Gå til innhold

Fiskekonkurranse; Moro for unga.


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Da det foregår opptil flere tråder om spons av denne greia i Vefsna her inne, og vi der stadig går OT om hva vi synes om selve konseptet å konkurrere i fisking, tenkte jeg at en egen tråd er på sin plass.

For meg er fiskekonker noe unger deltar i på nærmeste isbelagte vann om vintern. Med hyggelige premier fra den lokale sportssjappa. Koselig for småtassene å telle antall hektos-abbor. Alle får en eller annen premie, og sikkert et diplom og.

Men så viser det seg altså at det finnes landslag for fluefiske! For voksne folk! :o

Etter som jeg har forstått, så teller man her også antall hundregrammere.

Eller no sånn.

For noen år siden kom jeg frem til ei elv jeg liker å fiske i. Da jeg skulle løse fiskekort fikk jeg beskjed om at

"Åhå, nei du! Her er det NM(?) i fluefiske her!"

"Hæ?"

"Ja så da kan du ikke fiske her nå!"

"Hæ?"

Da jeg svippet en tur ned til elva så jeg en gjeng med alvorstyngede menn med masse merker på fiskevestene sine. Her var det ikke prat om en kaffekjeft og kos, nei.

Det ble fisket blindt med nymfer og oppheng og hva det nå var. Med alvorlige miner.

Jeg la merke til at det stod flere helt oppå en plass i elva hvor det garantert hadde vist seg en fet aure eller to om de hadde sittet og observert litt først.

Men det hadde de jo ikke tid til...

Denge-denge-denge. "Nå koser vi vårs, dere!"

Men én ting skal dere ha: Takk for de nye stiene langs elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se og utvide horisonten din hva isfiskekonkurranser gjelder. Vi har landslag i det også. Samme med meitefiske.

Kan man ikke bare la folk drive med hva de syns er moro istedet for å henge de ut slik som dette. Vannvittig barnslig og tidenes mest patetiske tråd.

Nei driver ikke med konkurransefiske i noen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det foregår opptil flere tråder om spons av denne greia i Vefsna her inne, og vi der stadig går OT om hva vi synes om selve konseptet å konkurrere i fisking, tenkte jeg at en egen tråd er på sin plass.

For meg er fiskekonker noe unger deltar i på nærmeste isbelagte vann om vintern. Med hyggelige premier fra den lokale sportssjappa. Koselig for småtassene å telle antall hektos-abbor. Alle får en eller annen premie, og sikkert et diplom og.

Men så viser det seg altså at det finnes landslag for fluefiske! For voksne folk! :o

Etter som jeg har forstått, så teller man her også antall hundregrammere.

Eller no sånn.

For noen år siden kom jeg frem til ei elv jeg liker å fiske i. Da jeg skulle løse fiskekort fikk jeg beskjed om at

"Åhå, nei du! Her er det NM(?) i fluefiske her!"

"Hæ?"

"Ja så da kan du ikke fiske her nå!"

"Hæ?"

Da jeg svippet en tur ned til elva så jeg en gjeng med alvorstyngede menn med masse merker på fiskevestene sine. Her var det ikke prat om en kaffekjeft og kos, nei.

Det ble fisket blindt med nymfer og oppheng og hva det nå var. Med alvorlige miner.

Jeg la merke til at det stod flere helt oppå en plass i elva hvor det garantert hadde vist seg en fet aure eller to om de hadde sittet og observert litt først.

Men det hadde de jo ikke tid til...

Denge-denge-denge. "Nå koser vi vårs, dere!"

Men én ting skal dere ha: Takk for de nye stiene langs elva!

Husk at vi spilte fotball på løkka vi også, lekte oss med tuneller og fiffige hælspark.

Så kom fotballkampene, da man ikke alltid viste frem de delikate tekniske detaljene....eller det var i hvert fall utenfor publikums rekkevidde å få dem med seg fordi de var for opptatt av å bue på dommeren..

Så alt til sin tid dryfly...men at det er gøy å spille fotball i gaten med kompisgjengen er helt klart, derfor vi begynte med aktiv fotball seinere....og du skal ikke bli overrasket hvis du i helgen, når du sitter foran tv'en, ser godt voksne mannfolk som løper rundt i kortebukser og knestrømper....og ruller rundt på gresset og klemmer når de scorer mål...mannfolk altså..phø!! :-):-):-).

Kos deg på tribunen du om du vil, eller nedi gaten når de er sitrende stemning oppå stadioen :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasket meg mest med konkurransen som har skapt litt blest nå er at man ikke engang presterte pallplass på hjemmebane  :o

Håper det viser seg at samtlige utlendinger som endte foran de norske var dopet, ellers blir det vanskelig å forsvare dette.

Og hva er greia med denne hysteriske vadinga, og løpinga mellom elva og bredden med fisk ?

