Gå til innhold

Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Enig med deg i det Ruffen,bare stanga er stiv nok,men jeg snakker ikke om stanga,men om snøret,og ikke minst

fortommen,og det er noe helt annet,du velger ikke et femmersnøre i alle sitiuasjoner,og hvis du gjør det så er du i en helt annen verden enn meg. ;D

Å kaste med det femmersnøre kan alle stenger klare. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det Ruffen,bare stanga er stiv nok,men jeg snakker ikke om stanga,men om snøret,og ikke minst

fortommen,og det er noe helt annet,du velger ikke et femmersnøre i alle sitiuasjoner,og hvis du gjør det så er du i en helt annen verden enn meg. ;D

Å kaste med det femmersnøre kan alle stenger klare. ;D

Tom.

Nei jeg gjør ikke det men hvis jeg ble skutt i nakken hvis jeg ikke holdt meg til det jeg hadde bestemt meg for så hadde jeg fulgt det.

Så helt spesifikt ville jeg valgt:

Stang: loomis maxline speed klasse fem ( ikke max)

Snøre: highwate klasse fem

Snelle: ei som holder et år.

I de tillfellene jeg (ikke utstyret) ikke var flink nok til å mestre forholdene ville jeg trøstet meg  med brennevin og ventet på bedre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard femmerstang, et vanlig femmersnøre og nesten hvilken helst fluesnelle av noenlunde riktig størrelse - da har man redskap som funker perfekt til nesten alt innlandfiske etter ørret og røye, som er det jeg stort sett driver med. Et sånt sett blir litt spinkelt til streamerfiske etter tidlige gytevandrere, og ved finfiske i småbekker blir det litt grovt. Men det funker forsåvidt bra til det også, og dessuten til mye annet fiske - f.eks. går det fint å hale opp småsei opp til 3-4 kilo på sånt bruk med litt tålmodighet.

Skal man fiske storlaks, gjedde, storsei, kveite, tropisk og slikt trenger man naturlig nok tyngre skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så klart,siden ingen av oss vet hva en femmer er,så velger vi det i og med at det er mer eller mitt på treet? ;D

Dette her kan vi holde på med til vi sovner,og antageligvis også enda lengre bare vi gidder... ;D

En DT firer og en stiv femmer som egentlig ikke er en femmer,men bare fordi at en eller annen

fyr som ber om at slik må stanga være for at den skal være en femmer så blir det mer enn bra.

Alle vet hva en femmerstang er eller hva? ;D

Snøret har rask tapering i fronten,og så kan vi jo bare justere fortommen for å ta av

for den hurtige overrullingen. ;D

Det er jaggu lett å velge utstyr gitt,bare du er flink nok.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tom, å beskive en "femmer" er lett. Det er en stang som passer til et snøre i klasse 5 og til det bruket snøret er beregnet for. Snøre velger man ut fra hvilket fiske man skal bedrive. Fortom velges ut fra situasjon og flue. Altså:

1. Situasjon

2. Mest sannsynlig fluevalg

3. Fortom

4. Snøre

5. Stang

6. Snelle som balanserer det hele og ellers har de egenskaper man har behov for.

Altså velges stang til utstyret ellers og ikke utstyret etter stanga.

I de fleste tilfeller er det normale kast, normale fluer, normal fortom, femmer-snøre, femmerstang og passe tung 4-6'er snelle som gjelder for meg. For andre er det kanskje andre behov.

Men å si at ingen vet hva en femmer-stang er er bare tull. Les den understrekede linjen igjen om du fortsatt er usikker. At noen har spesieller behov og således avviker fra "normalen" er ikke noe nytt. Men det er ikke akkurat veldig mange som er tjent med at det er disse som legger retningslinjene for hva som er hva og ikke.

Kort sagt: Normalt oppegående fiskere med litt erfaring og som tenker på selve fisket vet hva en femmer er. De er svært sjelden særlig forvirret i så måte.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada gutta,så klart det dere vet det,eller rettere sagt tror dere vet det,og leser at det står et femtall der,men ikke pokker om dere har den minste anelse om det er tilfelle eller ikke hvis dere ikke kaster eller måler.

Egentlig tror jeg ikke dere er så sikre bare ved å kaste alene heller med en femmer eller sekser,bare ved det å kaste?

