Gå til innhold

Vem skal se kveldens episode av Uppdrag Granskning?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Unknown User

Tror du det eksisterer et markedsbehov av å slå seg selv for brystet å si "Egentlig er vi bedre enn nordmennen"? Dager det går dårlig for svenske landslaget så slutter vi se på TV. Dager det går bra så ser alle på TV igjen. Vi er forøvrig sykt imponerte over de norske skiåkene. Det er en allmen og frustrerende oppfattning, men det ligger ikke et folklig tvil bak styrken til de norske skiåkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kjedelig. Går samtidig som pantelånerne i Detroit.

I'aint leaving befo' i get ma' twohundred dollaz. Wuut, I'aint talkin' to you'niggah! GIMME MA DOLLAZ!

Kunne ikke vært mer enig!

Og så heter det "Hvem"....

Da må du nok lære deg litt mer svorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant ja. Ser utøver nr. 15 har verdi opp til 177/17.7  Vi får følge svt's bevisføring og slenger på litt dommedagsmusikk i bakgrunnen, så har vi på det rene at denne utøveren er dopet :o

Temmelig tynt grunnlag for en sånn påstand, men det er i tråd med dokumentären ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det er ju ikke det det er snakk om her. Det handler om åpenhet. Kan være dags å krype fram ur en fullstendig forsvarsposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ju ikke det det er snakk om her. Det handler om åpenhet. Kan være dags å krype fram ur en fullstendig forsvarsposisjon.

For meg er det det eneste jeg har snakket om; et dårlig tv-program. Samtidig har jeg også vært temmelig klar på at jeg nesten forventer at noen er dopet, så om du mener jeg må krype ut av forsvarsposisjon,  tar du feil. Om du mener skifolket, så er jeg selvfølgelig enig; benektelse i kombinasjon med tilbakeholding av info slår bestandig dårlig ut..

Uansett

Temaet i programmet var bra, og ikke minst interessant.

Programmet var dårlig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de norske bloverdiene har vært offentlig kjent siden 2001, så åpenheten er det generelt lite å si på.

http://www.dagbladet.no/sport/2001/03/06/245493.html

http://www.dagbladet.no/2013/02/27/sport/ski-vm_2013/langrenn/estens_ski-vm/marit_mikkelsplass/25965329/

Bjørn Dæhlie har utalt:

"- Mitt hemoglobinnivå har hatt en normal på 15,6-15,8, men jeg har også vært oppe på både 16 og 17. Det kan inntreffe under ekstreme tilfeller og ha med høydeopphold, drikkeinntak og slike ting, har Dæhlie tidligere sagt til Dagbladet i forbindelse med denne saken."

http://www.dn.no/dnaktiv/article2570960.ece

Men i denne saken som i mange andre saker er det vanskelig å nå frem med fakta, når journalister har bestemt seg for en konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... hvorfor må idrettsfolk bevise sin uskyld? Har samfunnet blitt slik at man er skyldig til det motsatte er bevist? I så fall strider dette med alt jeg tror på. Når "beviser" mot utøvere ikke holder mål i en eneste sammenheng så er det ingen som behøver å forsvare seg. Jeg vet selvsagt at noen gjør noe galt, men jeg mistenker ingen. Jeg er ingen lege, men jeg kan garantere at enkelte mennesker er disponert for helt uvanlige verdier. Om det er blod, hjerterytme, testosteron eller hva det måtte være så vil altså noen ha et talent utenom det vanlige. Det er slike som blir verdens beste. Ingen kan (sorry Syversen) regne med å bli best i verden uten å ha et spesielt talent for det. Det går kort og godt ikke. I alle fall ikke i en stor idrett.

Når jeg tenker meg om så er jeg glad jeg ikke ble best i verden. Jeg vet jeg ALDRI ville jukset med hverken det ene eller det andre, men jeg har en fordel fra naturen sin side som kunne gitt SVT nok å snakke om. Og denne fordelen ga meg også "relativt greie" resultater uten samme treningsmengde som mine konkurrenter. Men er det min feil at naturen jukset bittelitt med kroppen? Jeg syns det er på tide at vi aksepterer at vi alle er forskjellige og at noen faktisk har spesielle talenter. Og når slike attpåtil kan backes opp med en pengekasse hvor bare smøreteamet har større budsjett enn flere andre landslag til sammen, så må det jo bli en og annen medalje. Eller?

Men nå må de altså bevise sin uskyld. Så lenge de ikke kan det så er de heeeelt sikkert skyldige... Hmm... ikke rart jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Den eneste feilen jeg kan se med dette programmet er at enkelte navngis og dermed blir pålagt bevisbyrden for å avvise påstandene.. Enig med deg her Eikre!

