Gå til innhold
  • 0

Stang nummer 2


OB

Spørsmål

Har nok et spørsmål jeg. Har foreløpig kun hatt en 5# stang, men tenkte å utvide repertoaret en smule. Hadde kanskje tenkt å vente litt, men mye bra tilbud nå for tiden. Det jeg er usikker på er hvilen snøreklasse jeg skal velge. Tenkte på å ha en stang som gir mulighet til lett laksefiske, sjøørret og noe som kan gi litt større rekkevidde på store vann. Tror klasse 8 høres fornuftig ut, men lurte litt på hva andre anbefaler eller bruker til slikt? Er klasse 8 ok til streamerfiske eller blir det litt stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei!

Selv pleier jeg å bruke en stang i klasse sju til den bruken du beskriver her.

Og da en midt-på-treet-sjuer sånn stivhetsmessig, ikke en sånn saltvanns/turbo-sjuer som gjerne heter noe med RS, GTS, XZR e.l. I sånne stangserier synes jeg ofte sekserstengene er passe stive - de pleier etter min erfaring å passe fint til vanlige sjuerliner.

En åtter synes jeg blir for stivt med mindre det er nokså tungt laksefiske som er hovedbruksområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var i akkurat samme situasjon som deg tidligere i år OB, og jeg endte opp med å skaffe en 7er stang for å supplere 4ern min. Det har jeg vært veldig fornøyd med så langt! Har ikke fisket etter virkelig storfisk med den enda, men den er super til større elver og saltvann. Kaster langt og vil tro man kan kjøre rimelig stor fisk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

Alle sier en sjuer - det sier jeg også. Gjerne litt lengre, altså 9'6" hvis du i dag har 9'.

Det som også kanvære verdt å vurdere, er å kjøpe en stang som har litt annen aksjon enn det du har i dag - da tvinges du til å variere kastestilen litt.

Dett er kanskje mest effektivt innen en og samme stangklasse, men jeg husker hvor mye jeg selv lærte (kastemessig) når jeg begynnte å bytte mellom to forskjellig stenger / klasser.

Uansett - det er alltid moro å prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

Alle sier en sjuer - det sier jeg også. Gjerne litt lengre, altså 9'6" hvis du i dag har 9'.

Det som også kanvære verdt å vurdere, er å kjøpe en stang som har litt annen aksjon enn det du har i dag - da tvinges du til å variere kastestilen litt.

Dett er kanskje mest effektivt innen en og samme stangklasse, men jeg husker hvor mye jeg selv lærte (kastemessig) når jeg begynnte å bytte mellom to forskjellig stenger / klasser.

Uansett - det er alltid moro å prøve noe nytt!

<<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

Alle sier en sjuer - det sier jeg også. Gjerne litt lengre, altså 9'6" hvis du i dag har 9'.

Det som også kanvære verdt å vurdere, er å kjøpe en stang som har litt annen aksjon enn det du har i dag - da tvinges du til å variere kastestilen litt.

Dett er kanskje mest effektivt innen en og samme stangklasse, men jeg husker hvor mye jeg selv lærte (kastemessig) når jeg begynnte å bytte mellom to forskjellig stenger / klasser.

Uansett - det er alltid moro å prøve noe nytt!

Har sjøl tenkt tanken på det med å ha en litt annen aksjon enn den jeg har. Er bare det at skittfiske har store avslag på zpey infinity nå om dagen og hvis jeg har skjønt det riktig så har den ganske lik aksjon som dreamcatcheren. Altså at begge er litt stive? Får se hva jeg gjør i forhold til kjøp, men går for en sjuer hvert fall. Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...