Gå til innhold

Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei Erik.

Jeg blir lurt til å tro at jeg holder i en femmerstang jeg også,så jeg jeg vil for all del ikke oppfattes som frekk,

jeg prøver i allfall ikke med mening å ikke være det,men jeg tror oppriktig at ikke alle er forunt å kjenne forskjell på

stenger på samme måte.

Og det er på noen som helst ikke måte ikke negativt ment.Alle er ikke like opptatt ev det med selve kastingen.

Hold opp med det tullballet om at ingen vet noe,du vet så sabla godt at jeg ikke mener det Erik. ;D

Jeg velger også en femmer,men den har ERN 6 - 9 MEN ER KANSKJE IKKE TYPISK FEMMER.

Aller helst så er en femmer for meg et sted mellom 7 - 9.

Det valget tror jeg ikke de fleste tar,men heller et sted mellom 4 - 6?

Når du holder i en femmer,så kan det hende at du holder i en femmer som er en femmer?

En femmer eksisterer for alle,men å se på hva som står på stanga er ikke nødvendigvis det jeg

for min del ville ha brukt som fasit.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg ble litt ivrig i OT-delen her! Blir bare så himla møkklei av dette tullballet om at ingen vet noe og bare tror. Igjen SORRY, Ruffen!  :-[:-X

Jeg velger i alle fall #5.

Sorry til meg ??? Den skjønte jeg ikke helt. Du har vel ikke sagt noe til meg så vidt jeg har fått med meg.  ;)

Kan ikke Tom bare få leke i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hold opp med det tulballet om at ingen vet noe,du vet så sabla godt at jeg ikke mener det Erik. ;D

Neivel, og hvordan skal man lese dette da?:

Og så klart,siden ingen av oss vet hva en femmer er,så velger vi det i og med at det er mer eller mitt på treet? ;D

Og nå holder jeg kjeft og avslutter med:

Long belly snøre i #5 (helst over 14 meter klump), 9'0" #5 stang og ei snelle som gir perfekt balanse. Nok med 50 meter backing for meg til det fisket jeg da vil holde meg til.

Sorry fordi jeg ble med på å avspore tråden din, ruffen.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud for en tråd,klart vi gutta kan anbefale en stang klasse, vet hva vi driver med.

Hvis jeg drar til oslo sportslager og får veid ut en ferfekt skøyte ski av "proffene"trenger jeg ikke Tom

syversen som står står i bakgrunn og bjeffer.

P.S kom på en ide, fluestenger burde blitt valgt ut sånn som det de gjør med perfekte ski par... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en egen tråd nå Tom, nå har du og jeg og andre ødelagt denne tråden nok pga. denne kverruleringen. Så vidt jeg husker har du en tråd fra langt tilbake hvor du kan holde på med dette her. Nå er du på et nivå hvor eneste hensikt er å irritere og hevde egen fortreffelighet.

Og om jeg igjen har tillagt deg noe nå så er det på min egen regning og med hensikt.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du spørre om det i denne tråden ? Kan du ikke godta at andre ikke har det samme synet som deg, og fint lever med at en femmer faktisk er en kurant greie ?

Joda for all del,men alle vet at stenger har ulik stivhet.

En femmer er ikke en kurant greie i det hele tatt i min verden,og å si at det ikke skal komme til utrykk i denne tråden

er å unnvike det egentlige spørsmålet.

Kanskje du vil svare på hva en femmerstang er?

Må vi måle da?

Det er ikke så kurant etter mitt skjønn som du vil ha det til Jan,fordi vi alle har ulike oppfatninger

av hva vi trives med og måten vi kaster på,og det har stor betydning for hva vi oppfatter som en femmer.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige spørsmålet i denne tråden er, og jeg siterer;

"Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt"

Om du ikke kan klare å gi svar på det, ja så skal du kanskje ikke skrive noe i denne tråden i det hele tatt ? Greit nok at du ikke kan svare på det, men å konstant kverulere over at andre heller ikke kan det, blir kanskje litt feil?

Nok OT fra meg også, gir meg nå, og beklager også til taarnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige spørsmålet i denne tråden er, og jeg siterer;

"Valg av en stang, en snelle og ett snøre året rundt"

Om du ikke kan klare å gi svar på det, ja så skal du kanskje ikke skrive noe i denne tråden i det hele tatt ? Greit nok at du ikke kan svare på det, men å konstant kverulere over at andre heller ikke kan det, blir kanskje litt feil?

Nok OT fra meg også, gir meg nå, og beklager også til taarnes.

