Gå til innhold

Høstfiske i marka 2013


Kim W

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som leiter etter vakende fisk i marka i disse dager? Var en tur i romeriksåsen i går og lurte ett par småtasser på en liten mørk grønn/brun daddy. Lite vak på de få timene jeg var i det vannet, og halvparten av vakene jeg så var på flua mi. I en elv ett stykke lengre nede så jeg ett par fisk som stadig var oppe og plukket bitte små mygg. Gikk indianer lett (etter egen mening) nedover elva i håp om å se fisk i lek, men så ingenting. Det er mulig vakinga på det vannet dro seg opp siste timen før mørket, men da var jeg allerede i Glomma etter harr. ;D

10042976993_66ced04aef_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg var en rundtur i Østmarka på fredag som var og da så jeg overraskende mye vak!

Tror det meste var på mygg. Fikk noen pinner på cdc mygg, men de større

var ikke med på leken. Uansett deilig ute på denne tiden! Får fred og ro og

mulighet til å ha vannene helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I marka er det kaffidrekking og foto som gjelder i disse dager og det hører med til avsluttninga for min del. Lurer fortsatt en og annen fisk på tørt og når det skjer er jeg ekstra fornøyd. Lurer på hvor lenge jeg kan servere daddy før ørreten blir lei i tjerna. ;D

Dette er ikke ett fiske for dem som er ute etter trofeer, og det spiller liten rolle for min del. Jeg oppsøker lett plasser der jeg vet gjennomsnittet er som denne under her, kun for opplevelsens skyld. Flott natur, stille og folketomt. En liten termos i sekken med kaffe smaker godt i høstens nordøstlige 9-graders bris og en liten ørret oppå det hele tilfredsstiller!

10043417126_556e43930f_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye og dele.. Var i Nordmarka hele mandag. Perfekte forhold for høsten og være god temp.lite vind... Fisken vaka sporadisk, men klarte f... Ikke og lure noen.. Prøvde meg etter røya på ettermiddagen, en del vaking men de tok ikke mine fluer.. Får håpe på enda noen fine dager før det er kroken på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet over ganske bra med vaking på et nært tjern i nordmarka to søndager på rad midt i september. Ganske stille frem til ca 1730, så gikk det gradvis mot ganske intens vaking på fjærmygg frem til ca 1900. Moro men lite uttelling desverre.. prøvde et utall mygg varianter og former og fisken vaket til tider bare rundt flua ???

Ble en pinne på en grå daddy da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September i år har vært en knallbra høstmåned i skauen. Har lurt flere fine sjøl og alle utelukkende på liten daddy (tmc100#12). Så lenge fisken vaker på disse imitasjonene gidder jeg ikke knyte på micromygg. Fisker med store bomber så lenge det lar seg gjøre, og det funker! ;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i en annen mark, men forholda er nok ganske like.  Har hatt fint fiske helt frem til nå.  Det er ikke mye liv lenger, men på stille vann kommer de fremdeles opp dersom man tar seg tid til å vente.  Mye kaffe og mysing, men det er jo ikke å forakte på fine dager.  Velger nå bevisst vann hvor jeg har god oversikt, og hvor det er gode muligheter for å komme på kastehold på de få vakene som måtte komme.  Bruker fremdeles små døgnfluer, og fikk sist søndag en fin 800 grammer som var forsiktig oppe flere ganger langs myrkanten.  Det er fremdeles muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å gå litt unna kanten når man beveger seg langs vannet, og da spesielt om høsten. Jeg var å fiska i ett vann for ikke så lenge siden og der var fisken stadig oppe og snappa insekter helt klin inni torvkanten. Skjønte fort hva som foregikk da en øyenstikker satte seg fast i noe overhengende lyng og vingene febrilsk slo mot vannoverflaten. For det insektet endte livet der, og det lille øyeblikket har virkelig satt spor på minnebrikka som en kul opplevelse. Utrolig kult og være vitne til sånt.

Samme dagen fisket jeg utelukkende med liten daddy og etter å ha sneket meg saaaaaaakte bort til den kanten der øyenstikkeren blei tatt skjøt jeg ut flua mi med kun fortom ute i ren pil-og-bue stil. Holde fast i krokbøyen og bøye stanga/spenne opp, og så svisj 40 cm ut fra kanten. Daddyen blei liggende stille i 20-30 sekunder før jeg så vidt rørte litt på fortommen så flua lagde vibrasjoner i filmen. Det gikk ikke mer enn 2-3 sekunder etter at flua fikk liv før en ørret kasta seg over den så hardt som fy! Men den bomma på flua, ellers så prøvde den å drukne den først. Shit! Jeg la ut flua en gang til og da kommer den en annen fisk, og denne var mye større. Pæng! Den satt! Dette er trolig årets kuleste fiskeopplevelse for min del.

