Gå til innhold

Regnbue?


Frode G.

Anbefalte innlegg

Leser stadig om folk som fisker regnbue på vestlandet. Det derre govannet-greiene forex. Ikke noe galt å si om det men blir bare nyskjærrig. Hvorfor er det regnbue enkelte plasser på vestlandet? Har noen fått lov til å sette ut?

Strengt uønsket fra fylkesmann hold ihvertfall...og settefisk tilstander som herjet noen steder år tilbake ser vi ikke nå...det er gamle fisk som ser ut til å bli færre og færre, og sær som fy å få.

En sjelden gang tar den buzzere...undervannsfluer generelt...meget vanskelig når tetthet er liten.

men så vaker den...og da er det gøy :)

Så det er nok mer og mer sjelden fangst for oss også....men heldigvis noen igjen enda :)

men altså; ikke ønsket..er vel "private initiativ" som vi høster av.

Er vel ikke lov å si høyt, men jeg går med konkrete planer selv, rett og slett fordi det er gøy fisk så lenge den er rett og fin i finnene (sluppet ut som liten hissigpropp) :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ!???!

Å få en regnbue på kroken er jo faen meg det samma som å få FRPér i håven!

Man skal passe på at man ikke blir FOR glad i disse truttene.

Eller synes dere at det er greit med litt "bue" i Rena?

Nå ble jeg kanskje litt vel dramatisk her, men jeg mener vi bør være stolte av at vi ikke har "Bue" i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Andrè....noe slik noe :) :) :)..

Per Erik, i disse valakamptider vil jeg bare si meg helt uenig med deg...ikke den FRP tingen, men buehatet ditt :)

Utslipp av regnbue i Rena elven kan jo i prinsippet sammenliknes med alle de små kjedelige og fisketomme vannene som finnes rundt om- for der er jo et økologisk system og mangfold som fortjener livets rett i fred uten inntrengere--er det noe i den dur du tenker?

Vel, da tror jeg vi må ha en risikoanalyse som gjøres skikkelig uten noen form for synsing eller "regelrytteri" ut fra prinsipper. En skikkelig gjennomgang av hvorfor disse utrolig spreke og vakre fiskene ikke skal kunne få svømme i vann det allerede er utsatt brunørret, på et eller annet tidspunkt.

Noen vann ser ikke ut til skades nevneverdig- brunørrett og regnbue side by side, begge arter virker å ha det greit- vokser stadig :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HÆ!???!

Å få en regnbue på kroken er jo faen meg det samma som å få FRPér i håven!

Man skal passe på at man ikke blir FOR glad i disse truttene.

Eller synes dere at det er greit med litt "bue" i Rena?

Nå ble jeg kanskje litt vel dramatisk her, men jeg mener vi bør være stolte av at vi ikke har "Bue" i Norge.

Snarere tvert imot: Det er trist vi ikke har båge i Norge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt det en gang tidligere, men på siste halvdel av 50-tallet var jeg med en arbeidskamerat inn i Losby, Rælings- eller Østmarka, (bruk det som passer). I hvert fall, vi gikk inn fra Losby, og like i nærheten av Midtre Krokvatn kom jeg over et par myrkulper hvor det var malt hvite streker rundt trestammene. På spørsmål fra meg hva det betydde fikk jeg til svar at det var satt ut regnbueørret der. Om det er noen igjen nå er det vel ingen som vet, jeg har bare gått forbi de på bærtur, ikke fisket der siden den gangen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt pussig det der. "Rakfisk fra Valdres" står det på pakkene, men i virkeligheten er er det regnbueørret fra Danmark som fores opp på pellets i noen kummer. Ligger noen slike kummer på venstre side av veien rett før du kommer til Leira.