Tror bare du kan glemme å komme med noe forklaring på noe som helst Jan. Du kommer ikke til å komme i havn med noe uansett hva du skriver. Det er bedre å la være. Han elsker å rive i filler slike tråder hvor folk er nyskjærrige på hva andre synes. Han er flink til å provosere folk. Det skal han ha men det er jo nesten det eneste han driver med og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg klarer ikke svare fordi jeg leser også det første spørsmålet somTom Aage også stiller,nemlig til alt fiske

i tillegg til det du nevner.

Klarer du å svare på det?

Jeg mener det er umulig å svare på?

Så fremt du ikke tar et spessielt valg innnen fluefiske så får andre enn meg si noe

mer klartydig i den sammenheng,så for all del beklager hvis noen har oppfattet meg dithen

at andre ikke kan.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter jo her og leser.

Min noe inhabile selger/ikke gi råd kommer jo litt i konflikt.

Inhabil skriver jeg, og da mener jeg inhabil.

Dessverre blir det et lite innlegg om akkurat det. Jeg har aldri til dags dato vært sponset eller fått noe fra Guideline, jeg har derimot fått venner der som fører til at folk trur annerledes.

Ja,,,,, jeg fikk en cap av Rune med Fario logo.

Hvis du er usikker så send meg en pm, jeg svarer på den jeg.

Når det kommer til det andre.

Dette er faktisk et interessant spørsmål.

Ser det ofte daglig da folk skal ha en stang til alt.

Hva skal man svare på slikt?

Skal jeg ta mine egne erfaringer inn i bildet å si at med denne stanga så mestrer du alt, hvis du tar i betraktning dette og dette og osv osv osv , men ikke så bra til det , osv os , men bra til det osv osv.

Og helt glemme hva kunden spør om?

Lett for meg å si med mine preferanser fordi jeg faktisk har testet mye av alt som er litt på grensen.

Og for guds skyld ikke misforstå dette, for det er noe jeg faktisk har /og gjør hele tiden.

Det er da man finner ut hvor man kan tøye grenser osv, men det er jo ikke noe jeg kan forklare en kunde på 1-2-3.

Jeg spør hva skal du fiske?

Litt av alt sier kunden.

Det er da jeg forholder meg til begrepet 5'r- 6'r stang, og gjerne 9'.

Jeg skulle gjerne sagt alt jeg tenker. Vind, det klekker ikke, det klekker, elv, stillevann,myr med busk, myr uten busk, masse vind, enda mere vind, tunge fluer , lette fluer, flere fluer, en tørr , en våt,en gigantisk flue osv osv, gjedde , sjø-ørret osv osv.

En stang som kan brukes til alt?

Finnes ikke noe som mestrer dette åkke som, men man kan få til noe med å velge noe som er midt på treet.

Hva er midt på treet da Robban?

Jeg ville ikke da valgt en dyp 5'r, men gjerne en som har litt rygg, og som kan bære de litt større fluer og/eller fluer med litt volum(luftmotstand)

Jeg kan ikke bestemme hva stanga bærer , men følsomhet, det kan jeg hvis jeg velger en stang som er litt for tøff, og så bestemme hvordan jeg løser den tøffheten.

Her er jeg ute å sykler, pga manglende kunnskaper, eller måten å formidle de på , sorry,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er letter å være følsom på labben, en å få kraft i stangen. Jeg kan simpelthen ikke få en stang til å bli bedre. Men jeg kan bli bedre med stanga jeg har.

Det jeg prøver å si er at jeg kan ikke få en stang til å bære en feks tung flue hvis den og line ikke makter det. Og hvis valget da faller på en sånn stang så kan jeg faktisk  med å være myk, valg av fortom  og bevare roen,  bli fornøyd.

Jeg har et par solide valg som jeg ofte bruker. Jeg vet faktisk ikke om den ene overgår den andre, men jeg har personlige preferanser.

Den ene er hvit, den andre er blå, men med hånda på hjertet så ville jeg valgt den som er matt grå, jeg snakker da innafor samme snøreklasse.

Alle utmerker seg til sitt , men hvis jeg fikk et valg,utifra trådstarer så blir det Guideline Lpxe 9' 5'r.

Line: 4 cast ferdig med det.

I mine øyne den som faktisk takler alle situasjoner.

Men husk nå dette da, dette er det jeg fisker med, jeg tester og tester, men kan ikke kjøpe alt, jeg finner ting som er like bra på banen , men ikke som funker i praktisk fiske. Finner ting som er mye bedre på banen, men jeg føler at det ikke er verdt det.

Selvfølgelig er det verdt det , uansett, men jeg trur og kommer til å anbefale en 5'r stang som det mest anvendelige du kan ha til det meste.