9723216931_42fe6eaed5_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det er et savn å ha slike lavtliggende klassiske markavann i nærheten av heimen. Her jeg har bodd de siste 6 åra ligger vanna av noe interesse fra 4 – 700 moh. og oppover. De kan gi godt fiske et tak utpå høsten de og, for all del, men det er ikke de klassiske skogsvanna i barskog som jeg oppfatter denne tråden handler om.

For å få denne «marka» følelsen har jeg i høst fisket  noen strømmer mellom to store vann ikke så langt hjemmefra. Disse ligger i flott og vill furuskog med høye fjell i horisonten rundt (derfor et slags markafiske). Det er relativt store strømmer/elv dette på sommertid juni - juli, men august - september synker vannstanden noe og temperaturen i vannet stiger og gir rimelig  gode klekkinger av store og små døgnfluer og ikke minst vårfluer samt dødende landinsekter. Partiet er ikke særlig langt. Kanskje 1 km. med varierende strømhastighet, lange rolige høler glir over i brekk og avløses av nye (skulle bare vært lengre!!). Men jeg har fått godfølelsen av å være i marka og i tillegg fisket på steady vakende døgnfluespisere til det var kroken på døra nå 1. oktober. Sesongen i elv/vann endte med at jeg indianerfisket på en riktig stor ørret som ryddet overflata i en svær bakevje. Fikk den ikke, men den kommer jeg til å drømme om til våren kommer……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk to virkelig flotte nordmarkaørreter med fem dagers mellomrom i slutten av sept. Førstemann refuserte en daddy#12 før den tok en diptera#16. nr to kom inn fra høyre flanke og slukte en diptera #16, og etter d var dn mer over enn under vannet. begge på solfylte ettermiddager, men bortsett fra disse to kunne man lure på om vannene ellers var rotenonbehandlet.  fikk ikke plass til bilder av begge her så nr to kommer under ..

[attach=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, herlige eksemplarer! <<l

I dag har det vært fint vær her og trærne har stått rimelig musestille. Men den kalde lufta som ligger i årstiden er guffen og det frister ikke å fly langs vannet i samme grad. Burde tent opp ett bål snart og drømt meg litt bort i flammene.. Ja, det tror jeg at jeg skal gjøre. Ved siden av å fiske litt til i elva etter harren. Kanskje slenge en harr på bålet og endelig få smakt på denne omdiskuterte fisken!? Ja. Høres ut som en plan. Plutselig går det opp for meg at jeg mulig har hatt min siste fluefisketur i marka for sesongen. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, herlige eksemplarer! <<l

I dag har det vært fint vær her og trærne har stått rimelig musestille. Men den kalde lufta som ligger i årstiden er guffen og det frister ikke å fly langs vannet i samme grad. Burde tent opp ett bål snart og drømt meg litt bort i flammene.. Ja, det tror jeg at jeg skal gjøre. Ved siden av å fiske litt til i elva etter harren. Kanskje slenge en harr på bålet og endelig få smakt på denne omdiskuterte fisken!? Ja. Høres ut som en plan. Plutselig går det opp for meg at jeg mulig har hatt min siste fluefisketur i marka for sesongen. Grøss.

"I dag har det vært fint vær her" Hvor i all verden er det du oppholder deg? ;D Makan til sur og bedriten drittmårra er det lenge sia jeg har vært borti...  ;)

Var en tur i (Øst)marka på mandag og tirsdag. Til tross for fint vær så har fisken har vært sporadisk og sjelden oppe, utenom et par tilfeller av slowmotion mygg-etere, så man merker at ting begynner å bli ganske skjørt nå. Det skal ikke rare vinddraga til før det aller meste forgår under overflatefilmen... Jeg setter pris på hver eneste dag med forlengelse av marka-sesongen.

Glomma på onsdag var andre boller, til tross for kjølige gufs, så vaka den halv-rare harren villig og stabilt. Nå blir det fint med hælj, og det er til og med spådd greie temperaturer, blank overflate og forhåpentligvis digge vak-ringer  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan jeg hente b3x 4'ern min? :-*;D

Synes skauen har skifta mye farge de siste dagene. Det gule og det røde dominerer mer og mer for hver dag som går. I morra blir det kongleplukking, lek, bålfyring og litt fiske med guttungen. Gleder meg.

Sleng deg med, Olaf, og ta med klikko! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan jeg hente b3x 4'ern min? :-*;D

Synes skauen har skifta mye farge de siste dagene. Det gule og det røde dominerer mer og mer for hver dag som går. I morra blir det kongleplukking, lek, bålfyring og litt fiske med guttungen. Gleder meg.

Sleng deg med, Olaf, og ta med klikko! <<l

Plukker dere opp i en svær firehjulstrekker  <<l;) Ca når? Veit du hva, den b3x'n sitter langt inne as! To vidt forskjellige stenger, hvor b3xn er mye skarpere og lettdreven  8) Skakke rare d-bukta til på b2tn før du er på en bratt sykkeltur i bakslengen  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...