Gå til innhold

Tight Loops.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For all del, Pallot er en bra kaster, men dette var vel litt "tv-kasting"? Det ser kult ut når det filmes i fra siden, men hvor kult ser det ut rett forfra når bukta kommer inn på skrå, jf også Tor Arnes kommentar.

Jeg mener at ei perfekt bukt skal se ut som en U evt. en V, ikke et åttetall.

post-1094-13949895687454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,en tight loop ser alltid tightere ut fra siden,men poenget er at han vet hvordan han skaper den med stoppen sin.

Hva en perfekt bukt er,vil nok være avhengig av hvem vi spør? ;D

Og når det gjelder rett forfra så vrir absolutt alle.Det finnes ikke et menneske i verden som ikke vrir.

Når det er sagt så synes jeg for min del at det er veldig fornuftig å lære seg å kaste med stanga ut til

siden også.Det er noe jeg har inntrykk av at ikke altfor mange tar seg tid til?

Jeg tror at Flip er veldig klar over hvor han har stangtuppen sin her,men for all del,har ikke spurt ham

om akkurat det,men jeg personlig mener det er noe ikke altfor mange bryr seg om?

Klart det ser kult ut det Flip gjør her,han har kontroll så det holder....

Det er i allfall min mening.

Tom-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber han med ganske moderat linelengde ute her. Likevel kaster han etter mitt syn på veldig liten margin, ved å runde kastet bak, for deretter, og typisk som et resultat av det, støte relativt hardt og isolert sett med hånda på vei gjennom rotasjon. Tidlig stopp er greit nok det, men personlig synes jeg han langt på vei "rykker frem til Slemdal".

I et kast med lite line ute, kommer vi langt på vei unna med håndarbeid, men en skal ikke øke så veldig mye før en er ute i deep shit, på flere måter.

Greia er ikke om en skal bruke hånda eller ikke, men når og hvordan en bruker den. Dette her blir fort stygt, selv om det ser "pent" ut her, ja i det minste forover.

Edit; jeg ser nå, og forstår også av det de andre sier her at han ligger litt ut med stanga. Så kommer han unna med det, av den grunn...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ganske pent ut selv om flua nesten hekter flere ganger.

Grei teknikk til kortholdsfiske etter bass men ikke for lengre kast og ditto fortommer. Det var et visst gap i buktestetikk i fram og bakkast her. Syltrange bukter er som nevnt skjelden bra for fiske, men en trang bak med god fart gjør framkastet lekende lett så det er greit å kunne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla..... så det er greit å kunne dette.

Helt enig Rune. Det er skjeldent man trenger å ha så trange bukter, men de få gangene man virkelig trenger å sette syltrange bukter for å få ut skiten, er det virkelig greit å kunne det. Det er jo gøy å stå å leke med bukter og stopper når man kaster, uansett om det er på plenen eller i elva mens det ikke skjer noe (jada, jeg vet at du fisker med buzzzzzer-jævelen din når det ikke vaker)... må smertelig innrømme at det funka helt upåklagelig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Den kastinga der er helt latterlig langt unna det jeg prøver å gjøre når jeg fisker utvadet. Hadde han ikke stått oppreist i en båt, men med vann til hofta så hadde det ikke blitt rare filmen gitt. Og litt vind fra høyre... vel... Ser søren ikke pent ut engang. Tight loops liksom. Ehh.

Vi har visst forskjellig oppfatning av hva som er bra kasting vi, Tom.

tight110.jpg

tight210.jpg

tight310.jpg

tight410.jpg

tight510.jpg

tight610.jpg

(Det siste bildet er fra kastet etter de fem første bildene. Altså en gjentatt fiasko. Etter min mening i alle fall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Regerte også på at det var noe fundamentalt feil med loopene til han i båten... (Han beveger ikke stanga i en helt flat linje, men dupper stanga litt nedover ?) Men skjønner uansett hva Tom mener. (Dårlig videovalg kanskje ?)

MEN, som ørretfisker med flue er dette ikke noe man ønsker å oppnå, snarere noe man forsøker å unngå. (Tighte bukter altså)  Man oppnår stort sett fortomskollaps i presentasjonen, og overlater de siste fem meterne til flaks...

Men Tom har rett i at det er fint å mestre tighte looper. DEt hender under dårlige vindforhold at det kan komme til nytte.

PS Moderne nordiske aksjoner med flat tipp og dyp aksjon med raskm recovery løser dette best etter mitt syn.

(Nei, alt er ikke opp til kasteren alene)

EDIT:

I rettferdighetens navn, han har også noen bra bukter i videoklippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal en ikke "slakte" en kaster utifra et gitt og kort scenario vist på TV, men en blir jo alltids opptatt av det kastetekniske når det kastetekniske tas opp. Relativt sammenfallende meninger blant debattantene her ser jeg, ikke uten grunn.

Jeg ville rettet opp hånda hans gjennom et grunnkast som dette, og latt underarmen lede an. Der igjennom ville han kunne ta ut rolighet gjennom fremoverbevegelsen mot en tidlig, ja, men noe mer avdempet stopp. Lina hadde også ligget riktig bak i forhold til det som skal være fartsretning foran, og han hadde unngått å krysse bukt. I realiteten er det akkurat det han gjør/ville komme til å gjøre. Isolert håndarbeid på vei gjennom rotasjon er til nødsfall for de kortere distanser, da toppringen i øvrighet vil oppholde seg altfor kort tid over horisontalen. For å være litt brutal, synes jeg dette er et søppelkast. Nå spiller det forsåvidt liten trille hva jeg mener om det, men når temaet teknikk tas opp her, så er jo det greit å delta.

Når det er sagt; kommer en unna med ting, så kommer en unna med ting. Hva som er viktigst, avhenger av hvem du spør.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fikk lyst til å vise dere denne igjen.

Tight Loops er rett og slett nydelig,for ikke å si effektiv,og er vel verdt å trene på. :)

Se hvor enkelt og behagelig det faktisk kan utføres. <<l

Herlige Flip Pallot. <<l

Tom.

Det som overrasker meg mest er at dette tydeligvis er noe trådstarter mener vi burde etterligne. Verdt å trene på. For hva og hvor bør vi kunne dette? Nydelig? Det blir jo ikke stort verre enn dette. Ikke bare det, men han Pallot-fyren er ikke snauere enn at han mener at det er slik vi bør kaste også. "Let me teach you how to..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndleddsbevegelsen hadde i hvert fall fått det som er igjen av hår på hodet til Staffan til å reise seg.

Og Tom, du nevner å trene på kasting med stanga vinklet ut til siden. Jeg vet ikke om jeg trener så mye på det, men jeg kaster ofte slik når jeg fisker. F.eks. oppstrøms på en fisk som står inntil kanten på samme side som meg, på vaket under busken, når vinden står i mot, for å komme under bjørkekvist i bakslengen osv. osv. Vinkler helt ned i 0 grader, og jeg har sett at jeg ikke er alene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Håndleddsbevegelsen hadde i hvert fall fått det som er igjen av hår på hodet til Staffan til å reise seg.

Og Tom, du nevner å trene på kasting med stanga vinklet ut til siden. Jeg vet ikke om jeg trener så mye på det, men jeg kaster ofte slik når jeg fisker. F.eks. oppstrøms på en fisk som står inntil kanten på samme side som meg, på vaket under busken, når vinden står i mot osv. Vinkler helt ned i 0 grader, og jeg har sett at jeg ikke er alene.  

Nei du er ikke det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...