Om man bare kunne slappe av litt og bruke hue så er jeg sikker på at det ville blitt mer fisk i håven . . . Så ikke ut som det var kultur for å vise glede over at andre fikk fisk heller  :-\

Med meg på laget kunne det fort blitt gull, heder og ære, men det kommer ikke til å skje om man må pese rundt på denne måten. Jeg greier nemlig ikke å konsentrere meg med hyperventilerende fluefiskere rundt meg på alle kanter, så om det i det hele tatt skal bli aktuellt med deltagelse i fremtiden så krever jeg at man slapper litt av.

Biter det ikke i dag så biter det nok i morgen, som jeg bruker si  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere deltatt i konkurransene, noen år siden jeg har vært med nå! favorittfiske mitt er stor ørret på tørt i elv!

Konkurransefiske har tydeligvis fått et dårlig rykte i en del kretser. Jeg tror mye av det kommer av mangel på innsikt og "bårdoglars" trenden som gresshoppa har hengt seg på. Dere trangsynte kritikere må huske på et par ting:  Konkurransemiljøet tar fluefiske til et helt annet nivå enn en "kameratgjeng på fisketur". Jeg kjenner mange i fluemiljøet i Norge, både de som er dyktige fluefiskere som av og til konkurrerer og andre dyktige og udyktige fluefiskere.

En ting som er helt sikkert er at enkelte av de som konkurrerer er de mest inspirerende og innehar mest kunnskap om fluefiske generelt, (Også tørrfluefiske i ELV PÅ STOR VAKENDE ØRRET UNDER VANSKELIGE FORHOLD) av alle jeg har møtt opp igjennom, og jeg har møtt mange. Hvis man skal prøve å finne ukultur noe sted så trenger man ikke lete lenger enn dette forumet.

god kaffetur gutta, hører mosen er myk i år og meget god å sitte i, jaggu er det ikke masse bær i år også, nei sulte det skal vi hvertfall ikke! og etter blåbæra er det jo bare å fyre opp pipa og dra på seg tweed`n og sixpence`n og være i ett med naturen.

god tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransefiske har tydeligvis fått et dårlig rykte i en del kretser. Jeg tror mye av det kommer av mangel på innsikt og "bårdoglars" trenden som gresshoppa har hengt seg på.

Om konkurransefiske har fått dårlig rykte i enkelte kretser skal ikke jeg uttale meg om, men om så skulle være ; hva i all verden har det med noen "Bård & Lars trend" å gjøre ? Hva går Bård & Lars trenden ut på ?  ;D

At konkurransefiske er på et annet nivå enn det vi holder på med på fisketur er jo opplagt . . . Det har knapt noen relevans i det hele tatt. Det er sjelden særlig viktig å få mest mulig fisk på kortest mulig tid når man er på fisketur (forhåpentligvis), og man agerer deretter.

Men at noen finner moro i å konkurrere i fluefiske er vel neppe verre enn å konkurrere i andre ting, selv om det så avgjort ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel holde meg unna. Men greier simpelthen ikke å la være, da jeg i såfall ville være feig.

Jeg liker ikke denne tråden. Jeg synes den er uhøfflig. Det sitter fluefiskere rundt omkring og blir såret. Det liker jeg ikke.

Okkey, okkey.

Jeg syntes det var kaldt, og fyrte litt. Sikkert litt barnslig.

Og nå gir du meg kjempedårlig samvittighet.

Men jeg skulle vel lagt inn noen smileys og sånn innimellom.

For det var ikke vondt ment.

Jeg har nok intet i mot disse som bedriver slikt som konkurranse i fluefisking.

Men jeg synes konseptet er usedvanlig rart.

Skråblikket kom nok noe ... skrått ut, da.

Så på vegne av meg selv, beklager jeg om jeg har hoppet på tærne til trivelige fluefiskere som har en annen tilnærming til greia enn meg.

(I mårra drar jeg oppover til vanskeligdrittelva for å jakte på klædden jeg har noe uoppgjort med. Vekta har jeg tråkka på. For når vi ble ståendes og diskutere om den muligens viste et hekto feil en vei eller annen, så ble jeg drittlei. Men tar jeg den, så har jeg et slikt et minikamera i vesten som jeg kan ta bilde for å legge ut her, og konkurrere litt om oppmerksomhet. -Ikke det at jeg liker konkurranse, da!) ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransefiske har tydeligvis fått et dårlig rykte i en del kretser. Jeg tror mye av det kommer av mangel på innsikt og "bårdoglars" trenden som gresshoppa har hengt seg på.

Om konkurransefiske har fått dårlig rykte i enkelte kretser skal ikke jeg uttale meg om, men om så skulle være ; hva i all verden har det med noen "Bård & Lars trend" å gjøre ? Hva går Bård & Lars trenden ut på ?  ;D

At konkurransefiske er på et annet nivå enn det vi holder på med på fisketur er jo opplagt . . . Det har knapt noen relevans i det hele tatt. Det er sjelden særlig viktig å få mest mulig fisk på kortest mulig tid når man er på fisketur (forhåpentligvis), og man agerer deretter.