Men er vi så naive at vi tror det IKKE har forekommet juks også i langrennssporten? At toppidrett genererer mange fordeler for de beste er det ingen tvil om! Det er vel gulroten som får noen til å ta snarveien til toppen...

Uansett om vi vil det eller ikke synes jeg det har fremkommet en del interessante opplysninger i programmet som bør ettergåes, om ikke annet for å frikjenne de som har blitt navngitt!!

Men en annen sak er vel at hvis noen med juks har forledet en hel nasjon til livslang VIP- og heltestatus gjennom sine prestasjoner bør/skal/må disse avsløres!! Jeg håper for all del at noen får innblikk i all dokumentasjon for å verifisere og dømme/frigi slik at denne saken blir lagd DØD! Selv om vi kanskje må tåle at det kan ramle noen spøkelser ut av skapene... Uansett hvilken land utøveren kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Den eneste feilen jeg kan se med dette programmet er at enkelte navngis og dermed blir pålagt bevisbyrden for å avvise påstandene.. Enig med deg her Eikre!

Men er vi så naive at vi tror det IKKE har forekommet juks også i langrennssporten? At toppidrett genererer mange fordeler for de beste er det ingen tvil om! Det er vel gulroten som får noen til å ta snarveien til toppen...

Uansett om vi vil det eller ikke synes jeg det har fremkommet en del interessante opplysninger i programmet som bør ettergåes, om ikke annet for å frikjenne de som har blitt navngitt!!

Men en annen sak er vel at hvis noen med juks har forledet en hel nasjon til livslang VIP- og heltestatus gjennom sine prestasjoner bør disse avsløres!! Jeg håper for all del at noen får innblikk i all dokumentasjon for å verifisere og dømme/frigi slik at denne saken blir lagd DØD! Selv om vi kanskje må tåle at det kan ramle noen spøkelser ut av skapene...  

Er ikke veldig uenig med deg. At noen jukser i alle idretter er dessverre et faktum. Etter mitt syn bør man likevel ikke legge frem noe offentlig om personer før det er nok bevis til at det ikke lenger kan være noen tvil. Og jeg kan bare ikke få meg til å akseptere at personer man ikke liker skal mistenkes mer enn de man liker. Da blir det for personlig for min smak. Og det skremmer meg at vi hyller utøvere som store helter mens de er på topp og radbrekker dem så fort de er ferdige med å underholde oss. Men nå har jeg sagt nok i denne saken.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men anser du at dette er personlig Erik?

Så klart! Norge vs Sverige  ;D

Hehe, det lyser jo misunnelse lang vei av desperasjonen ved å presentere et produkt som kun er basert på indisier, mistanker og forsøk på å lage skandale. Spesielt når man, såvidt jeg har forstått, poengterer at enkelte navngitte personer ikke svarte på telefonen. Som om alle tidligere idrettsutøvere som ikke tar telefonen sikkert var dopet...

Dessverre tror jeg mange legger for mye personlige følelser i sine mistanker. Det er jo f.eks. fort gjort å tro at det er større sjanse for at Dæhlie dopet seg enn ann at Jevne gjorde det. Ikke bare på bakgrunn av resultater, men også fordi man kanskje liker Jevne bedre enn Dæhlie.Og slik virker det nesten som enkelte journalister også tenker. Det er da jeg syns det blir for personlig. Ikke bare det, men SVT håper jo på å kunne avsløre en nasjonal norsk folkehelt så de fikk revet Norge ned fra vinteridrettstronen. Og det er i alle fall personlig.  ;D

Men om noen faktisk kan bli avslørt for juks så kjør på. Bare ikke mistenkeliggjør uskyldige på veien. Det er det jeg ikke liker at blir gjort. Verre er det vel egentlig ikke.

På den annen side; Hadde Stenmark blitt avslørt for doping så hadde jeg tatt det personlig. Selv som norsk. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Journalistikken til SVT har vært patetisk mange år. Sendetidspunktet er barnslig, og rettssikkerhet og bevisbyrde forstår man seg ikke på. Det er vel essensen her. Forresten mange som ikke trener engang som har normalverdier på over 17. Dokumentaren fant ikke bevis for noen verdens ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Herregud for en flott fyr du er Pål. Jovial, konstruktiv og dialogorientert. Du hadde passet fint inn blant nordmennen som satt i paneldebatten. For en flott norsk karakter dere ville skapt. Du og Otto Ulseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Herregud for en flott fyr du er Pål. Jovial, konstruktiv og dialogorientert. Du hadde passet fint inn blant nordmennen som satt i paneldebatten. For en flott norsk karakter dere ville skapt. Du og Otto Ulseth.

Skjønner hvor du kommer fra ja :) Grinete fordi det gikk til h.... IGJEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...