Gå til innhold

Når er et fluesnøre utslitt (ikke optimalt lengere)


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Hva mener dere om når et fluesnøre bør byttes... Jeg bruker et Sage Freshwater (Rio Grand) for tiden som er to sesonger gammelt... Det begynner å bli trått, og jeg får det ikke tilbake til gamle høyder.... Rensing og smøring hjelper en liten stund bare....

Når er det ikke optimalt mere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja . . . For min del går snøret i søpla når jeg ikke får glid på det igjen etter rens/smøring, når jeg ser skader på coatingen, når det synker uten at det er meningen, eller jeg rett og slett ikke trives med det lenger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tja . . . For min del går snøret i søpla når jeg ikke får glid på det igjen etter rens/smøring, når jeg ser skader på coatingen, når det synker uten at det er meningen, eller jeg rett og slett ikke trives med det lenger  :)

Alle kriterier er oppfyllt... Jeg må krype til korset... Takk for svar Lars'ærn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Cortland snøre 6# som ble kjøpt i 1979. Møkkete og stygt, men det virker like bra enda. Fronten på snøret har blitt klippet av en del ganger for å feste ny fortom, sikkert 60-70 cm, men det har ikke plaget meg. Det har blitt brukt utrolig mye. Tørrtrening på grus, fisking i saltvann, osv. Finnes ikke krakelering sånn som brudd i coating. Smurte i blant med en slags snørefett som man fikk kjøpt i små bokser som i størrelse lignet på små skokrembokser. Tror det egentlig var beregnet på silkesnører. Snøret er pensjonert nå, men jeg tror de brukte en annen type coating på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Cortland snøre 6# som ble kjøpt i 1979. Møkkete og stygt, men det virker like bra enda. Fronten på snøret har blitt klippet av en del ganger for å feste ny fortom, sikkert 60-70 cm, men det har ikke plaget meg. Det har blitt brukt utrolig mye. Tørrtrening på grus, fisking i saltvann, osv. Finnes ikke krakelering sånn som brudd i coating. Smurte i blant med en slags snørefett som man fikk kjøpt i små bokser som i størrelse lignet på små skokrembokser. Tror det egentlig var beregnet på silkesnører. Snøret er pensjonert nå, men jeg tror de brukte en annen type coating på den tiden.

Helt klart! Har noen 70-talls Cortland-snører etter min far, og har brukt flere av de ganske mye. De tåler alt mulig, og coatingen varer alvorlig mye lengre enn dagens snører.

Men det er selvsagt elendig butikk å lage "evigvarende" snører, så det sluttet produsentene klokelig med for mange år siden.

Er det ikke "planned obsolesence" det heter? Så en dokumentar om det på NRK for en par år siden. En av de første lyspærene som ble laget lyser fortsatt like fint - etter godt over 100 år. Den lyser opp en brannstasjon i Chicago. Tidlig på 1900-tallet møttes alle de store lyspæreprodusentene og ble enige om å begynne å lage lyspærer med langt dårligere holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg har et Cortland snøre 6# som ble kjøpt i 1979. Møkkete og stygt, men det virker like bra enda. Fronten på snøret har blitt klippet av en del ganger for å feste ny fortom, sikkert 60-70 cm, men det har ikke plaget meg. Det har blitt brukt utrolig mye. Tørrtrening på grus, fisking i saltvann, osv. Finnes ikke krakelering sånn som brudd i coating. Smurte i blant med en slags snørefett som man fikk kjøpt i små bokser som i størrelse lignet på små skokrembokser. Tror det egentlig var beregnet på silkesnører. Snøret er pensjonert nå, men jeg tror de brukte en annen type coating på den tiden.

Permagrease heter middelet :)

Problemet med Cortland 333, i allefall synkelinene er at de ikke er spesielt gode å kaste med i forhold til mye annet i dag. Men coating var mye bedre før ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Holdbarhet på gamle PVC snører kan skyldes de var stabilisert med blystabilisator og fargen basert på blykromat. Det gir meget god stabilisering og farge. Bly gir oxo smørende effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holdbarhet på gamle PVC snører kan skyldes de var stabilisert med blystabilisator og fargen basert på blykromat. Det gir meget god stabilisering og farge. Bly gir oxo smørende effekt!

