Gå til innhold

Ny bindestikke?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg har siden `94, bundet alle mine fluer på en Dyna King Prince. Denne har blitt herjet med, i form av store enkeltkroker til laks, helt ned til 26-28 mygg. Men nå begynner kjeften på stikka, å tralte på siste verset. Jeg kommer til å koste på ny kjeft, for å kunne holde liv i den videre, men er litt sugen på noe nytt.

I første omgang, binder jeg i hovedsak, ørret fluer. Men også annet. Bør kunne brukes til det meste av krok, men i all hovedsak krok mellom 28 og 8. Ikke nødvendighvis ute etter hypercustomwithoutofspace dyre saker, men håper å kunne ha den i mange år, og sette opp noen tusen fluer. Pris er ikke nødvendig vis et problem, men kanskje et tak på mellom 3-4.000,-

Forslag mottas med takk.

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske har noen Renzetti modeller inne til fine priser. Fikk en traveler stikke i posten for noen få dager siden. True rotary black edition. Betalte 1700 spenn for denna og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har investert i true rotaryfunksjon tidligere. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må avgjøre er om du vil gå for rotasjonsstikke eller stikke uten rotasjonsfunksjon. Om du skal bytte, ville jeg prøvd å låne ei rotasjon/ikkerotasjon-stikke over en liten periode for å finne ut det faktisk er noe for deg.

Du har allerede ei veldig bra stikke  <<l. Jeg er veldig fornøyd med min Regal Medallion og har hatt den i fem år nå. Kanskje en med "Midge"- eller "Stainless" kjeft, som er bedre egnet for de mindre krokstørrelsene, hadde vært noe for deg?

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg kjøpt ny kjeft til stikka og brukt penger på noe annet gøy.

Uansett - Lykke til med valget <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å kikker på ny stikke selv  :)

Nå driver ikke jeg med storproduksjon av fluer, og Anvil-stikka jeg har nå vil sikkert holde livet ut for meg, men det forhindrer ikke at man får lyst på noe nytt.

Har mer eller mindre bestemt meg for en eller annen Renzetti-modell, men ikke helt hvilken.

Har bundet fluer på Regal og Tmc stikker også, og ikke noe negativt å si om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt gutter. Jeg har kikket på Renzetti, og det liker jeg veldig godt. Jeg har også vurdert, og bare kjøpe ny kjeft til min gamle stikke. Den kommer til å gjøre alt jeg har bruk for den til. Men har liksom bare lyst til å prøve noe nytt,...tror jeg.

Glenn, har kikket på den stikka der. Ikke feil i det hele tatt, men jeg tror kanskje jeg ønsker hendel til å låse kroken med.

I og med at jeg har den jeg har, vil jeg kanskje prøve en rotary modell denne gangen. Har sett på Renzetti og Dyna King sine modeller. Noen som har erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt gutter. Jeg har kikket på Renzetti, og det liker jeg veldig godt. Jeg har også vurdert, og bare kjøpe ny kjeft til min gamle stikke. Den kommer til å gjøre alt jeg har bruk for den til. Men har liksom bare lyst til å prøve noe nytt,...tror jeg.

Glenn, har kikket på den stikka der. Ikke feil i det hele tatt, men jeg tror kanskje jeg ønsker hendel til å låse kroken med.

I og med at jeg har den jeg har, vil jeg kanskje prøve en rotary modell denne gangen. Har sett på Renzetti og Dyna King sine modeller. Noen som har erfaringer med disse?

Hei

Jeg tror rådet fra Glenn er ganske bra. Jeg selger min Renzetti Master nå på nyåret og går for TMC stikka. Den hendelen du etterlyser har et par bakdeler. Du kan feste krokene for hardt / ødelegge wiren. Det er også en viss slitasje som oppstår på sikt. Skru-løsningen er bra den.

MVH

Pål Hedenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Pål. Ikke helt fornøyd med Renzetti`n, eller bare fysen på noe nytt?.

TMC stikka, er nok ikke et dårlig valg det, men den er jo ikke mulig å oppdrive?..?

Har sett på Renzetti Masteren du nevner, og utfra det jeg ser, liker jeg den veldig godt. Dyna King, ser jo som vanlig robust, og jeg kjenner til kvaliteten. En til jeg er nysjerrig på, er M. Petitjan modellen.

Men, jeg skal ta en nærmere kikk på TMC`n, om den blir å få tak i...

Om noen kan si noe om disse nevnte modellene, så vil jeg gjerne høre litt om det  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Absolutt ikke fysen på noe nytt. Jeg har jo tross alt et forhold til stikka etter såpass mange år. Men etter å ha testet TMC stikka, ser jeg at den løser det jeg har irritert meg over på Renzetti stikka. Spesielt på små og buede kroker er det en forskjell som jeg kan dra nytte av.

For meg er det veldig underlig at ikke Renzetti har tilbudt ei stikke som har TMC kvalitetene. De har jo tross alt produsert roterende bindestikker veeeldig lenge. Hadde de bare latt armen / vinkelen før kjeften være noe dypere - altså en lengre arm - hadde de løst det....

OM man skal være helt ærlig så er hele Renzetti sortimentet lite gjennomtenkt og gammeldags. Andy Renzetti kan jo bruke Google Translate og fortelle oss om fortreffeligheten med disse gummipakningene som holder reisestikkene sammen. De morkner jo relativt raskt. Kjempesmart. Kjøper du en Master får du stikka med et stag som er en tanke for kort for mange. Hva koster et nytt stag? Jo; nærmere 1000,-. Forsøker du å tilpasse ergonomisk med C-clamp og arm som fører stikka ut fra bordet, får du et meget vaklende oppsett. At skruen på C-clampen løsner er jo bare en bonus. Men, det er mer. Skal du demontere kjeften for å gi den et par dråper olje, har han plassert et par små fjærer som du virkelig må passe på. En liten glipp og du ligger paddeflat på gulvet å leter - etter en eller begge. Nei, Renzetti har etter min mening gått ut på dato. Men det kunne vært værre. Jeg kunne hatt en Regal stikke. :D

Mulig jeg tar feil, men det er vel ingen andre stikker i prisklassen til TMC stikka som har det krokholdet som kan vinkles i så mange retninger (?)

Det skal sies at jeg skal gi stikka til sveitseren et forsøk før jeg endelig lander.

Etter hva jeg forstod på Rune er ikke TMC stikka vanskelig å få tak i lenger. Se bare på det teleskopiske staget / stammen. Hvorfor er ikke det standard på alle stikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra svar Pål <<l

Nettopp slike vurderinger jeg trenger. Gode refleksjoner etter lang tids bruk.

Kan du være snill å gi meg en tilbakemelding, etter at du har prøvd "Sveitser" stikka?

Den har jeg hørt mye bra om. Eneste aberet, skal visst nok være servicen, dersom noe går galt. Er fort noen pakninger der også, som har en lei tendens til å melde pass, og det å få tak i disse har jeg hørt, kan være tidvis irriterende. Men TMC er ikke feil, så kanskje man får plage Rune litt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...