Sverga på at det ikke ble noe mere, men ble bare sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage XP( muligens nye ONE), GL LPXe, Eikre-Fly Fluvius. Alle i klasse 5, ni fot. Det tror jeg er et bra svar faktisk, men trådstarter spurte kanskje hva livet egentlig dreier seg om, og hva som eventuelt er vitenskapelige bevis for vår eksistens? Eller om det i det hele tatt er noe som med sikkerhet kan sies å være viten? Start i så fall egen tråd om det.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bra innlegg, Robban.  <<l

Hei igjen. Hvis du av ulike årsaker ble tvunget til å velge (gud forby ???) en kombo, året rundt og til alt fiske, hva ville dette ufrivillige valget falt på?

Tom Aage

"Alt det fisket du får gjort med en kombo" leser jeg det som. Nettopp fordi man ikke kan ha ei stang, ett snøre og ei snelle til absolutt alt (det er i så fall en annen type "snelle"). Dermed blir det egentlig enkelt for meg. Jeg fisker sikkert 80% av tiden under forhold som femmerutstyr kan (KAN) dekke. For meg. Resten blir enten greit nok,, såvidt, muligens eller bare å glemme. Men man kan gjøre mye med fortom om man vil. Det finnes triks for å kompensere for for stiv stang osv. Men det er en annen skål. Dessuten er det ikke alle triks som passer for alle heller. Som med alt annet.

Men jeg må jo si at jeg nok hadde blitt rimelig desperat etter hvert om jeg ikke fikk bytte utstyr en gang iblant. Nymfefiske er én ting og myggfiske en annen. Gjedde og slikt er det dårlig med i mine trakter. Sjøørret er også en sjeldenhet. Men skjønner godt problemstillingen for de som har flere strenger å spille på.

Når jeg tenker meg om... Er det ikke en her i forumet som for en stund tilbake sa han bruker 7'er til alt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt det fisket du får gjort med en kombo" leser jeg det som. Nettopp fordi man ikke kan ha ei stang, ett snøre og ei snelle til absolutt alt (det er i så fall en annen type "snelle"). Dermed blir det egentlig enkelt for meg. Jeg fisker sikkert 80% av tiden under forhold som femmerutstyr kan (KAN) dekke. For meg. Resten blir enten greit nok,, såvidt, muligens eller bare å glemme. Men man kan gjøre mye med fortom om man vil. Det finnes triks for å kompensere for for stiv stang osv. Men det er en annen skål. Dessuten er det ikke alle triks som passer for alle heller. Som med alt annet.

Fullstendig enig med deg Erik ;D

Dette var også et fint innlegg i mine øyne Erik.

Og det der med å gjøre mye med fortommen burde absolutt flere ta tak i også.

Tom.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå et det litt uklart hva som ligger i "alt". Men tenker vi på all slags fluefiske etter ørret/harr i elver, vann og sjø, så var det i hvertfall det jeg tok utg pkt i. Stanga må da både håndtere små tørrfluer og løfte små streamere, og helst også en ni fot sinktip, da vi pga nevnte tørrfluefiske må ha et flytsnøre. Imngår stor gjedde og bonefish, så ville jeg valgt en syver. Redington CPX er for øvrig et godt alternativ i både klasse 5 og 7. Tenker litt budsjett her, og det gjør man vel når man skal ha en stang til alt...

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er vel ikke så inderlig mange år siden man regnet et 6/7 stang som det ideelle til ørretfiske ? Vil tro de fikk både store og små fisker på det utstyret der også.

Det har du rett i ja. Men det der er skummelt å snakke om. Da kommer vi fort inn på lengre og tyngre klumper + at stengene har blitt lavere klassifisert. Det henger liksom sammen det. En 6/7 for en tid tilbake kan nok ofte klassifiseres som 5/6 i dag. Jeg mener derfor at #5 dekker et større spekter enn hva det gjorde for noen år siden. Selv har jeg en 5/6 som var perfekt til korte klumper opp til 11 meter og spot on AFTM klassifisering. I dag passer den best med en Long Belly i #4 eller WF i #5. Men dette er nok også en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vende over større fluer til gjedde fiske er noe enklere med et tyngre snøre,og med enn annen fronttapering,for ikke å snakke om fortomm,men absolutt dønn nødvendig er det ikke,så til de som vil gå for#the one and only#

så vil mitt råd være å lære seg seg å sette størst mulig fart på snøret.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjoep deg en 6# 9'' - 9''7'. Den takler vind og store/tunge fluer godt. For toerrfluefiske, bare sett paa en lengre fortom hvis du har problemer med presentasjonen. Kjoeper du deg en stang med litt futt I, saa funker Rio Gold, Grand og Indicator meget bra. Har du raad saa proev Sage Xi3, Scott S4(S). Har du mindre god raad, saa faa tak I en Sage Xi2 eller Z-axis. MEN KJOEP HATCH BACKING.........hehe

Sage og Lamson sine sneller er "rimlige" og veier ikke stort, og de fungerer....

Geir.

PS! Til dere som er uenige....Gidder ikke aa forsvare dette. Det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...