Det må da være over 20 år siden at de drev med det å blande blypulver inn i coatingen?

Tom.

Er usikker på hva du legger i blypulver. Hvis det er for å få tyngre snøre er det ikke det jeg snakker om. Det er stabilisering av polymerer som eks. PVC.

PP vil halvere sin styrke etter 4 mnd og PE etter 1 år i sol/vær hvis det ikke blir stabilisert. Lyspåvirkning oppgis i Kly  fra 40 til 220.

I Norge er Kly 70 og Florida 160. (Tallene er ca. På Breer og i fjellet/snø blir Kly høyere). Dvs. polymerene (PP og PE) brytes ned dobbelt så fort i Florida som i Norge. I Florida har de vanntårn i PE som holder i minst 20 år. Dvs. levetiden på vanntårnet er mins 20 ganger lengre enn hvis de ikke hadde vært stabilisert.

Kabelindustrien begynte å se på andre alternativer enn blystabilisator for 15 - 20 år siden. Vil tro noen fortsatt benytter blystabilisator (andre land). Blykromatbaserte fargepigmenter benyttes fortsatt, også i noen nordiske land.

Vil tro fluesnøreprodusenter i noen land benytter blystabilisator, selv i dag, da det er billig og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hva du legger i blypulver. Hvis det er for å få tyngre snøre er det ikke det jeg snakker om. Det er stabilisering av polymerer som eks. PVC.

PP vil halvere sin styrke etter 4 mnd og PE etter 1 år i sol/vær hvis det ikke blir stabilisert. Lyspåvirkning oppgis i Kly  fra 40 til 220.

I Norge er Kly 70 og Florida 160. (Tallene er ca. På Breer og i fjellet/snø blir Kly høyere). Dvs. polymerene (PP og PE) brytes ned dobbelt så fort i Florida som i Norge. I Florida har de vanntårn i PE som holder i minst 20 år. Dvs. levetiden på vanntårnet er mins 20 ganger lengre enn hvis de ikke hadde vært stabilisert.

Kabelindustrien begynte å se på andre alternativer enn blystabilisator for 15 - 20 år siden. Vil tro noen fortsatt benytter blystabilisator (andre land). Blykromatbaserte fargepigmenter benyttes fortsatt, også i noen nordiske land.

Vil tro fluesnøreprodusenter i noen land benytter blystabilisator, selv i dag, da det er billig og bra.

Jeg har lite kjennskap til om akkurat det du snakker om her kan relateres til fluesnøreproduksjon,men det får du eventuellt fortelle meg mer om. :)

Så vidt meg bekjent har jeg lest at enkelte kabelfabrikanter (som jeg forøvrig ikke tolker som fluesnøreprodusenter)

brukte blystabilistator etter 2004.(Var ikke det i forbindelse med gummikabel tro?Og som ikke var under samme direktiv?)

Er det ikke slik at det foreligger et krav for blyfrie (EE) produkter i RoHS direktivet?

Er det noen som fremdeles bruker dette innen produksjon av fluesnører?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite kjennskap til om akkurat det du snakker om her kan relateres til fluesnøreproduksjon,men det får du eventuellt fortelle meg mer om. :)

Det å produsere kabel/leder er identiskt med å produsere fluesnører. Det ekstruderes et "rør" av PVC eller annen polymer som trykkes eller suges ned på en kjerne. Kabel er ikke bare grove saker med al. eller kobberleder. Opptisk leder har tynn glassfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke bly i det hele tatt forundrer meg at noen fremdeles gjør,hvis det er som du tror?

Tom.

Ikke lenge siden det ble oppdaget bly i leker som kom fra Kina.

Da det gjelder plast tror jeg ikke. Har jobbet med plast siden 1980. Plastrør, kabel (15 år) og tilsetningstoffer og compound til plastindustrien.

I ditt neste innlegg ref. du til RoHS. Til de som lurer på hva det er: Restriction of Hazardous Substances also known as Directive 2002/95/EC bla bla...in electrical and electronic products.

Avslutter mine innlegg med det jeg ønsket å fortelle da det ble referert til at materialet/PVC var bedre før. Det er ikke PVC en som var bedre. Det som gjør PVC brukbart er tilsetningstoffene <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...