Gå til innhold

Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Edit:

Sletta mitt sure oppgulp :)

Men de som tar seg i kast med å diskutere MOT Tom, kan da ikke bli sure :)

Dere VET hva dere gir dere ut på :)

Topic, jeg hadde valgt en opti dryfly snelle, med evotec100 eller stillwater line. Stanga er ikke så nøye, da en hadde klart seg godt med de fleste som lages i dag. Men fario, fluvius, evotec i klasse 5 hadde gått greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg, gud forby, måtte velge bare en kombo til mitt fiske ville ikke en femmer funke.

Jeg fisker laks, SØ i sjø og elv og lett ørret/røyefiske. Fisker med alt fra tubefluer til mygg.

Så da måtte jeg kvitte meg med 12-15 stenger, unntatt en; en gammel G. Loomis GLX 10' #7.

Den skulle kunne til nød kunne fungere forholdsvis tungt laksefiske, feks med GL 4cast F/S 5 og medium tuber eller lette dobbelkroker i str 2 og mindre. (enkelkroker er også et alt.) Det er en god del store fluer en med ulike metoder kan lage lette og med lav lutmotstand. Den kunne også fungere greit til lettere SØ og medium ørretfiske, men ville nok slite med de minste imitasjonene.... Men mye kan repareres med fortom og lettere snører.

Snellevalg er ikke så viktig, men god brems og 150 yds backing er et krav og da beholder jeg Nautilusen.  

Så har jeg valgt litt forskjellig fra de fleste her, men det er fordi laksefisket er for viktig for meg til at jeg vil meg så ondt som å stå og vifte med en 9 fots femmer i flom og mulighet for storlaks.

Men se til Lee Wulff så skjønner en at det meste er mulig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor mange anbefaler Guideline Presentation ? skal ikke si hva jeg synes om det snøret.

For min del : På kast opp til 15-20 meter (som er vanlig i fiskesituasjon for meg) syntes jeg dette snøret er veldig behagelig, og det slår fint over fortommer på ca to stanglengder.

Det ville imidlertid ikke vært førstevalget mitt om jeg kun skulle få benytte ett snøre sesongen igjennom.

Å forklare hvorfor man liker et snøre er for meg like håpløst som å forklare hvorfor man liker ei bestemt stang . . . Det kjennes bare bra ut, er beste forklaring jeg kan gi  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville imidlertid ikke vært førstevalget mitt om jeg kun skulle få benytte ett snøre sesongen igjennom.

Kan ikke tenke meg at trådstarter mente at en ikke skulle kunne skifte snører i sesongen?

I så fall et umulig valg, da begnner jeg heller å samle på frimerker ;D

Edit: ser av headingen at komboen begrenses til en line..... da hadde det blitt frimerker på meg ;) eller kanskje et GL 4Cast F/S3 og masse flytemiddel, eller kanskje noe gode nappvarslere av kork, can 10 stk på synkedelen burde holde  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så inderlig mange år siden man regnet et 6/7 stang som det ideelle til ørretfiske ? Vil tro de fikk både store og små fisker på det utstyret der også.

Det har du rett i ja. Men det der er skummelt å snakke om. Da kommer vi fort inn på lengre og tyngre klumper + at stengene har blitt lavere klassifisert. Det henger liksom sammen det. En 6/7 for en tid tilbake kan nok ofte klassifiseres som 5/6 i dag. Jeg mener derfor at #5 dekker et større spekter enn hva det gjorde for noen år siden. Selv har jeg en 5/6 som var perfekt til korte klumper opp til 11 meter og spot on AFTM klassifisering. I dag passer den best med en Long Belly i #4 eller WF i #5. Men dette er nok også en annen tråd.

Et tillegstema da er hvorvidt den gamle DT/WF-klassifiseringen fortsatt har noe for seg med tanke på x,5-snører av typen GPX, og da lurer jeg samtidig på om DT-snører har dratt i samme retning? Dette er ting jeg må ha svar på før isen går! :-)

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg det er likefør Tom kommer på banen jeg; and here we go again.

PS kom på at jeg jo har en Zpey Switch Lean Green i klasse 5 som burde være en grei allrounder?