Uansett så håper jeg at man ikke setter ut fremmede arter av noe slag i Norsk natur. Det ligger en forholdsvis stor økologisk fare i det. Selv om man bruker argumentet om at regnbueørret ikke kan formere seg i Norge, har regnbueørreten reprodusert seg i Potta på Dovrefjell. Så faren ligger der. Vi har også noen eksempler på svært uheldig utsetting av Canadisk bekkerøye, hvor samme argumentet ble brukt. De har ikke bare reprodusert seg, men vi har også fått noen krysninger av arter. Blant annet i Romedalsalmenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt pussig det der. "Rakfisk fra Valdres" står det på pakkene, men i virkeligheten er er det regnbueørret fra Danmark som fores opp på pellets i noen kummer. Ligger noen slike kummer på venstre side av veien rett før du kommer til Leira.

Uansett så håper jeg at man ikke setter ut fremmede arter av noe slag i Norsk natur. Det ligger en forholdsvis stor økologisk fare i det. Selv om man bruker argumentet om at regnbueørret ikke kan formere seg i Norge, har regnbueørreten reprodusert seg i Potta på Dovrefjell. Så faren ligger der. Vi har også noen eksempler på svært uheldig utsetting av Canadisk bekkerøye, hvor samme argumentet ble brukt. De har ikke bare reprodusert seg, men vi har også fått noen krysninger av arter. Blant annet i Romedalsalmenninga.

Har aldri hørt om negative konsekvenser ift kanadisk bekkerøye. Synd den ikke settes ut lengre synes jeg.

Men er enig i at man ikke skal tukle for mye. Rb kan være bærer av gyro.

Vi liker nok å tro at vi kan alt om dette men vi er jo lite nøytrale som det går an å bli. Vi tenker på fiske.

Mange landsdeler har sin unike fauna som er finslipt. På kysten her i sør er det spessielt fordi vi har en så liten artsrikdom.

Dette er spessielt og tas vare på mener fylkesmannen. Og det er nok riktig mens jeg vil ha mest mulig å fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor påståelig man kan bli med et par kraftige (ok, flere enn det da) pinner innabords ;D

Jeg skal ikke være så bastant som det ser ut at jeg er i innlegget ovenfor, men ser man litt historisk på utsetting av arter i norsk fauna er det få eksempler på at menneskelig inngripen gir vellykkede resultater.

På en annen side tror jeg utsetting av bue kunne vært en spire til en økende fiskeinteresse ved å gjøre slik man gjør i Sverige med put&take vann ect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt det en gang tidligere, men på siste halvdel av 50-tallet var jeg med en arbeidskamerat inn i Losby, Rælings- eller Østmarka, (bruk det som passer). I hvert fall, vi gikk inn fra Losby, og like i nærheten av Midtre Krokvatn kom jeg over et par myrkulper hvor det var malt hvite streker rundt trestammene. På spørsmål fra meg hva det betydde fikk jeg til svar at det var satt ut regnbueørret der. Om det er noen igjen nå er det vel ingen som vet, jeg har bare gått forbi de på bærtur, ikke fisket der siden den gangen.

Magne Fjellstad.

Buene i Oslomarka er nok borte for maaaange år siden.Var bue i mange vann.både Øst-og Nordmarka.

Har aldri hørt om negative konsekvenser ift kanadisk bekkerøye. Synd den ikke settes ut lengre synes jeg.

Er canadarøye(ikke samme fisken) i Lutvann i Østmarka som reproduserer.Snakk om predator du ! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Regnbue er gøy og vakkert !     Hvor kan man få kjøpt levende regnbue på Østlandet ?

Tror ikke du får lov til å kjøpe de, og det er vel heller ingen som aler de opp her i norge lengre. Kan sikkert få kjøpt i Sverige.

De blir alet opp i stor stil: Oppdrett i saltvann. Rømninger fra disse svømmer rundt "overalt". Går opp elver også....

PS. "Brøding (røye) ble ofte satt ut på steder med pH ned mot batterisyre. Tviler på de gjorde skade der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...