Ja,er det ikke fint at det står et tall på stanga så vi vet hva vi holder i. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Neida, vi skjønner ingenting... tullball!  :rolleyes:

At du er blitt så himla forvirret av alskens utregninger, teorier og kasting med sære kombinasjoner betyr ikke at alle andre er like forvirret serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, å beskive en "femmer" er lett. Det er en stang som passer til et snøre i klasse 5 og til det bruket snøret er beregnet for. Snøre velger man ut fra hvilket fiske man skal bedrive. Fortom velges ut fra situasjon og flue. Altså:

1. Situasjon

2. Mest sannsynlig fluevalg

3. Fortom

4. Snøre

5. Stang

6. Snelle som balanserer det hele og ellers har de egenskaper man har behov for.

Altså velges stang til utstyret ellers og ikke utstyret etter stanga.

I de fleste tilfeller er det normale kast, normale fluer, normal fortom, femmer-snøre, femmerstang og passe tung 4-6'er snelle som gjelder for meg. For andre er det kanskje andre behov.

Men å si at ingen vet hva en femmer-stang er er bare tull. Les den understrekede linjen igjen om du fortsatt er usikker. At noen har spesieller behov og således avviker fra "normalen" er ikke noe nytt. Men det er ikke akkurat veldig mange som er tjent med at det er disse som legger retningslinjene for hva som er hva og ikke.

Kort sagt: Normalt oppegående fiskere med litt erfaring og som tenker på selve fisket vet hva en femmer er. De er svært sjelden særlig forvirret i så måte.  ;D

Etter noen år bak "spakene" tror jeg at jeg har begynt å skjønne noe jeg også. Støtter dette innlegget 100%.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,og atter nei Erik,En femmer er individuellt.Totalt uenig med deg.

En femmerstang er den stanga jeg har bestemt meg for at er en femmersteng er,og du

og alle andre også har bestemt dere for.

Og hverken mer eller mindre etter mitt skjønn.Det er jo derfor att CCS gir oss verdier

fra ekstremt 2 - 9 selv om det er ekstermt.

Du kan ikke si at en femmerstang med disse verdier ikke er en femmersteng.

Eller kan du?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi skjønner ingenting... tullball!  :rolleyes:

At du er blitt så himla forvirret av alskens utregninger, teorier og kasting med sære kombinasjoner betyr ikke at alle andre er like forvirret serru.

Det har jeg aldri sagt,men kunne du tenke deg mulighten for at jeg ikke egentlig ikke er forvirret,men

rett og slett mener noe annet enn deg?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom all kveruleringen din Tom, så tror jeg faktisk du har rett i mye. Men jeg er såpass pragmatisk, at hvis en stang funker for meg med det jeg mener er et klassisk 5'er snøre, ja da kaller jeg det en femmer

Fullstendig enig med deg i det,og det er akkurat det jeg prøver å formidle på tross av ulike oppfatninger

av hva stivhet er.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Saken er kort og godt den at stenger er laget med et formål. Som biler, sykler og ski. De vil derfor variere noe på grunn av dette. Og de som lager utstyr er ikke helt blåst i hodet heller, men har også forskjellig preferanser. Derfor er det ganske kjekt at de skriver litt om stengene og hva de er beregnet for og ikke bare "ny og forbedret utgave av den forrige modellen...". Det er altså variasjon av femmere, men det skal jaggu mye til at man ikke finner "sin" femmerstang blant alle de som er påstemplet #5 og beregnet for det fisket man skal bruke stanga til.

Til og med T5'en er akkurat samme sak. Den ble laget for å kaste ett spesifikt snøre (XXD comp) i klasse 5 så langt som absolutt mulig - og det var det. Altså en femmer beregnet for det jeg akkurat skreiv. Er det så mye å være uenig i da?

Ei stang som skal takle tynn fortomsspiss og kjøring av fisk og snøre i klasse 5 kan ganske enkelt ikke ha samme egenskaper som T5. Osv...

Tør jeg foreslå litt mindre kasting og litt mer fisking i 2013, Tom? Mulig det dukker opp litt mer forståelse for hva en femmerstang for vanlige folk er da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier Tom er at gutta over her kun tror de vet hva en femmerstang er. Da kan du iberegne meg også.

Det du da gjør er å sette spørsmålstegn ved alle andre sine meninger og si at vi er uvitende fordi vi ikke nødvendivis deler din oppfattning. Synes det er veldig tøft av deg å si at folk som faktisk jobber med dette, folk som har flere tiår bak seg med flufiske, stangbygging osv kun tror og ikke vet noe.