Har ikke prøvd den ennå.... Tror den trenger et 6'er snøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige spørsmålet i denne tråden er, og jeg siterer;

"Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt"

Om du ikke kan klare å gi svar på det, ja så skal du kanskje ikke skrive noe i denne tråden i det hele tatt ? Greit nok at du ikke kan svare på det, men å konstant kverulere over at andre heller ikke kan det, blir kanskje litt feil?

Nok OT fra meg også, gir meg nå, og beklager også til taarnes.

ikke noe å beklage. Interessant å se det skli ut litt. Folk er forskjllige, det er nå enda bra <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg ble litt ivrig i OT-delen her! Blir bare så himla møkklei av dette tullballet om at ingen vet noe og bare tror. Igjen SORRY, Ruffen!  :-[:-X

Jeg velger i alle fall #5.

Tror det hadde blitt en femmer på meg også. Ny stang i bestilling fra NOROCO nå, Fluvius 4M. Har hørt så mye lovord om denne at for meg med erfaring kun fra fire stenger i klasse fem til sju, tror jeg ikke jeg tar noen stor sjanse med å kjøpe uprøvd 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter jo her og leser.

Min noe inhabile selger/ikke gi råd kommer jo litt i konflikt.

Inhabil skriver jeg, og da mener jeg inhabil.

Dessverre blir det et lite innlegg om akkurat det. Jeg har aldri til dags dato vært sponset eller fått noe fra Guideline, jeg har derimot fått venner der som fører til at folk trur annerledes.

Ja,,,,, jeg fikk en cap av Rune med Fario logo.

Hvis du er usikker så send meg en pm, jeg svarer på den jeg.

Når det kommer til det andre.

Dette er faktisk et interessant spørsmål.

Ser det ofte daglig da folk skal ha en stang til alt.

Hva skal man svare på slikt?

Skal jeg ta mine egne erfaringer inn i bildet å si at med denne stanga så mestrer du alt, hvis du tar i betraktning dette og dette og osv osv osv , men ikke så bra til det , osv os , men bra til det osv osv.

Og helt glemme hva kunden spør om?

Lett for meg å si med mine preferanser fordi jeg faktisk har testet mye av alt som er litt på grensen.

Og for guds skyld ikke misforstå dette, for det er noe jeg faktisk har /og gjør hele tiden.

Det er da man finner ut hvor man kan tøye grenser osv, men det er jo ikke noe jeg kan forklare en kunde på 1-2-3.

Jeg spør hva skal du fiske?

Litt av alt sier kunden.

Det er da jeg forholder meg til begrepet 5'r- 6'r stang, og gjerne 9'.

Jeg skulle gjerne sagt alt jeg tenker. Vind, det klekker ikke, det klekker, elv, stillevann,myr med busk, myr uten busk, masse vind, enda mere vind, tunge fluer , lette fluer, flere fluer, en tørr , en våt,en gigantisk flue osv osv, gjedde , sjø-ørret osv osv.

En stang som kan brukes til alt?

Finnes ikke noe som mestrer dette åkke som, men man kan få til noe med å velge noe som er midt på treet.

Hva er midt på treet da Robban?

Jeg ville ikke da valgt en dyp 5'r, men gjerne en som har litt rygg, og som kan bære de litt større fluer og/eller fluer med litt volum(luftmotstand)

Jeg kan ikke bestemme hva stanga bærer , men følsomhet, det kan jeg hvis jeg velger en stang som er litt for tøff, og så bestemme hvordan jeg løser den tøffheten.

Her er jeg ute å sykler, pga manglende kunnskaper, eller måten å formidle de på , sorry,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er letter å være følsom på labben, en å få kraft i stangen. Jeg kan simpelthen ikke få en stang til å bli bedre. Men jeg kan bli bedre med stanga jeg har.

Det jeg prøver å si er at jeg kan ikke få en stang til å bære en feks tung flue hvis den og line ikke makter det. Og hvis valget da faller på en sånn stang så kan jeg faktisk  med å være myk, valg av fortom  og bevare roen,  bli fornøyd.

Jeg har et par solide valg som jeg ofte bruker. Jeg vet faktisk ikke om den ene overgår den andre, men jeg har personlige preferanser.

Den ene er hvit, den andre er blå, men med hånda på hjertet så ville jeg valgt den som er matt grå, jeg snakker da innafor samme snøreklasse.

