Gå til innhold

Kjære sjøørret, hvor er du?


matsniko

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fersk i dette gamet. Jeg startet med fluefiske fordi jeg drømte om å se en stor ørret vakende ta en tørrflue, men av en eller annen grunn så er det sjøørreten som har fanget min interesse nå som jeg først har fått en stang og stikke. Det jeg lurer litt på er når dere går på jakt? Jeg ser for meg at det ideelle er å møte flo litt utpå kveldinga. Men har det så mye å si, eller kan fisken like så gjerne bite når solen stråler i fjæra. Jeg har fisket mye torsk med stang i min barndom, men kun møtt på sjøørreten ved ett tilfelle som pjokk. Allikevel virker det som at folk her inne klarer å dra den inn til enhver tid. Skjønner at jeg da har svært mye å lære om dette fisket! Jeg har funnet min favorittplass i bundefjorden, og vært der ett par ganger, men altså ikke truffet noe fisk. Er sikker på at det er en perfekt plass, men at min kunnskap altså skorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel virker det som at folk her inne klarer å dra den inn til enhver tid.  

Det er nok ikke sannheten. Sannheten er at sjøørretfiskerne bruker uhorvelig mye tid på å lete opp fisk, kaste og kaste, og bare en sjelden gang får de fisk det er verdt å skrive hjem om. Sjøørretfiskerne holder seg oppe gjennom drømmerier, alkohol og løgner. For en gjeng!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er veldig mye interessant å lese i tråden "Sjøørretfiske i sjøen" under "Sjøfiske" kategorien.

For en del år siden fisket jeg ofte når det var det jeg tenkte var optimale forhold, dvs mot flo på kvelden. Nå fisker jeg når jeg har tid/ anledning/ lyst og det er rimelig uavhengig av flo/ fjære, dag/ kveld. Enkelte steder er kanskje bedre mot flo, andre kan være bedre/ mer tilgjengelig mot fjære sjø. Dette avhenger nok mye av lokale forhold.

Tipper det er en del sjø-fiskere på dette forumet som kan svare godt og utfyllende på dette, og som fisker sommer som vinter, dag som natt (tror de sover litt innimellom  ;D).   

Lokalkunnskap er i hvert fall gull verdt. Sikkert noen fra nærområdet ditt her på forumet som kan bistå deg i jakten på SØ.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å lese gjennom alle de 15 220 innleggene i denne tråden:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.0  ;D

Et godt tips er å sette av en kveld eller to til å se filmen til Kabbe:

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=49349

og de to danske filmene her:

http://www.wideopen.dk/pi/Sea_Trout_Secrets_4_Fly_Fishing_Spring_1922_8.aspx

http://www.wideopen.dk/pi/Sea_Trout_Secrets_2_Fly_fishing_1920_8.aspx

Lær deg å lese Kystvarsel på yr.no

http://www.yr.no/sted/Hav/59,90727_10,72938/

Tidevann ser du her:

http://www.sehavniva.no/

Men som JB påpeker er sjøørretfiske for de sære. Det er lange døperioder og til tider forbannet kaldt. En viss dose selvmedisinering må påregnes....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk steder med mye strøm eller bevegelse i vannet. Der er fisken oftere en på de typiske vår plassene nå om sommeren. Fortyngede fluer eller helst synk 3-7. Kan å være lurt. Ikke så lett å fange den nå da havet er fullt med mat på denne tiden. Tålmodighet er tingen nå. Om du ser store fisk vake tar de veldig sjelden din flue, dessverre. Poenget til JB er ikke langt unna fasit;-) Stå på!

Sent from my LT26w using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare elske dette forumet! Makan til svar og behjelpelighet hadde jeg ikke regna med =) Ja, jeg har brukt såpass med tid her at jeg vet det finnes masse nyttig info rundt omkring, det er bare det å finne akkurat det som gjør meg klokere i jungelen. Så trenger det litt inn med t-skje i min egen lille trå. Hvordan ser man for eksempel en slik strømning?  Er det best før eller etter flo? Tok for eksempel med meg stanga på søndag morgen til en tid jeg hadde lest at det skulle være flo. Problemet var bare at det allerede kl 9 var over 20 grader, full sol og badende rundt meg. Uten å ha mye kunnskap skjønte jeg da at jeg egentlig bare kunne satt meg i bilen og dratt hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vel så bra på lavvann. Bevegelse i vannet er ofte det som skal til. Dersom strømmen er sterk vil du se det ganske lett. Fisken søker både næring og oksygennivået er større der. Jeg søker disse plassene ofte med båt. Se etter smale sund under til eksempel bruer. Der blir vannet presset mer og strøm oppstår. Fordel om det ikke er alt for dypt der.

Sent from my LT26w using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeplassene, fluevalget og fiskemetoder varierer noe i forhold til årstider og temperatur i vannet. Det krever som mange er inne på her en masse lokalkunnskap om bunnforhold, strøm, kanter, steiner, dybdeforhold osv.

