Gå til innhold

*host*oterfluer?


Paul West

Anbefalte innlegg

Fetteren min har nettopp kjøpt seg en hytte ved et vann. Han er alt annet enn en lidenskapelig fisker, men med hytta følger båt, og dermed er oterfiske aktuelt. Det er etter hvert en del småtroll i familien, og oterfiske er en lettvint måte å få fram fiskeinteresse hos dem på. Å kunne fiske, oppleve å få fisk, for så å ta dem med til hytta og steike dem i panna med smør, er som jeg ser det en utmerket måte å holde vedlike interessen for fisk og motivasjonen for å bli med på hytta. Vannet er stort, fiskes ganske lite, og har mer enn nok småfisk, så jeg har ikke noe problem med at det fiskes med oter der. Småmaskede garn henger også i bua, så jeg tenker å prøve litt tynningsfiske i åra som kommer. Oter må da gå under dette, og er dermed sanksjonert i hodet mitt.

Med det i bakhodet har jeg spekulert på om jeg kunne gi oteren en liten boost i form av noen bedre fluer.. Nå er det jo strengt tatt slik at det fiskes heller lite med tradisjonelle våtfluer blant medlemmene på dette forumet, men jeg har inntrykk av at det er "mange" som setter sin lit til zonkere og streamere. Hva tror dere om å sette slike på oterlina i stedet for Olsen og Zulu Silver og hva de nå heter de andre..

Vil en oter fiske bedre med Woolly Buggers og Zonkere? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? Aner ikke.

Jeg har ikke mye greie på oterfiske, men det er jo rett og slett deprimerende effektivt, uansett fluemønstre. Litt utpå sommeren, sånn at vårfluene er kommet i gang, en brukbar bris på vannet... Huff og huff. Den "smarte og utspekulerte" ørreten er jo helt gal etter de store, hoppende våtfluene under sånne forhold, 0,60 fortom eller ei. Og dette setter liksom alle våre ultratekniske diskusjoner rundt fluefiske i et litt underlig lys.

Selv velger jeg av mentalhygeniske årsaker å late som om oterfiske, markfiske og slukfiske ikke eksisterer. Det er best sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kanskje? Aner ikke.

Jeg har ikke mye greie på oterfiske, men det er jo rett og slett deprimerende effektivt, uansett fluemønstre. Litt utpå sommeren, sånn at vårfluene er kommet i gang, en brukbar bris på vannet... Huff og huff. Den "smarte og utspekulerte" ørreten er jo helt gal etter de store, hoppende våtfluene under sånne forhold, 0,60 fortom eller ei. Og dette setter liksom alle våre ultratekniske diskusjoner rundt fluefiske i et litt underlig lys.

Selv velger jeg av mentalhygeniske årsaker å late som om oterfiske, markfiske og slukfiske ikke eksisterer. Det er best sånn :D

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau du, Stubø. Jeg har heller ikke forholdt meg til slikt på noen år, men når det kan få femåringen til å ha lyst til å dra på hytta, så får prinsippene ryke.

Jeg tror jeg skal prøve med litt kreativ otring faktisk. Om ikke annet så for å gjøre det litt mer interessant for meg selv. Kan uansett ikke fiske med flue i tradisjonell forstand når jeg må holde styr på unger i båten, så da...  :rolleyes:

Kanskje prøve stripende vårfluer under en klekking... :-X Nei, forresten den tanken var ikke god i det hele tatt. Dessuten er det leggetid for småtroll før det tar av, så da kan far dra ut og leke alene i stedet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det i bakhodet har jeg spekulert på om jeg kunne gi oteren en liten boost i form av noen bedre fluer.. Nå er det jo strengt tatt slik at det fiskes heller lite med tradisjonelle våtfluer blant medlemmene på dette forumet, men jeg har inntrykk av at det er "mange" som setter sin lit til zonkere og streamere. Hva tror dere om å sette slike på oterlina i stedet for Olsen og Zulu Silver og hva de nå heter de andre..

Vil en oter fiske bedre med Woolly Buggers og Zonkere? Hva tror dere?

Hei  :)

Etter at min far ble så ille av leddgjikt at han ikke lengre kunne fiske med fluestang, så har han og et par kamerater fortsatt oter-fisket på sommeren. Og jeg har gjennom noen år bundet på mine valg av fluer på deler av oteren. Og JA, skal si det funker, og ofte også bedre  <<l Ved valg av fluer har jeg tatt hensyn til at de vil ses i bevegelse, så ulike streamere og vårfluepupper er to hotte tips  <<l

Og som Lars sier, så ikke ha dårlig samvittighet på noen som helst måte, for å kultivere småfiskvann samt få igang fiskelysten hos den yngre garde. Jeg var med mye på oter-fiske da jeg var liten jeg, og fiskelysten har ikke akkurat minket gjennom åra, selv om jeg nå bare fisker med flue(stang).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre at det er prøvd med godt resultat  <<l

Vårfluepupper altså? Ville gjettet på at farten blir litt for stor til at de oppfører seg naturlig, men hvis du sier det så ;) Skal prøve det. Kjøpte akkurat en haug med fluebindeutstyr fra en kar som skulle gi seg med det (nei, ikke det som ligger ute til salgs her akkurat nå), og der er det en del lakseflueumateriale som nok kan omgjøres til noen fine streamere hvis jeg prøver.

For øvrig er det jammen gøy å lage fluer :D (og utrolig hvor kort veien fra ganske fint resultat til fullstendig latterlig håplaust stygt er når man er ferskis på området :P) Heldigvis har jeg ganske gode evner når det kommer til å mislykkes, prøve på nytt og få det til bedre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre blitt satt overfor det samme dilemmaet. har en far som er notorisk matauker. For å hjelpe han bandt jeg opp alt av SC og diverse superfluer på lina hans. Han fisker på harmløse vann, der overfiske ikke er tema (hvis ikke hadde jeg brent oteren hans og det mener jeg!).

I alle fall ble resultatet at han ble meget missfornøyd med resultatet på min "superoter". Nå har den blitt rigget med Zulu silver, Butcher og Olsen igjen. Det fungerer for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som Lars her.(Ikke det at han sier det,men...)

Jeg vil anta at de dobbetrokede fluene ikke propelerer/vrir seg rundt

som enkeltkrokede ofte gjør.

Uten at jeg har det minste bevis eller dekning for å si det sikkert,så ville

jeg umiddelbart tro at det er en fordel å bruke dobbeltkrok på grunn av det.

Når det er sagt,så kan man jo binde en masse forskjellige dobbeltkrokede fluer

som ikke er typiske kjente oterfluer,men som kanskje med fordel fisker bra,eller bedre i vannet

der fetteren din fisker.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...