Men at noen finner moro i å konkurrere i fluefiske er vel neppe verre enn å konkurrere i andre ting, selv om det så avgjort ikke er noe for meg.

Synd å si det Lars, du som sjelden tar feil har jeg fått med meg, men helt opplagt feil.

Og hva DU driver med på fisketur må gudene vite, jeg vet det i hvert fall ikke.

Og tro du ikke at ikke en "ventesituasjon" på en enkelt fisk aldri forekommer i en konkurranse, kan være akkurat den som avgjør. Knebeskyttere og åling i tilnærming for å få den til og med.

Det er dette som er det herlige, man kan pøse inn mål på gjennombruddspasning etter gjennombruddspasning...rett og slett kontre motstanderen i senk (fisken), og man kan ha disse "klin i vinkelen" frisparkene som sikrer fantastisk knepen seier og dertil lykkerus.

Klart man er glad på endres vegne, man klapper høylydt for hverandre i garderoben, og ikke minst de andre som vant turneringen.

Så helt opplagt feilt inntrykk du dessverre for første gang skisserer.

Og pallplassen kan kun de beste få...tenk deg hvor langt unna de som ikke driver konkurranser er akkurat den, på hjemmebane til og med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pallplassen kan kun de beste få...tenk deg hvor langt unna de som ikke driver konkurranser er akkurat den, på hjemmebane til og med ;)

Ja, det er noe jeg har tenkt mye på, så det blir nok til at man melder seg på kretslaget og tar det derfra  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke delta i mesterskap for å få bekreftet at jeg er høyst middelmådig/dårlig på fluefiske. Det ville gjort meg deprimert. Derfor fokuserer jeg på det positive. Jeg liker å være på tur, det hender til og med at jeg får fisk og jeg kan en god del teori som jeg ikke klarer å omsette til noe praktisk fornuftig, men jeg kan alltids prate om det.

Hvordan andre fisker legger jeg meg ikke opp i, men det er fint at mesterskap varsles slik at man unngår å ramle inn i en elv eller vann hvor en konkurranse pågår. For helt ærlig; det ser litt styrete ut, og ikke hva jeg forbinder med fisketur. Da går jeg heller for myk mose  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke meldt meg på en slik konkurranse fordi jegt ikke mestrer f.eks nymfing. Og etter det jeg har lest, er det ofte det som skal til.

Litt vankselig å vinne konkurranser når man insisterer på tørrflue... Og som JB sier, jeg ønsker ikke å delta i konkurranse for å bevise (på skrift!) hvor lite fisk jeg får.

Men at folk skal på en eller annen måte kritisere at ANDRE konkurrerer, DET skjønner jeg ikke.

(Akkurat det med at konkurranse kan overtrafikkere elva og øke slitasjen, der er jeg enig. Men der kan kanskje vi andre elvebrukere stille litt krav til f.eks. NKFF)

Kastekonkurranse har vel de færreste av oss noe i mot, jeg tør påstå at alle som fikser med flue har på en eller annen måte konkurrert i å kaste lengst. enten i VM, I femmer cup eller bare med kompisen når det ikke vaker. Selv stod jeg på en nybygget firidrettsbane langt oppi Østerdalen sammen med guttegjengen i fjor og grusa alle sammen.

Å kaste er jo mekanisk, kan måles og er jo nesten en sport! Klart det er OK.

Men straks noen arrangerer en fiske konkurranse med regler og tabeller og tilogmed (skrekk og gru!) sponsorer, nei da kommer alle følelsene om tweed, sitte i mosen, se på vaket, nyte naturen og alt det andre fine frem. Nesten så man er litt bedre enn de som målrettet konkurrerer...

DET synes jeg er tullete.

På samme tid synes jeg det er litt rart at folk blir såret av det som står på et forum om dette.

Hvis du blir såret av slikt, da har du ikke mye konkurranseinstinkt eller hard nok hud til å konkurrere i noe.

Jeg skal snart på fisketur.

Der skal jeg BÅDE kose meg og så skal jeg se til høyre og venstre for å se om sidemennene får mer eller mindre, større ellr penere fisk enn meg. Det er ALLTiD konkurranse. Men vi mangler sponsorer.

Kanskje det er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at folk skal på en eller annen måte kritisere at ANDRE konkurrerer, DET skjønner jeg ikke.

Jeg tror få, om noen, har noe imot fiskekonkurranser eller de som holder på med det ;-)

Det må være lov å tulle litt rundt dette, som alt annet som berører fluefiske, mer alvorlig er det vel ikke :-)

Tror det skal være mulig å se at mine bidrag i denne tråden ikke er seriøst ment, om man vil :-)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pallplassen kan kun de beste få...tenk deg hvor langt unna de som ikke driver konkurranser er akkurat den, på hjemmebane til og med ;)

Ja, det er noe jeg har tenkt mye på, så det blir nok til at man melder seg på kretslaget og tar det derfra  ;)

høres fornuftig ut

Takk  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...