Hva som er idielt fiskeforhold varierer veldig. Det beste tipset jeg kan gi deg er å studere sjøkart, eventuelt Google maps (sattelitt), eventuelt gule sider (sjøkart), det du leter etter er strømutsatte bukter eller grunner, med dypere vann lett tilgjengelig. Tidlig vår, når isen går og temperaturen er 4-7 grader kan brakkvansområder være veldig gode. Et annet konkret råd er å glemme mye av det du har lært deg i forhold til tradisjonelt fiske, ikke noe poeng å søke dypt vann.

Du vil alikevell oppleve at litt som med ørretfiskere så vil ikke sjøørret fiskere avsløre gromplassene sine, de krever ofte mye leting for å finne. Det gir til gjengjeld mye større glede når du selv begynner å lykkes skikkelig.

Mest fisk får jeg selv når jeg fisker mye, jeg fisker ofte over plasser andre kan ha stått å fått ingen ting og har flere ganger fått fiske her, ellers er et tips å bytte plass ofte. Får du ikke fisk etter 1-2 time kan du like gjerne bytte plass, da er det sansynligivs ikke fisk der.

Opplever at rekemønstre, Wolly Bugger  og zonkere fisker godt hele året, varier på fargene. Jeg knyter de som oftest på krok  4-2, min erfaring er at det er lettere å kroke fisken med litt større krok og at det igjen forenkler C&R i motsetning til små kroker der den ofte er kroket nede i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å bli med en som fisker mye,lettere å få ting på stell med litt tips og triks..

Og ikke se deg blind på *fasit* ,senk skuldrene og nyt turene..

Takker igjen for mange svar! Hvis noen skal ut å fiske i (primært i)bundefjorden, og ønsker en uerfaren pjokk på slep er det bare å skrike på PM =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å bli med en som fisker mye,lettere å få ting på stell med litt tips og triks..

Og ikke se deg blind på *fasit* ,senk skuldrene og nyt turene..

Takker igjen for mange svar! Hvis noen skal ut å fiske i (primært i)bundefjorden, og ønsker en uerfaren pjokk på slep er det bare å skrike på PM =)

Fisker mye i disse trakter... kan gi en lyd når/ hvor jeg skal ut. Skal nevnes at fisket har ikke vært supert i det siste; men det kommer seg nå med litt lavere temperaturer utover  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det ikke akkurat enkelt for deg selv  ;) Denne perioden her er den desidert kilne"pga av varmt vann og mye folk/båttrafikk...skal du treffe sånn noenlunde nå er det natt-tidlige morgener som gjelder ang fiske langs land i indre Oslofjord. Men drar du utover i systemet til friskere og litt kaldere vann uttaskjærs kan du ha relativt greit fiske også på kveldstid ;) Fra midten av September og utover til isen ligger tar fisket seg mer opp og du kan lettere finne fisken nærmere land. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg fisker mye i indre Oslofjord og jeg har opplevd knallfiske enkelte steder. Plasser som Malmøya, fiskevollen, og varmebukta( jeg tror det heter) er giftige. Men nå er det litt tidlig i sesongen. Du må nok satse om 3-4 uker senere. Også i sjøørretfiske det finnes mange gode råd, regler ang.når, hvor og hvordan men det finnes ikke fasit. Det er det som gjør sjøørretfiske så utrolig spennende. Du kan få fisk der og da du minst forventer og andre ganger du kan gå hjemme tomhendt selvom du haddet knallforhold. Det er bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. sø biter ikke i indre oslofjord-høst eller ei. dra til jeløya, sandefjord eller vestlandet. har selv funnet den-sett den-men den vil ikke bite. det er fordi for mange fisker etter den-og da blir den både sky samt at det blir veldig lite fisk. mr hald skrev jo for noen år siden han ikke gadd å fiske etter den her inne mer fordi det var ikke noe å få- og han fikk mye pen sø før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd veldig bra sjøørretfiske i indre oslofjorden på vår og høst. Det er selfolgelig ikke det samme som det var for 10 år siden men enkelte steder er fortsatt bra. Det er ikke tvil om at fra Son og nedover er det bedre men hvis man satser på en kort tur Oslofjorden er ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. sø biter ikke i indre oslofjord-høst eller ei. dra til jeløya, sandefjord eller vestlandet. har selv funnet den-sett den-men den vil ikke bite. det er fordi for mange fisker etter den-og da blir den både sky samt at det blir veldig lite fisk. mr hald skrev jo for noen år siden han ikke gadd å fiske etter den her inne mer fordi det var ikke noe å få- og han fikk mye pen sø før.

Hehe sånn er det når man er nybitt. Da må man ut på småturer hele tia selvom fjorden virker tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd veldig bra sjøørretfiske i indre oslofjorden på vår og høst. Det er selfolgelig ikke det samme som det var for 10 år siden men enkelte steder er fortsatt bra. Det er ikke tvil om at fra Son og nedover er det bedre men hvis man satser på en kort tur Oslofjorden er ikke så verst.

Hvor er det du egentlig parkerer på malmøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...