært sjelden lengdekasting.

Nå er jeg inhabil, og man skal kanskje ikke nevne navn her, men snøret er jo nettopp svært viktig i det som det prates om her. Jeg har funnet mitt ideelle fluesnøre akkurat når det gjelder knivseggen mellom perfekt snørekontroll og kaste- og mendeegenskaper i Loop Evotec 100- snøret.

Det er litt mer aggressiv i fronttaperingen enn Loop Stillwater-snøret, som gjør at man har enda mer og gå på ved lange fortommer (som igjen bremser opp agressiviteten slik at man er på "nullpunktet" igjen på overrullingen, men med resultatet at fortommen er mindre progressiv og har lengre, tynnere fronttapering som igjen er bra for flytet av flua).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  ;D Hermann, fisker du med femmer også i ja-du-vet-hvor-elva?

Jepp, med en stang i klasse tre i den elva, hvor du kan ta såpass stor ørret, vil jeg måtte kjøre fisken uforholdsmessig lenge etter min mening. Lengden på kastene der er sjelden over 10 meter, så slik sett kunne man jo greid seg fint med en 3`r. Og det er sjelden mye vind der på grunn av fjella rundt. Men det var størrelsen på fisken da.

Men jeg vil gjerne vite hvorfor du mener en, ja la oss si klasse 3, vil være bedre i den elva. Det går jo ørret der på godt over 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...