Dette her var min del av offtopicen i denne tråden, og beklager ovenfor trådstarter at jeg ikke klarte å komme med et ordentlig innlegg som svar på spørsmålet stilt i første innlegg.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier Tom er at gutta over her kun tror de vet hva en femmerstang er. Da kan du iberegne meg også.

Det du da gjør er å sette spørsmålstegn ved alle andre sine meninger og si at vi er uvitende fordi vi ikke nødvendivis deler din oppfattning. Synes det er veldig tøft av deg å si at folk som faktisk jobber med dette, folk som har flere tiår bak seg med flufiske, stangbygging osv kun tror og ikke vet noe.

Dette her var min del av offtopicen i denne tråden, og beklager ovenfor trådstarter at jeg ikke klarte å komme med et ordentlig innlegg som svar på spørsmålet stilt i første innlegg.

Kjell

Kjell dette her leser du virkelig feil.

Hvor har du dette fra at jeg mener at andre er uvitende etter min oppfatning?

Nå får du jaggu meg ta deg sammen og lese det jeg egentlig skriver,og ikke legge ord i munnen på meg.

Hvis jeg skal arresteres for noe så får det jaggu meg henge på greip og medføre riktighet også,og ikke

en gjetning på hva jeg mener om andres meninger.

En femmerstang er en femmerstang,men den er ikke likm for alle.....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det du sier Tom er at gutta over her kun tror de vet hva en femmerstang er. Da kan du iberegne meg også.

Det du da gjør er å sette spørsmålstegn ved alle andre sine meninger og si at vi er uvitende fordi vi ikke nødvendivis deler din oppfattning. Synes det er veldig tøft av deg å si at folk som faktisk jobber med dette, folk som har flere tiår bak seg med flufiske, stangbygging osv kun tror og ikke vet noe.

Dette her var min del av offtopicen i denne tråden, og beklager ovenfor trådstarter at jeg ikke klarte å komme med et ordentlig innlegg som svar på spørsmålet stilt i første innlegg.

Kjell

Kjell dette her leser du virkelig feil.

Hvor har du dette fra at jeg mener at andre er uvitende etter min oppfatning?

Nå får du jaggu meg ta deg sammen og lese det jeg egentlig skriver,og ikke legge ord i munnen på meg.

Hvis jeg skal arresteres for noe så får det jaggu meg henge på greip og medføre riktighet også,og ikke

en gjetning på hva jeg mener om andres meninger.

En femmerstang er en femmerstang,men den er ikke likm for alle.....

Tom.

Ehh....

Jada gutta,så klart det dere vet det,eller rettere sagt tror dere vet det,og leser at det står et femtall der,men ikke pokker om dere har den minste anelse om det er tilfelle eller ikke hvis dere ikke kaster eller måler.

Egentlig tror jeg ikke dere er så sikre bare ved å kaste alene heller med en femmer eller sekser,bare ved det å kaste?

Ja,er det ikke fint at det står et tall på stanga så vi vet hva vi holder i. <<l

Der står det faktisk sort på hvitt at jeg ikke har den minste anelse... "ikke pokker" tilogmed. Og faktisk ingen av oss.

Slik jeg leser deg, Tom, så sier du at svært svært mange fisker med ei stang i den tro at det er en femmer, men ikke egentlig er det. De er bare lurt til å tro det. De vet ikke bedre fordi de ikke aner hva en femmerstang er. Det er vel rimelig på kanten frekt. Jeg kan garantere deg at det er en god del som du sier ikke aner som har mye lengre fartstid som fluefiskere enn både du og jeg. Tror disse vet sånn noenlunde hva de har i henda. Og man trenger vel heller ikke sååå lang erfaring heller før man kjenner forskjell på stenger. Eller, hvor lenge mener du man må ha holdt på før man kjenner noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, dette var en tråd som skulle handle om hva man ville valgt, om man ble tvunget til å velge. Det du holder på med nå, har du holdt på med i drøssevis av andre tråder, og jeg tror de fleste har fått med seg hva du mener om klassifisering av stenger. Har overhodet ikke noe imot at du har de meningene du har, men du bør kanskje ikke ha dem i enhver tråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sorry for at jeg ble litt ivrig i OT-delen her! Blir bare så himla møkklei av dette tullballet om at ingen vet noe og bare tror. Igjen SORRY, Ruffen!  :-[:-X

Jeg velger i alle fall #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...