Alle utmerker seg til sitt , men hvis jeg fikk et valg,utifra trådstarer så blir det Guideline Lpxe 9' 5'r.

Line: 4 cast ferdig med det.

I mine øyne den som faktisk takler alle situasjoner.

Men husk nå dette da, dette er det jeg fisker med, jeg tester og tester, men kan ikke kjøpe alt, jeg finner ting som er like bra på banen , men ikke som funker i praktisk fiske. Finner ting som er mye bedre på banen, men jeg føler at det ikke er verdt det.

Selvfølgelig er det verdt det , uansett, men jeg trur og kommer til å anbefale en 5'r stang som det mest anvendelige du kan ha til det meste.

Sverga på at det ikke ble noe mere, men ble bare sånn

Vise ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Her er en litt anderledes stang.Jeg har ikke selv prøvd den,men skulle gjerne ha gjort det. ;D

https://www.flyfishingpoint.net/en/articles/product-reviews/74-tested-newly-from-hends-two-rods-in-one

For å si det slik: Hadde den vært bra så hadde den vært i salg i Norge. ;)

Men hva har det med denne tråden å gjøre? Ville du brukt en #3 til det meste?

Den stanga er for øvrig en 3'er i 9 fot og 2-2,5 som 10'2". I full lengde er den også rimelig ufølsom og jeg vil si - litt slaskete. Hvilket jo er motsatt av hva man ønsker med en nymfestang (som den da er ment som). Ikke alltid alt funker som det er ment. For å hjelpe deg litt på vei: Det er vanskelig nok å få håvet en fisk med 9'9" eller 10'0" #3 om man ikke skal forsøke å få en vill ørret på 1kg+ i håven med en enda lenger 2'er. Pluss, pluss... God idé på papiret, men i praksis... you do the math.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt som er bra er til salgs i Norge?Bravo <<l

Det var liksom tankegangen og ideen rundt stanga som var det vestenliga da vet du.

Hvor stiv akkurat denne stanga er var bare et eksempel.

Jeg for min del har ikke prøvd denne stanga,og vil derfor heller ikke ha noen mening

om hvor god eller dårlig den er.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så alt som er bra er til salgs i Norge?Bravo <<l

Det var liksom tankegangen og ideen rundt stanga som var det vestenliga da vet du.

Hvor stiv akkurat denne stanga er var bare et eksempel.

Jeg for min del har ikke prøvd denne stanga,og vil derfor heller ikke ha noen mening

om hvor god eller dårlig den er.

Det var vel kanskje et hint om noen som har agenturet har prøvd den og funnet ut at det ikke holder mål da. Men det er vel kanskje slik at den norske bransjen ikke har peil. Den kjenner jo, ifølge deg, ikke forskjell på #5 og #6 engang...

Som sagt: Konseptet er en god idé, men funker foreløpig relativt elendig i praksis. Må selvsagt understreke at jeg ikke har prøvd den Slate'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel kanskje et hint om noen som har agenturet har prøvd den og funnet ut at det ikke holder mål da. Men det er vel kanskje slik at den norske bransjen ikke har peil. Den kjenner jo, ifølge deg, ikke forskjell på #5 og #6 engang...

Ok,det jeg sier er at jeg ikke har prøvd den og derfor uttaler jeg meg ikke om stanga.

Hva synes du hvis du har prøvd den da?Hvordan var den synes du?

Hva er det som ikke holder mål?

: Konseptet er en god idé, men funker foreløpig relativt elendig i praksis.

Ok,men som jeg sa,jeg har ikke prøvd,og jeg antar at en haug med andre heller ikke har prøvd.

Så de fleste av oss er kankje litt usikre her,eller??? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Noe mer du lurte på i samme slengen?

Ingen vits å svare deg ettersom jeg bare er meg og ikke en haug andre. Du vil fortsatt ikke ha prøvd det selv og da er vi like langt. Du stoler jo ikke på noen. Si meg én ting er du snill: Hvor ofte vil et slikt konsept være problemløsende for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Robban der.

Når en mann ikke vet hva han skal fiske, hva stanga skal brukes til, hvor den skal brukes, hvordan den skal brukes, ei heller hvem han selv er, så gi ham en sekser. Ikke for stiv, ikke for mjuk.

Neste kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer du lurte på i samme slengen?

