Gå til innhold

Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

De aller fleste som utelukkende fisker i innlandet etter ørret, røye og harr ville helt fint klart seg med ei stang i klasse 4 eller 5 (ville selv valgt klasse 5), og et rimelig snøre, som Scientific Angler air cel.

At mange av oss har et helt arsenal med stenger, snører og sneller skyldes oftest utstyrshysteri  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt upartisk, Guideline fario 905,Guideline presentation line,snelle=mindre betydning hvis du ikke er

opptatt av merke eller fisker unaturlige store fisker der du holder til.

Skulle absolutt klart meg godt med denne kombo'en jeg, ihvertfall . . .

Er veldig glad i Presentation-snøret til Guideline, og ikke er det veldig dyrt heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom 90% av mitt fiske foregår i lakseelven eller i sjøen, må det bli følgende for å ikke helt utelukke de få gangene jeg fisker med tørrflue; 10' #6 av ypperste merke (gjerne Sage ZA), Danielsson (alt er bra) og, tja, kanskje GL 4Cast. Men jeg håper jeg slipper å velge.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en del stenger med forskjellie liner, for fiske. Og du kan finne det du ønsker.

Men en stang året rundt til brun, SØ og laks, da må jeg si Spey Zero #7 (SH-9607*4PC#7-15 . 5g) og et snøre som takler de fleste forrhold, som et Guideline Pounch WF-7-F, paser meg utrolig bra.

Ja det er tungt til indianerfiske på sære ørreter, men utrolig hva lang tafs gjør (Rio fluorflekx 4x god som gull, bare vær jævla nøye med knutene).

Men en stang er smak og behag, så en må finne den en liker gjennom å prøve (tabeller kan hjelpe men kan ikke sammenlignes med the real deal for oss vanlige dødelige).

Det var det jeg ville formidle, skitt fiske. T L, C U og alt det derre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En combo for hele året etter alt :o

GL Highwater klasse 6 snøre og en hel masse camoufortom og fortomsruller fra 0.25 til 0.12. Snelle og snøre? Ikke så nøye egentlig så lenge stanga passer til snøret og snella rommer snøret og en femti meter med backing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL Highwater #4 (selv om jeg for det meste bruker GL Presentation,tåler Highwateren kulda bedre/året rundt).

Streamstix 9,6' #4(eller tilsvarende feks.Venator)Brukes i dag mest til kortlinefiske,men kaster bra nok,klarer laaaaange fortommer med feks buzzeroppsett,og er ei utmerket båtstang. Hadde glatt parkert de andre favorittene,hvis jeg måtte velge.

Passer bra med Danielson original Dryfly eller Nymph(egentlig samma rakkern,men foretrekker storspolesneller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt et rendyrket ørretoppsett, siden det er det som er det fluefiske jeg setter størst pris på. Et kompromiss ville tatt noe bort fra alle delene av fluefisket, og tatt bort litt av gleden, uansett hva jeg fisket etter, tror jeg...

Isåfall så fungerer det jeg har nå, Sage Tcr #4, Eikre flueline, og en Loop Opti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig selv ikke vært borti så mye utstyr at jeg har noe særlig å sammenligne med :-\ Mye ros til Highwater og Presentation.Hva er der største forskjellene, og hvilket egner seg best til tørrt og smånymfer i elv og skogsvann der det ikke er altfor god plass til bakslengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt et rendyrket ørretoppsett, siden det er det som er det fluefiske jeg setter størst pris på. Et kompromiss ville tatt noe bort fra alle delene av fluefisket, og tatt bort litt av gleden, uansett hva jeg fisket etter, tror jeg...

Isåfall så fungerer det jeg har nå, Sage Tcr #4, Eikre flueline, og en Loop Opti.

Slakter, knivmaker og TCR...! - og likevel en myk mann!?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig selv ikke vært borti så mye utstyr at jeg har noe særlig å sammenligne med :-\ Mye ros til Highwater og Presentation.Hva er der største forskjellene, og hvilket egner seg best til tørrt og smånymfer i elv og skogsvann der det ikke er altfor god plass til bakslengen?

Til fiske i små elver, eller trange posisjoner, så ville jeg utvilsomt valgt Presentation. Det har en kort klump på ca 8 meter, og lader stanga med lite snøre utenfor stangtuppen.

Liker personlig Guideline Experience snøret bedre enn Highwater, men begge disse er egnet til større elver og stillevannsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Hvis du av ulike årsaker ble tvunget til å velge (gud forby ???) en kombo, året rundt og til alt fiske, hva ville dette ufrivillige valget falt på?

Tom Aage

Den komboen finnes ikke for meg.Bare så to enkle ting (det er ikke enkelt da så klart  ;D) som å fiske etter

ørret i skogens stille vann,og det å fiske etter gjedde i for eksempel elva er så to vidt forskjellige ting etter min mening,at å velge det samme snøret i begge tilfeller ville bli feil for meg.

En skikkelig heavy gjedde flue og en en bitteliten krok i størrelse 22 eller 24 eller.....er liksom noe annet. ;D

Da ville jeg for min del i allfall både velge både snøre og fortom som passer hvert enkelt fiske.

Stangvalget blir en annen historie for min egen del,den er letter å ha med å gjøre synes jeg. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei igjen. Hvis du av ulike årsaker ble tvunget til å velge (gud forby ???) en kombo, året rundt og til alt fiske, hva ville dette ufrivillige valget falt på?

Tom Aage

Den komboen finnes ikke for meg.Bare så to enkle ting (det er ikke enkelt da så klart  ;D) som å fiske etter

ørret i skogens stille vann,og det å fiske etter gjedde i for eksempel elva er så to vidt forskjellige ting etter min mening,at å velge det samme snøret i begge tilfeller ville bli feil for meg.

En skikkelig heavy gjedde flue og en en bitteliten krok i størrelse 22 eller 24 eller.....er liksom noe annet. ;D

Da ville jeg for min del i allfall både velge både snøre og fortom som passer hvert enkelt fiske.

Stangvalget blir en annen historie for min egen del,den er letter å ha med å gjøre synes jeg. ;D

Denne tråden handler like mye om hvilket fiske man prioriterer. Jeg tror neppe noen mener de kan bruke ei stang, et snøre og ei snelle til absolutt alt. Altså må man også velge hva man vil fiske etter.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler like mye om hvilket fiske man prioriterer. Jeg tror neppe noen mener de kan bruke ei stang, et snøre og ei snelle til absolutt alt. Altså må man også velge hva man vil fiske etter.  :P

Det var jo liksom det jeg akkurat prøvde å si da vet du. ;D

Og det kommer av at all som svarer referere til sine preferanser.

Men var det det trådstarteren egentlig spurte om?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler like mye om hvilket fiske man prioriterer. Jeg tror neppe noen mener de kan bruke ei stang, et snøre og ei snelle til absolutt alt. Altså må man også velge hva man vil fiske etter.  :P

Det var jo liksom det jeg akkurat prøvde å si da vet du. ;D

Og det kommer av at all som svarer referere til sine preferanser.

Men var det det trådstarteren egentlig spurte om?

Tom.

Det kan du lese om i første innlegg.

Jeg ville valgt en femmer med litt guff i. Takkler det meste. Om den ikke er optimal til brugdefiske eller nipigget stingsild under blikkstille hetebølger måtte jeg bare ha levd med.

Med en femmer kan man fiske smålaks- ørret-sjøørret og det meste annet. Jeg ville og ha valgt et highwater el. Det funker til alt. Snelle betyr ikke så mye. Ei som henger sammen et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...