Gå til innhold

Tight Loops.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For de som interesserer seg mer enn middels for kasting så vet vi,at for å lage

trangest mulige bukter så må stanga tiltes mer eller mindre.

Når det er sagt,hvor trange bukter er det egentlig mulig å lage?

Jeg regner med at det er noen flere kastenisser på dette nettet?

Eller? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som interesserer seg mer enn middels for kasting så vet vi,at for å lage

trangest mulige bukter så må stanga tiltes mer eller mindre.

Når det er sagt,hvor trange bukter er det egentlig mulig å lage?

Jeg regner med at det er noen flere kastenisser på dette nettet?

Eller? ;D

Tom.

Hei, Tom  :)

For så vidt et interessant spørsmål det, men det jeg egentlig innerst inne synes er mer interessant er å spørre seg:

Hvor trange bukter jeg lage i en individuell situasjon, for jeg vil gjerne rekke å legge inn ei luftmending. Eller en sikk-sakk med reach. Eller noe anna styr. For det som teller for meg er å presentere flua best mulig, og mest naturlig. Og da må jeg ha tid til å utføre det presentasjonskastet også. Så, mulig jeg er tregere enn gjennomsnittet (jeg er tross alt fra Toten  ;D ), men jeg må ha tid til å sette presentasjonen også. Så i mi bok vil jeg på fisketur oftest tenke; hvor trangt må jeg egentlig sette den bukta?

På korte hold, i vindstille vær liker jeg å åpne opp bukta de luxe (bryr meg ikke om noen ser på). Mens det å kaste på fisk oppstrøms i elva, med motvind, med nødvendigvis lang fortom, gir helt andre forutsetninger.

Det siste blir som å fotografere hvit sau, på snø, i tåke. Da må eksponeringen sitte for at det skal bli bra  :)

:) Bare en tanke fra meg det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra poeng her, Andre.

Mye av det vi foretar oss i fluefisket går nettopp ut på som du sier "å skape oss tid".

Nå snakkes det mye om sneverheten av bukten her, men andre faktorer er jo like viktige i forhold til det å skape seg denne tiden enn bare buktformasjonen i seg selv, selv om viten, kunnskap og bruk av ulike formasjoner er effektive midler i seg selv.

Til fiske er jeg ikke spesielt opptatt av å sette bukten så trang som mulig, absolutt ikke, jeg åpner gjerne en tanke først, og snevrer igjen mot slutten. Men generelt over har jeg nok, etter at jeg kom inn i konkurransemiljøet spesielt, blitt mer oppmerksom på fordelen som oppnås gjennom å holde linja fremme, dette for å skape de fordeler enn da får med seg bakover igjen. Dette vil automatisk ofte føre til at jeg for eksempel til lengre kast under sjøørretfiske foretar en lett "tilbaketrekning" for å snevre inn/lukke bukten å derved holde høyden/eventuelt for ennå lengre kast stikke opp og inn i bukt foran. Dette vel og merke der jeg ikke har vanskelig vind som jeg må under. Men det er klart, i dette fisket står ikke akkurat finpresentasjon- og manipulasjon i høysetet. Fisker jeg ørret på fjellet der alle disse flotte variantene er i fokus, så er jeg roligere jevnt over. Det betyr ikke at buktene nødvendigvis er åpne, det kommer jo mye an på distansen, jeg bare regulerer på innsatsen i forhold til akselerasjon og stopp, men jo, noen ganger kan buktene være åpne også, skikkelig åpne.

Bare som en liten notis til slutt. Jeg opplever at svært mange stopper så hardt så hardt, og typisk også på helt feil linelengde. De får høre at stoppen må komme KONTANT, KONTANT, KONTANT. Hva er KONTANT? Litt følelse folkens. De får også stadig høre at de skal holde håndleddet STIVT, STIVT, STIVT. Hva er STIVT? Litt følelse folkens. Så får vi kanskje litt bedre balanse mellom bunndel og resten, og dere skal se hvordan stanga begynner å arbeide for dere. BESTEMT er bestemt et bedre uttrykk. Moment, joda, men feeling, ja. Kjenn litt på den.

Edit; Tom: en litt stram topp, kort arbeidsvei, riktig aks. gjennom denne, og en bestemt stopp. Vi kan prøve en gang, hvor trang vi klarer å få den. Og da skal vi IKKE krysse :-)

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart Andre,enig med deg.Du tilpasser deg,men du er flink nok til å klare å tilpasse deg. :)

Det er fordi du har kastet for å kaste uten å måtte fiske.Altså du har kastet mye,og du

har kastet for å lære mer.

Så derfor,så må vi trene og leke og ha det gøy,og ikke sette fiskesituasjoner opp mot kastingen,(jeg sier ikke at du sier,eller gjør det)

Det å trene på stangbevegelse er viktig ,eller ennå viktigere etter min mening,hvor har du stangtuppen din hen?

Jeg har aldri skjønt hvorfor det bare er meg som snakker om det å vite hvor du har stangtuppen din hen?

Vel,jeg er fra Oslo,så er nok ennå tregere enn de fleste? ;D

Hvis du klarer å stå å kaste frem og tilbake med la oss si 30cm bukter og 1m bukter etter som du vil så har du

kontroll.

Å lage bukter på 10 og 5 cm er ikke vanlig,og da må du etter min oppfatning og erfaring tilte stanga.

Og hva er så da poenget med det.

Jo,fordi når du senker stanga så må snørehastigheten også økes fordi avstanden blir lavere.

Og antageligvis også mindre synlig for fisken.

Mener å huske at gode gamle John Goddard var opptatt av dette med høyden av snøret over vannet?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er det noen som klarer å lage en 3cm bukt?

(Selfølgelig sidekast. :))

Jeg strevde virkelig med å lage en 5cm.

Er det mulig å kunne lage en ennå mindre bukt?

Tom.

Hvem i huleste skal springe langsetter snøret og måle bukttykkelsen? Bolt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd fem centimetersbukter da?

Gikk det greit? ;D

Tom.

Sjelden jeg har så åpne bukter, og det forekommer egentlig kun når det er sterk sidevind.

Husker jeg penetrerte ei kråke i flukt med snørebukta en gang, og det ble noe jævlig griseri om jeg skal si det selv.

Jeg setter en sånn voldsom snørehastighet også, at jeg knapt ser noe mer enn skyggen av snøret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har dere prøvd fem centimetersbukter da?

Gikk det greit? ;D

Tom.

Sjelden jeg har så åpne bukter, og det forekommer egentlig kun når det er sterk sidevind.

Husker jeg penetrerte ei kråke i flukt med snørebukta en gang, og det ble noe jævlig griseri om jeg skal si det selv.

Jeg setter en sånn voldsom snørehastighet også, at jeg knapt ser noe mer enn skyggen av snøret selv.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utsnitt av et klipp som er vist før,men allikevel skader det vel ikke å se det engang til.

I dette kastet er ikke stanga tiltet noe særlig ut til siden.Det er lett å se at oversnøret treffer undersnøret,men

det går bra allikevel.I ettertid kan man kanskje si at jeg skulle satt større fart på snøret når jeg

presser bukta så tett inn?

Uansett,tren på trange bukter folkens,hvor har du stangtuppen din hen? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i den snutten at selve stoppen er kontant, kastingen blir så som så ...

jo mykere stangen er jo mere bedriten blir det med en hard stopp...( hva med mere feeling? )

fokuset på fisking er det viktigste som Andre nevner

Jeg stopper ikke særlig hardt her.Derimot stikker jeg.

Mye lettere å fokusere på fisking når man fisker,men en fordel er det jo å ha trent på forhånd. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...