Ingen vits å svare deg ettersom jeg bare er meg og ikke en haug andre. Du vil fortsatt ikke ha prøvd det selv og da er vi like langt. Du stoler jo ikke på noen. Si meg én ting er du snill: Hvor ofte vil et slikt konsept være problemløsende for deg?

Har du prøvd stanga selv?

Jeg sier at jeg ikke selv har prøvd og prøver heller ikke å uttale meg om stanga.Jeg kan godt stole på deg jeg Erik.Hvordan synes du stanga er?

Hva er det som ikke holder mål?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Robban der.

Når en mann ikke vet hva han skal fiske, hva stanga skal brukes til, hvor den skal brukes, hvordan den skal brukes, ei heller hvem han selv er, så gi ham en sekser. Ikke for stiv, ikke for mjuk.

Neste kunde.

Da svigerfar skulle ha seg en "ikke altfor dyr" stang til å fiske litt i sjøen med og i noen fjellvann, så anbefalte jeg ham en Guideline LPXe #6, 9 fot - som han fikk svært billig på et tilbud i en ikke ukjent nettbutikk. Hadde jeg visst at det ble så lite sjøfiske, så hadde jeg nok anbefalt en femmer. Men, men, vi ligger nok på klasse seks eller en litt underklassifisert femmer (som det er en del av) til allroundbruk (uten ekstreme utslag i den ene eller andre retning, verken hva angår vind eller fluer). Så egentlig burde denne diskusjonen nå være over, men vi holder det nok gående til isen har trukket seg tilbake. Gudhjelpemeg, det er over en måned til.  ;D    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tom, har du lest noe av det jeg skriver? Virker som du ikke får med deg noe av det og spør om det samme om igjen og om igjen. Les over du. Og ja, jeg uttaler meg ikke om produkter jeg ikke har prøvd. Helst ikke når jeg har det heller. Og denne gangen var det også dumt. Som vanlig er det best å overlate slikt til andre.

Du får skaffe deg en da vettu, Tom. Da får du både kastet og målt. Om du finner aksjonsbrudd pga. den ekstra delen så ikke skyld på meg. Er vel logisk også kanskje? Nei, det var sant, CCS finner ikke aksjonsbrudd. Da må man vel måle hvert ledd og så begynne med formler i alle retninger. Det hender kjenner og det øyer ser er jo kun bedrag fordi man tror.  ;)

Burde vel ikke svart deg på noe, men av en eller annen grunn så morer du meg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jeg leser det meste du skriver,men du er en av de her inne på nettet som jeg er mest uenig med i de fleste ting.Ok,hva er det som ikke holder mål?

Det er fullt mulig å måle stanga fot for for eller hvilkensom helt lengde for den sakens skyld.

Du får ta deg tid til å lese CCS litt nøyere. ;D

Hva er aksjonsbrudd?Og vil ikke CCS kunne måle det?

Hvis du irriterer deg over å svare,men samtidig synes det er morsomt så får du da for all del ha det gøy.

Det eneste jeg registerer er at du og jeg er uenig.

Det er ikke noe vanskeligere enn det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Robban der.

Når en mann ikke vet hva han skal fiske, hva stanga skal brukes til, hvor den skal brukes, hvordan den skal brukes, ei heller hvem han selv er, så gi ham en sekser. Ikke for stiv, ikke for mjuk.

Neste kunde.

Da svigerfar skulle ha seg en "ikke altfor dyr" stang til å fiske litt i sjøen med og i noen fjellvann, så anbefalte jeg ham en Guideline LPXe #6, 9 fot - som han fikk svært billig på et tilbud i en ikke ukjent nettbutikk. Hadde jeg visst at det ble så lite sjøfiske, så hadde jeg nok anbefalt en femmer. Men, men, vi ligger nok på klasse seks eller en litt underklassifisert femmer (som det er en del av) til allroundbruk (uten ekstreme utslag i den ene eller andre retning, verken hva angår vind eller fluer). Så egentlig burde denne diskusjonen nå være over, men vi holder det nok gående til isen har trukket seg tilbake. Gudhjelpemeg, det er over en måned til.  ;D    

Det er en jævlig tid. Var på vestfoldskysten palmesøndag og måtte trampe meg gjennom pakkisen for å nå åpent vann. Under null i vannet, og isfiskere i Langangen :P Sjanseløst, så ikke en fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...